Att sluta med nattmål

Linda.B

Trådstartare
Igår beslutade vi att ta bort Oscar's nattmål - Han fick kvällsflaskan som vanligt vid 19.45 men tog knappt halva då vi en stund innan ätit ute. Han gick och lade sig kl 20 och sov till kl 23 - Tog ut välling resterna från kylen och värmde på som han fick.

Sedan vaknade han till vid 23.45 och då tänkte vi att nu blir det inget mer - Han var arg, ledsen, hoppade & studsa i sängen fram till kl 02.30 då han slocknade och sov till 7.20.

Gjorde vi fel som slutade tvärt med vällingen - Eller bör man minska succesivt?

Hur har ni andra gjort?

//Linda
 
Sv: Att sluta med nattmål

Rasmus slutade självmant, men jag vet många som erbjudit vatten istället. Så har barnen snabbt tappat intresset för vällingen på natten.
 
Sv: Att sluta med nattmål

Jodå - Vatten har vi erbjudit honom vid några tillfällen och han blir riktigt förbannad när han märker att det inte var välling och vill då inte ha, så då har vi varit slappa och han får sin välling.

Tror inte att han är hungrig utan det har blivit en vana för honom - Och ibland händer det att blöjan läcker igenom efter all välling så man får stå och krångla med att byta sängkläder, vilket vore skönt att slippa. Han blir 22 mån på onsdag :eek:
 
Sv: Att sluta med nattmål

Vår pojk drack gladeligen kall välling så vi gjorde en flaska när vi gick och lade oss och när han vaknade vid 1-2 fick han flaskan direkt och somnade snällt om.
När han var 15-16 mån försökte jag vyssja och trösta honom utan att ge flaskan. Det gick inte. Han gallskrek tills han fick flaskan.
Ca två veckor senare hade jag bestämt mig. Han SKULLE sluta med välling på natten. Den natten gjorde jag ingen välling och stålsatte mig för värsta natten någonsin.
Han vaknade, skrek och jag sa besämt NEJ. Tröstade och kramade och han somnade på 5 min! Sedan dess har han ALDRIG försökt få välling på natten.
Han måste ha hört på min röst att jag verkligen hade bestämt mig.

Alltså, jag tror inte man behöver trappa ner. Man ska bara ha bestämt sig och inte ge upp.

(Känner så väl igen läckade blöja och blöta sängkläder. Örk!)
 
Sv: Att sluta med nattmål

kl

Vi slutade också direkt med nattvällingen, så fort vi bestämt oss för att det fick vara nog. Precis som du skriver hade det blivit en vana, men inget hon egentligen behövde, och det störde nog sömnen mer än hjälpte den.

Vi gjorde helt enkelt ingen nattvälling mer från ena natten till den andra. Hon vaknade som vanligt vid "vällingtid", men nöjde sig direkt med att bara bli kramad på. Vi var beredda på att hon skulle bli arg, men hon grät i princip ingenting och somnade snabbt. Sen dess har hon aldrig velat ha välling på natten, så det gick väldigt smidigt. Hon var 15 månader när hon slutade.

//julia
 
Sv: Att sluta med nattmål

Önskar verkligen att det kunde gå så jäkla smidigt för alla =)

Men men nu är vi på god väg, vi har dock inte kunnat sluta rakt av ..
 
Sv: Att sluta med nattmål

kl

elias slutade tvärt självmant med nattvälling när han var ca 13½ månad. han äter knappt välling på kvällen heller men gärna på morgonen.. så har tyvärr inget råd o ge
 
Sv: Att sluta med nattmål

Snäckan är 9 månader, och har nu självmant valt bort välling vid 23, förutsatt att hon åt innan läggdags vid 20-tiden.
Sen äter hon igen vid 04-05, och det målet känns än så länge svårt att skjuta på.
Det kändes som att hon vaknade mer av vana än hunger första vändan vid 23, och hon åt mindre och mindre, så jag bara slutade med den vällingen efter att ha minskat ner på mängden under en vecka.
Jag upplever att hon sover något bättre också, vilket var välbehövligt för mig:D
Om jag inte tar bort nattvällingen lär hon sig ju inte att sova sammanhängande heller tänker jag, och jag hoppar gärna över nattvaknande så fort som möjligt. Sen inbillar jag mig att det i vårt fall är lättare att ta en ev fajt nu än sen, då damen har en vilja av stål...
 
Sv: Att sluta med nattmål

Tack för era svar!

Natten till idag (Lördag) gick jättebra - Han fick sin välling strax före 20 sedan sängen. Första uppvaket blev kl 04 och då fick han en liten vällingskvätt med sin Movicol (För hård mage) och somnade om till 8.15.

Han har ätit mycket bättre på dagen när han inte ätit välling under natten så det var nog vettigt att sluta med vällingen.

//Linda
 
Sv: Att sluta med nattmål

Vi har aldrig "slutat" på vårt bevåg. Isak är en turbo-unge som rör sig nonstop 120 km/h varje vaken stund. Har han vaknat på natten är det för att han ÄR hungrig och då har han fått välling. Länge var det så att fick vi i han tillräckligt med mat på kvällen (dvs välling, gröt och ordentlig middag på typ 2h) kunde han sova natten igenom annars vaknade han och var hungrig och han somnade INTE förrän han fått välling. (detta en gång per natt)

Under våren har han sovit över fler och fler nattmål och nu minns jag inte senast han fick mat mitt i natten (han är nu 22 månader) så han har själv valt att sluta äta och vi vande aldrig av honom.
 
Sv: Att sluta med nattmål

KL

Nu känner jag mig lite elak...:cool: För Viking har aldrig fått någon nattvälling:angel:.

Jag nattammade till han var 11 månader (bara nattsnuttande kvar då), vande av honom genom att pappan hade honom 2-3 nätter och erbjöd vatten istället. Det tog 2 nätter så sov han hela nätterna i princip! Före hade han vaknat minst 2 ggr, ofta 3-4 ggr/natt. Tror att det är lättare att vänja av med nattmat när de är lite yngre innan de är alltför självmedvetna och viljestarka.

Sen har det ju såklart varit perioder när han har vaknat och kommit över i vår säng i samband med tänder, förkylning och så men aldrig att han har vaknat och varit hungrig på nätterna.

Han är en mycket aktiv liten kille, nu 1 år och 8 månader, som äter bra dagtid (frukost, lunch, mellis, middag, kvällsmellis, välling). När han är vaken går det i 180 HELA tiden. Sover middag mellan 12-14 ungefär. Får vällingen vid 20-20.30, sen är det pyjamas, borsta tänderna och så i säng. Sover oftast vid 21. Vaknar vid 6.30-7.30 och får då frukost (macka och youghurt).

Funkar bra för oss men det är ju så individuellt med sömn och mat alltid.
 
Sv: Att sluta med nattmål

Kl.

Sebastian slutade amma helt strax före 10 månader. Då hade vi haft något enstaka nattmål men oftast bara en morgonsnutt i kanske en månad och sedan dess har han inte ätit någonting på nätterna. En övergångsperiod där erbjöd vi honom vatten när han vaknade men det blev ju tråkigt ganksa snabbt... :)
Han har aldrig (sanning med modifikation, någon gång har han fått, men aldrig regelbundet...) fått välling på nätterna.

Nu äter han gröt/välling/vanlig mat vid 18-20 och sover sen till 06-08 någon gång och sen äter vi frukost. :)
Han blir 1 år och 4 månader i nästa vecka och har max ett uppvak (för att hoppa från spjälsängen till vår säng...) någon gång mellan 03 o 06. Superskönt! :)
 
Sv: Att sluta med nattmål

jag har aldrig ammat, så vällingen/ersättning kom automatiskt för oss.

Då är det ju helt förståeligt.

Men jag vet många som ammat men ändå har barnen ätit välling på nätterna fram mot 2 års ålder... Inget fel i det men JAG tycker att det borde störa nattsömnen både för barn och föräldrar.
Men vissa barn behöver säkert äta på natten, inte vårt barn dock.
 
Sv: Att sluta med nattmål

Nu äter han gröt/välling/vanlig mat vid 18-20 och sover sen till 06-08 någon gång och sen äter vi frukost.
Han blir 1 år och 4 månader i nästa vecka och har max ett uppvak (för att hoppa från spjälsängen till vår säng...) någon gång mellan 03 o 06. Superskönt!

Låter precis som hos oss.
Ibland när jag har diskuterat med andra mammor om sovtider och sagt att Viking vaknar vid 7 varje morgon så har de tyckt att det är JÄTTETIDIGT och deras barn sover minsann till 8-10 på morgonen. Men sen kryper det fram att deras barn vaknar ju och kräver välling 1-2 ggr under natten...;)

Viking sover ju hela natten, oftast i egen säng, ibland vaknar han till och kommer över i vår säng och somnar om omedelbart (så fort huvudet träffar kudden typ).:rofl:
 
Sv: Att sluta med nattmål

Liten uppdatering...

Allt har fungerat jättebra och Oscar äter så mycket bättre om dagarna - Innan var jag ganska frustrerad över att han knappt åt något om dagarna. Dessutom sover han non stop från kl 20.00 till kl 09.00 när vi har sovmorgon.

Förstår inte varför vi inte slutat med vällingen tidigare.

//Linda
 
Sv: Att sluta med nattmål

Och vi har inte orkat ta tag i det... Vi har haft semester med resor, och det har varit sjukt varmt så hon har sovit uselt. Just nu tänker jag att efter semestrarna är slut, så ska den som är hemma få ta tag i det. Ev efter en liten resa jag ska göra, så jag är utsövd när jag börjar:)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 399
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 099
Senast: cactuspower
·
Småbarn Ja, nu har ju jag alltid tyckt att Elina gott kan få göra det mesta tills hon inte vill längre - men nu har jag ändå börjat vägra...
2
Svar
23
· Visningar
4 347
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp