Att skriva ett CV

Caoimhe

Trådstartare
Det har blivit dags för mig att uppdatera mitt CV, och jag velar lite i vad jag ska ange som slutdatum på min förra tjänst.

För att göra en väldigt lång historia kort så slutade det illa efter att jag för första gången någonsin stod upp för mig själv och drog in facket. Jag blev "uppsagd på grund av arbetsbrist" och blev således arbetsbefriad med lön under min två månader långa uppsägningstid. Rent tekniskt var jag alltså anställd av företaget fram till september, men hade min sista jobbdag i juli.

Vad skulle ni ange för slutdatum i min situation? Så länge som ni var anställda, eller så länge som ni jobbade på platsen?

Den plötsliga konflikten ledde till att jag blev arbetslös ett tag, och när jag fick en tjänst så var det över en månad kvar till startdatum, så den finns en lucka i CVt oavsett. :(
 
Du anger när anställningen slutade. Tiden du var arbetsbefriad var du fortfarande anställd.
Lucka i CV:t var väl något man sa förr inte var bra, men i dagens samhälle är det ju varsel och uppsägningar lite här och var så inte så konstigt att det tar lite tid att hitta ett nytt. Det är bara att vara ärlig och säga som det är, uppsagd pga arbetsbrist är inget dåligt utan det händer när konjunkturen går ner.
 
Jag har blivit så gammal så jag kör med bara är på anställningarna.
Typ
2003-2006 Utbildning C på Y universitet
2006-2008 Anställning B i X företag
2008-2017 Anställning C med ansvar Å, Ä och Ö i Z företag
2017-2020 Anställning ”vilken bokstav det nu blir” 😅
2020 till nu….

Oftast är inte den nya arbetsgivaren så himla intresserad av om anställningen var 1 år och 7 månader eller 9 månader… och när jag själv läser CV och personliga brev anser jag det positivt om de är korta och tydliga. För mycket broderier och utläggningar (och framförallt formuleringar som man lär sig på ”skriva CV kurser”) är mer ett minus än plus 😅
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 739
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp