Att söka vård/läkare

Kirre

Trådstartare
Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då mina läkarbesök genom åren nog hållt sig väl under genomsnittet. (Lite pga att jag tycker inte så mycket behöver kollas upp, det mesta läker ju ut vad det lider.) Det ställer dock till bekymmer när jag nu känner att jag nog borde söka hjälp.

Jag läser på hemsidan för vårdcentralen där jag är listad och om jag tolkar den rätt så har de drop in på förmiddagarna = inte säkert att få tid om man tar sig dit. Eller så har de bokat på eftermiddagen men enbart bokningsbart samma dag = hänga på låset och kanske få en tid. Med heltidsjobb där jag alltid jobbar eftermiddagar (dag eller kväll) och med arbetsuppgifter jag inte bara kan lämna så förstår jag inte hur jag ska lyckas med att ta mig till läkaren. Enda sloten jag har är de två lediga vardagar jag har per månad och då gäller det att "min" läkare jobbar och har bokningsbar tid. Såg inte ut så för mina lediga dagar som kommer nu snart.

Ok, då kollar jag privat, jag har råd med både besök och ev enklare undersökning men om operation blir aktuellt, inte så mycket råd. (Ska kolla försäkring jag har via jobbet) Om jag då börjat privat, kan man då hoppa in icke privat för operation? Och hur får jag tid privat? När jag läser på privatas hemsidor verkar de ta remisser från regioner/vc eller försäkrade. Så HUR får jag tid dit?

Jag vill liksom bara få hjälp men ser bara akuten som en möjlig väg in och det här är ju inte akut om än inte acceptabelt längre om jag vill kunna röra mig framöver.
Det gäller ett ortopediskt problem. Så hur gör jag? :confused:
Bör inom västra götalandsregionen om det tillför något.
 
Senast ändrad:
Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då mina läkarbesök genom åren nog hållt sig väl under genomsnittet. (Lite pga att jag tycker inte så mycket behöver kollas upp, det mesta läker ju ut vad det lider.) Det ställer dock till bekymmer när jag nu känner att jag nog borde söka hjälp.

Jag läser på hemsidan för vårdcentralen där jag är listad och om jag tolkar den rätt så har de drop in på förmiddagarna = inte säkert att få tid om man tar sig dit. Eller så har de bokat på eftermiddagen men enbart bokningsbart samma dag = hänga på låset och kanske få en tid. Med heltidsjobb där jag alltid jobbar eftermiddagar (dag eller kväll) och med arbetsuppgifter jag inte bara kan lämna så förstår jag inte hur jag ska lyckas med att ta mig till läkaren. Enda sloten jag har är de två lediga vardagar jag har per månad och då gäller det att "min" läkare jobbar och har bokningsbar tid. Såg inte ut så för mina lediga dagar som kommer nu snart.

Ok, då kollar jag privat, jag har råd med både besök och ev enklare undersökning men om operation blir aktuellt, inte så mycket råd. (Ska kolla försäkring jag har via jobbet) Om jag då börjat privat, kan man då hoppa in icke privat för operation? Och hur får jag tid privat? När jag läser på privatas hemsidor verkar de ta remisser från regioner/vc eller försäkrade. Så HUR får jag tid dit?

Jag vill liksom bara få hjälp men ser bara akuten som en möjlig väg in och det här är ju inte akut om än inte acceptabelt längre om jag vill kunna röra mig framöver.
Det gäller ett ortopediskt problem. Så hur gör jag? :confused:
Det låter som att din VC har väldigt snäva bokningsmöjligheter. Det finns inte en annan VC du kan vända dig till?
Jag bokar tid till min VC via chatten. Sen skickar de vidare remiss till ortoped om det behövs.
Varför kan du inte gå till läkaren på arbetstid? Jag har för mig att vi jobbar i samma bransch, jag har aldrig haft problem med läkarbesök på arbetstid. Man kan lägga besöken på arbetsdagens slut, så att man kanske får gå hem en timme tidigare?
 
Det låter som att din VC har väldigt snäva bokningsmöjligheter. Det finns inte en annan VC du kan vända dig till?
Jag bokar tid till min VC via chatten. Sen skickar de vidare remiss till ortoped om det behövs.
Varför kan du inte gå till läkaren på arbetstid? Jag har för mig att vi jobbar i samma bransch, jag har aldrig haft problem med läkarbesök på arbetstid. Man kan lägga besöken på arbetsdagens slut, så att man kanske får gå hem en timme tidigare?
Jo, om jag kan planera en bokad tid framöver kan jag självklart antingen komma lite sent eller gå tidigare men som det ser ut, som jag tolkar, hos min vc blir det ju lite att ta det man får och då blir det svårare. Funkar ju inte riktigt att varje dag tills jag ev får någon tid säga att jag kanske försvinner idag, någon gång, på obestämd tid.

Jag tycker ju också att "bokningssystemet" känns supermärkligt och svårt om man jobbar men vet ju som sagt inte vad som är praxis iom jag inte behövt söka vård särskilt ofta. Tycker dock generella bilden är att det är svårt?
 
Jo, om jag kan planera en bokad tid framöver kan jag självklart antingen komma lite sent eller gå tidigare men som det ser ut, som jag tolkar, hos min vc blir det ju lite att ta det man får och då blir det svårare. Funkar ju inte riktigt att varje dag tills jag ev får någon tid säga att jag kanske försvinner idag, någon gång, på obestämd tid.

Jag tycker ju också att "bokningssystemet" känns supermärkligt och svårt om man jobbar men vet ju som sagt inte vad som är praxis iom jag inte behövt söka vård särskilt ofta. Tycker dock generella bilden är att det är svårt?
Jag har aldrig varit med om på en VC att man enbart kan boka tid för samma dag. Det brukar gälla akuta saker. Är det ett inplanerat besök så bokar man in det i framtiden. Tycker att det låter extremt märkligt att de inte kan boka in tider längre fram?
 
Jag har aldrig varit med om på en VC att man enbart kan boka tid för samma dag. Det brukar gälla akuta saker. Är det ett inplanerat besök så bokar man in det i framtiden. Tycker att det låter extremt märkligt att de inte kan boka in tider längre fram?
Är man väl inne så kan återbesök tex bokas in planerat men just ett första primärbesök känns som ett enormt hinder. Läser jag riktigt noggrant är det tom bara digitala besök på em.
Screenshot_20230520-111354_Samsung Internet.jpg
 
Tolkar jag dig rätt om du inte ens ringt din VC för att testa att boka tid i det här ärendet? Det kanske inte alls funkar som du tror, som @Malibu_Stacy skriver brukar samma dag-bokningar gälla ”akuta” ärenden. Och du lär väl kunna besöka en annan läkare också, om nån annan har tid men inte din?
 
Tolkar jag dig rätt om du inte ens ringt din VC för att testa att boka tid i det här ärendet? Det kanske inte alls funkar som du tror, som @Malibu_Stacy skriver brukar samma dag-bokningar gälla ”akuta” ärenden. Och du lär väl kunna besöka en annan läkare också, om nån annan har tid men inte din?
Jag har testat vid något annat tillfälle och primärbesök är samma dag-bokning.
Blodprov är lika. Då mailade jag chefen när jag vid två tillfällen väntat flertal timmar utan att komma in och jag var tvungen att gå, då fick jag på nåder en bokad tid.
 
Finns det ingen annan VC?
Det är ju nästa steg. Denna ligger lägligast och har i övrigt väldigt bra kritik och jag har fått glada tillrop från vårdpersonal på annat håll när jag nämnt att jag är listad där. Jag ska kolla runt lite vilka alternativ som finns.
 
Jag har aldrig varit med om på en VC att man enbart kan boka tid för samma dag. Det brukar gälla akuta saker. Är det ett inplanerat besök så bokar man in det i framtiden. Tycker att det låter extremt märkligt att de inte kan boka in tider längre fram?
Det är samma på min VC. De kan bara boka för samma dag, helt idiotiskt. Sen är det säkert så att uppföljande besök bokas längre fram, men det första besöket är hopplöst att få till.
 
Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då mina läkarbesök genom åren nog hållt sig väl under genomsnittet. (Lite pga att jag tycker inte så mycket behöver kollas upp, det mesta läker ju ut vad det lider.) Det ställer dock till bekymmer när jag nu känner att jag nog borde söka hjälp.

Jag läser på hemsidan för vårdcentralen där jag är listad och om jag tolkar den rätt så har de drop in på förmiddagarna = inte säkert att få tid om man tar sig dit. Eller så har de bokat på eftermiddagen men enbart bokningsbart samma dag = hänga på låset och kanske få en tid. Med heltidsjobb där jag alltid jobbar eftermiddagar (dag eller kväll) och med arbetsuppgifter jag inte bara kan lämna så förstår jag inte hur jag ska lyckas med att ta mig till läkaren. Enda sloten jag har är de två lediga vardagar jag har per månad och då gäller det att "min" läkare jobbar och har bokningsbar tid. Såg inte ut så för mina lediga dagar som kommer nu snart.

Ok, då kollar jag privat, jag har råd med både besök och ev enklare undersökning men om operation blir aktuellt, inte så mycket råd. (Ska kolla försäkring jag har via jobbet) Om jag då börjat privat, kan man då hoppa in icke privat för operation? Och hur får jag tid privat? När jag läser på privatas hemsidor verkar de ta remisser från regioner/vc eller försäkrade. Så HUR får jag tid dit?

Jag vill liksom bara få hjälp men ser bara akuten som en möjlig väg in och det här är ju inte akut om än inte acceptabelt längre om jag vill kunna röra mig framöver.
Det gäller ett ortopediskt problem. Så hur gör jag? :confused:
Bör inom västra götalandsregionen om det tillför något.
Går det att skicka någon typ av "egenremiss" till din målinstans? Värt att kolla upp om vc strular.
 
Inte konstigt att folk söker akuten för "vc-bekymmer". Vad dåligt och otillgängligt. Undrar hur de motiverar detta upplägget?
Vet minst en VC i närområdet som haft så. (vet inte hur där är nu) I det fallet var anledningen att de inte kunde veta i förväg hur många läkare de hade tillgängliga. Brist på permanent personal och för osäkert vilka inhyrda bemanningar/vikarier/annat som skulle finnas på plats.
 
Jag ringer min vcs telefonsvarare och de ringer upp på en tid de meddelar. Jag förklarar vad jag vill ha hjälp med och de fixar en tid, antingen samma dag eller nån annan dag.

Aldrig upplevt att det skulle vara svårt att få kontakt eller få tid. vore det så skulle jag omedelbart byta vc. De jobbar för mig.Inte tvärtom.
 
Om du vet att det är ortopedisk hade jag skrivit egenremiss direkt. Då får du ju en kallelse till din tid och kan ta ledigt från jobbet.

Jag har vårdförsäkring också, och med den jag har är det 500:- i självrisk och man ringer en vårdsamordnare som gör alla bokningar man kan behöva.
 
Men ring för sjutton. Som @tanten skrev. Du får en tid när dom ringer upp dig och sen får du beskriva dina åkommor. Det är inte så krångligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 583
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 451
Senast: Summerwind
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp