Att skicka med mellis till skolan (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 43)

Men va? Alltså typ mackor och sånt, inte bara en frukt?
Mackor, frukt, kex, de kan ha med vilket som.
Det som är så störande är att de säger till eleverna att det är bra att ha med sig "så de inte blir hungriga på rasten" vilket får barnen att tjata hemma om att de måste ha med sig. Annars hamnar de utanför när alla andra har. :meh: De börjar 7.45 och har ju då ätit frukost innan, sedan har de lunch kl 11 (eller om det till och med är lite tidigare än så)

Ja verkligen. Tror lärarna att barnen inte får frukost hemma eller vad är problemet?
Kan vara så.

En av min kommuns skolor serverade skollunch under covid. Skolan ligger i ett socioekonomiskt svagt område. Skolmaten var många elevers enda varma mål.

På några skolor finns frukost för barnen. De orkar bättre. Speciwllt de som inte orkar äta något när de kliver upp.
Det är lugnare i klasserna och eleverna presterar bättre.

Kan vara så.

En av min kommuns skolor serverade skollunch under covid. Skolan ligger i ett socioekonomiskt svagt område. Skolmaten var många elevers enda varma mål.

På några skolor finns frukost för barnen. De orkar bättre. Speciwllt de som inte orkar äta något när de kliver upp.
Det är lugnare i klasserna och eleverna presterar bättre.
Men vad hade det här med att tvingas ta med matsäck att göra? Barn som kommer tidigt (som mitt barn) äter frukost på fritids. Som vi betalar för. Sen har de såklart skollunch. Sen ska man också betala extra för matsäck och frukt osv, när skolan ska vara gratis. Det är det vi ställer oss emot…

Men vad hade det här med att tvingas ta med matsäck att göra? Barn som kommer tidigt (som mitt barn) äter frukost på fritids. Som vi betalar för. Sen har de såklart skollunch. Sen ska man också betala extra för matsäck och frukt osv, när skolan ska vara gratis. Det är det vi ställer oss emot…
Att betala extra borde inte vara tillåtet.
Det här berör antagligen inte väl fungerande familjer. Mer hem där frukostrutiner och mat i kylskåpet, eller ens en hemmavarande förälder när barnen går till skolan är givet.
Finns det då frukt att ta i farten när man går så underlättar det för en del barn.
Tyvärr

Att betala extra borde inte vara tillåtet.
Det här berör antagligen inte väl fungerande familjer. Mer hem där frukostrutiner och mat i kylskåpet, eller ens en hemmavarande förälder när barnen går till skolan är givet.
Finns det då frukt att ta i farten när man går så underlättar det för en del barn.
Tyvärr
Jag antar att @cambodia menar att hon betalar för fritids, inte frukosten i sig?

Men är ditt barn hungrigt? Om inte, så är det ju inget problem. Då behöver du inte skicka något. Men det känns ju som om skolan har identifierat ett problem. Så långt tillbaka jag själv kan minnas tog de flesta med sig något att äta på förmiddagen, och det var väl oftast en frukt då. Det har väl aldrig ingått i den fria skolan :confused: ?

Men är ditt barn hungrigt? Om inte, så är det ju inget problem. Då behöver du inte skicka något. Men det känns ju som om skolan har identifierat ett problem. Så långt tillbaka jag själv kan minnas tog de flesta med sig något att äta på förmiddagen, och det var väl oftast en frukt då. Det har väl aldrig ingått i den fria skolan :confused: ?
Problemet som jag såg det när mina barn gick i skolan är inte att barnen behövde ta med sig en frukt utan att det blev en tävling i vem som hade med sig dyraste, bästa, godaste, häftigaste, coolaste matsäcken. Och inte bara en frukt som är nyttig och vettig och oftast räcker fint under förmiddagen. Att skolans personal inte satte ner foten och sa "Nej. Ni ska inte ha med er godis, kakor, saft, chips osv till skolan. Frukt räcker och en flaska till vatten.". När yngsta barnet gick i en skola där många kom från ett utsatt område så satte skolans personal just ner foten och sa just detta. Men det krävdes förståelse för ekonomi och inte näring...

Jag antar att @cambodia menar att hon betalar för fritids, inte frukosten i sig?
Ja, det stämmer.
Jo, han är hungrig. För han äter inte maten.
Men jag tycker att skolan ska stå för det de behöver i skolan. Eftersom det ska vara kostnadsfritt. De uppmanar ju att vi ska skicka med frukt och mellis, ibland också matsäck till utflykter.

Ja, det stämmer.

Jo, han är hungrig. För han äter inte maten.
Men jag tycker att skolan ska stå för det de behöver i skolan. Eftersom det ska vara kostnadsfritt. De uppmanar ju att vi ska skicka med frukt och mellis, ibland också matsäck till utflykter.
Nej, matsäck till utflykter kan inte skolan be om. Då ska mat skickas med från skolan. Men i övrigt vet jag inte, men ställer mig rätt tveksam till om verkligen ALLT måste ingå under dagen? Är det inte bara skollunchen (alltså i matväg) som ingår i skolan?

Om det är något medicinskt skäl som gör att ditt barn inte äter skolmaten antar jag att han får specialkost via läkarintyg (du behöver alltså verkligen inte svara :) )?

Nej, matsäck till utflykter kan inte skolan be om. Då ska mat skickas med från skolan. Men i övrigt vet jag inte, men ställer mig rätt tveksam till om verkligen ALLT måste ingå under dagen? Är det inte bara skollunchen (alltså i matväg) som ingår i skolan?

Om det är något medicinskt skäl som gör att ditt barn inte äter skolmaten antar jag att han får specialkost via läkarintyg (du behöver alltså verkligen inte svara :) )?
Nej, han tycker inte om den bara tyvärr. Det är ett problem.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• OS-trådar?

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Specialsök (Röd kong)
  • Oseriös avel 2025

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar