Att skaffa barn som äldre

För att återgå till huvudfrågan: jag tycker det är orimligt att den som är för gammal att på egen hand bli gravid få assistans på samhällets bekostnad. Vi har begränsade resurser och det är inget jag tycker skattemedel ska gå till.

Om en däremot på naturlig väg blir gravid - gratulerar.
Det var väl visserligen inte huvudfrågan :D Men skattemedel för IVF och dylikt går enbart till personer som inte har något barn sedan tidigare. Vill man ha fler barn men inte kan på naturlig väg får man bekosta det själv, och kvinnan i serien har ju barn sen innan så är det inte genom naturlig väg så har hon sannolikt bekostat det själv.

Gränsen för ”gratis” IVF går dessutom vid 40, eller om det var 45.
 
De allra flesta som blir gravida efter 45 har nog genomgått en äggdonation. Sen finns det givetvis undantag och exempel på kvinnor över 50 som blir gravida med egna ägg och till och med den "naturliga" vägen, men rent statistiskt är chansen att bli gravid efter 45 med egna ägg försvinnande liten.
 
Jo jag tycker det är fel och synd om barnet. Inte så jäkla kul att behöva rodda med åldrande föräldrar när en själv är i tidiga tjugoårsåldern och ska skapa sitt eget liv också. Ja ens föräldrar kan bli dementa vid 45 också men det är extremt ovanligt.

Med 10 syskon så löser det sig kanske. Frågan är väl varför man vill ha ett ELFTE barn efter 50? Ja folk gör som de vill men det är för mig helt obegripligt...
 
De allra flesta som blir gravida efter 45 har nog genomgått en äggdonation. Sen finns det givetvis undantag och exempel på kvinnor över 50 som blir gravida med egna ägg och till och med den "naturliga" vägen, men rent statistiskt är chansen att bli gravid efter 45 med egna ägg försvinnande liten.
Jag känner till några stycken som blivit gravida den naturliga vägen vid 45 och i min egen familj har vi varit fertila länge. Tror mormors mor fick sitt sista vid 50. Mormor måste ha varit närmare 45 när hon fick sitt sista och mamma var väl 42 när min lillebror kom.
 
Jag är yngst av 7 syskon. Mina föräldrar är lite äldre. Inget fel med det😍

Har dock själv ångest. Jag fyller 29 i år och vill sååååå gärna ha barn. Men kommer nog aldrig få barn. :( Ingen man vill ha mig och inga pengar till att insiminera. Känner mig gammal och blir stressad när folk frågar "när ska du skaffa barn då?"
 
Min pappa var mycket äldre än min mamma (19 år äldre) och får ju räknas som äldre när jag föddes. För mig kändes åldersskillnaden dem emellan som ett större aber än åldern då han fick mig. Det har liksom aldrig varit någon fråga om vem som skulle dö först... Men samtidigt, det är ju svårt att tänka så också. Blir man kär så blir man och det mesta går att få att fungera.

Personligen har jag försökt undvika förhållanden med en så pass mycket äldre partner. Givetvis finns det inga garantier men jag vill ändå ha en god möjlighet till lång tid med den jag älskar (min särbo är två år äldre än mig och alla mina seriösare förhållanden har varit i liknande åldersspann).
 
Jag är yngst av 7 syskon. Mina föräldrar är lite äldre. Inget fel med det😍

Har dock själv ångest. Jag fyller 29 i år och vill sååååå gärna ha barn. Men kommer nog aldrig få barn. :( Ingen man vill ha mig och inga pengar till att insiminera. Känner mig gammal och blir stressad när folk frågar "när ska du skaffa barn då?"
Ensamstående utan barn får också hjälp att skaffa barn, precis som par, i Sverige. Du behöver inte ha tusentals kronor, du kan genomgå en utredning och bli erbjuden ett antal försök.
 
Ensamstående utan barn får också hjälp att skaffa barn, precis som par, i Sverige. Du behöver inte ha tusentals kronor, du kan genomgå en utredning och bli erbjuden ett antal försök.

Precis, tänkte just skriva det. Ensamstående får skattefinansierad hjälp:up: Ser säkert olika ut i olika kommuner men oftast gör de en fertilitetsutredning först, sen utreder att du har möjligheten ensam (mentalt, ekonomiskt och socialt typ) och sen får du insemination.
 
Absolut men det lär vara ovanligt att livet inte är på plats tillräckligt för barn (om man vill ha det) innan 50+. Men whatever egentligen bryr jag mig inte mer än att jag tycker det är fel och synd om barnen. Personligen påverkar det ju inte mig för jag kommer aldrig skaffa barn som så gammal 🤷‍♀️
Säg aldrig aldrig.

Min pappa skulle inte ha någon ny partner och absolut inga fler barn. Han är närmare 50 än 40 och tja, han har en ny partner och blev pappa igen för ca 3 veckor sedan. Trots att de egentligen hade alla odds emot sig.

Visst, ungen kommer ha en gammal pappa. Men som nämnts så lever många längre idag, än för 100 år sedan. Jag tycker att du har en väldigt trångsynt syn på ålder och när det är lämpligt att skaffa barn. Det som fungerat bäst för dig, är inte vad som fungerat bäst för alla andra.
 
Folk kan också ha etiska/religiösa/känslomässiga/andra åsikter som säger att man inte gör sig av med en graviditet som inträffar oavsett om den var planerad eller ej.
Och i vissa fall att man inte ska planera kring detta alls utan bara ta emot de barn som man begåvas med (ev. av "naturen" eller "högre makt").

Det blir lite snävt om man enbart betraktar frågan ur perspektivet att det handlar om medvetna "skaffa barn"-beslut bakom alla barn som föds och när. Speciellt om man utgår ifrån en norm att man ska se till att ha prickat av en rad kriterier för om det är ett "bra" eller "rätt" beslut.
 
Jag känner till några stycken som blivit gravida den naturliga vägen vid 45 och i min egen familj har vi varit fertila länge. Tror mormors mor fick sitt sista vid 50. Mormor måste ha varit närmare 45 när hon fick sitt sista och mamma var väl 42 när min lillebror kom.

Jag känner också några stycken som fått barn efter 45, men när man är 46 år kan man räkna med att chansen att bli gravid på naturlig väg är runt en procent om jag minns rätt. Vid 50 är nog den statistiska chansen att bli spontangravid lägre än chansen att vinna högvinst på lotto, men det händer ju det med!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
3 895
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 041
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 237
Kultur Jag är mitt inne i den värsta perioden på året för mig. Allt är grått, trist, kallt och deppigt. Det hela kulminerar runt 10 december...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 568
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp