Att skaffa katt

Flixon

Trådstartare
Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner att det vore mysigt med sällskap helt enkelt. Barnen hade dessutom älskat det.
Jag har aldrig haft katt tidigare, därav att jag inte riktigt vet vad jag ger mig in på. Mina kattägande kompisar är bara enablers som tycker jag ska köra på :D

Hur ska man tänka? Jag funderar på om jag ska skaffa en eller två (jag jobbar ju heltid, på kontor i vanliga fall, tänker att det kan vara trevligt för dem att ha sällskap av varandra). Kan kattungar vara ensamma hemma från början? Jag är ju van vid hundar där det såklart inte går.

Och kostnader, försäkring, mat, kattsand osv. Vad bör jag räkna med för månadskostnad på ett ungefär? Kastrering känns självklart, jag bor på landet och ser gärna att katten/katterna kan få gå ut när de är tillräckligt gamla.

Och barnen, de är 2 och 6 år. 6åringen är lugn och en riktig djurvän, 2åringen är också otroligt snäll mot djur men har en lite högre energinivå :D är det bäst att skaffa vuxen katt som kanske är van vid barn sen innan (om det ens går att hitta...) eller kattunge som "växer upp med det"?

Nu får ni gärna berätta vad jag missar också, vad har jag glömt att tänka på?
 
Klart du ska ha katt 😁
Jag hade nog satsat på två men ändå haft i bakhuvudet att det fungerar jättebra när de är små men blir osams som vuxna som kräver omplacering. Inte för att det måste bli så men det är ändå ett möjligt senario att en kanske måste flytta i framtiden.
Jag hade själv valt kattungar som får växa upp med barnen och man kan lämna en kattunge ensam ganska omgående iom att de sköter sina toalettbestyr på egen hand, sover mycket och kan aktivera sig själva med diverse fanstyg.

Min katt kostar i mat (Mush), försäkring och kattsand 800kr i månaden. Han är livförsäkrad och har tillägg för tandsjukdomen TR.
 
Och kostnader, försäkring, mat, kattsand osv. Vad bör jag räkna med för månadskostnad på ett ungefär?

Jag har två katter.

Rekommendationen är att ha en kattlåda per katt, plus en extra låda, som minst. Jag har tre lådor, med ca 10l kattsand i vardera låda. Jag räknar med ca 10l kattsand i veckan för underhåll (för lite sand i lådorna innebär att det snabbt blir äckligt..), vilket gör ca 800-1000:-/månaden. (Jag använder Companion oparfymerad kattsand eftersom den knappt dammar, men använde Ever Clean innan som är snäppet dyrare).

Min ena katt väger ca 2,5kg. Hon äter Bozita blötmat för ca 200:-/månaden.

Min andra katt väger ca 4,3-4,5kg. Han är dyrare i maten, eftersom han har nedsatt njurfunktion (troligen medfödd liten defekt - tunn njurbark - och inget som uppkommit pga foder eller så). Det innebär att han äter veterinärfoder (blötmat) för runt 900-1000:-/månaden, sedan ett antal år nu.
Nedsatt njurfunktion innebär också att jag lägger ca 1000-3000:-/år på blodprov för att kolla njurvärdena. (Ja, kostnaden för provet varierar väldigt...) Det är också ett prov som veterinären ofta vill ta om, om han blir dålig - för att kolla så att det inte är njurarna som är orsaken. Så den kostnaden tillkommer inte helt sällan också när han behövt åka till veterinären för annat..

Båda mina vaccineras årligen. Några hundralappar per katt, plus besöksavgiften.

Försäkring. Båda mina är huskatter och jag har ingen livförsäkring. Däremot har jag veterinärvårdsförsäkring på 60 tusen kronor, per katt. Självrisk 1800:- + 25% av resterande. Den blir dyrare varje år, för båda.
Min ena katt är nu elva år och försäkringen kostar ca 1700:-/år. När jag tecknade försäkringen (2014) kostade den ca 600:-/år, om jag minns rätt.

Båda mina har på senare tid tyvärr fått TR (FORL). Det täcks inte av deras försäkringar, eftersom det är något som bolagen börjat täcka på senare tid (och båda mina har ju redan haft det = går inte att teckna tillägget). Att röntga munnen, göra rent och ta bort tandsten kostar runt 2500-3000:- här, och den kollen gör jag nu årligen på båda eftersom röntgen krävs för att säkerställa om några tänder behöver tas bort. Behöver några tänder tas bort så tillkommer lite till, jag räknar med totalt 6000:-/år per katt.
 
Jag rekommenderar kattunge som får växa upp med barnen. Välj en kattunge som ser trygg och framåt ut och inte den skygga och osäkra.

Kattsäkra hemmet: ta bort giftiga växter. Har man en katt som jag hade så finns det ingen hylla som är högt upp nog att den inte kan ta sig dit. Ömtåliga prydnadssaker bör också tas bort, iaf till man lärt känna vilke typ av katt man har fått.

Om jag säger så här: vi skaffade katt innan vi skaffade barn. Vi behövde inte barnsäkra hemmet alls. Kattsäkringen räckte gott och väl!
 
(Grovt räknat så kostar nog mina två ca 3500-3700:-/månaden. Då är inte extra veterinärkostnader medräknat. Inte heller tex Feliway - något som jag ska prova nu och kostar ca 300:-/månaden, Fortiflora - tillskott som jag ger inför och efter munkollen, det hjälper tarmfloran, och kostar ett par hundralappar/månad för en katt. Klösmöbler - mina verkar hålla väldigt bra men några hundralappar kan det nog bli på ett år.. Nya kattlådor - inte ofta men bytte ut dem nu vid flytt, då var de ett antal år gamla och själva plasten luktade lite så "passade på". Lite sånt där småplock som blir, lite leksaker. Ökat slitage på vissa kläder och möbler orkar jag inte räkna med, har ingen dyr soffa iofs heller :D. )
 
Jag har två katter, kullsyskon, så de har alltid bott tillsammans, även innan de kom till mig. Bor i stort hus, de är helt och hållet innekatter. Jag hade egentligen bara tänkt en från början, men just för att jag var borta på jobb kändes det bättre att de var två och hade varandra. Vill dock varna lite för att de samtidigt blir väldigt bundna till varandra, jag var tvungen att ha dem en och en när de var hos veterinären och steriliserades, den ena klarade det ganska hyfsat men den andra var mycket ledsen och upprörd när hon var ensam.

På grund av pandemin är de inte ensamma i den utsträckningen nu som innan, eftersom jag jobbar hemma, vill även fortsätta göra det efter pandemin så hoppas att de aldrig mer behöver vara så ensamma. Jag hade dock ett annat (deltids)jobb när katterna kom, så då var de hemma ensamma typ halvdagar i början. Kändes som en trevlig mjukstart även eftersom de lärde känna mig också bättre när vi var tillsammans mer.

Jag har en stor kattlåda som båda går på. Köper ungefär en kattsand i månaden. De äter ungefär 3 dl (tillsammans) morgon och lika mycket på kvällen (enligt doseringen på påsen). Jag steriliserade mina 2018, så det är ett tag sen, men då kostade det 1500 per katt, jag har honor, hanar är oftast billigare.

De förstörde en del möbler när de var små, men har peppar peppar mest varit på redan sönderklösta möbler eller sina egna klösmöbler nu senaste året, de fyllde fyra i början av den här månaden. Jag skulle känna mig ganska safe nu att typ köpa ny soffa.

Jag har inga barn, men vi har alltid haft katt hemma hos mamma och pappa. Katten flyttade in när jag var fyra och min bror två, efter det tillkom två barn till. Det har inte varit några problem. Mina gillar däremot inte när mina kusiner kommer på besök, men det ena barnet är väldigt intensiv och katterna tar direkt sin tillflykt bakom soffan när han kommer. Det andra barnet som är mycket stillsam går bra, och det hade förmodligen varit annorlunda om katterna och barnen hade bott tillsammans hela tiden.
 
Jag gick in och tittade på min veterinärs priser.
Årlig vaccination 505kr och då gör de enklare hälsoundersökning (vikt, titt i mun, klämma på katten)
Kastreringen betalade jag strax under 900kr för (hane).
Klätterträdet kostade drygt 2000kr men det tänker jag inte byta ut i första taget. Andra klösmöbeln 2-300kr.
Kattlådorna (har två) kostade den ena typ 70kr på Ikea (hans favorit) och den andra runt 300kr.
Leksaker är en förbrukningsvara och inget jag vet vad de kostar 🤷🏼‍♀️ Köper det inte ens varje månad utan snarare något jag har köpt kanske 3 gånger under det här året jag har haft honom och mina förra katter fick aldrig något nytt :o
 
Jag hade nog satsat på två men ändå haft i bakhuvudet att det fungerar jättebra när de är små men blir osams som vuxna som kräver omplacering. Inte för att det måste bli så men det är ändå ett möjligt senario att en kanske måste flytta i framtiden.
Hör då och då om vuxna katter som inte funkar med andra vuxna katter, är det vanligt? :confused:

Jag har sedan jag flyttat hemifrån tagit hem totalt 6 vuxna katter, och den nya katten har fått ett eget rum under 1:a dag/natten (beroende på vilken tid katten kommer hit) så de hittar kattlådan, mat och vattenskål och hinner landa lite. Sedan har jag öppnat dörren och släppte ihop nya katten med de gamla, aldrig haft bråk, de ha nosat och ibland hållit lite avstånd. Men alltid gått väldigt snabbt och smidigt att ta hem nya katter.
Även varit kattvakt åt 2 olika katter 2 olika ggr där ägaren skulle vara borta länge (2-3 månader), och även dessa introduktionen har gått utan problem. Så börjar undra om mina katter och alla nya katter jag tar hem är onormalt snälla emot främmande katter 😁

Så totalt är det 8 vuxna katter jag sammanfört och alltid gått enkelt och utan problem, är så tacksam att mina katter är så snälla när matte tar hem nya stackars katter som behöver hem, kärlek och vård :heart

(Max haft 4 katter samtidigt, alla mina katter är kastrerade, alla katter jag tagit har varit hemlösa, "vildkatter", avlivningshotade pga olika orsaker, eller liknade. Så alla katter jag tagit hem har varit akuta och bestämts samma dag som jag tog katten, utom de 2 jag var kattvakt åt)
 
Om jag slår ut det per katt kostar 1 katt 650 kr/månad för mig (foder, sand, försäkring). + vaccination 1 gång/år för 360 kr.

Hos billigaste veterinären i vårat område kostar kastrering + chipmärkning en hankatt för 850 kr. Och kastrering + chipmärkning av en honkatt kostar 1400 kr.

Jag skulle verkligen rekommendera 2 katter, speciellt om ni väljer kattungar eftersom kattungar behöver en kattkompis att leka med. Och enligt min erfarenhet gillar katterna sällskap av varandra och en lekkompis av samma art.
Det enklaste för dig är nog att ta 2 kattungar som får växa upp med barnen :)
 
Hör då och då om vuxna katter som inte funkar med andra vuxna katter, är det vanligt? :confused:

Jag har sedan jag flyttat hemifrån tagit hem totalt 6 vuxna katter, och den nya katten har fått ett eget rum under 1:a dag/natten (beroende på vilken tid katten kommer hit) så de hittar kattlådan, mat och vattenskål och hinner landa lite. Sedan har jag öppnat dörren och släppte ihop nya katten med de gamla, aldrig haft bråk, de ha nosat och ibland hållit lite avstånd. Men alltid gått väldigt snabbt och smidigt att ta hem nya katter.
Även varit kattvakt åt 2 olika katter 2 olika ggr där ägaren skulle vara borta länge (2-3 månader), och även dessa introduktionen har gått utan problem. Så börjar undra om mina katter och alla nya katter jag tar hem är onormalt snälla emot främmande katter 😁

Så totalt är det 8 vuxna katter jag sammanfört och alltid gått enkelt och utan problem, är så tacksam att mina katter är så snälla när matte tar hem nya stackars katter som behöver hem, kärlek och vård :heart

(Max haft 4 katter samtidigt, alla mina katter är kastrerade, alla katter jag tagit har varit hemlösa, "vildkatter", avlivningshotade pga olika orsaker, eller liknade. Så alla katter jag tagit hem har varit akuta och bestämts samma dag som jag tog katten, utom de 2 jag var kattvakt åt)
Jag har ingen statistik men det är inte direkt ovanligt.
Själv hade jag tre katter (var av en vuxen omplacering) som mest tillsammans och hade egentligen aldrig något bråk i gruppen. Men när en av dem försvann så blev det ändå lugnare mellan de två som var kvar utan att jag kan peka ut något specifikt och de aldrig bråkade utan fanns under samma tak.
När jag sedan var tvungen att ta bort en av de som var kvar och hade en ensam katt kvar så började den då 11-åriga katten leka igen och köra race genom huset. Något hon slutade med några år tidigare.

Så även om man har en grupp med individer som ser ut att trivas ihop så kanske de inte gör det. De har bara accepterat att de båda finns i samma i revir så det finns ju olika grader på missnöjet också.
 
Jag har ingen statistik men det är inte direkt ovanligt.
Själv hade jag tre katter (var av en vuxen omplacering) som mest tillsammans och hade egentligen aldrig något bråk i gruppen. Men när en av dem försvann så blev det ändå lugnare mellan de två som var kvar utan att jag kan peka ut något specifikt och de aldrig bråkade utan fanns under samma tak.
När jag sedan var tvungen att ta bort en av de som var kvar och hade en ensam katt kvar så började den då 11-åriga katten leka igen och köra race genom huset. Något hon slutade med några år tidigare.

Så även om man har en grupp med individer som ser ut att trivas ihop så kanske de inte gör det. De har bara accepterat att de båda finns i samma i revir så det finns ju olika grader på missnöjet också.
Jag vet ju inte hur vanligt/ovanligt det är.

Just nu har jag bara 3 katter (alla kom som vuxna omplaceringarna från olika ställen, allt från 1-4 år emellan när de kom till mig), men de sover alla ihop en hög (utom på sommaren när det är varmt), och far runt och busar med varandra som idioter. 2 stycken måste t.o.m äta ur samma skål.
Om jag ger alla en egen matskål så försöker ena katten pressa ner huvudet så han ska äta ur samma skål som den andre, och flyttar den andre sig till en annan skål följer han efter och pressar ner huvudet i nästa skål. Så de har fått en stor gemensam skål så de båda får plats att äta bredvid varandra utan problem :) känns nästan som de är lite för bundna vid varandra och det kommer bli problem den dagen då det är dags för någon av dem att somna in 😕
De verkar även bli deppiga om någon av kompisarna försvinner ett tag, tex behövde en av katterna vara inskriven på djursjukhus i 5 dagar, och man märkte på de andra att något var fel, och när han kom hem igen åtgick allt till det normala.

Men som sagt är kanske mina katter onormala ;)
 
Något som är värt att vara medveten om, är sk missriktad aggressivitet. Två katter kan vara bästa bästa goaste vänner, när något händer som verkligen skrämmer/stressar den ena. Det kan vara en smäll utanför, andra katter utanför eller vad som. Något som katten, av oklar anledning kopplar till kompisen. Som Jackson Galaxy förklarat det: från det ögonblicket, känner de inte varandra. Hur tajta de än var innan, kan den stressen visa sig som aggressivitet gentemot den andra katten. Som jag förstått går det oftast att rätta till, men det kan ta mycket jobb - mycket anpassningar - mycket tid.
Det är nog inte helt ovanligt att grannars utekatter orsakar stress för ens egna, tex. Det är en anledning (av flera) till att jag helst inte bor på bottenplan (bor i hyreslägenhet) med mina, om jag inte har möjlighet att utestänga andra katter från tomt/fönster osv.

Annat kan också göra att två vuxna katter plötsligt inte alls går ihop. Min ena katt, Lillebror, bodde innan med en kattkompis. Strikta innekatter. Så råkade Lillebror smita ut vid ett tillfälle, var borta ett litet tag och hittades sen. Från det att han kom hem igen, spöade kompisen upp honom. Konstant. Lillebror fick flytta, eftersom stressen som det orsakade gjorde att han mådde jättedåligt (magen pajjade bla helt och hållet - något som återkom hos mig och tog tid att få ordning på, han började gå utanför lådan mm). Han är fortfarande påverkad av det: rädd för andra katter (jag har en katt till som kom som omplacering efter Lillebror, men det var en chansning och jag hade henne ett tag innan jag kastrerade henne - beredd på att få ge ett katthem motsvarande peng istället om det verkligen inte gick. Det blev bra men funkade nog mycket för att hon är hälften så stor och svarade rätt på Lillebrors signaler. Jag hade inte provat med en större hankatt!).

Med det sagt: jag avråder verkligen inte från att ha flera katter. Tvärtom. Jag vill bara belysa att det inte enbart har att göra med om katterna i grunden kommer bra överens, eller om ens katter generellt funkar bra med andra. Utan yttre faktorer kan påverka mycket och orsaka problem om en har otur.
 
Både Megara och Nikita var/är katthatande ansamkatter. Jag valde det med avsikt eftersom jag vill ha en katt som trivs ensam. Trots att de är av en social ras som enligt rasbeskrivningen kräver sällskap. Kollar man på katthemmet sidor skriver de att en del katter vill ha sällskap och andra vill vara ensamkatter. Så det är mycket olika. Kattungar rekommenderar man två om inte annat än för sin egen skull. Så ungarna har någon att röja med fyra på morgonen ;)

Det är fördelen med vuxen omplacering att katten är 'färdig' och man vet vad man får. Plus att man slipper slyngelåldern. Jag älskar mina burmor men gud bevare mig för en slyngelburma :nailbiting:

För att återgå till ämnet. Megara kostar runt tusenlappen inklusive försäkring 351 kr eftersom hon är klass 4 av raskatter (vet 60,000, 15% självrisk FORL, rehab och medicin men inte Liv). Tillkommer vaccination och årlig kontroll - blod och urin och klämma igenom, kolla tänderna. Skitjobbigt eftersom hon gör utfall mot vet med tänder och klor och väser som en orm så svårt att veta om hon har ont eller inte någonstans. :meh:
 
Mina katter är billiga i underhåll.
Har två lådor med Latz kattsand, har mycket sand i lådorna. Räknar med att det går åt en kartong per månad nu när de är två. Kostar 100:-
Pradas försäkring kostar 1097:- per år och Paisleys 655:-, högsta veterinärvården på bägge.
De äter Royal canin, kanske 200:- per månad på mat.

Hur bor du?
Landet säger inte så mycket. Finns det vägar där folk kör fort, andra katter, vilt osv?
Är svaret ja på någon av frågorna hade jag byggt kattgård och inte låtit dem gå lösa.
 
Hur bor du?
Landet säger inte så mycket. Finns det vägar där folk kör fort, andra katter, vilt osv?
Är svaret ja på någon av frågorna hade jag
Bra frågor, på rak arm skulle jag svara nej på alla men jag får fundera ordentligt. De ska ju ändå inte gå ut direkt så vi har tid att känna efter.
 
Har ju glömt att uppdatera tråden! Det flyttade in två små monster här, Ronja och Birk.
IMG_20211002_133147.jpg

I sitt älskade klätterträd som jag byggde av en nersågad rönn. De var väldigt blyga de första dagarna, men är nu överallt och ingenstans hela tiden 😅 nästa vecka ska de kastreras och chippas, sen är de redo för att börja gå ut framåt våren!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 158
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp