Att skaffa häst

doris321123

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga egen hage och renovera i ett gammalt stall (som inte har boxar och sadelkammare).
Vi ska flytta till ett hus på landet som min killes pappa äger. Pappan har en stor ladugård, varav hälften är fullt med får och maskiner. Mycket mark finns också. Dock måste jag renovera allt själv. Jag undrar därför hur mycket det kan kosta att sätta upp paddock, stängsel för hagar (alltså billigt stängsel), boxar, sadelkammare och inköp av t.ex. hinder och paddocksand mm. Allt sådant som man måste ha till ett stall egentligen. Vi har tillgång till grävmaskiner och traktorer, så endast inköp av material. Har någon gjort ett liknande jobba och hur mycket gick det på i sådana. fall? Hur. lång tid tog det innan stallet blev klart?
Jag funderar också över priserna för hästen. Har läst på mycket och de flesta verkar säga att det kostar dem ungefär 1000-2000 kr /månad. Är det samma summor i eget stall? Detta behöver jag veta då jag är studerande och pluggar till veterinär, så utbildning är lång. Jag vill se till att min månadsinkomst täcker hästens utgifter för varje månad innan jag skaffar häst.
Tacksam för svar!
 
Det du planerar är dyrt. 100 000kr dyrt. Även om man gör mycket av jobbet själv så kostar material till hagar, stallinredning och paddock mycket.

Sen undrar jag vad du har pratat med för människor som har hästar för 1000-2000kr i månaden. Nu hade jag iofs min på en ganska fancy anläggning men bara försäkringen kostade 1500kr/månad. Om jag tar bort typ tränare så kostade hästen mig ca 7000kr/månad totalt.

Du behöver också kolla på grovfoder (tillgång, hantering, förvaring) och gödselhantering. Tänk också på att du inte får ha häst ensam, utan den måste ha minst 1 artfrände.
 
Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga egen hage och renovera i ett gammalt stall (som inte har boxar och sadelkammare).
Vi ska flytta till ett hus på landet som min killes pappa äger. Pappan har en stor ladugård, varav hälften är fullt med får och maskiner. Mycket mark finns också. Dock måste jag renovera allt själv. Jag undrar därför hur mycket det kan kosta att sätta upp paddock, stängsel för hagar (alltså billigt stängsel), boxar, sadelkammare och inköp av t.ex. hinder och paddocksand mm. Allt sådant som man måste ha till ett stall egentligen. Vi har tillgång till grävmaskiner och traktorer, så endast inköp av material. Har någon gjort ett liknande jobba och hur mycket gick det på i sådana. fall? Hur. lång tid tog det innan stallet blev klart?
Jag funderar också över priserna för hästen. Har läst på mycket och de flesta verkar säga att det kostar dem ungefär 1000-2000 kr /månad. Är det samma summor i eget stall? Detta behöver jag veta då jag är studerande och pluggar till veterinär, så utbildning är lång. Jag vill se till att min månadsinkomst täcker hästens utgifter för varje månad innan jag skaffar häst.
Tacksam för svar!
När det gäller stallet beror det ju helt på hur mycket som måste göras, men det tickar iväg en hel del pengar. Fundera även på ägarförhållandena om ni lägger pengar på en gård som inte är er - gör ett avtal där ni bestämmer vem som står för vilka kostnader och vad som händer när ni flyttar. Vår ridbana 20x40 på mark med hyfsat bra förhållanden gick på drygt 200 000 varav det mesta var material + frakt av grus. Belysning ca 40 000 kr. Staket - räkna med ca 40-60 kr per stolpe, en stolpe var fjärde-femte meter ca. Aggregat ett par tusen, sen se till att ha tråd som leder bra. Är det permanenta staket är aluminiumtråd bra, den ligger runt 1 kr metern. Det är billig tråd om du ska ha bra ledningsförmåga (och det ska du ha, annars kommer du få ägna massor med tid åt att felsöka och till sist byta ut tråden). Våra hästar här hemma äter hö av bra kvalitet, det kostar drygt 1000 kr per häst i månaden. Med försäkring, strö osv är det jättesvårt att komma under 2000 kr i månaden per häst, även när man har häst hemma.
 
Det du planerar är dyrt. 100 000kr dyrt. Även om man gör mycket av jobbet själv så kostar material till hagar, stallinredning och paddock mycket.

Sen undrar jag vad du har pratat med för människor som har hästar för 1000-2000kr i månaden. Nu hade jag iofs min på en ganska fancy anläggning men bara försäkringen kostade 1500kr/månad. Om jag tar bort typ tränare så kostade hästen mig ca 7000kr/månad totalt.

Du behöver också kolla på grovfoder (tillgång, hantering, förvaring) och gödselhantering. Tänk också på att du inte får ha häst ensam, utan den måste ha minst 1 artfrände.
Tack! Var medryttare hos en tant som hade fyra hästar för endast 3000 kr månad. I och för sig hade hästarna det väldigt dåligt, vilket var anledningen till att jag sluta där. Men många trådar här säger att uträknad stallhyra (eftersom jag kommer ha eget stall) så kostar det ca. det priset. Jag bor somsagt redan på en gård med ladugård, gödselhög, gångar. Enda som behöver byggas är boxar, sadelkammare och förråd mm. Hagar finns i stort sett redan, hade bara behövt köpa tråd för att dela av hagarna i den storlek jag vill ha. Jag vet att hästar måste ha en kompis, tack. Kommer finnas häst och får där om jag väl skaffar häst.
+ vi får billigt, bra ensilage av min killes pappa som äger gården.
 
När det gäller stallet beror det ju helt på hur mycket som måste göras, men det tickar iväg en hel del pengar. Fundera även på ägarförhållandena om ni lägger pengar på en gård som inte är er - gör ett avtal där ni bestämmer vem som står för vilka kostnader och vad som händer när ni flyttar. Vår ridbana 20x40 på mark med hyfsat bra förhållanden gick på drygt 200 000 varav det mesta var material + frakt av grus. Belysning ca 40 000 kr. Staket - räkna med ca 40-60 kr per stolpe, en stolpe var fjärde-femte meter ca. Aggregat ett par tusen, sen se till att ha tråd som leder bra. Är det permanenta staket är aluminiumtråd bra, den ligger runt 1 kr metern. Det är billig tråd om du ska ha bra ledningsförmåga (och det ska du ha, annars kommer du få ägna massor med tid åt att felsöka och till sist byta ut tråden). Våra hästar här hemma äter hö av bra kvalitet, det kostar drygt 1000 kr per häst i månaden. Med försäkring, strö osv är det jättesvårt att komma under 2000 kr i månaden per häst, även när man har häst hemma.
Tack! Hade en paddock kostat lika mycket om har tillgång till egen frakt? Annars låter det som jag får kolla runt om en granne har paddock.
Det jag förväntar min kosta mest är att få rinnande vatten. Trä och betong kommer såklart kosta en del också.
 
Tack! Hade en paddock kostat lika mycket om har tillgång till egen frakt? Annars låter det som jag får kolla runt om en granne har paddock.
Det jag förväntar min kosta mest är att få rinnande vatten. Trä och betong kommer såklart kosta en del också.
Frakt av grus är ju ofta en stor kostnad. Hade jag varit i ditt läge hade jag betalat någon som är bra på ridbanor för att komma ut och göra ett "recept" efter dina förutsättningar. Då kan du räkna på gruskostnad från ditt lokala grusföretag (så nära som möjligt). Räkna med att det går åt många vändor att köra! Rinnande vatten kan såklart kosta en del. Glöm inte heller att se över elen, så den är säker.
 
Bygga paddock är ofta dyrt, eftersom det går åt såpass mycket material. Sen finns det ju hundra olika sätt att göra det på, och därmed hundra olika priser på det. Vi byggde paddock för snart fyra år sedan, endast materialkostnad gick på ca 90 000kr (inklusive frakt ett par kilometer) (20x40 bana).

Men finns det en hyffsat platt plätt kommer man ju ganska långt med klippt gräs och ett staket, så kan man ju planera för en mer ordentlig paddock längre fram i tiden.
 
Mitt tips för att se om du har råd är att redan nu innan lägga undan samma månadskostnad som du tror det kommer att gå på. Jag räknar på att det kostar oss ungefär 4000/månaden att ha häst, då lägger man undan 4000 varje månad i säg 6-12 mån. Funkar det så har man råd med hästen, annars får man vänta tills livet ändrar sig. Dessutom är det ett bra sätt att bygga budget till själva inköp av hästen. Jag tror nämligen också att 1-2000:- är alldeles för optimistiskt tänkt. Det är mycket mer än stallhyra som kostar.
 
Bygga paddock är ofta dyrt, eftersom det går åt såpass mycket material. Sen finns det ju hundra olika sätt att göra det på, och därmed hundra olika priser på det. Vi byggde paddock för snart fyra år sedan, endast materialkostnad gick på ca 90 000kr (inklusive frakt ett par kilometer) (20x40 bana).

Men finns det en hyffsat platt plätt kommer man ju ganska långt med klippt gräs och ett staket, så kan man ju planera för en mer ordentlig paddock längre fram i tiden.
Tack! Detta svar hjälpte mycket.
 
Har extremt svårt att se hur man skulle komma undan med 1000-2000 kr per månad och häst, även om man har eget stall. Oavsett hur man har hästen uppstallad så kostar varje häst i mat, hovslagare, försäkring, vaccination osv. Utrustning kostar ju också mycket, många saker är engångskostnader men sen får man räkna med att man ofta behöver komplettera eller byta ut utrustning också.
 
Tack! Var medryttare hos en tant som hade fyra hästar för endast 3000 kr månad. I och för sig hade hästarna det väldigt dåligt, vilket var anledningen till att jag sluta där. Men många trådar här säger att uträknad stallhyra (eftersom jag kommer ha eget stall) så kostar det ca. det priset. Jag bor somsagt redan på en gård med ladugård, gödselhög, gångar. Enda som behöver byggas är boxar, sadelkammare och förråd mm. Hagar finns i stort sett redan, hade bara behövt köpa tråd för att dela av hagarna i den storlek jag vill ha. Jag vet att hästar måste ha en kompis, tack. Kommer finnas häst och får där om jag väl skaffar häst.
+ vi får billigt, bra ensilage av min killes pappa som äger gården.
Det finns inte en chans att man kan ha fyra hästar för bara 3000 kr/månad. Det räcker ju knappt till en häst.
 
Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga egen hage och renovera i ett gammalt stall (som inte har boxar och sadelkammare).
Vi ska flytta till ett hus på landet som min killes pappa äger. Pappan har en stor ladugård, varav hälften är fullt med får och maskiner. Mycket mark finns också. Dock måste jag renovera allt själv. Jag undrar därför hur mycket det kan kosta att sätta upp paddock, stängsel för hagar (alltså billigt stängsel), boxar, sadelkammare och inköp av t.ex. hinder och paddocksand mm. Allt sådant som man måste ha till ett stall egentligen. Vi har tillgång till grävmaskiner och traktorer, så endast inköp av material. Har någon gjort ett liknande jobba och hur mycket gick det på i sådana. fall? Hur. lång tid tog det innan stallet blev klart?
Jag funderar också över priserna för hästen. Har läst på mycket och de flesta verkar säga att det kostar dem ungefär 1000-2000 kr /månad. Är det samma summor i eget stall? Detta behöver jag veta då jag är studerande och pluggar till veterinär, så utbildning är lång. Jag vill se till att min månadsinkomst täcker hästens utgifter för varje månad innan jag skaffar häst.
Tacksam för svar!
Jag tror du funderar för stort. Ridbana är en mycket dyr lyx, räkna med 6 siffrigt. Visst kan du göra ett halvdyrt budgetalternativ men det är sällan värt det om inte förutsättningarna på platsen är extremt optimala.
 
Vad gäller hagar är det egentligen bara att räkna. Kolla hur mycket eltråd det är på ett nystan (ofta 400m), vad det kostar, räkna med att det behövs minst 2 trådar på staketet, dvs 2 rullar eltråd per 400m staket. Räkna en stolpe var fjärde meter ungefär, dvs ca 100 stolpar på dina 400m staket. Mät upp sträckan hagstaketet planeras gå och räkna ut vad du behöver och kolla av priset. Extra eltråd och stolpar är alltid bra att ha hemma, om något går av eller sönder så man snabbt kan laga.

Edit: jag glömde isolatorer! Minst två per stolpe och några i reserv.
 
Senast ändrad:
Hur mycket det kostar beror ju på vad du har för ambitioner. Rida hemma i skogen eller på åker. Då behöver du alla fall skor var 6-8 vecka, ligger på en dryg tusenlapp. Försäkring om hästen blir sjuk, säg att du har bara veterinärvård och inget livvärde, jag har en upp till 80000 för 1500 kr per år. (Obs att det är självrisk, både fast och rörlig på den) Vaccination får du väl ha stelkramp i alla fall, min veterinär rekommenderar varannat år, kostar 450 kr om jag kör hästen till stationen. Finns hösilage och havre kanske det inte behövs så mycket mer foder. Så visst kan man komma väldigt billigt undan, när stall och så är färdigt, men där får man nog räkna med 200 000 utan att veta specifikt vad som behöver göras. Det blir ALLTID dyrare än man tänkt.
 
Är stallet i annars bra skick tipsar jag om att hålla utkik efter begagnad boxinredning, jag ser det lite då och då på facebook till bra pris.

Kan man få in ett par boxar i stallet och göra iordning en skötselplats, samt stängsla hage kanske du kan testa att hyra ett par sommarhästar eller hyra ut sommarbete till att börja med för att få en känsla av vilket jobb du tycker är måsten och vilket jobb som kanske bara är en lyx (paddock, rinnande vatten till hagen, spolspilta, belysning på olika ställen, hur du vill ha det med sadelkammare, foderförvaring, strö osv)
 
Har du haft egen häst förut?
Är det ensilage eller hösilage?

Om du inte haft egen häst förut så skulle jag rekommendera att du tar en häst på foder och stallar upp hästen först för att få bättre insikt i hur arbetet runt hästen fungerar. :)

Jag har eget stall, kostnad för 1 häst ligger på 3000-4000kr/mån. Då är den hästen inte skodd heller, utan verkas bara vid behov.

Några saker att tänka på med eget stall:
-Hästarna ska fodras minst 3-4ggr/dag, alla hästar kan inte gå på fri tillgång och vissa hösorter passar inte av olika anledningar. Lösningar för tex lunchgrind, fodringstider och personer på plats behöver finnas.
-hagarna bör mockas några gånger i veckan
-foder/halm/strö ska planeras, köpas in och tas emot/hämtas
-stolpar, tråd, isolatorer ska kontrolleras och bytas ut
-ha extra av allt! Räkna med att saker händer när det är som minst passande haha... en höbal öppnas och är dålig, hästarna får fnatt och river halva hagen, skottkärran får punktering, piggarna på greparna går av osv osv osv.. O_o

Jag lägger minst 5 h i veckan på att se till att anläggningen håller ihop. Jag har 4 boxar, och runr 3ha inhägnad mark. Är visserligen rätt långsam när jag jobbar, men det är mer jobb än vad man tror.

Det blir mycket roligare när man känner att man har tid och råd, och att man inte behöver vända på varje slant för att få det att gå ihop. Du har säkert redan koll på det, men det kanske är någon annan som läser och behöver några tips.
 
Mitt tips för att se om du har råd är att redan nu innan lägga undan samma månadskostnad som du tror det kommer att gå på. Jag räknar på att det kostar oss ungefär 4000/månaden att ha häst, då lägger man undan 4000 varje månad i säg 6-12 mån. Funkar det så har man råd med hästen, annars får man vänta tills livet ändrar sig. Dessutom är det ett bra sätt att bygga budget till själva inköp av hästen. Jag tror nämligen också att 1-2000:- är alldeles för optimistiskt tänkt. Det är mycket mer än stallhyra som kostar.
Är stallet i annars bra skick tipsar jag om att hålla utkik efter begagnad boxinredning, jag ser det lite då och då på facebook till bra pris.

Kan man få in ett par boxar i stallet och göra iordning en skötselplats, samt stängsla hage kanske du kan testa att hyra ett par sommarhästar eller hyra ut sommarbete till att börja med för att få en känsla av vilket jobb du tycker är måsten och vilket jobb som kanske bara är en lyx (paddock, rinnande vatten till hagen, spolspilta, belysning på olika ställen, hur du vill ha det med sadelkammare, foderförvaring, strö osv)
Tack för tipset!
 
Mitt tips för att se om du har råd är att redan nu innan lägga undan samma månadskostnad som du tror det kommer att gå på. Jag räknar på att det kostar oss ungefär 4000/månaden att ha häst, då lägger man undan 4000 varje månad i säg 6-12 mån. Funkar det så har man råd med hästen, annars får man vänta tills livet ändrar sig. Dessutom är det ett bra sätt att bygga budget till själva inköp av hästen. Jag tror nämligen också att 1-2000:- är alldeles för optimistiskt tänkt. Det är mycket mer än stallhyra som kostar.
Det var ett bra tips, ska jag nog göra när jag är klar med alla mina inköp å på väg att skaffa häst igen. 😁👍🏻
 
Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga egen hage och renovera i ett gammalt stall (som inte har boxar och sadelkammare).
Vi ska flytta till ett hus på landet som min killes pappa äger. Pappan har en stor ladugård, varav hälften är fullt med får och maskiner. Mycket mark finns också. Dock måste jag renovera allt själv. Jag undrar därför hur mycket det kan kosta att sätta upp paddock, stängsel för hagar (alltså billigt stängsel), boxar, sadelkammare och inköp av t.ex. hinder och paddocksand mm. Allt sådant som man måste ha till ett stall egentligen. Vi har tillgång till grävmaskiner och traktorer, så endast inköp av material. Har någon gjort ett liknande jobba och hur mycket gick det på i sådana. fall? Hur. lång tid tog det innan stallet blev klart?
Jag funderar också över priserna för hästen. Har läst på mycket och de flesta verkar säga att det kostar dem ungefär 1000-2000 kr /månad. Är det samma summor i eget stall? Detta behöver jag veta då jag är studerande och pluggar till veterinär, så utbildning är lång. Jag vill se till att min månadsinkomst täcker hästens utgifter för varje månad innan jag skaffar häst.
Tacksam för svar!
Kul du funderar på häst!
Min häst kostar mig i runda slängar 4000:- i månaden. Då räknar jag in stallplats, foder, mindre prylinköp, hovis (går barfota), försäkring, vaccination samt vissa stalltjänster jag köper. Men den senaste månaden har det också tillkommit oförutsedd veterinär räkning (sårskada) där jag får betala 5000 ungefär efter att självrisken är betald. Bensin tillkommer för min del men har du hästen hemma sparar du ju in på det en hel del på det.
Är ett kollektivstall i södra sverige.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 859
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 323
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 153
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp