Att skaffa barn som äldre

Röd

Trådstartare
Någon som kollar på hammarströms serie på svt?

De har 10 barn men ska nu ha ett till, mamman är 53. Hur kan man få barn i den åldern?
 
:confused:
Vad är problemet?

Vår livslängd har stigit. När allmän pension infördes levde man inte mer än några få år efter 65. Numera lever vi 20 år till.
Fertililteten såg likadan ut. De som fick barn vid 35 levde tills barnen fått egen familj och inte mycket mer. Den som nu får barn vid 50 kommer sannolikt att leva för att se barnet bilda familj. Allt fler blir 100 år
 
Min bästa vän har tio syskon, katolsk familj. Tyvärr är föräldrarna döda och dog när några av barnen var unga.
Han tycker det som barn var jobbigt med så många syskon, men nu som vuxen är de en tillgång.
 
:confused:
Vad är problemet?

Vår livslängd har stigit. När allmän pension infördes levde man inte mer än några få år efter 65. Numera lever vi 20 år till.
Fertililteten såg likadan ut. De som fick barn vid 35 levde tills barnen fått egen familj och inte mycket mer. Den som nu får barn vid 50 kommer sannolikt att leva för att se barnet bilda familj. Allt fler blir 100 år

Att du fick det att låta som Titiyo var ett exempel på nån som var fertil vid 50, det var hon inte. Annars kunde jag inte bry mig mindre om hur och när folk skaffar barn.
 
Fertilitetsbehandling kanske. Oavsett vad tycker jag det är helt fel att skaffa barn så sent. Stackars barn. Kul att ta studenten och ens föräldrar är 70-80 år 😐
Usch, vad beklämd jag blir när jag läser sådana tvärsäkra påståenden. Är det inte bättre att kvinnor står upp för varandra än att tala om att någon "är helt fel"? Skulle det vara okej för dig att säga att det är helt fel att skaffa barn innan man har en utbildning och fast inkomst? Eller att det är helt fel att skaffa barn när man är ung? Varför är det okej att trycka ner sin åsikt på föräldrar som får barn sent?
 
Men vadå stackars barn??
Det är väl inte mer eller mindre synd om ett barn bara för att mamman är en viss ålder :crazy:

Nä du har nog allt en lite ålderdomlig syn på det hela ;)

Jo jag tycker det är fel och synd om barnet. Inte så jäkla kul att behöva rodda med åldrande föräldrar när en själv är i tidiga tjugoårsåldern och ska skapa sitt eget liv också. Ja ens föräldrar kan bli dementa vid 45 också men det är extremt ovanligt.
 
Usch, vad beklämd jag blir när jag läser sådana tvärsäkra påståenden. Är det inte bättre att kvinnor står upp för varandra än att tala om att någon "är helt fel"? Skulle det vara okej för dig att säga att det är helt fel att skaffa barn innan man har en utbildning och fast inkomst? Eller att det är helt fel att skaffa barn när man är ung? Varför är det okej att trycka ner sin åsikt på föräldrar som får barn sent?
Har man ingen inkomst ska man inte skaffa barn. Det tycker jag verkligen.
 
Intressant att ha så absoluta uppfattningar om andra människors livsval. Kanske inte heller är så roligt att behöva stå ut med som barn.

Ja, precis. Jag tänker att vad man behöver "stå ut med som barn" kan vara en extrem variation av saker som är både familjerelaterat och inte. Min bästa vän förlorade sin pappa i en stroke när hon var 13, en annan blev mobbad i skolan, en tredje har en alkoholberoende förälder, en fjärde fick en personlighetsstörning och ja jag skulle kunna fortsätta i all evighet. Att ha en gammal förälder har nog ganska dålig träffsäkerhet på kategorin "sjukt dåligt".
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
3 811
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 023
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
22
· Visningar
1 549
Kultur Jag är mitt inne i den värsta perioden på året för mig. Allt är grått, trist, kallt och deppigt. Det hela kulminerar runt 10 december...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 471
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp