Att skola om en gallopör till rid/hopp häst?

Thathorse

Trådstartare
Hej! Just nu sitter jag i ett dilemma och funderar på om jag ska köpa hem en gallopör på 4 år och skola om till rid, och senare hopphäst. Varför är det inte lika vanligt att skola om gallopörer som travhästar? Borde det inte vara vanligare att skola om gallopörer? Eller passar dom inte in som ridhäst? Vill veta allt kring detta ämne! Finns det någon här kanske som tävlat en f.d gallopör i hoppning? Skriv allt ni orkar, jag är superduper nyfiken!
 
Hej! Just nu sitter jag i ett dilemma och funderar på om jag ska köpa hem en gallopör på 4 år och skola om till rid, och senare hopphäst. Varför är det inte lika vanligt att skola om gallopörer som travhästar? Borde det inte vara vanligare att skola om gallopörer? Eller passar dom inte in som ridhäst? Vill veta allt kring detta ämne! Finns det någon här kanske som tävlat en f.d gallopör i hoppning? Skriv allt ni orkar, jag är superduper nyfiken!
Inte ovanligt vad jag vet. Dom brukar bli trevliga allroundhästar.
 
Hej! Just nu sitter jag i ett dilemma och funderar på om jag ska köpa hem en gallopör på 4 år och skola om till rid, och senare hopphäst. Varför är det inte lika vanligt att skola om gallopörer som travhästar? Borde det inte vara vanligare att skola om gallopörer? Eller passar dom inte in som ridhäst? Vill veta allt kring detta ämne! Finns det någon här kanske som tävlat en f.d gallopör i hoppning? Skriv allt ni orkar, jag är superduper nyfiken!
Travet är ju väldigt mycket större än galoppen. Och det blir då fler ”travare över” när de antingen inte är bra nog eller tas ur (trav-)träning pga ålder eller skador.
Jag skulle gissa att det är därför man ser många ridtravare.
 
Jag köpte och skolade om en 3-åring från galoppen. Hon gick 1m hoppning och debutant fälttävlan. Jag fick bara tre år med henne då hon fick somna in efter en trauma-skada för 10 år sedan.

Jag hade hjälp av duktiga tränare och hästmänniskor i mitt stall så omskolningen gick enkelt och bra.
Tränade mycket från marken i början och jobbade en hel del med miljöträning etc för att bygga en cool och trygg individ. Det underlättar så enormt för kommande utmaningar :)
30608
 
Jag bor i UK där galoppsporten är stor och här är det väldigt vanligt med galoppörer som skolats om till hobbyhästar efter att de är klara med sin löpkarriär.
 
Min kompis köpte en fyraåring förra året från galopptränare. Den har nu gått LA:3 på 70%, hoppar bana runt 80 cm och tränat lite terräng, min kompis är dressyrryttare framförallt.

Jag lekte själv med tanken tidigare på att skola om ett fullblod men insåg att "min" ponnyras fortfarande ligger mig varmast om hjärtat så det blev inget med det. En annan gång kanske.
 
Hej! Just nu sitter jag i ett dilemma och funderar på om jag ska köpa hem en gallopör på 4 år och skola om till rid, och senare hopphäst. Varför är det inte lika vanligt att skola om gallopörer som travhästar? Borde det inte vara vanligare att skola om gallopörer? Eller passar dom inte in som ridhäst? Vill veta allt kring detta ämne! Finns det någon här kanske som tävlat en f.d gallopör i hoppning? Skriv allt ni orkar, jag är superduper nyfiken!
Vad menar du med inte vanligt? Det är väldigt vanligt att fd galoppörer skolas om till ridhästar.
Sen att det inte finns lika många eng fullblod som varmblodstravare är en annan historia. Travet är ju en helt annan typ av industriavel med betydligt högre omsättning hästar och pengar.
Fullblod används även flitigt i halvblodsaveln och ridhästaveln för att förädla. Det är en helt annan ridbarhet på fullblod vs travare.
 
Jag tror som många andra svarat att det är för att travsporten är större vs galoppen i Sverige. Har ingen egen erfarenhet av galopphästar och att skola om men har träffat på en del som varit fina ridhästar och att hoppa ska absolut gå. Säkert vissa individer som är bättre lämpade än andra. Är hästen startad i löp? Vad står den på för stall nu? Kanske den kan löshoppas innan köp?
 
Jag som själv köpt fullblod som gått löp, slät och hinder, kan väl säga att de har galoppen med sig till skillnad från många f. d. travare. Dock får man jobba en del med att få ner dem i marken och inte bara framåt. Det man får tänka på är att det är känsliga hästar som tränat på motsägelsefulla hjälper i jämförelse med ridhäst. Man balanserar och reglerar fart i tyglar under löp eftersom man inte har skänklar. Så när du sätter dig ner i sadeln och tar tag i tyglarna så säger du spring snabbare på "deras" språk. Därför kan det vara enklare att rida in än att skola om ibland.

Det viktigaste att komma ihåg är att många fullblod kan bli dramatiska (trippa, studsa osv) och man då får hålla fokus och keep cool lite. Men jättetrevliga vakna hästar som vill lära sig mycket är min erfarenhet.
 
Hej! Just nu sitter jag i ett dilemma och funderar på om jag ska köpa hem en gallopör på 4 år och skola om till rid, och senare hopphäst. Varför är det inte lika vanligt att skola om gallopörer som travhästar? Borde det inte vara vanligare att skola om gallopörer? Eller passar dom inte in som ridhäst? Vill veta allt kring detta ämne! Finns det någon här kanske som tävlat en f.d gallopör i hoppning? Skriv allt ni orkar, jag är superduper nyfiken!
Enkla svaret, för att travarna är fler. Procentuellt skulle jag dock gissa att det är fler galoppörer som skolas om. Fullblod har hög ridbarhet, mycket högre än travarna har.
De fd gallopörer jag har träffat har alla varit trevliga ridhästar. En av de absolut bästa ridskolehästarna vi hade när jag jobbade på ridskola var en fd. galoppör. Han hade gått löp tills han var fem år, köptes av en privatperson som stallade upp honom på ridskolan och han gick sedan på deltid som ridskolehäst fram till han var arton då han gick i pension. Eller, det var meningen att han skulle gå i pension men han blev så deppig när han inte fick lära små barn att rida (han var av ponnystorlek) men levde upp när han såldes till en liten tjej och fick fortsätta sin livsgärning. Ägaren tävlade endel både i dressyr och hoppning men jag minns inte hur högt. Han hade dock inga problem att studsa över 120 cm höga enstaka hinder och han var en riktig klippa. Man verkligen såg hans stolthet när han fick bära ett barn. Det var det bästa av det bästa enligt honom.
 
Hej! Just nu sitter jag i ett dilemma och funderar på om jag ska köpa hem en gallopör på 4 år och skola om till rid, och senare hopphäst. Varför är det inte lika vanligt att skola om gallopörer som travhästar? Borde det inte vara vanligare att skola om gallopörer? Eller passar dom inte in som ridhäst? Vill veta allt kring detta ämne! Finns det någon här kanske som tävlat en f.d gallopör i hoppning? Skriv allt ni orkar, jag är superduper nyfiken!
Inte jag, men jag känner en tjej som köpt flera fullblod från galopptränare (vet däremot inte om de varit startade) och skola om.
Hon har väl inte tävlat på några höga nivåer (det är inte därför hon rider 😉) men hästarna har blivit fina och rört sig väl.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 983
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 466
Senast: Ajda
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 128
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp