Att steka en pannkaka

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har i tidigare dagboksinlägg diskuterats hur lång tid mina morgonrutiner tar. I de rutinerna ingår att steka en pannkaka. Det är det enda jag funnit som ger mig tillräcklig mättnad då den är rik på både protein och fibrer. Jag har tidigare haft en del problem med att jag blivit hungrig så fort efter frukosten. Då åt jag musli.

Så nu på morgonen tog jag tid på hur lång tid den där pannkakan tog. Att det bara skulle ta 10 minuter som någon hävdade, kan vi glömma direkt.

Min spis är nog Sveriges långsammaste. Det kunde jag konstatera redan när jag flyttade in, men nu är jag hemmablind och märker det inte på samma sätt längre.

Det tog 8 minuter att värma upp stekpannan till lagom temperatur.

Det tog 12 minuter att steka pannkakan.

Det tog 8 minuter att äta pannkakan. Ja, jag är också långsam, men blir stressad om jag skyndar på.

Så hela frukostrutinen tog en halvtimme. Kaffet ej inräknat. Så nu vet jag.
 
Senast ändrad:

Tja, antingen köper du en ny spis, äter något annat till frukost, eller så pysslar du med något annat under tiden som spisen värmer upp till rätt temperatur och pannkakan steks. I mitt kök finns det ALLTID något att plocka med/torka av/sätta undan/diska upp. Och det går ju att göra under tiden man väntar. Du kan ju t.ex. förbereda vad som går till lunchen, när du ändå är i köket och väntar.

Sedan är det väl inte hela världen om du blir hungrig "för fort" igen? Du är ju hemma. Du kan väl ta en macka/en frukt/eller vad som helst, om du känner att du behöver något mer mellan frukost och lunch?
 
Men står du bara och tittar på stekpannan när den värms upp? De 8 minuterna får du ju göra något annat, t ex duscha, klä på dig, börja jobba, etc.

Ser inte heller problemet med att du blir hungrig igen, som någon annan sa, du är hemma, ta en macka under förmiddagen?
 
Jo, jag gör annat medan jag väntar på pannkakan. Tyvärr hinner jag inte duscha på den tiden utan bara diska och klä mig.

Problemet med att bli hungrig snabbt igen är att jag då äter mer än jag ska och går upp i vikt. Mina musliportioner var i samma storlek som en kraftfoderranson till en större häst. Att sedan fylla på med ännu fler kalorier är ingen bra idé. Jag har jättelätt för att gå upp i vikt. Om det finns kalorifri mat, så släng hit det direkt.
 
Jo, jag gör annat medan jag väntar på pannkakan. Tyvärr hinner jag inte duscha på den tiden utan bara diska och klä mig.

Problemet med att bli hungrig snabbt igen är att jag då äter mer än jag ska och går upp i vikt. Mina musliportioner var i samma storlek som en kraftfoderranson till en större häst. Att sedan fylla på med ännu fler kalorier är ingen bra idé. Jag har jättelätt för att gå upp i vikt. Om det finns kalorifri mat, så släng hit det direkt.

Kalorifri mat - ja visst hade det varit bra!

Något som fungerar för mig är att äta frukost lite senare. Jag äter ofta på jobbet, så blir det inte så lång tid mellan frukost och lunch och jag hinner inte bli så hungrig. Kan du
1. Göra dig i ordning
2. Sätta dig och börja jobba med en kaffekopp bredvid
3. Efter någon timme, steka pannkaka och jobba parallellt
4. Äta pannkaka och jobba samtidigt. ?

Alltså det blir ju svårt att vara helt oflexibel i sina rutiner men samtidigt få tid över. Att duscha mer än 8 minuter är rätt länge. Själv brukar jag koka ägg medan jag duschar, de kokar i 7 min.
 
Kalorifri mat - ja visst hade det varit bra!

Något som fungerar för mig är att äta frukost lite senare. Jag äter ofta på jobbet, så blir det inte så lång tid mellan frukost och lunch och jag hinner inte bli så hungrig. Kan du
1. Göra dig i ordning
2. Sätta dig och börja jobba med en kaffekopp bredvid
3. Efter någon timme, steka pannkaka och jobba parallellt
4. Äta pannkaka och jobba samtidigt. ?

Alltså det blir ju svårt att vara helt oflexibel i sina rutiner men samtidigt få tid över. Att duscha mer än 8 minuter är rätt länge. Själv brukar jag koka ägg medan jag duschar, de kokar i 7 min.
I teorin skulle det fungera, men jag vill inte ha kaffet på fastande mage. Ska jag passa pannkakan samtidigt som jag jobbar så blir det lite splittrat. Jag har svårt nog med koncentrationen i alla fall. Och att äta samtidigt som jobbar anser jag inte vara sunt. Då går det inte att vara närvarande varken i ätandet eller jobbandet.

En 8-minuters dusch klarar jag nog bara om jag inte behöver tvätta håret. Jag har faktiskt inte kollat hur lång tid en dusch tar egentligen så jag får väl göra det.

Frukostalternativ: Havregrynsgröt, ägg i olika former, "overnight oats" - som t.ex. detta:
http://mittkok.expressen.se/recept/overnight-oats-med-chiafron/
Ägg och annan proteinrik mat kan funka, men havregrynsgröt är det absolut sämsta alternativet eftersom det inte mättar något alls. Vad som skulle mätta i receptet overnight oats, är lite oklart. Det ser inte ut att vara bättre än en hästladdning musli med fil eller yoghurt i alla fall.
 
Jag hade också ätit lite senare. Äter jag "direkt" på morgonen hinner jag "svälta ihjäl" innan lunch. Nu går jag upp kl 5, börjar jobba ca 5.40 (lokalvårdare så det är relativt fysiskt) och äter dagens första mål mat ca 9.30. Brukar känna mig hungrig runt åtta snåret men jag överlever till frukosten. Ibland äter jag smörgås med leverpastej eller stekt ägg, eller riktig mat.
Sen äter jag lunch när jag kommer hem efter jobbet, oftast runt tre tiden. Har jag tur står jag mig på det och behöver inte äta något mer den dagen men det hänger lite på vad det blivit för mat och aktiviteter.
Kan du inte ta en frukt tillsammans med kaffet? Eller ta te som första koppen? :)
 
I teorin skulle det fungera, men jag vill inte ha kaffet på fastande mage. Ska jag passa pannkakan samtidigt som jag jobbar så blir det lite splittrat. Jag har svårt nog med koncentrationen i alla fall. Och att äta samtidigt som jobbar anser jag inte vara sunt. Då går det inte att vara närvarande varken i ätandet eller jobbandet.

En 8-minuters dusch klarar jag nog bara om jag inte behöver tvätta håret. Jag har faktiskt inte kollat hur lång tid en dusch tar egentligen så jag får väl göra det.


Ägg och annan proteinrik mat kan funka, men havregrynsgröt är det absolut sämsta alternativet eftersom det inte mättar något alls. Vad som skulle mätta i receptet overnight oats, är lite oklart. Det ser inte ut att vara bättre än en hästladdning musli med fil eller yoghurt i alla fall.
Den varianten av overnight oats som jag länkade till är med chiafrön. Var det inte fibrer och protein som du var ute efter?
 
Gör en ugnspannkaka och värm en bit varje morgon i mikrovågsugnen :)
Jag har inget bra och nyttigt recept på ugnspannkaka. Jag tvivlar på att det recept jag har går att göra i ugnen i stället för stekpannan.

Precis det jag tänkte föreslå också.
Eller något med samma ingredienser som kan gå fortare?
Keso med (frukt/nötter/rostade gryn) + kokt ägg (förberedda för hela veckan)
Jag gillar inte keso egentligen och klarar bara av att äta någon enstaka tesked av det eller inblandat i mina pannkakor. Kokt ägg är inte heller så gott att jag vill äta det varje dag året runt. Det äter jag dock när jag är på resande fot och inte kan steka någon pannkaka.
 
Den varianten av overnight oats som jag länkade till är med chiafrön. Var det inte fibrer och protein som du var ute efter?
Jag sa ju att det var oklart vad som mättade i receptet. Jag har ingen aning om vad chiafrön innehåller. Går det f.ö. att odla själv?

Jag hade också ätit lite senare. Äter jag "direkt" på morgonen hinner jag "svälta ihjäl" innan lunch. Nu går jag upp kl 5, börjar jobba ca 5.40 (lokalvårdare så det är relativt fysiskt) och äter dagens första mål mat ca 9.30. Brukar känna mig hungrig runt åtta snåret men jag överlever till frukosten. Ibland äter jag smörgås med leverpastej eller stekt ägg, eller riktig mat.
Sen äter jag lunch när jag kommer hem efter jobbet, oftast runt tre tiden. Har jag tur står jag mig på det och behöver inte äta något mer den dagen men det hänger lite på vad det blivit för mat och aktiviteter.
Kan du inte ta en frukt tillsammans med kaffet? Eller ta te som första koppen? :)
Frukt med kaffet? :eek: Aldrig i livet. Det vore ju att förstöra både frukten och kaffet. Sen är jag inte så förtjust i frukt. Och te vill jag inte ha på morgonen.

Äter du bara två gånger per dygn? Det skulle jag aldrig i livet klara. Inte ens tre gånger är tillräckligt för mig. Skulle jag äta sista måltiden vid tretiden på eftermiddagen skulle det vara ett tvärsäkert recept för total misär.
 
Jag sa ju att det var oklart vad som mättade i receptet. Jag har ingen aning om vad chiafrön innehåller. Går det f.ö. att odla själv?


Frukt med kaffet? :eek: Aldrig i livet. Det vore ju att förstöra både frukten och kaffet. Sen är jag inte så förtjust i frukt. Och te vill jag inte ha på morgonen.

Äter du bara två gånger per dygn? Det skulle jag aldrig i livet klara. Inte ens tre gånger är tillräckligt för mig. Skulle jag äta sista måltiden vid tretiden på eftermiddagen skulle det vara ett tvärsäkert recept för total misär.
Nej, odla chiafrön kan du nog inte. Men här är en beskrivning av innehåll och nytta:
https://www.apotea.se/superfruit-chiafrön-300-g
 
Jag sa ju att det var oklart vad som mättade i receptet. Jag har ingen aning om vad chiafrön innehåller. Går det f.ö. att odla själv?


Frukt med kaffet? :eek: Aldrig i livet. Det vore ju att förstöra både frukten och kaffet. Sen är jag inte så förtjust i frukt. Och te vill jag inte ha på morgonen.

Äter du bara två gånger per dygn? Det skulle jag aldrig i livet klara. Inte ens tre gånger är tillräckligt för mig. Skulle jag äta sista måltiden vid tretiden på eftermiddagen skulle det vara ett tvärsäkert recept för total misär.
Som sagt, det hänger på vad jag ätit och vad jag gjort. Kan ta igår som exempel, 3 guldkorn skivor, med kaviar och ost på vid halv tio. Ca kl 14.30 åt jag 3 pannkakor hemma hos min mamma. Ca kl 8 på kvällen åt jag 1.5 "platt skal" med tacos.
Dagen innan blev det matlåda med korvstroganoff och pasta till frukost, och sen blev det 2 skal tacos till middag runt 16.30 om jag inte minns fel. På kvällen två "kvartar" hårdbröd med kaviar och ost, då hade jag tränat innan och var därför hungrig.
Alla funkar ju olika, men äter jag frukost typ kl 6, så är jag superhungrig kl 10, överäter vid lunchen, och hela dagen går i hungerns tecken.
 
Hmm det är alltså receptet för en frukost?

Jag skulle testa att göra så här.

Multiplicera ditt recept med 3.

Ugn 200-225 grader
6 ägg
6 msk keso
1,5 dl havregryn
1,5 dl mjölk.

Blanda havregryn och mjölk ställ undan och låt svälla medan du gör resten och ugnen blir varm
Blanda ägg och keso i en bunke. Vispa lite lagom äggen ska fortfarande "hänga fast vid redskapet" men gulan ska vara blandad med vitan.
Tillsätt havregryns- och mjölk-blandningen till ägg- och keso-blandningen.

Häll i en smord form och grädda i 20-30 min i 200-225 grader varm ugn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp