Att svettas i softshell

Blueberry

Trådstartare
När jag sportar (håhå jaja) har jag oftast en av mina två softshelljackor på mig. Det är ett lätt val eftersom de har bra färg, bra passform och håller min kropp i nära nog perfekt temperatur hela tiden.

Men efter powerwalk eller stavgång eller jogging är jag svettig - och jackan är fuktig. På insidan. Länge.
Alltså länge.
Varför torkar den inte?
Vad är fel?

Softshell ska ju vara något himla hypat *MirAkELmAtEriAl*, som bland annat:
- Har rätt mängd isolation
- Ventilerar ut svett
- Har hög andningsförmåga
- Är slitstarkt och stretchigt
- Oftast är vatten- och vindresistent

Min lösning just nu är att hänga dem på tork med avigsidan. Och nej, det är väl inte så himla jobbigt egentligen. Men ändå.

Jag vill mest bara kolla om det är bara är jag och mina (förhållandevis billiga) jackor som lever såhär, eller om vi är fler.

Och just det!
Mina lager brukar se ut såhär:
1. Hud
2. Sportigt linne i slinkigt funktionsmaterial
3. Fleecetröja
4. Softshelljacka
 
Sv: Att svettas i softshell

Har samma problem med ridjackor i softshell.. Gillar inte det materialet då det verkligen känns som det stänger in fukten på insidan och man blir blöt.
 
Sv: Att svettas i softshell

Inte konstigt om du blir svettig med så mycket kläder! När jag promenerar/joggar (vintertid) brukar jag ha sport-BH, långärmad underställströja och en tunn vindjacka. Jag har olika underställ för olika temperaturer. Tunn syntet eller merinoull för varmare väder och tjock merinoull för kallt väder. Är det under -10 tar jag på något mer lager. Jag har en softshelljacka men ärligt talat använder jag den aldrig, för jag ser inget riktigt användningsområde för den (där den inte finns andra kläder som är bättre lämpade). Möjligtvis att jag använder den vid lugna promenader blåsiga och småkyliga vår- och höstdagar, med ett lager kläder under. Oftast tycker jag att den är för varm.
 
Sv: Att svettas i softshell

Jag tror du har skrivit anledningen själv, nämligen billig.

Jag har haft ett antal softshelljackor och det enda märket som jag hittills kan påstå andas ordentligt är Haglöfs. Den torkar dessutom på nolltid efter tvätt.
 
Sv: Att svettas i softshell

Jag tror du har skrivit anledningen själv, nämligen billig.

Det tror jag också! Jag har haft ett par billiga varianter som haft dålig "andningsförmåga" och behövt hängas upp ut och in för att torka. (Trots att motsatsen utlovades vid köp, förståss.) Medan mina dyra varianter fungerat bra! Jag har gärna softshell i stallet eftersom varken hästhår eller spån fastnar på ytan och det är lätt att torka bort smuts.
 
Sv: Att svettas i softshell

Där ser man.
Dyrare jackor gör jobbet bättre. Inte så oväntat, visserligen.
Men trist eftersom jag inte har råd att köpa någon dyrare jacka.


hvala:
Att frysa är det värsta jag vet. :crazy:
Better safe than sorry.
 
Sv: Att svettas i softshell

Jag har en softshell-jacka från Haglöfs som jag använder jättemycket i stallet, den blir aldrig fuktig på insidan. Min sambo köpte en softshell på Ge-Kås och den blev som du beskriver, våt och äcklig som ett våtvarmt omslag, så den är skänkt till Erikshjälpen nu...
 
Sv: Att svettas i softshell

Jag är inte imponerad av (låg- eller mellanpris) softshell. Jag har ett par vinterridbyxor och en jacka. Ridbyxorna är stela och bara marginellt varmare än vanliga ridbyxor och inte särskilt vindtäta. Jackan är lite mindre stel, inte särskilt vindtät och hjälpligt vattenavvisande. Har inte testat hur den andas, den känns för stel för att jag ska vilja springa i den.

Om jag vill ha ett ytterlager som andas, klarar lite duggregn och måttlig vind samt håller mig varm så väljer jag hellre fleece av hyfsad kvalitet, eventuellt med ett tunt superunderställ under.

Det finns säkert fantastiskt fina jackor att köpa - men jag har inte heller råd.
 
Sv: Att svettas i softshell

Jag vet ju att du bor uppåt, men alla mina Haglöfs-kläder har jag köpt i Avesta på deras outlet. Jag har massor av Haglöfs och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med deras kvalitet. Och kolla typ Tradera!
 
Sv: Att svettas i softshell

Har du använt sköljmedel vid tvätt?

Om du gjort det så har plagget tappat andningsförmågan och kan bete sig så som du beskriver. Om det inte beror på det så föreslår jag en jacka i bättre kvalitet. Jag har en från marmot och den blir aldrig blöt.
 
Sv: Att svettas i softshell

Har du tvättat jackan med sköljmedel? Sånt förstör funktionstextiler som t ex softshell består av.

Sen tror jag lite som hvala, att du klär dig för varmt. Fryser man lite innan man kommer ingång brukar man vara rätt klädd för fysisk aktivitet. När jag springer har jag underställ av microfleece närmast kroppen, sen tunn vindjacka och löpartights över. Det räcker även när det är -18;)
 
Sv: Att svettas i softshell

Jag har en Haglöfs softshell som i normalpris kostar runt 2000 kr. Den är köpt på en av Halglöfs outletbutiker för ca 75% REA. Håll utkik i sådana, där får man mkt bra kvalitet för samma pengar som man annars ändå ger för billigare varianter. Dock får man ju ta den färg som finns, men det är inget jag bryr mig så mkt om för det priset.
 
Sv: Att svettas i softshell

Jag har en skitdyr Pikeur Softshell (1.800:-) och den är precis iskall och beter sig likadant som dina billiga jackor. Den används numera knappt och är det nt den INTE är så är det vindtät. Föredrar alla dagar en tjock fleecetröja istället.
 
Sv: Att svettas i softshell

Jag har två softshelljackor som jag använder i stallet/vid ridning. Gillar dem. De är följsamma och håller vinden borta. Duggregn är inga problem. Har oftast en långärmad t-shirt under. Har inte känt mig mera svettig/varm i dem. Det är billiga varianter. En från Börjes och en från Hööks. Att tvätta utan sköljmedel är viktigt för att materialet ska fungera.(som flera andra skrivit). Men gillar man inte softshell så finns väl annat material att använda.
 
Sv: Att svettas i softshell

Jag har ingen Haglöfs, så de kanske funkar, men jag har softshell-jackor från flera andra märken, billiga som dyra och de är alla som dy beskriver. Går inte att träna i för det rinner svett på insidan. Snacka om ett material som inte andas.
 
Sv: Att svettas i softshell

Älskar ert engagemang! :love:

Den ena är tvättad (minns inte om det var med sköljmedel eller inte) och den andra är helt ny, bara använd 2 gånger. Bortsett från att svetten stannar på insidan är jag nöjd med funktionen, de är vindtäta efter ordning osv.

Det fina i att ha en fleecetröja under softshell är att fukten liksom hamnar mellan fleecetröjan och jackan (inte mot huden). Och när jag tänker efter har de väl aldrig riktigt varit löpar-/sportjackor, utan snarare är det vind- och vattentätheten som främst marknadsförs... (?)

Jag får hålla ögonen öppna efter en vindjacka och jämföra sedan :)
 
Sv: Att svettas i softshell

Nej som löparjacka tycker jag väl inte att de fungerar så bra. Den är ju mer ett mellanting mellan skaljackan och träningsjackan vad gäller andningsfunktion, samt att den står emot vind och väta bättre än en tröja. Men som regnjacka har den ju aldrig, vad jag vet, marknadsförts.

Jag har min vid raskare promenader eller skidåkning i maklig takt alt. då det är lite kallare ute. För detta ändamål är den perfekt, skaljackan blir för tät.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp