Att söka ett jobb man inte är intresserad av

Wille

Trådstartare
Jag behöver ett jobb och har nu under några dagar suttit och skrivit ett personligt brev och har nu kommit till läget då jag ska skicka in detta via företagets formulär på deras hemsida.

I formuläret ombeds man skriva varför man vill ha jobbet. Mitt enkla svar på det är att jag vill ha pengar. Jag tror inte att jobbet är varken roligt eller inspirerande. Men jag kan ju inte skriva att jag bara är ute efter pengarna.

Hur twistar jag till svaret så att det ser attraktivt ut? Jag kan ju inte vara den första i världen som sökt jobb för pengarnas skull. Ska man kanske skriva vad man är bra på? Eller hur gör man?
 
Jag tänker att man kan vinkla lite på det och skriva typ "jag tror det är ett jobb som skulle passa mig, eftersom jag är bra på..."

Du har ju ändå valt att söka just det jobbet av en anledning, även om du kanske egentligen inte skulle vilja ha just det.
 
Det finns inget med jobbet du tycker är positivt? Det kan vara "arbetstiderna passar mig" eller "jag tycker att x verkar vara intressant", "jag vill gärna lära mig mer om y"?
Svårt att svara på. Det är ett jobb jag skulle klara av och lönen är helt ok. Arbetstiderna är väl ok, men jag saknar helt intresse i arbetsuppgifterna och det finns inget jag vill lära mig. Får jag jobbet måste jag gå deras internutbildning, men det gör jag ju bara för att jag måste.

... eller kanske den moderna twisten: "jag vill göra en insats nu i pandemitider"
Hm, tror inte det är applicerbart på det här jobbet då det inte är inom vården. Men det var en fyndig twist.

Jag tänker att man kan vinkla lite på det och skriva typ "jag tror det är ett jobb som skulle passa mig, eftersom jag är bra på..."

Du har ju ändå valt att söka just det jobbet av en anledning, även om du kanske egentligen inte skulle vilja ha just det.
Där har vi det nog 👍
 
Jag behöver ett jobb och har nu under några dagar suttit och skrivit ett personligt brev och har nu kommit till läget då jag ska skicka in detta via företagets formulär på deras hemsida.

I formuläret ombeds man skriva varför man vill ha jobbet. Mitt enkla svar på det är att jag vill ha pengar. Jag tror inte att jobbet är varken roligt eller inspirerande. Men jag kan ju inte skriva att jag bara är ute efter pengarna.

Hur twistar jag till svaret så att det ser attraktivt ut? Jag kan ju inte vara den första i världen som sökt jobb för pengarnas skull. Ska man kanske skriva vad man är bra på? Eller hur gör man?

Du kan självklart inte skriva att du gör ett arbete för pengarna. Det gör vi ju alla -även om vissa AG vill ha slick i röven och att man är såååååå intresserad av juuust detta företag. Men du fick ett råd om att kanske tiderna passar, eller att arbetsplatsen ligger strategiskt bra nära (korta resor, gångavstånd osv. Om inget av detta stämmer kanske det ändå är nära till partner gamal mamma eller sjuk syster. Är det någon speciell "ruta" där man ska skriva in det i eller? Twista till det :Ett stort plus med tjänsten är arbetstiderna /gångavstånd /nära
 
Du skriver att du skulle klara av jobbet. Då kan du motivera det med att du vet att du kommer att göra ett bra jobb - för att du gjort momenten i jobbet tidigare? har erfarenhet av...? etc
Eller kanske att du hört gott om företaget/organisationen, gillar deras produkter /tjänster/ engagemang / värderingar etc.
 
Jag tycker ju det är helt ok att skriva att man söker jobbet för att man vill arbeta och få en inkomst. Alla typer av jobb ger ju dessutom arbetslivserfarenheter och jag tycker det är en nog så bra anledning det med. Vissa jobb kan man faktiskt inte se som Drömjobbet man är passionerat intresserad av, det skulle ju låta falskt att hävda. Var uppriktig! (Såvida det inte är ett jobb som verkligen kräver engagemang och passion.)
 
Jag tycker ju det är helt ok att skriva att man söker jobbet för att man vill arbeta och få en inkomst. Alla typer av jobb ger ju dessutom arbetslivserfarenheter och jag tycker det är en nog så bra anledning det med. Vissa jobb kan man faktiskt inte se som Drömjobbet man är passionerat intresserad av, det skulle ju låta falskt att hävda. Var uppriktig! (Såvida det inte är ett jobb som verkligen kräver engagemang och passion.)
Klart att det är okej, frågan är väl hur intressant det verkar för arbetsgivaren. Skulle jag få in ansökningar där en svarar på frågan varför de vill ha jobbet med ”för jag behöver pengar” och en annan beskriver varför den anser att den skulle göra jobbet bra/trivas med det, men är likvärdiga i övrigt så hade jag ju tyckt den senare verkade betydligt mer intressant att ge jobbet.

Även om man främst är ute efter en inkomst så finns det väl i regel en anledning till att man väljer att söka vissa specifika tjänster.
 
Jag tycker ju det är helt ok att skriva att man söker jobbet för att man vill arbeta och få en inkomst.
Ja -faktiskt!! Varför inte. När min dotter kom hem från en lång tids utlandsvistelse, skrev hon så i sitt personliga brev typ: efter allt resande är jag nu sugen på att kavla upp ärmarna, hugga i och tjäna pengar.
 
Ja -faktiskt!! Varför inte. När min dotter kom hem från en lång tids utlandsvistelse, skrev hon så i sitt personliga brev typ: efter allt resande är jag nu sugen på att kavla upp ärmarna, hugga i och tjäna pengar.
Fast det tycker jag är lite annorlunda. Det säger för mig att man faktiskt är pepp på att jobba, att svara på frågan om varför man vill ha ett specifikt jobb med att man vill tjäna pengar är för mig något annat.
 
Klart att det är okej, frågan är väl hur intressant det verkar för arbetsgivaren. Skulle jag få in ansökningar där en svarar på frågan varför de vill ha jobbet med ”för jag behöver pengar” och en annan beskriver varför den anser att den skulle göra jobbet bra/trivas med det, men är likvärdiga i övrigt så hade jag ju tyckt den senare verkade betydligt mer intressant att ge jobbet.

Även om man främst är ute efter en inkomst så finns det väl i regel en anledning till att man väljer att söka vissa specifika tjänster.
Ja, som ENDA anledning är det kanske lite krasst. Men idag är det ju inte helt lätt att få jobb och är man ung och behöver få ihop en inkomst tar man ofta sånt man inte direkt brinner för. Min dotter fick vikariat på Systembolaget; satt i kassan, jobbade på lagret, var kundvärd, slussvakt utanfär dörren, you name it. SÅ intresserad av alkohol är hon ju inte att det var nåt motiv. Och vem brinner för att stå ute i snö och blåst i 8 timmar och slussa kunder utanför butiken i julrushen? Hon ville ha ett jobb, få en inkomst - och arbetslivserfarenhet. Det var värt massor!
 
Jag tänker också i ett längre perspektiv än bara det personliga brevet. Man lär ju få liknande frågor under intervjun också, och då bör man nog ha en motivering till varför man vill jobba just där och med dessa arbetsuppgifter.
 
Jag håller med om att man kanske inte ska använda "jag behöver/vill ha pengar" som enda anledning, däremot beror det väl lite på vad det handlar om för jobb också? Har ju svårt att se att det finns någon annan anledning än att man behöver ha en inkomst och möjlighet till arbetserfarenhet då, för att arbeta på lager eller liknande till exempel... Det borde väl arbetsgivaren veta om tänker jag... Ska jag vara helt ärlig är väl möjligheten till fast tjänst enda anledningen till att jag sökte nuvarande tjänst också, men det är ju på en myndighet så lite bättre svar var jag tvungen att ge på intervjun...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 663
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
605
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 468
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 170
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp