Att skaffa barn som äldre

Det är ju fullt möjligt att det finns fler faktorer med i bilden än att ha en stabil och stadig inkomst?
Absolut men det lär vara ovanligt att livet inte är på plats tillräckligt för barn (om man vill ha det) innan 50+. Men whatever egentligen bryr jag mig inte mer än att jag tycker det är fel och synd om barnen. Personligen påverkar det ju inte mig för jag kommer aldrig skaffa barn som så gammal 🤷‍♀️
 
Ja de flesta i 30-års åldern har stabil inkomst. Och lämplig skaffa barn ålder. Man behöver sällan vänta tills 50+ för att ha tillräckligt stabil ekonomi.
Vill man göra karriär m.m. så kan det va svårt att skaffa barn som 30. Då är det bättre tycker jag att man väntar än att barnen skall komma i kläm för att föräldrarna jobbar mycket m.m. Som 50 kanske man har mer tid, man har gjort allt annat man velat i livet och insett att barn är det som saknas?
 
Absolut men det lär vara ovanligt att livet inte är på plats tillräckligt för barn (om man vill ha det) innan 50+. Men whatever egentligen bryr jag mig inte mer än att jag tycker det är fel och synd om barnen. Personligen påverkar det ju inte mig för jag kommer aldrig skaffa barn som så gammal 🤷‍♀️

Fast det konstiga blir att du tror att du vet vad som för andra räknas som lämpligt läge att "skaffa" barn och hur det kommer att bli synd om deras barn. Att man själv har en stark uppfattning om vad som räknas i sitt eget liv är inte konstigt.

Jag "skaffade" barn som 22-årig student. Och som 25-årig nybakad i arbetslivet. Och som 29-åring. Och som 36-åring. Det har funkat på helt olika intressanta sätt, alla var lämpliga tidpunkter i mitt liv. Den olika stora inkomst (från nästan inget till lite mer) som funnits i de olika livsskeendena har inte varit det som påverkat kvaliteten på föräldraskapet i någon större utsträckning.
 
Uppenbarligen i och med att du vet vad som stod :D

Hur som helst, det jag tror folk försöker säga är att det är ganska osmakligt att slänga runt nedslående kommentarer om andra människors liv. Du har rätt till ditt tyckande. Frågan är bara varför det är nödvändigt att uttrycka.
Ja jag såg att det stod ”jag skaffade” sen slutade jag läsa.
 
Fertilitetsbehandling kanske. Oavsett vad tycker jag det är helt fel att skaffa barn så sent. Stackars barn. Kul att ta studenten och ens föräldrar är 70-80 år 😐

För det är en stor fest att ta studenten med begagnad klänning och ultrabudgetfest för att föräldrarna inte har råd? Eller ta studenten som man kämpat sig igenom trots uppväxt i en missbrukarfamilj? Eller där en fått kämpa för att ta sig igenom studier trots en cancersjuk bror? Stackars barn. Att de ska behöva födas ut i livet, så som det nu ser ut.

Jag tror det finns betydligt värre saker än att ha äldre föräldrar. Din kategoriska syn på ålderdom får det också att vändas lite i magen...
 
Jo jag tycker det är fel och synd om barnet. Inte så jäkla kul att behöva rodda med åldrande föräldrar när en själv är i tidiga tjugoårsåldern och ska skapa sitt eget liv också. Ja ens föräldrar kan bli dementa vid 45 också men det är extremt ovanligt.
Långt ifrån alla har ena foten vid graven när de är runt 60-70 år.

Jag har själv en äldre mamma och en bättre mamma än hon är svårt att tänka sig.
Att du personligen inte vill skaffa barn efter en viss ålder är helt ok men att säga att det är synd om ett barn pga att föräldern är äldre än genomsnittet är helt felaktigt och späder snarare på fördomar
 
För att återgå till huvudfrågan: jag tycker det är orimligt att den som är för gammal att på egen hand bli gravid få assistans på samhällets bekostnad. Vi har begränsade resurser och det är inget jag tycker skattemedel ska gå till.

Om en däremot på naturlig väg blir gravid - gratulerar.
 
För att återgå till huvudfrågan: jag tycker det är orimligt att den som är för gammal att på egen hand bli gravid få assistans på samhällets bekostnad. Vi har begränsade resurser och det är inget jag tycker skattemedel ska gå till.

Om en däremot på naturlig väg blir gravid - gratulerar.

Det var väl visserligen inte huvudfrågan :D Men skattemedel för IVF och dylikt går enbart till personer som inte har något barn sedan tidigare. Vill man ha fler barn men inte kan på naturlig väg får man bekosta det själv, och kvinnan i serien har ju barn sen innan så är det inte genom naturlig väg så har hon sannolikt bekostat det själv.
 
Långt ifrån alla har ena foten vid graven när de är runt 60-70 år.

Jag har själv en äldre mamma och en bättre mamma än hon är svårt att tänka sig.
Att du personligen inte vill skaffa barn efter en viss ålder är helt ok men att säga att det är synd om ett barn pga att föräldern är äldre än genomsnittet är helt felaktigt och späder snarare på fördomar

Min mormor är 77 och är frisk som en nötkärna. Hon har dock ändå en fot i graven och har haft precis hela sitt liv för att hon helt enkelt är en förbaskat svart person :cautious: Så ja, mamma växte upp med en mor som har en fot i graven trots att hon fick henne när hon var 21.
 
Att skaffa 11:e barnet när man är över 50 och 70 år är ungefär som Vasaloppet på vintern utan snö. Varför?
 
Ah du ska tolka allt hejvilt som vanligt 🙄🙄🤮
Jag har inte skrivit om när/vad/hur som är lämpligt för andra. Jag skiter i hur andra gör. Men jag kan ändå ha en åsikt om att jag tycker synd om barnen/fel mot barnen som får så gamla föräldrar.

Hur du gör/gjorde är jag helt ointresserad av så det läste jag inte ens 🤷‍♀️
Fast jo. Du skrev att det är synd om barn med gamla föräldrar. Du skrev att man inte ska skaffa barn när man är ung och inte har inkomst. Du skrev att 30 är en lämplig skaffa barn ålder.

Man har inte åsikter om andras "barnskaffande", tycker jag. Ja, det kan vara jobbigt med gamla föräldrar, men å andra sidan hade jag hellre haft en gammal pappa än en alkoholiserad pappa som misshandlade mamma och som tyckte det var kul att vecka efter vecka slänga ut fru och barn (och hund) på gatan, för att han var stupfull och arg. Jag hade hellre haft en gammal pappa när jag växte upp än en död pappa som dog pga en olycka indirekt orsakad av hans alkoholism.

Hade jag följt dina åsikter och väntat med barn tills jag var typ 30 så hade jag i alla fall inte haft några barn nu då min man dog när jag var 25. Istället har jag nu tre barn, varav den äldsta är 18 nyss fyllda. Jag hade för övrigt inte kunnat skaffa barn vid 30 ändå.... Jag har PCOS och fick diagnosen när jag var 31 och enligt läkaren kommer jag aldrig få barn alls, bara tur jag fått de tre jag har!

Nej, MIN åsikt är att man skaffa barn när man själv känner för det.
 
För att återgå till huvudfrågan: jag tycker det är orimligt att den som är för gammal att på egen hand bli gravid få assistans på samhällets bekostnad. Vi har begränsade resurser och det är inget jag tycker skattemedel ska gå till.

Om en däremot på naturlig väg blir gravid - gratulerar.

Samhället bidrar vid födseln, inte vid tillblivelsen i den åldern (och för folk med barn sedan tidigare).
 
Jag har ett bättre intryck av säsong 2 n jag fick av säsong 1. Det känns som det är bättre producerat och mer djup och mindre flams .
 
Blir inte tråden snäv om en bara är intresserad av personligt skvaller snarare än samhällsfenomenet?
Det var inte så jag menade, jag är inte intresserad av personligt skvaller, varför tolkade du mig så …? :idea:
Jag tänkte att det vore bra med byte av rubrik till ”äldre föräldrar” eller liknande.
 
Jag såg nåt program på tv förut om en kvinna som var typ 76 och fick barn. Inte på naturlig väg. Där tycker jag också det är "för gammalt" att skaffa barn. Visserligen var hon välställd så barnet skulle väl klara sig även när hon gick bort, men nånstans tycker jag det måste finnas en gräns. För barnets skull.
Var gränsen ska sättas tycker jag dock är oerhört svårt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
3 896
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 041
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 245
Kultur Jag är mitt inne i den värsta perioden på året för mig. Allt är grått, trist, kallt och deppigt. Det hela kulminerar runt 10 december...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 568
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp