Att sluta snusa

aiquen

Trådstartare
Jag slutade snusa för tre dagar sedan. Cold turkey, pang bom, slut. Från en dosa stark portionssnus på två-tre dagar (så pass regelbundet under dock bara något års tid) till inget. Och jag mår SKIT.

Jag har en fruktansvärd huvudvärk som är nästan ständigt närvarande, sover otroligt dåligt, känner mig febrig, är vansinnigt trött och mår illa.

Jag vet inte; är det här vad som stavas abstinens? Att jag kanske skulle få lite huvudvärk eller så var väl väntat, men resten? Är det normalt att må så här jäkla dåligt när man slutar snusa? Eller kan jag helt enkelt vara sjuk? :p

Alltså jag mår ju som jag mår, så vad det beror på är väl egentligen skit samma så sett; det är mest en allmän undran.

Visst att nikotin påverkar kroppen på olika sätt, men jag har väl ändå trott att det mest är att lyckas stå emot suget/vanan som är det allra värsta med att sluta snusa eller röka. Själva snuset i sig saknar jag dock inte alls. Jag mår bara väldigt dåligt rent fysiskt just nu.

Så, jag funderar över vad som är "normalt" mående i sammanhanget. Jag antar att det kan finnas en och annan här inne med egna erfarenheter? Hur mådde ni när ni slutade snusa/röka? Hur lång tid tog det innan det kändes bra?
 
Eftersom du frågar även de som slutat röka - jag slutade för 11 år sedan och minns inte att jag blev sjuk alls, bara att jag klättrade på väggarna. Allra värst var det när jag efter 8 månader slutade även med nikotintabletterna, jag höll på att gå i bitar. Men sjuk blev jag inte, fick inte ens huvudvärk som jag har i parti och minut annars.

Men om det är abstinensen som ställer till det för dig, försök hålla ut. Det värsta går över på några dagar.
 
Jag snusar ungefär samma mängd som du gjorde, jag fick ingen abstinens alls när jag slutade. Min partner, som snusat ca en dosa om dagen, hade märkbar abstinens. Minns inte riktigt hur, men han mådde väl allmänt dåligt typ. Det gick över på ett par dagar, så håll ut! :)
 
Har slutat snusa varje gång jag varit gravid, och hållit uppe så länge jag ammat.

Jag har aldrig upplevt några särskilt stora besvär, ingen huvudvärk eller illamående i alla fall. Jag har "saknat" snuset, och varit rastlös (eller vad jag nu ska kalla det), men efter några dagar har rastlösheten gått över.

Jag snusar ca en dosa lössnus per 6 dagar i dagsläget. Jag tar ibland någon dag utan snus också, blir lite rastlös då, men inte så farligt.
 
Jag slutade helt tvärt för snart 3 år sedan och mådde helt orimligt dåligt första typ 3 dagarna. Jag gick då från att snusa en dryg dosa om dagen till absolut ingenting. Jag höll ut och efter de 3 dagarna så mådde jag precis som vanligt. Det dröjde dock lång tid innan känslan av att någonting saknades försvann, och då inte specifikt att någonting saknades i munnen utan bara saknades. Försök stå ut så bör det vända inom några dagar! :)
 
Ett litet tips som funkade för mig och gör än idag: cola mot huvudvärken! Jag ville typ avlida under de 3 dagarna och cola blev min räddning. Får jag svår huvudvärk (lider även av migrän) så är cola bland det enda som funkar än idag. Det och värktabletter :p
 
Jag snusade en dosa om dagen och körde cold turkey själv också - nikotinmässigt iaf. Stoppade papperstussar under läppen när det blev lite för jobbigt rent vanemässigt.
Hade som mest lite huvudvärk första dygnet. Sen dess inga problem alls, har varit snusfri 3 år nu. Antar att okänsligheten jag har mot en del mediciner även gjorde mig okänslig mot nikotin, för just nikotinbiten var verkligen easy peasy till skillnad från just vanebiten O_o

Hur som helst, håll ut, det är så jävla värt det att bli av med skiten! :banana:
 
Tack för svaren! Intressant hur olika det verkar vara - och att så många inte fått några abstinensbesvär alls. Jag kanske har drabbats av en släng av förkylning samtidigt; det vore väl bara himla typiskt. ;)

Oavsett så känns det fullt rimligt att klara det här; jag må kanske ha en jäkla huvudvärk (snusabstinens eller ej då) men jag saknar ju trots allt inte snuset! Hade jag gjort det dessutom hade det såklart varit några resor värre. Det är bara vid vissa tidpunkter, typ efter kaffet på eftermiddagsrasten, när jag kan känna att något saknas, men det är inte outhärdligt på något sätt. Det underlättar ju såklart. :)
 
Maken som numera är rökfri fick influensasymptom varje gång han försökte sluta. Blev tom täppt i näsan :p
 
När jag slutade blev jag tvungen att trappa ner med med nikotinplåster.
Jag tvärslutade utan, men köpte plåster efter några dagar. Hade en känsla av att min hjärna ersatts av kall havregrynsgröt. Kände mig helt trög och stendum.
Men jag hade snusat i nästan trettio år. Började när jag var 14 i den allra första vågen av tjejer som snusade.
Det blev i alla fall bättre rätt snart och efter knappt 14 dagar slutade jag med plåster och har inte snusat på 8 år nu.
 
Det är 10 år (tror jag) sen jag slutade röka
Jag ville bli av med nikotin behovet så jag bestämde mig för att jag fick röka 2cigg om dagen hur länge jag ville. Jag höll på så i 3 månader, sen va det enklare att sluta.
Det händer än i dag att jag kan sakna kicken som nikotinet ger, när jag dricker ett glas rödvin efter maten
Ciggen saknar jag inte alls, så sunkigt och äckligt
 
Jag slutade när jag blev gravid. Mådde verkligen asdåligt. Mycket var säkert en kombo med graviditeten men förutom vanliga gravidsymtom som trötthet och illamående hade jag verkligen fruktansvärt ont i huvudet. Illamåendet gjorde att jag inte var sugen på snus men huvudvärken tog det säkert 2-3 veckor innan det försvann.
 
Tack för svaren! Intressant hur olika det verkar vara - och att så många inte fått några abstinensbesvär alls. Jag kanske har drabbats av en släng av förkylning samtidigt; det vore väl bara himla typiskt. ;)

Oavsett så känns det fullt rimligt att klara det här; jag må kanske ha en jäkla huvudvärk (snusabstinens eller ej då) men jag saknar ju trots allt inte snuset! Hade jag gjort det dessutom hade det såklart varit några resor värre. Det är bara vid vissa tidpunkter, typ efter kaffet på eftermiddagsrasten, när jag kan känna att något saknas, men det är inte outhärdligt på något sätt. Det underlättar ju såklart. :)

Man kan säkert vara olika känslig mot nikotin precis som att man kan reagera olika mot olika sorter och mängd läkemedel. Som att man är olika känslig för koffein, det ligger ju i generna enligt forskning :). Antingen reagerar man på kaffe eller inte.
Du klarar några dagar utan så känns det bättre igen sen!:bump:
 
Min sambo snusade en dosa om dagen ungefär och slutade också sådär tvärt. Han blev febrig, rastlös och irriterad som sjutton i nån vecka, sen släppte det sakta och han mår som vanligt nu. Ge det lite tid :)
 
Jag slutade snusa för tre dagar sedan. Cold turkey, pang bom, slut. Från en dosa stark portionssnus på två-tre dagar (så pass regelbundet under dock bara något års tid) till inget. Och jag mår SKIT.

Jag har en fruktansvärd huvudvärk som är nästan ständigt närvarande, sover otroligt dåligt, känner mig febrig, är vansinnigt trött och mår illa.

Jag vet inte; är det här vad som stavas abstinens? Att jag kanske skulle få lite huvudvärk eller så var väl väntat, men resten? Är det normalt att må så här jäkla dåligt när man slutar snusa? Eller kan jag helt enkelt vara sjuk? :p

Alltså jag mår ju som jag mår, så vad det beror på är väl egentligen skit samma så sett; det är mest en allmän undran.

Visst att nikotin påverkar kroppen på olika sätt, men jag har väl ändå trott att det mest är att lyckas stå emot suget/vanan som är det allra värsta med att sluta snusa eller röka. Själva snuset i sig saknar jag dock inte alls. Jag mår bara väldigt dåligt rent fysiskt just nu.

Så, jag funderar över vad som är "normalt" mående i sammanhanget. Jag antar att det kan finnas en och annan här inne med egna erfarenheter? Hur mådde ni när ni slutade snusa/röka? Hur lång tid tog det innan det kändes bra?

Förra gången jag slutade snusa när jag va gravid med sonen -13 så mådde jag precis som vanligt. Då gick jag från mini Göteborg till ingenting. Denna gången har jag snusat mer intensivt (typ dygnet runt) och starkare snus och jag mår inte prima ballerina direkt.

Jag är otroligt lättirriterad, har ont i huvudet, ser små svarta prickar framför ögonen, rastlös, svettas och sover också dåligt.

Det kommer gå över inom en vecka - 10 dagar sägs det. Gäller bara att hålla ut. Jag snusar onico nu istället, man har iaf något under läppen även om det inte går att lura hjärnan helt. Lycka till ❤️
 
jag har jobbat med en produkt för nikotinavvänjning och det finns många abstinensbesvär som man "bara" måste leva igenom. I värsta fall blir det depression och självmordstankar och i bästa fall bara feberkänslor och allmän abstinenskänsla... Det är så sjukt starka kemikalier att det egentligen är konstigt att det är tillåtet. Det man ska tänka på är gifterna som lämnar kroppen som känns, och det är dem du kommer slippa sen när du är fri. Men lite galen blir man ju på vägen dit..
 
En hjärna som kall gröt, ja ... Huvudvärken ger sig verkligen inte och det känns verkligen som om hela hjärnan är inlindad i en våt filt. Jag är mentalt helt borta! En väldigt märklig, och smått obehaglig, känsla.

I dag har jag dessutom varit rent Sugen. Fy fan, tur att dagen (och senare arbetsveckan) snart är slut.

@*Gotlandsrusset*
Heja dig som också kämpar på! Det här klarar vi! :up:
 
Jag slutade snusa för tre dagar sedan. Cold turkey, pang bom, slut. Från en dosa stark portionssnus på två-tre dagar (så pass regelbundet under dock bara något års tid) till inget. Och jag mår SKIT.

Jag har en fruktansvärd huvudvärk som är nästan ständigt närvarande, sover otroligt dåligt, känner mig febrig, är vansinnigt trött och mår illa.

Jag vet inte; är det här vad som stavas abstinens? Att jag kanske skulle få lite huvudvärk eller så var väl väntat, men resten? Är det normalt att må så här jäkla dåligt när man slutar snusa? Eller kan jag helt enkelt vara sjuk? :p

Alltså jag mår ju som jag mår, så vad det beror på är väl egentligen skit samma så sett; det är mest en allmän undran.

Visst att nikotin påverkar kroppen på olika sätt, men jag har väl ändå trott att det mest är att lyckas stå emot suget/vanan som är det allra värsta med att sluta snusa eller röka. Själva snuset i sig saknar jag dock inte alls. Jag mår bara väldigt dåligt rent fysiskt just nu.

Så, jag funderar över vad som är "normalt" mående i sammanhanget. Jag antar att det kan finnas en och annan här inne med egna erfarenheter? Hur mådde ni när ni slutade snusa/röka? Hur lång tid tog det innan det kändes bra?
Huvudvärken är abstinens, jag har slutat snusa själv i omgångar och halkat dit igen. Jag bet ihop och härdade ut, som värst höll det i sig en vecka sen släppte det. Jag tuggade mycket tuggigummi för att hålla det under schack.

Mådde inte så bra under den veckan, men vilken frihet när man kämpat sig igenom "helvetet", det var verkligen värt det. Blev som en ny människa, gäller att hitta en rutin för att lindra de värsta abstinensen och sen ge sig fan på att man ska ta sig igenom det.

Vill man bara tillräckligt mycket så kommer det gå. :up:
Jag festsnusar endast nu. :)
 
Jag tillhör skaran som dör lite av abstinensen :p Lite det som även sporrar mig att inte trilla tillbaka (igen), fy fan vad det påverkar kroppen! Förutom huvudvärk, vansinnigt irriterad, ont i kroppen och trött så blir jag långsam. Det är inget som går över utan det bara är så att med snus under läppen mjölkar jag ett pass snabbare än utan :rofl:

Men det går över :) Tycker att det värsta är vanan av att hå något under läppen. Snusade dygnet runt i princip, hade alltid en snus inne.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok så tog tjuren vid hornen och slutade cold turkey i fredags. Det var ett beslut som var absolut nödvändigt dock pga tand/munhälsa som...
2
Svar
21
· Visningar
3 958
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ För ett tag sedan gick jag till en optiker då jag tyckte att jag behövde anstränga ögonen såpass att de kändes trötta. Jag tänkte väl...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 447
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 953
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 113
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp