Att somna och att vakna

Wille

Trådstartare
Jag har ett helsike att vakna på morgonen och starta dagen. Jag ställer larmet på mobilen för att vakna, men det funkar inte.

På kvällen har jag motsatt problem. Hjärnan går på högvarv och jag har svårt att komma till ro och somna. Tar medicin som ska göra mig trött men somnar ändå inte i vettig tid. Misstänker att en orsak till att jag inte somnar på kvällen är för att jag inte kommit upp i tid på morgonen.

Så vad gör man?
 
Jag har ett helsike att vakna på morgonen och starta dagen. Jag ställer larmet på mobilen för att vakna, men det funkar inte.

På kvällen har jag motsatt problem. Hjärnan går på högvarv och jag har svårt att komma till ro och somna. Tar medicin som ska göra mig trött men somnar ändå inte i vettig tid. Misstänker att en orsak till att jag inte somnar på kvällen är för att jag inte kommit upp i tid på morgonen.

Så vad gör man?

Använder du skärm som lurar till att vara vaken längre? Drick varm mjölk och lägg dig och läs en bok? 🤗. Jag somnar lättast om jag läser en bok när jag lagt mig :).
 
Använder du skärm som lurar till att vara vaken längre? Drick varm mjölk och lägg dig och läs en bok? 🤗. Jag somnar lättast om jag läser en bok när jag lagt mig :).
Jo, jag använder skärm. Varm mjölk är äckligt och jag orkar inte läsa böcker någon tid på dygnet. Klarar som mest att läsa ett par sidor i taget. Sen säger koncentrationen upp sig.
 
Jo, jag använder skärm. Varm mjölk är äckligt och jag orkar inte läsa böcker någon tid på dygnet. Klarar som mest att läsa ett par sidor i taget. Sen säger koncentrationen upp sig.

Skärmen är garanterat en stor bov, den måste du lägga bort i tid- vet själv vilken skillnad det gör.
Tycker inte heller det är gott men funkar för den som inte har svårt att dricka det 😁.
Knepigt. Synd att du inte kan ta till det- jag behöver läsa olika mycket innan jag är så trött att jag får lägga ifrån mig boken och släcka 😊.
 
Hitta rutiner är superviktigt, lägga sig i sängen när man ska sova och då ev bara lyssna på något eller läsa. För min del somnar jag nästan direkt så jag försöker ofta lyssna på någon ljudbok eller podd men misslyckas.
För att vara så pigg som möjligt när jag vaknar så måste det vara samma tid varje dag och måste sova runt nio timmar.

Sen märker man att man alltid är väldigt pigg på kvällen och trött på morgonen oavsett så skaffa jobb/sysselsättning som är på kvällstid så att det går att sova längre. Det är ingen som säger att man måste vakna vid sex-sju utan det finns alternativ, åtminstone om det inte finns barn med i bilden som man måste anpassa sig efter.
 
Fungerar det för dig att lyssna på podd eller ljudbok? Sådant är för mig perfekt när hjärnan går på högvarv. Ljudet gör att det inte finns lika mycket utrymme till egna tankar, och väljer jag då att lyssna på något lugnt, lagom intressant, lagom oviktigt, då somnar jag lättare.

Och, nu kanske jag är ute och cyklar, men jag har för mig att du också har någon NPF-diagnos? Har du medicin för Adhd? Jag kan för egen del säga att när jag började med det, då blev det extremt mycket lättare att somna på kvällen, just för att jag hinner med min egna hjärna och lättare kan slappna av. Ingen sömnmedicin eller annat har hjälpt ens i närheten av lika bra, trots att "bättre sömn" inte listades som någon väntad effekt av min medicin. Istället frågade läkarna om jag fått sömnproblem efter att ha börjat med den :p och, få går jag på lägsta möjliga dos, som normalt sett ges till små barn. Det hjälper ändå för mig.
 
Skärmen är garanterat en stor bov, den måste du lägga bort i tid- vet själv vilken skillnad det gör.
Tycker inte heller det är gott men funkar för den som inte har svårt att dricka det 😁.
Knepigt. Synd att du inte kan ta till det- jag behöver läsa olika mycket innan jag är så trött att jag får lägga ifrån mig boken och släcka 😊.
Ja, jag får lägga bort skärmen i tid. Men brukar vilja lyssna på musik innan jag somnar. Ibland väljer jag en sån där sövande video på youtube för att komma ner i varv. Och för att kunna göra det så går det inte att undvika skärmen. (Fast när jag valt färdigt så lägger jag ju ifrån mig mobilen).

Jag brukar dricka lugnande te på kvällen. Vet inte om det är någon skillnad mot att dricka varm mjölk.


Fungerar det för dig att lyssna på podd eller ljudbok? Sådant är för mig perfekt när hjärnan går på högvarv. Ljudet gör att det inte finns lika mycket utrymme till egna tankar, och väljer jag då att lyssna på något lugnt, lagom intressant, lagom oviktigt, då somnar jag lättare.

Och, nu kanske jag är ute och cyklar, men jag har för mig att du också har någon NPF-diagnos? Har du medicin för Adhd? Jag kan för egen del säga att när jag började med det, då blev det extremt mycket lättare att somna på kvällen, just för att jag hinner med min egna hjärna och lättare kan slappna av. Ingen sömnmedicin eller annat har hjälpt ens i närheten av lika bra, trots att "bättre sömn" inte listades som någon väntad effekt av min medicin. Istället frågade läkarna om jag fått sömnproblem efter att ha börjat med den :p och, få går jag på lägsta möjliga dos, som normalt sett ges till små barn. Det hjälper ändå för mig.
Vet inte om jag kan lyssna på podd eller ljudbok. Sånt brukar vara ganska krävande för mig och jag måste blunda för att koncentrera mig på vad som sägs. Därför har jag inte för vana att lyssna på sånt. Ska jag lyssna på folk som pratar så måste det vara riktigt intressant om jag ska orka anstränga mig att lyssna. Vet inte heller vad jag skulle lyssna på kvällstid. Är rädd för att allt innehåller något som ger mig panik.

Jo, jag har en npf-diagnos. Men bara autism. Inte adhd. Så jag lär inte få adhd-medicin. Och jag skulle ändå inte våga ta det då det kan ge symptom som triggar igång panikångest.
 
Ja, jag får lägga bort skärmen i tid. Men brukar vilja lyssna på musik innan jag somnar. Ibland väljer jag en sån där sövande video på youtube för att komma ner i varv. Och för att kunna göra det så går det inte att undvika skärmen. (Fast när jag valt färdigt så lägger jag ju ifrån mig mobilen).

Jag brukar dricka lugnande te på kvällen. Vet inte om det är någon skillnad mot att dricka varm mjölk.



Vet inte om jag kan lyssna på podd eller ljudbok. Sånt brukar vara ganska krävande för mig och jag måste blunda för att koncentrera mig på vad som sägs. Därför har jag inte för vana att lyssna på sånt. Ska jag lyssna på folk som pratar så måste det vara riktigt intressant om jag ska orka anstränga mig att lyssna. Vet inte heller vad jag skulle lyssna på kvällstid. Är rädd för att allt innehåller något som ger mig panik.

Jo, jag har en npf-diagnos. Men bara autism. Inte adhd. Så jag lär inte få adhd-medicin. Och jag skulle ändå inte våga ta det då det kan ge symptom som triggar igång panikångest.

Okej, låter ju såklart knepigt när du ju försöker med det du kan 🤗💞
 
Jag har åxå problem med att somna och vakna. Spelar ingen roll vad jag gör innan jag går och lägger mej. Det tar ändå runt 2timmar att somna. Och ju tidigare jag lägger mej desto svårare är det att somna och sömnen blir sämre. Att kliva upp är ren tortyr. Har alltid varit en nattuggla. Bara nu på senare år som jag inte orkar vara uppe alltför sent. Fast nu är jag ju inte tränad för det heller när jag inte är ute och festar längre :p Annars är det väl min ADD som gör det svårt att sova. Men konstigt nog så har det alltid varit lättare att sova på dagen
 
Kom just på att tyngdtäcke kanske skulle kunna vara något. Borde jag kunna få från habiliteringen. Och så kanske det kan vara en ide att ställa en väckarklocka en bit från sängen så jag måste kliva upp för att stänga av.

När jag har jobb så kommer jag ju upp i tid på morgonen trots att det är skitjobbigt, men då måste jag ju på ett annat sätt än när jag inte jobbar. Då är det tvånget som får upp mig.
 
Jag har ett helsike att vakna på morgonen och starta dagen. Jag ställer larmet på mobilen för att vakna, men det funkar inte.

På kvällen har jag motsatt problem. Hjärnan går på högvarv och jag har svårt att komma till ro och somna. Tar medicin som ska göra mig trött men somnar ändå inte i vettig tid. Misstänker att en orsak till att jag inte somnar på kvällen är för att jag inte kommit upp i tid på morgonen.

Så vad gör man?
Provat andningsövningar? Andningen påverkar kroppen mycket, särskilt för avslappning inför sömn. Men skärmen är också viktig att bli av med helt en stund innan man vill kunna somna.

(Har haft allvarliga sömnproblem som med diagnostik och behandling, där andningen är en central del, är helt lösta.)
 
Provat andningsövningar? Andningen påverkar kroppen mycket, särskilt för avslappning inför sömn. Men skärmen är också viktig att bli av med helt en stund innan man vill kunna somna.

(Har haft allvarliga sömnproblem som med diagnostik och behandling, där andningen är en central del, är helt lösta.)
Har faktiskt inte tänkt på att göra det. Men har ju andningstränat mycket förut. Så det kan jag prova med igen.
 
Ja, jag får lägga bort skärmen i tid. Men brukar vilja lyssna på musik innan jag somnar. Ibland väljer jag en sån där sövande video på youtube för att komma ner i varv. Och för att kunna göra det så går det inte att undvika skärmen. (Fast när jag valt färdigt så lägger jag ju ifrån mig mobilen).

Jag brukar dricka lugnande te på kvällen. Vet inte om det är någon skillnad mot att dricka varm mjölk.



Vet inte om jag kan lyssna på podd eller ljudbok. Sånt brukar vara ganska krävande för mig och jag måste blunda för att koncentrera mig på vad som sägs. Därför har jag inte för vana att lyssna på sånt. Ska jag lyssna på folk som pratar så måste det vara riktigt intressant om jag ska orka anstränga mig att lyssna. Vet inte heller vad jag skulle lyssna på kvällstid. Är rädd för att allt innehåller något som ger mig panik.

Jo, jag har en npf-diagnos. Men bara autism. Inte adhd. Så jag lär inte få adhd-medicin. Och jag skulle ändå inte våga ta det då det kan ge symptom som triggar igång panikångest.

Poängen med podd eller ljudbok när jag ska sova är för mig att jag inte ska ha full koncentration. Det är lugnt och sövande, mysigt snack i bakgrunden och det jag snappar upp snappar jag upp. Däremellan låter jag tankarna vandra och sen somnar jag.
 
Jag fick ett tyngdtäcke på 10 kg från en arbetsterapeut för många år sedan som jag alltid sover med hemma. Det gör att jag har mycket lättare för att slappna av och somma.
Det är även till stor hjälp för mig när jag har mycket ångest på dagen om jag är hemma, lägger mig då under täcket och blir mycket lugnare.

Något annat jag alltid gör är som någon skrivit ovan, lyssna på pod eller bok. Inte något som är för intressant som jag vill lyssna på, utan något lugnt och lagom intressant.
 
Poängen med podd eller ljudbok när jag ska sova är för mig att jag inte ska ha full koncentration. Det är lugnt och sövande, mysigt snack i bakgrunden och det jag snappar upp snappar jag upp. Däremellan låter jag tankarna vandra och sen somnar jag.
Jag kan ju inte låta bli att skärpa mig och lyssna om någon pratar. Jag är likadan om jag sitter på bussen och ofrivilligt måste lyssna på andra som pratar. Kan inte stänga av lyssnandet. (Är det en autismgrej månntro, att ta in allt som hörs och inte kunna stänga av?) Det underlättar om jag inte begriper språket för då blir det bara ljud som jag inte kan tolka.

Jag lyssnade förut på något som hette "Nothing much happens" som är nonsensberättelser, men tyckte inte det hjälpte mig så mycket.
 
Jag kan ju inte låta bli att skärpa mig och lyssna om någon pratar. Jag är likadan om jag sitter på bussen och ofrivilligt måste lyssna på andra som pratar. Kan inte stänga av lyssnandet. (Är det en autismgrej månntro, att ta in allt som hörs och inte kunna stänga av?) Det underlättar om jag inte begriper språket för då blir det bara ljud som jag inte kan tolka.

Jag lyssnade förut på något som hette "Nothing much happens" som är nonsensberättelser, men tyckte inte det hjälpte mig så mycket.

Jag tycker att det mer som något som är relaterat till adhd, men autism och adhd har ju många gemensamma drag.
 
Jag tycker att det mer som något som är relaterat till adhd, men autism och adhd har ju många gemensamma drag.
Jag blev ju utredd även för adhd (add) för några år sedan samtidigt som min första autismutredning och jag fick då ingen diagnos på varken det ena eller det andra.

Tycker ju själv att jag är add-ig då jag ständigt skapar kaos omkring mig. Släpper saker där jag står och det blir rörigt. Det är något jag ständigt jobbar med för jag avskyr när det är rörigt.
 
Skärmen är garanterat en stor bov, den måste du lägga bort i tid- vet själv vilken skillnad det gör.
Tycker inte heller det är gott men funkar för den som inte har svårt att dricka det 😁.
Knepigt. Synd att du inte kan ta till det- jag behöver läsa olika mycket innan jag är så trött att jag får lägga ifrån mig boken och släcka 😊.
Det beror. Jag kan inte läsa böcker innan jag lägger mig, då slutar jag inte innan boken är slut eller det är dags att kliva upp. Men en skärm med ett lagom tråkigt tvprogram, då somnar jag.
 
För mig beror det helt på vad det är för tv-program, ljudbok, podd.
Det ska vara lite lagom intressant - bättre än skräp för att det ska ta uppmärksamheten nog att hindra mig att börja tänka på annat, men inte så intressant att jag går igång på det och drar upp fokus och börjar reflektera vidare från det jag ser/hör.

Två serier som finns på tv4 play just nu är Frankie Drake mysteries och Rex. Ett gäng avslutade avsnitt med samma personer är bra upplägg. Aldrig svårt att komma tillbaka i storyn eller se upphackade bitar beroende på var man somnar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 921
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 259
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 015
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp