Att se på ett öga - är det ett handikapp?

T

tottis

Tycker ni att om man har ett öga är det ett handikapp?
Jag har haft ögonprotes i hela mitt liv- känner mig inte särskilt handikappad. är jobbigt om nån kommer upp på den blinda sidan osv.
Skulle man kunna räkna detta som handikapp och kanske börja med handikapp ridning?
Jag har ridit vanligt- men ibland när ridläraren säger att man ska svänga vid bokstaven... så ser jag inte det.
 
Sv: Att se på ett öga - är det ett handikapp?

På ett sätt är det väl ett handikapp, inte ett grovt men ändå. Det är ju som du säger att den sidan som du har ögonprotes så ser du ju inget. Och det är ju inte bra vid vissa tillfälen. Men handikapp ridning är väl lite drastisk. Kan du inte säga som det är till ridläraren, och så kan ju hon förklara vilket hörn/ bokstav som hon menar när hon vill att du ska svänga. Du får känna efter och göra det som känns bäst för dig.
Kram Becka
 
Sv: Att se på ett öga - är det ett handikapp?

jo det är nog sant det är inget handikapp i sig.
Tack
 
Sv: Att se på ett öga - är det ett handikapp?

Ett handikapp är det väl, men om det skulle motivera handikappsridning tror jag knappast. Jag är själv blind på ena ögat och har varit så i nästan hela mitt liv. Jag är van vid det, men visst kan det kännas handikappande i vissa situationer, t ex om man pratar med någon som sitter på den blinda sidan och för att få köra bil måste jag har läkarintyg. Ridningen har dock aldrig varit något problem för mig.
 
Sv: Att se på ett öga - är det ett handikapp?

handikapp har man i golf;)

funktionshinder harman om manhar ett brotfall ien eller felra funktioner som normalt skulel fuinnits där

handikappad är man om man i sitt funktionshinder ställs i kontrast till något man inet kan utför apga yttre omständigheter(tex så är jag inte handikappa dnormalt sett,utan har flera funktionshinder,men blir handikappad då jag kommer till en trappa utan ramp)

duhare tt funktionshinder

upplevelsen av dte kan vara mer eller mindre svår

skule linete tro att ditt FH berättigar till att tävla som HK ryttare,har för mig attdte gäller endast gravt synsakdade,en det kan handikappkonsulenten på ridsportförbudnet upplysa dig mer om

Thina
 
Sv: Att se på ett öga - är det ett handikapp?

Jag tycker inte det är ett handikapp. Själv ser jag bara på höger öga. Men, jag rider ju inte lektion så jag vet inte.. Behöver inte se några bokstäver ;)
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 254
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
999
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 180
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp