Att skriva till-saluannonser...

Svamlan

Trådstartare
verkar vara riktigt svårt. Kikar på ponnyer mest hela tiden för att se vad som finns på marknaden. Varför låter man sitt barn skriva annonsen och sedan inte kolla upp hur det blir skriver? För mig ser en slarvig annons oerhört trist ut och får mig att tappa intresset direkt, och men slarvig menar jag att man skriver med förkortningar, stavar som det låter eller stavar helt fel. Punkt och stora bokstäver känner väl de flesta som gått skolan till...

Varför använder man klyschor som "kan gå riktigt långt med rätt ryttare" och sen sätter dit en värdelös bild på en lurvig två-åring som äter hö i hagen?

Varför sätter man in en annons på vintern med bilder enbart från sommaren -06? Evigheter sen...likadant på sommaren när man ser vinterbilder. Jag vill se NYTAGNA bilder som visar hästen i dagsform. Gärna länkar till film - men då ska det vara film som är mer än 8 sekunder och som går att se. Vissa är pinsamt dåliga, hade varit bättre utan film.

Varför sätter man ut en b-ponny som gått LD, LC och är född 92 för 58 000?

Men vad vet jag, hästarna säljs kanske ändå. Alla är kanske inte lika petiga som jag;)
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag är precis som du.

Det tog 4 månader för mig att hitta en häst jag ville åka och kolla på, där säljarna var seriösa och petiga.. I like ;)
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Är nog bara inte bland höstannonser folk skriver som krattor... Men jag vet hur du menar, man har ju sett en del "stolpskott" till annonser...

Om man får gå OT så håller jag på och letar efter en bil nu och blir helt vansinnig på alla skitannonser, sen att folk inte ens vill skriva sitt namn utan dom heter "bwm, Volvo" i annonsen.
Ska man då ringa och fråga efter herr/fru BMW?

Bara en sån sak får mig att klicka vidare till nästa annons...
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Det ÄR svårt att veta hur man ska formulera sig. Själv är jag främst intresserad av stammen i annonser och skrev i princip bara det plus mödernets prestationer. Fick då få svar. Sen skrev jag om annonsen och la till beskrivning av hästens temperament och då fick jag flera svar och hästen blev såld.
Likadant med foton, tog säkert hundra foton men fick ändå inte riktigt till det. Dock var hästen inte lurvig eller skitig på bilderna, de flesta var uppställda i grimma (åring).
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag är som du, skulle aldrig få för mig att ringa på en annons som är slarvigt skriven och med dåliga/konstiga bilder. Jag vill köpa min blivande häst av någon som är seriös och som bryr sig om hästen och vill att den kommer till ett bra hem.
Själv skulle jag vara jättenoga om jag skulle sälja en häst.
Klart det är jättesvårt, men man märker om säljaren har ansträngt sig :)
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

1. Varför använder man klyschor som "kan gå riktigt långt med rätt ryttare" och sen sätter dit en värdelös bild på en lurvig två-åring som äter hö i hagen?

2. Varför sätter man in en annons på vintern med bilder enbart från sommaren -06? Evigheter sen...likadant på sommaren när man ser vinterbilder. Jag vill se NYTAGNA bilder som visar hästen i dagsform. Gärna länkar till film - men då ska det vara film som är mer än 8 sekunder och som går att se. Vissa är pinsamt dåliga, hade varit bättre utan film.

3. Varför sätter man ut en b-ponny som gått LD, LC och är född 92 för 58 000:-

1. Så du menar att en häst som är lurvig och äter hö är dålig?

Säljaren kanske inte är bra på att fotografera, bara har den bilden och då gör bilden inte hästen rättvis.

2. Kanske inte har ngn kamera o bara har dom bilderna. Tänkt på det. Är du som köpare intresserad av en häst men backar p.g.a gammal bild? Väldigt oseriöst. Åk o titta på hästen.

3. Där håller jag med dig. En del sätter sånna fruktansvärda fantasisummor på sina hästar

Kom i håg att en bild gör inte hästen rättvis.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag dömer nog inte så mycket utifrån annonsen, beror ju lite på vad jag letar efter iofs. Söker jag en topphäst så sållar jag bort annonser som börjar med min ögonsten eller världens snällaste häst, för det är ju inte det jag är ute efter.

Om jag däremot letar efter kanske en unghäst som ska gå som sällskap till min egen så kan rätt häst mycket väl dölja sig bakom en oskarp bild i motljus som beskrivs som kelig.

När jag själv skriver annonser så försöker jag få med det väsentligaste i fråga om stam, utbildning, temperament. Jag skriver ofta vad jag tror att hästen skulle passa bäst till för människa, en del hästar behöver en bestämd ryttare andra vill ha en med mjuka händer. Oavsett så vill jag ju i första hand att hästen får det bra, i andra hand att den blir såld.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

"1. Så du menar att en häst som är lurvig och äter hö är dålig?

Säljaren kanske inte är bra på att fotografera, bara har den bilden och då gör bilden inte hästen rättvis.

2. Kanske inte har ngn kamera o bara har dom bilderna. Tänkt på det. Är du som köpare intresserad av en häst men backar p.g.a gammal bild? Väldigt oseriöst. Åk o titta på hästen."


Nej. Såklart är inte en häst som är lurvig och äter hö automatiskt dålig. Det var inte det saken handlade om. Utan att om man vill sälja en häst som man tror blir en kanonhäst - kan man inte anstränga sig lite då och försöka ta en bild där hästen i allafall är uppställd så man ser exteriören? Och inte har någon kamera etc - då får man väl låna!!! Hur svårt kan det vara?

Och. När det gäller ponnier som tävlas så tycker jag det är lite konstigt om man hänvisar till bilder och filmer tagna för tre år sedan....Likaså när folk beskriver hästar som tävlingshästar med goda regionala resultat. Vet de inte att det är rätt lätt att kolla upp?

Att säga att jag är oseriös för att jag kanske inte intresserar mig för annonser i dåligt skick - ja det får stå för dig. Själv vill jag handla häst av seriösa säljare som bryr sig om sina hästar. Och anstränger sig lite för att locka rätt köpare.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag var jävligt störd på att alla hästar var "lovande" när jag letade pålle. Jag ville ha en normal bra häst liksom och vad säger det om hästen? Säger mer att ägaren vill pressa upp priset för en häst som man inte vet vad den går för. Eller ja, så kände jag iaf.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag var jävligt störd på att alla hästar var "lovande" när jag letade pålle. Jag ville ha en normal bra häst liksom och vad säger det om hästen? Säger mer att ägaren vill pressa upp priset för en häst som man inte vet vad den går för. Eller ja, så kände jag iaf.

Framför allt så verkar det inte finns någon övre åldersgräns för när "lovande" kan tänkas ha kommit och gått....
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Varför sätter man ut en b-ponny som gått LD, LC och är född 92 för 58 000?

Kanske för att folk faktiskt antagligen åker och kollar och ev. köper, kan man ta mycket pengar för en häst så varför inte? Egentligen, allt beror ju på vad köparen är villig att betala, får dom inte sålt hästen för det priset så sänker dom väl antagligen. Hästen är värd vad folk vill betala.

Sen förstår jag inte alls det här med att inte läsa/åka och kolla/ringa på annonser som det inte stavas perfekt eller har dålig formulering. Varför ska man om det viktigaste låter intressant inte åka och kolla upp hästen?

Man missar väldigt mycket trevliga hästar bara för att man tycker annonsen är dåligt gjord. Alla är inte perfekta på att stava eller formulera sej och många gör antagligen så gott dom kan. Alla har heller inte tillgång till digitalkameror faktiskt, att dömma ut en häst på en bild, då är man nog inte särskillt intresserad endå.

Enda gången jag inte skulle åkt och tittat på en häst är om det är en kass annons och hästen står väldigt långt bort, däremot hästar i närheten, inom ett rimligt avstånd, då bryr jag mej inte det minsta om hur folk stavar.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Däremot en sak som stör mej nåt fruktansvärt är när inte folk skriver ut vad hästen håller för eller säger att den håller fast den inte gör det eller inte är ärliga om varför hästen vilat en längre period osv.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag orkar aldrig läsa annonser som är alldeles för långa men jag tycker heller inte om annonser som är för korta. De ska vara lagom långa och de ska innehålla fakta om hästen som gör mig som spekulant intresserad av hästen! Jag skulle aldrig få för mig att läsa en annons som är utformad som om hästen själv hade skrivit den. Herregud, kanske hade en sådan annons gått hem hos en 7 åring men jag tror inte att en 7 åring köper häst? Nej, det ser bara barnsligt ut.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

JA eller hur? Eller skriver om vilken förträfflig dressyrponny man säljer och visar bild på en som hoppar :confused:

För de stora klasserna och en hagbild osv....
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

eller...man hävdar kapacitet och anger att den kvalat bara det att klassen de då skriver att den kvalade i inte räcker för kval. Man har alltså inte koll - rena faktafel. Skulle aldrig få för mig att åka och titta på en sådan.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jo, men om bilden helt blir missvisande mot vad man skriver i annonsen så strunta i bild!
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

KL. Ett tips till de som säljer privat är att kolla på annonserna som uppfödare och andra som handlar med hästar har på sina hemsidor. De är ofta bra.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Även om även jag själv retar mig på massor av annonser så tycker jag inte att det är som problematiskt. Det är ju ändå jag som köpare som har den bästa sitsen just nu. Det finns massor med duktiga ponnyer till salu som säkerligen går att pruta på.

Ska man ses som en seriös säljare så ska man nog se till att den annons man skriver uppfyller vissa kriterier.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 994
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 130
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 218
Dressyr Ber om ursäkt för ett långt och kanske rörigt inlägg men jag behöver skriva ner mina tankar och kanske få lite idéer tillbaka. Jag vet...
Svar
17
· Visningar
2 749
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp