Att sluta amma

B

Bonapple

Hur gör/ gjorde ni när ni ville sluta amma era barn? Hur kändes det i brösten?
Jag och pappan har varit borta på en liten weekend till Paris och det blev ett sätt att sluta tvärt med amningen. Vår flicka är nu 15 månader och jag skulle verkligen kunna amma ett tag till, men i och med resan så tänkte jag att det skulle vara smidigt att sluta. Brösten är stora och ömma, undrar hur länge det kommer att kännas så...?.
Min dotter vill självklart ha bröstet när jag kom hem men det har funkat bra med att bara mysa och dricka vällingen i min famn.
Jag känner mig lite dum mot henne för det har verkligen varit en härlig stund för oss att amma. Jag saknar det verkligen, men samtidigt kanske det påverkar min kropp så att vi inte kan få ett syskon, vilket vi snart vill "göra".
Vad tror ni och hur kände ni samt era barn?
 
Sv: Att sluta amma

*kl*

Har tyvärr inget svar på din fråga, men får jag trådnappa lite och ställa en liten fråga inom ämnet?
 
Sv: Att sluta amma

Fick sluta helamma vid 3 månader pga min vikt. Det gick bra för sonen men var jobbigare för mig, jag amma honom alltid kväll och morgon och sen kände jag att brösten vart överfyllda så fick han äta lite under dagen också.

Vid 5 månader så slutade han även att delamma, och det har jag inte märkt av någonting alls i brösten faktiskt. Kanske för jag trappade ner ganska lungt under 2 månaders tid.

Mjölk finns det fortfarande, men inget intresse från sonen så det är mest jobbigt för mig som vill amma för närheten och hans lilla mage.
 
Sv: Att sluta amma

Mina bröst gjorde svinont och var helspännda i säkert 3 dagar innan det blev bättre.
 
Sv: Att sluta amma

Angående syskonskapandet så frågade jag min barnmorks aom det och hon sa att så länge man i stort sett helammade så brukade det vara svårare att bli gravid men alls inte omöjligt så det är inget tillförlitligt preventivmedel. Men att bara amma lite gjorde det inte svårare att bli gravid. Jag tex blev gravid med nr 2 innan jag slutat amma nr 1.
 
Sv: Att sluta amma

Elin slutade amma på egen begäran, hon blev svårare och svårare att lägga till bröstet och ville hellre ha flaskan med ersättning så då behövde jag bara pumpa ur lite någon gång för att lätta på trycket.
Hon var fem månader när hon slutade helt att amma.

Fredrik fasade vi ut amningen med lite tvång, han var 21 månader när han slutade helt, först slutade vi på nätterna, då fick karln ta honom själv ett par nätter, sen fasade vi ut det till bara en gång morgon och hämtning på dagis, och sedan bara hämtning dagis. Men när vi tog sommarlov så slutade vi med det tillfället oxå. I och med att vi fasade ut det så hann min bröst ställa om sig och jag behövde i princip aldrig pumpa ur.
 
Sv: Att sluta amma

Men amma litet för att lätta på trycket i brösten.
De mår inte bra av att vara allt för sprängfyllda, du kan bli sjuk.

Mina barn slutade med att dia av sig själva, så jag behövde aldrig fundera över det.
Dock fick jag truga dem några extra gånger till att tömma brösten för att jag skulle må bra.
 
Sv: Att sluta amma

Jag har precis slutat amma min 11-månaders son. Jag har trappat ner och på slutet ammade jag bara på morgonen, men märkte att han inte var så intresserad längre plus att han ville ha gröt direkt efter. Har inte haft problem med spända bröst, antar att det beror på nertrappning.

Tycker Inte_Ungs förslag om att tömma brösten om de känns spända verkar bra. Hade själv gjort det om mina hade blivit spända.
 
Sv: Att sluta amma

tack för era svar.
Jag har inte ammat henne nu på fem dagar och tidigare var det ju endast på morgonen, trots detta är brösten otroligt spända, jag har antagligen producerat en hel del trots att jag inte ammat henne så mycket.
Ja, jag kanske får lätta lite på trycket och amma henne någon gång till per dag.
 
Sv: Att sluta amma

Helammade i ca 4 månader. Delammade i några månader till men på slutet (när sonen var 9-10 månader) var han inte särskilt intresserad. Inte ens på natten. Så det var han själv som valde att sluta. Hade inte ont i brösten vad jag minns men det trappades ju ner väldigt lugnt.
 
Sv: Att sluta amma

Jag helammade Jason i ca 2½ månader. Då började jag märka av att han inte längre blev mätt trots att jag gjorde mitt bästa för att öka produktionen. Började ge ersättning i hop med amningen och Jason föredrog snart den.
När han var 3 månader så slutade jag helt.
Brösten ömmade och var spända i 2-3 dagar, tömde ur det värsta trycket själv. En natt så tömde det ena bröstet sig själv (inte den bästa känslan att vakna av:crazy:) sen så kände jag inte av det något mer.
Dock kunde jag "pressa" fram mjölk i drygt 1 månad till efter att jag slutat.
 
Sv: Att sluta amma

Rekommenderar att pumpa ur brösten då & då när du slutat amma, annars finns risk för mjölkstockning, det tar tid att få igång mjölkproduktionen när man ska börja amma & det tar tid att få stopp på produktionen oxå.
Mjölken rann säkert 3 månader efter att jag slutat pumpa mjölk, då & då.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 019
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 652
Senast: Badger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 756
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 202
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp