Att sälja häst

Evelinaanna

Trådstartare
Hej!
Söker erfarenheter och för/nackdelar kring att sälja häst själv vs via försäljningsstall. Tips på bra försäljningsstall? Har funderat på stall Hästkullen, tankar om dessa? Gäller en 7 åring SWB med kapacitet för högre klasser i både hoppning och dressyr, ej startad mer än öppen bana/P&J men är startredo. Jag är inte riktigt i form att varken tävla eller visa honom själv pga nyligen genomgången graviditet och funderar därför på att skicka iväg honom.

Är det värt att bekosta egen besiktning och ryggröntgen inför försäljning för att slippa otrevliga överraskningar? Hästen är röntgad ben UA som unghäst.

Tacksam för all input och erfarenheter!

Diskutera gärna för- och nackdelar med försäljningsstall i allmänhet, men kom ihåg att det inte är tillåtet att diskutera enskilda företag.

/mod.

Hej!
Söker erfarenheter och för/nackdelar kring att sälja häst själv vs via försäljningsstall. Tips på bra försäljningsstall? Har funderat på stall Hästkullen, tankar om dessa? Gäller en 7 åring SWB med kapacitet för högre klasser i både hoppning och dressyr, ej startad mer än öppen bana/P&J men är startredo. Jag är inte riktigt i form att varken tävla eller visa honom själv pga nyligen genomgången graviditet och funderar därför på att skicka iväg honom.

Är det värt att bekosta egen besiktning och ryggröntgen inför försäljning för att slippa otrevliga överraskningar? Hästen är röntgad ben UA som unghäst.

Jag har sålt en häst med hjälp, men det var via inridaren snarare än ett mer klassiskt försäljningsstall (dvs huvudfokus var inte sälja, men hon säljer ibland hästar). I mitt fall var det mitt under corona när det var väldigt hög efterfrågan på hästar, och hästen var nyinriden och jag funkade inte med den. Dvs jag kunde inte själv hålla igång, visa den på ett bra sätt, etc, men hon kunde det och i och med hur efterfrågan såg ut då blev hon snabbt såld (inom ca en vecka). Min häst var i en lägre prisklass, så röntgen var inte aktuellt. Besiktning gjordes när det var bestämt om köp, men någon dag innan - inridaren löste det också. Så enda gången jag var involverad var vid själva beslutet att X fick köpa och vid kontraktskrivning Jag tyckte det var smidigt just i min dåvarande situation, då det inte fungerade att jag själv red och visade.

Men, nu när efterfrågan är lägre, så hade det blivit dyrare, då hon tog dygnspris och procent på försäljningen, om jag minns rätt.

Jag har sålt två hästar.

Den första la jag ut på hästnet. Tog bort annonsen innan hästen var såld eftersom det var så många som hörde av sig på en gång och jag kände mig lite överväldigad. En av intressenterna kom och tittade, bestämde sig på en dag eller två och köpte hästen utan besiktning. Hon var visserligen kunnig på det mesta och hade med utrustning för att göra tandkoll själv med mera.

Andra hästen kollade jag igenom ”sökes-annonser”. Det var mycket skönare att själv få välja i lugn och ro och kontakta potentiella köpare på mitt initiativ. Hittade världens bästa hem till mitt fina sto. Den gången besiktades hästen i förväg då jag visste att hon hade en gammal skada och ville ha status på den för att inte råka lura någon.

Idag hade jag valt försäljningsstall om jag hade en ”lättsåld” häst som låg i en prisklass där det hade betalat sig. Annars gått på sökes-annonserna!

Lycka till:)

Hej!

Jag kan pma tankar om stallet du skriver om. Jag tycker du tänker helt rätt med att låta hästen tävlas och få erfarenhet innan. Personligen tycker jag absolut att ska man sälja en häst som har kapacitet för större klasser (trots den är väldigt efter) och ”förväntar” sig tillräckligt bra betalt för hästen så bör den absolut vara röntgad för att undvika eventuella överraskningar vid en eventuell försäljning.

Jag kan pma tankar om stallet du skriver om. Jag tycker du tänker helt rätt med att låta hästen tävlas och få erfarenhet innan. Personligen tycker jag absolut att ska man sälja en häst som har kapacitet för större klasser (trots den är väldigt efter) och ”förväntar” sig tillräckligt bra betalt för hästen så bör den absolut vara röntgad för att undvika eventuella överraskningar vid en eventuell försäljning.
Tack det får du väldigt gärna göra! 🌟

Jag har sålt både själv och lämnat bort till förmedlare. Nöjd med bägge alternativen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Står i valet och kvalet och funderar på hur jag ska göra. Har en fin häst, men mkt kapacitet, men som jag inte riktigt hinner lägga den...
Svar
10
· Visningar
2 700
Senast: MayGrace
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 957
Ekonomi & Juridik Vad är era erfarenheter av att lämna bort hästen till ett proffs inför försäljning vs. att sälja själv? Kan man göra någon vinst på det...
Svar
7
· Visningar
2 705
Senast: Boj
·
Ekonomi & Juridik Är det svårt sälja hästar nu? Dels för att höst/vinter är på ingång men också med tanke på ekonomin överlag. Är ingen superdyr eller...
Svar
13
· Visningar
2 316
Senast: BernT
·

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXV
  • Svensk Politik 4
  • Minskat barnafödande

Barn

Hund