Att spruta igång stoet

R

Ridponnyfjanten

vad har ni att säga om det? synpunkter/erfarenheter?
 
Sv: Att spruta igång stoet

Har en kompis som gjorde det då stoet gått över 2 veckor tror jag. Allt blev fel, stoet fick ingen mjölk, navelsträngen runt halsen och allmänt svagt föl. Fick flaskuppfödas o höll på att stryka m ett par ggr. Stoet stötte dessutom bort sitt föl. Inget jag skulle rek alltså:(
 
Sv: Att spruta igång stoet

tja, vad är det du vill veta?

Det är ett medicinskt väl beprövat, ofarligt sätt att tillföra hormoner när ngt är i olag. Ägg som inte vill släppa, brunst som inte vill komma igång etc.

Så, spec:a frågan mer tack, så hjälper jag till med det som jag kan tillföra.
 
Sv: Att spruta igång stoet

Menar du spruta igång brunst eller fölning?
 
Sv: Att spruta igång stoet

Vad gäller brunst så har det funkat utmärkt de ggr jag gjort så m mina märrar:banana:
 
Sv: Att spruta igång stoet

Spruta igång brunst!
Vill veta "allt"... Kan det vara farligt? Nackdelar? Risker? m.m.
 
Sv: Att spruta igång stoet

Mitt sto sprutades igång i brunst i år eftersom hon stannade på en 2:a i över en vecka. Veterinären som gjorde det sa att det inte var någon skillnad i dräktighetsfrekvens enligt nya rön. Det har gått rykten om att det skulle vara sämre dräktighetsfrekvens på igångsprutade brunster tidigare, men det var tydligen någon vetenskaplig studie gjord på det nu, jag har dock ingen närmre referens till den. Jag ska kolla om hon är dräktig den 16/6.
 
Sv: Att spruta igång stoet

äggen produceras samtidigt så tvillingrisken ökar
 
Sv: Att spruta igång stoet

Ingen kul för hästen då de får ganska tuffa koliksymptom men sen brukar det fungera utmärkt. Händer väldigt ofta att man sprutar ston som ej vill släppa ägget. Vi sprutade två ifjol och båda blev dräktiga på den brunsten.
 
Sv: Att spruta igång stoet

Det finns syntetiska prostaglandinpreparat att använda nu som inte ger så mycket biverkningar (koliksymptom osv) som Dinolytic som är ett naturligt prostaglandinpreparat.
Jag har använt Prosolvin som fungerat utmärkt på mitt sto som fått rejäla svettningar koliksymptom av de andra preparaten som finns. Med Prosolvin har det inte märkts något alls efter sprutan och det har fungerat lika bra. Fick spruta henne förra året då hon hade en kvarstående gulkropp. Kom i brunst efter 4 dagar och släppte ägget efter 7 dagar, seminerades 1 gång och blev dräktig.
Sprutar man rätt tidpunkt i brunstcykeln fungerar det bra. Man måste vänta några dagar efter ägglossning om man sprutar för att brunsten missats annars har det ingen effekt. det måste hinna bildas en gulkropp i äggstocken. Prostaglandinet man injicerar gör att gulkroppen tillbakabildas och hästen kommer i en ny brunst. Annars är det hästens kroppsegna prostaglandin som gör att gulkroppen tillbakabildas före brunst. Man ersätter alltså detta med "medicin" för att snabbare få hästen i brunst. T ex om man missat en brunst och det är sent på säsongen eller om hästen har en gulkropp som ej tillbakabildas då den ska.
 
Sv: Att spruta igång stoet

mitt sto sprutades igång iår pga att hon inte ville komma igång i en ordentlig brunst. hon är nu inseminerad... och jag väntar med spänning på ultra ljudet den 14 juni.
 
Sv: Att spruta igång stoet

Okej... Jo mitt sto sprutades igång igår, och hon svettades floder! Fast annars verkade hon inte speciellt berörd. Slutade svettas efter en timme ungefär.

Hur stor är chansen att det blir tvillingar om stoet sprutas? :confused: :crazy:
 
Sv: Att spruta igång stoet

Har två ston som sprutats i år.
Araben sprutades två gånger i början av maj (med någon veckas mellanrum), men kom inte i brunst.
Därefter avvaktade de på stationen, så kom hon i brunst förrförra veckan av sig själv! Tyvärr släppte hon ägget på torsdagen då det var helgdag, så det vart ingen seminering på den brunsten... :smirk:

Korsningsstoet sprutades första gången för ca två veckor sedan. Inget hände, så hon sprutades igen förra veckan.
Har inte fått tag i de som har hingsten, så jag vet inte om hon kommit i brunst än...

För flera år sedan hade jag & kompisen våra arabston hos hingst. De sprutades igång och kom i brunst, men ingen av dem blev dräktiga på den betäckningen.
De blev dock dräktiga senare, på "normal" brunst. :)

Så för mig har det inte funkat nå't vidare bra med igångsprutning.
 
Sv: Att spruta igång stoet

Quinn, har gett en jättebra sammanfattning ovan. Vi har sluppit spruta igång något sto i år, men annars händer det av och till under betäckningsperioden (våra hingstar betäcker naturligt). Ibland fungerar det, och i något fall inte, ofta är man då lite fel i tid, och får spruta om. Ibland är det helt nödvändigt att spruta, annars får man inte bort gul kroppen som en del ston kan stå med och då blir det helt enkelt ingen brunst:( .
En del ston vi sprutat har vi knappast sett något på, lite svettig på halsen bara, och några koliksymptom har vi heller aldrig sett vid Dinolyticanvändning.
 
Sv: Att spruta igång stoet

Har funkat bra på vår ena (travare), inte ens svettig. Hon ville inte släppa för 2 år sedan så hon sprutades igång. Resultatet står här ute i hagen. En kille på 1 år, kom på beräknat datum och allt.. Ny betäckning i år, så i dag var det dags igen.... Hon har alltid varit strulig med sina brunster. Har alltid haft KRAFTIG "PMS". En "gammal" travtränare som hade henne i träning sa att hon brunstade på ett nästan onormalt sätt, och detta under att hon tränades hårt.
 
Sv: Att spruta igång stoet

min lilla dam ville inte gå i riktig brunst... sprutades och hade ganska ont av det under några timmar efteråt men blev sedan brunstig som attan och nu har vi lilla fölet ute i hagen så nog var de där timmarna som hon hade ont väl värda :angel:
 
Sv: Att spruta igång stoet

Jag har hört att det är många som sprutar utan att UL:a! Stämmer det???
 
Sv: Att spruta igång stoet

Mitt sto blev sprutat på hingstation för 4 år sen ( hon var då 3 år). Hade alltid regelbundna bra brunster i 3 veckors intervaller som jag följde hela våren. Körde ner henne till station dagen före väntad brunst i juli.
Ringer dagen efter på kvinnans mobil för att höra om min häst, hon talar då om att hon är på möte i skåne och att hennes man kollar hästarna hemma. Ringer då hemtelefonen och han svarar ( ovetande att jag talat med hans fru) att frugan har ansvaret för hästarna.
Ringer dagligen och får efter en vecka tag på kvinnan som säger att de precis sprutat mitt sto....
Hon var ju borta när stoet stod i högbrunst.
När jag sen skulle hämta hästen kom en ung tjej ut och lämnade över faktura + betäckningsrapport, ägarna till stationen höll sig borta. De tog mer betalt per dag än vad som var sagt, de var moms på moms på stoavgiften mm mm.
Jag tog reda på alla som betäckt med hingsten året innan och frågade vad de tyckte om stationen och alla utom en hade negativ erfarenhet. Alla hade fått räkningen av nån yngre stalltjej, en hade de tom lovat att vara hemma när de skulle hämta stoet. Men de va de inte. Ringde avelsföreningen och talade om vad jag tyckte om stationen, då fick jag höra att hingsten under sina första år i aveln hade jättedålig dräktighet. Så föreningen krävde spermatest på honom. Spermakvaliten var jättebra visade det sig och att avelsföreningen då misstänkte att ponnyhingsten och stona till honom kom i andra hand efter halvblodshingstarna. Vilken var känslan jag också fick när hon reste bort och mitt sto stog i högbrunst.
Usch för oseriösa hingsstationer. Vilket jag absolut inte trodde om denna då de har bra avelshingstar och hon dessutom satt i styrelsen inom asvh.
 
Sv: Att spruta igång stoet

carinah skrev:
Mitt sto blev sprutat på hingstation för 4 år sen ( hon var då 3 år). Hade alltid regelbundna bra brunster i 3 veckors intervaller som jag följde hela våren. Körde ner henne till station dagen före väntad brunst i juli.
Ringer dagen efter på kvinnans mobil för att höra om min häst, hon talar då om att hon är på möte i skåne och att hennes man kollar hästarna hemma. Ringer då hemtelefonen och han svarar ( ovetande att jag talat med hans fru) att frugan har ansvaret för hästarna.
Ringer dagligen och får efter en vecka tag på kvinnan som säger att de precis sprutat mitt sto....
Hon var ju borta när stoet stod i högbrunst.
När jag sen skulle hämta hästen kom en ung tjej ut och lämnade över faktura + betäckningsrapport, ägarna till stationen höll sig borta. De tog mer betalt per dag än vad som var sagt, de var moms på moms på stoavgiften mm mm.
Jag tog reda på alla som betäckt med hingsten året innan och frågade vad de tyckte om stationen och alla utom en hade negativ erfarenhet. Alla hade fått räkningen av nån yngre stalltjej, en hade de tom lovat att vara hemma när de skulle hämta stoet. Men de va de inte. Ringde avelsföreningen och talade om vad jag tyckte om stationen, då fick jag höra att hingsten under sina första år i aveln hade jättedålig dräktighet. Så föreningen krävde spermatest på honom. Spermakvaliten var jättebra visade det sig och att avelsföreningen då misstänkte att ponnyhingsten och stona till honom kom i andra hand efter halvblodshingstarna. Vilken var känslan jag också fick när hon reste bort och mitt sto stog i högbrunst.
Usch för oseriösa hingsstationer. Vilket jag absolut inte trodde om denna då de har bra avelshingstar och hon dessutom satt i styrelsen inom asvh.

Hm...det där var ju intressant. Med bortresta hingstägare. För min del var hade jag mitt sto hos hingst för ett antal år sedan och när hon brunstat två dagar sticker hingstägare och hingsten iväg bort :confused: De skulle vara borta ett tag så vi tog ju hem hästen igen. Det sägs hon hann bli betäckt tre gånger vilket jag har svårt att tro på den korta perioden och då i början på brunsten.

Vi ultrade förståss hemma och det var ju tomt. Stoet gick sedan över en månad innan hon kom i brunst. Vi körde henne tillbaka till hingsten men denna gång kom vi försent, hon hann släppa ägget på vägen dit. Sen gjorde vi det dummast vi nånsin gjort, vi lät henne stå kvar tills nästa brunst och självklart kom ingen sådan. Till slut var vi nära att spruta igång henne men som tur var lydde vi inte hingstägaren då, hon ville nämligen få henne sprutad utan att ultra före. Usch...denna historia är lång och full med gråt så jag berättar inget mer nu. Iallafall så var det enda hingstägaren brydde sig om betalningen..och den var inte billig efter så lång tid..pust..:cry:
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 305
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter – Trygghet kan handla om att få vara sig själv och att känna sig välkommen varje gång man är i stallet säger säger Agnes Arespång...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 640
Senast: cirkus
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 389
Senast: settis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp