Att sammanföra vuxen katt och hund

nellie96

Trådstartare
Är det problematiskt att sammanföra vuxna katter (raskatter, Devon rex) med en vuxen hund (jakthund, tax)? Finns det nån speciell taktik man kan använda sig av eller är det alltför riskabelt att göra detta?
 
Sv: Att sammanföra vuxen katt och hund

Jag tror inte det är någon bra idé om ingen av parterna är vana vid andra katter/hundar.

Vi försökte med min katt som var van vid hund sen tidigare men det funkade inte så vi vågade inte ens ta ut katten ur buren när hundarna var inne.
 
Sv: Att sammanföra vuxen katt och hund

Om ni har bra lydnad på taxen ska ni försöka, har själv en tax med rejäl portion jaktinstinkt och han funkar numera super med katter. Så länge ni har bra lydnad på hunden ska det gå. Ni får helt enkelt korrigera om den blir överexhalterad.
 
Sv: Att sammanföra vuxen katt och hund

Ja han är relativt lydig. Men han har jaktinstinkt och jagar gärna lösa katter utomhus. Kanske det blir annorlunda inomhus? Han har aldrig bott med en katt och han är 8 år.
Är det bäst att introducera dom hemma hos katterna eller hemma hos hunden? Jag tänkte på i vilket revir som är lämpligast att göra det.
 
Sv: Att sammanföra vuxen katt och hund

Jag har nyligen itroducerat en katt i vårat kattjagar hem!

Jag körde bara stenhårt på att visa att katten är MIN, och det är det inte ens tillåtet att intressera sig för!

Visst passade hon på att "vakta" katten när jag inte såg, men nu går det jättebra!

Jag gjorde så att jag hade en "hundfri zon", ett rum med grind för, så att katten alltid hade någonstans att ta vägen utan risk för att bli "tagen" av hunden.

Det tog ca: 3 veckor innan katten kunde spatsera omkring utan att hunden beredde sig på "kattjagning"
Men nu går det bra som sagt!

Det är viktigt dock att man har koll och inte lämnar katten åt sitt öde...:devil:
 
Sv: Att sammanföra vuxen katt och hund

Jag har en tax med mycket jaktinstinkt, har inte själv katt, men mina föräldrar har (hade) två st, en äldre och en ung.

Den gamla katten har ingen lust att bli jagad, han sitter still när taxen kommer rusandes mot honom, med följden att taxen tvärnitar och håller ett avstånd på ca två meter till missen.
Den unga katen springer så fort han ser hunden, inomhus fungerar det ok då taxen är såpass lydig att han vet vad ett NEJ betyder:devil: . Utomhus kan jag dock inte helt kontrollera honom i den situationen, ofta med följden att missetatten hamnar uppe i ett träd någonstans.:crazy:

Om hunden ska vara ensam hemma hos mina föräldrar så får hund och katter vara i olika delar av huset. Jag tror dock att det hel skulle kunna fungera ok med lite träning, nu är jag bara hemma ett par gånger om året, så det blir lite till att "börja om från början" varje gång.

Min hund är dock så försiktig att han håller sig undan från katterna när de "säger ifrån", och katterna är så kvicka att jag tvivlar på att han skulle ha någon egentlig chans att hinna ifatt dem.
 
Sv: Att sammanföra vuxen katt och hund

Du kanske kan prova att ha katten i en bur en stund och låta hunden gå fram o nosa? Fördelen är ju alltid om katten står still när hunden kommer farande. Det har funkat bäst på mina små som precis om ngn skrev tvärnitar och ser myyycket konfundersamma ut.
 
Sv: Att sammanföra vuxen katt och hund

Ja jag har ju transportburarna, där kan dom ju vara en stund. Ifall det ska genomföras så får vi väl ta det lugnt och steg för steg. Vill ju inte att varken hunden eller katterna ska komma till skada.
Men var blir bäst att prova, hemma hos katterna eller hunden? Spelar det nån roll eller kvittar det?
 
Sv: Att sammanföra vuxen katt och hund

Det bästa är väl där dom ska bo tillsammans??

Eller ska dom bara ses ibland?
 
Sv: Att sammanföra vuxen katt och hund

När jag tog en tvåårig jakthund som omplacering var den van att jaga katter ifrån tomten. De gamla ägarna uppmuntrade den att skälla och jaga katter.

Hemma hos oss skällde den, precis som inlärt, som en galning på katterna (som flydde upp på köksbänken) i några minuter. När vi sa ifrån, var det bra med det. Hunden fattade direkt att katterna hörde till flocken och accepterade dem omedelbart. (Inte utan att darra vid blotta åsynen av katterna under de första veckorna, men hon gjorde aldrig någonting.)

Att få katter och hundar att gå ihop på bortaplan kan jag tänka mig är svårare. Annat är när hunden fattar att de tillhör flocken.
 

Liknande trådar

L
Övr. Hund Har nån här nåt tips om man har en vuxen hund som är dum mot valpar? Alltså typ att den försöker an falla och är ARG inte bara lite sur...
2
Svar
20
· Visningar
2 497
Senast: WildWilma
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 819
Senast: Sel
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 744
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp