Bukefalos 28 år!

Att skaffa en hund till, tik eller hane

L

LAPTOP

hej
jag har en bc-blandning som är snart 3 år o funderar på att skaffa en hund till som sällskap åt henne. Jag är inne på att skaffa antingen en ren border eller en blandning som henne med övervägande border i.
Det verkar ju klart enklast att skaffa en tik till men frågan är vilket som är bäst om man bortser från löpet på tiken . ÄR det störst sannolikhet att de kommer bäst överens om jag skaffar en hane el en tik? Eller kan det kvitta. Många säger ju att två tikar som slåss de slåss ju för att döda.... kanske inte så kul om de inte drar jämt.
Å andra sidan är det kanske inte heller så kul för min tjej om hanen ska hålla på o rida på henne hela tiden...
Skriv gärna o berätta om era åsikter samt erfarenheter
:confused:
 
Är du inte avelsintresserad så går det ju alltid att kastrera hanen så har du det problemet borta=) Sedan har ajg aldrig hört att 2 tikar inte skulle gå ihop. Det spelar nog ingen roll vad det är för kön men en icke kastrerad hane och en tik under samma tak kan bli intressant under de veckor tiken löper :D
 
Det är nog högst individellt.
Men när jag var som mest aktiv inom brukshundklubben
så stötte jag då och då på ägare som hade problem
med att hundarna inte gick ihop och då var det oftast hundar av samma kön ( hane och hane eller tik och tik)
Jag skall väl inom några år skaffa en till vovve och då blir det en tik.
Jag har en hane nu, men han är kastrerad och föga intresserad av damer :D
 
Rent krasst så skulle jag vilja säga att du nog borde låta bli att skaffa hund om du bara ska ha den som sällskap åt din nuvarande hund. Vill du fortfarande skaffa en hund till så avråder jag dig skarpt att köpa en BC eller BC-blandning som sällskap, de mår psykiskt dåligt om de inte får arbeta.

Finner du sedan en lämplig ras så... Jag har vet folk som har hanar och tikar ihop, det går bra, gäller bara att hålla ögonen på dem under löpet. Om hanen rider på tiken när hon inte löper så borde du nog se över mentalstatusen på vovven :crazy:

Själv har jag två tikar, får min tredje om tre veckor. Det funkar bra och av rent praktiska själ så slipper jag en massa ylande och dylikt under löp, dessutom löper de i stort sett parallellt.
Det är ovanligt att hundar inom samma flock slåss, det handlar i så fall oftast om rang (rätta mig om jag har fel), när det har varit trubbel hos oss så har det varit för att den yngre ska sättas på plats. Detta har de fått sköta själva...

//E
 
hej ladyvip
givetvis tänker jag inte skaffa den som bara sällskap åt den jag har, jag är fullt medveten om bc:ns arbetsbehov. Jag har ju själv en nästan renrasig..
Det jag menar är att vid de tillfällen när hunden är själv så slipper den att vara ensam. Jag bor på landet så hunden /-arna får vara ute mkt o umgås med allsköns alla djur. Samt att jag tänkt gå vallhundsutbildning med nyförvärvet så att den får sitt arbetsbehov uppfyllt inom just vallning!!
En generell uppfattning hos folk när man säger att man har eller vill skaffa en bc är just som din!! Det är fruktansvärt tråkigt att höra att folk har sådana förutfattade meningar om dem som vill skaffa bc som livskamrat bara för att man inte äger en fårflock själv. Det viktiga är ju att hunden får sitt arbetsbehov uppfyllt o det oavsett ras!
Ursäkta om tonen blev lite bitsk men som sagt det är himla tråkigt att höra att folk verkar tro att man ska ha en soffliggarhund bara för att man råkar nämna ordet sällskap...
Ha en underbar dag
 
Ledsen om jag verkar ha förutfattade meningar, men jag ser ofta dessa BC som inte får jobba, de skäller, är nervösa, hoppar och uppfattas ofta som opålitliga.

Trodde faktiskt att du skulle ha den som sällskap, eftersom du inte nämnde ngt annat...

Kul att du tänker valla!! Då tror jag verkligen att du passar som BC-ägare, anser att man bör gå "så långt tillbaka som möjligt" när det gäller arbete, alltså att BC inte är ngn agility hund, utan faktiskt vallare.

Hoppas du hittar en fin BC (själv vet jag bara en uppfödare jag hade köpt hund av inom den rasen, är dock ej insatt i vallning, men har sett många fina hundar från dem).

Berätta gärna hur det blev.

//E
 
Om det skiljer så mycket som tre år mellan tikarna så brukar det gå ypperligt. Vi har endast haft tikar som slagist mycket om de varit mycket jämnåriga. Mindre än ett års skillnad har varit jobbigt...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 337
Senast: geting
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
1 805
Senast: em-pirre
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 319
Senast: Asko
·
Övr. Hund Som rubriken lyder, tik eller hane? Jag har haft båda kön, funderar på skaffa en till hund till nästa år. Först var de klart att jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 284
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp