Att stå någon nära

Takire

Trådstartare
En sak som jag återkommande funderar över är vad som definierar en nära relation. Om någon säger till exempel "jag och min mamma står varandra jättenära " eller "min brorsa och jag har en väldigt tajt relation", vad är egentligen skillnaden på det och på att ha en "bra relation"?

Är det högre värde på en relation där man står varandra nära och kan prata om allt med varandra jämfört med en relation till någon man älskar men inte står lika nära?

Det blev ganska filosofiskt det här.

Om jag till exempel har ett syskon som är en mycket viktig person för mig, men kanske inte kan tala med om allt, borde den relationen vara mindre värd än om jag skulle gå en vän som känner mig utan och innan och som jag känner utan och innan?

Andra tankar om vad att stå nära varandra är också välkomna :).
 
Jag står närmare min bror som bor 80 mil bort än min syster som bor 1,5 mil bort. Mina föräldrar stod mig inte nära. Vad det beror på vet jag inte.
 
Jag har väldigt svårt att definiera relationer i form av värde. Jag står inte mina kollegor speciellt "nära" men det gör inte relationerna med dem mindre värdefulla. Jag tänker att man behöver flera typer av relationer och att "värdet" av dem är helt beroende på situation och kontext. Mina kollegor är ovärderliga som just kollegor men behöver jag prata så är det andra människor jag går till.
 
Jag tycker inte att man behöver kunna "prata om allt" med någon för att stå den nära.

Jag anser att jag står mina föräldrar nära, men inte berättar jag allt för dem och det tycker jag inte hade varit sunt heller och tror heller inte de vill veta allt om mitt liv.

En sak jag tänker är att någon man står nära är någon som man kan visa dåliga sidor för utan att relationen äventyras.
 
Ja min mamma står mig mycket nära. Möjligen FÖR nära. Hon vet liksom sådant som typ mina närmaste vänner vet. Intima saker. Jag tror inte det är hälsosamt IGENTLIGEN men aja vad göra?!
Hon kan gå mig på nerverna ibland men är samtligt min förebild och vi har jäkligt roligt ihop ofta
 
En sak som jag återkommande funderar över är vad som definierar en nära relation. Om någon säger till exempel "jag och min mamma står varandra jättenära " eller "min brorsa och jag har en väldigt tajt relation", vad är egentligen skillnaden på det och på att ha en "bra relation"?

Är det högre värde på en relation där man står varandra nära och kan prata om allt med varandra jämfört med en relation till någon man älskar men inte står lika nära?

Det blev ganska filosofiskt det här.

Om jag till exempel har ett syskon som är en mycket viktig person för mig, men kanske inte kan tala med om allt, borde den relationen vara mindre värd än om jag skulle gå en vän som känner mig utan och innan och som jag känner utan och innan?

Andra tankar om vad att stå nära varandra är också välkomna :).
Den som definierar en relation och dess värde är väl personen själv? Du alltså, i detta fall. Eller?
 
Jag har i princip bara nära vänner. Har lätt för att komma nära människor och skapa en färtroendefull relation där vi litar på varandra fullt ut. Är tillit, öppenhet och kärlek till varandra som skapar nära relationer för mig.
Är dock usel på kärleksrelationer..
 
En sak som jag återkommande funderar över är vad som definierar en nära relation. Om någon säger till exempel "jag och min mamma står varandra jättenära " eller "min brorsa och jag har en väldigt tajt relation", vad är egentligen skillnaden på det och på att ha en "bra relation"?

Är det högre värde på en relation där man står varandra nära och kan prata om allt med varandra jämfört med en relation till någon man älskar men inte står lika nära?

Det blev ganska filosofiskt det här.

Om jag till exempel har ett syskon som är en mycket viktig person för mig, men kanske inte kan tala med om allt, borde den relationen vara mindre värd än om jag skulle gå en vän som känner mig utan och innan och som jag känner utan och innan?

Andra tankar om vad att stå nära varandra är också välkomna :).
Tror inte det är min typ av ordval för någonting. Jag har nog inte relationer och står nog inte folk nära och är inte tight osv.

Men jag har vänner och bekanta och goda vänner och bästa vänner och släktingar :D
 
Jag tycker det är svårt att ”värdera” olika relationer. Olika relationer är värt olika mycket för mig vid olika tillfällen. Det är inte alltid den som står ”närmast” som är ”värd mest” utan beror helt på person och tillfälle. De relationer jag mår bra av är de som är värda mest, oavsett hur nära vi står, hur ofta vi ses eller hur mycket vi vet om varandra.
 
Jag är nog väldigt svartvit. Sällan jag delar med mig så mycket och vill gärna ha folk, framförallt släktingar, på visst avstånd. Jag ogillar att andra ska gå och oroa sig och lägga sig i mina bekymmer. Det är saker som jag själv ska plocka fram så att säga. Just precis idag har jag, utöver min make, en person som står mig nära. Den personen får veta allt. Kan till viss del dela saker med min bror också men inte lika ofta som den ovan nämnda personen.

Jag tänker nog inte att en relation blir mer eller mindre viktig för att man delar olika mycket saker. En släktrelation t.ex där allt liksom funkar även om jag inte delar allt som rör sig i huvudet med dessa är ju lite speciell, tycker jag. Man har ju ofta haft dem i sitt liv väldigt länge. Sen står jag olika nära släktingarna också utan att jag ser det som konstigt. Precis som att en vänskap där man kanske inte delar allt men personen ändå gör mig glad också har ett högt värde.
 
Värdet av en relation kan man ju bara avgöra själv och så som man själv värderar relationen behöver ju inte den andre värdera den.

Jag har väldigt olika relationer till olika människor. Endel skulle jag inte berätta så mycket personligt för men de är värdefulla för mig ändå. Jag är ganska sluten av mig överlag och det finns egentligen bara en som jag verkligen berättar mycket personliga saker för. En annan får höra det mesta men inte allt då jag vet att hen oroar sig och det vill jag inte lägga på hen (eller på någon annan). Andra kan jag berätta valda delar för men utesluter endel och till ytterligare andra säger jag inget eller väldigt lite personligt eller känsligt. Att vara hårt knuten till någon ser jag egentligen inte som så väldigt positivt. Däremot är ömsesidig önskan om att ha en relation och att man värderar den ungefär lika mycket positivt.

Jag har ibland önskat att jag hade en sådan där stor familj/släkt omkring mig just för att det då alltid finns någon men så ser inte mitt liv ut och det har jag förlikat mig med. Jag vet också att det som på ytan ser så kärvänligt ut inte alls alltid är det. Gemenskapen behöver inte vara mer än just yta och då kvittar den för mig. Jag vill ha äkta vara och den behöver inte komma av blodsband.
 
Det funderar jag också på ibland.

Jag tänker ofta att normativa är att man delar "allt" I en nära relation. Och då känner jag att jag har INGEN nära relation i mitt liv, har aldrig haft, vill aldrig ha och saknar inte en sekund.

Men sedan tänker jag på att min känsla är att jag har en rätt stor hop med människor jag tror skulle ställa upp något enormt om jag behövt hjälp. Och då tänker jag att det är nog mer min typ av "nära" relationer. Den där tryggheten i att vi finns för varandra oavsett om det var år sedan vi pratade eller umgicks så ändras liksom inte det faktumet.

Nu har jag väl visserligen inte behövt testa någon men det känns ändå trevligt att kunna tänka så. Trots att jag mest känner mig som en ond, egoist som är helt på det klara med att jag är mig själv närmst alltid 😅 och gillar det för det betyder absolut noll drama i mitt liv 😍
 
Är det högre värde på en relation där man står varandra nära och kan prata om allt med varandra jämfört med en relation till någon man älskar men inte står lika nära?
För mig är blod tjockare än vatten. Min släkt har dock inte högre värde än mina kompisar, mer än att jag ju aldrig blir av med släkten så det är bättre att vårda alla de relationerna. Kompisar är ju mer utbytbara på sitt sätt liksom, även om jag har vänner som jag älskar massor också och aldrig vill leva utan.

När det kommer till bra relationer och nära/tighta relationer så har jag en bra relation med båda mina föräldrar, men jag har en riktigt nära relation med min moster. Hon är som en mamma, bästa vän, terapeut, gårdsvakt och allt och lite till i ett. Vi pratar om allting och har inga som helst spärrar. Vi har också en annan förståelse för varandra än vad jag har med tex vänner, just eftersom vi känner varandras rötter och historia. Hon har ju funnits i mitt liv hela mitt liv liksom! Jag tar hellre med mig min moster på semester än vad jag tar med mig min mamma på semester. Jag hade nog dessutom sörjt min moster mer än vad jag hade sörjt min mamma om hon dog, just för att vi är så tighta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: Roheryn
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 473
Senast: karl_h
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
Relationer Hej, Har ett stort huvudbry som involverar min pojkvän och en bra vän. Lång historia kort: jag flyttade till ny ort för ett år sen pga...
Svar
6
· Visningar
2 850
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp