Att ta beslutet att sälja och köpa ny häst - tacksam för synpunkter!

Vitavi

Trådstartare
Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida lättare dressyrpass. Senaste åren har dock mitt intresse inom ridningen förändrats och nu är det hoppning jag brinner mest för. Min häst hoppar gärna och snällt men har alltid varit lite osäker och inte den där bjudningen jag gärna vill ha hos en hopphäst. Till en viss nivå räckte det dock till och vi utvecklades inom hoppningen.
Senaste året inser jag att vi inte kommer längre och jag märker även att hon inte tycker det är lika roligt längre och vi har gått bakåt i utvecklingen. Detta ger tyvärr upphov till en del frustration hos mig. Men Jag vill inte pressa min bästa vän längre och tror att hon skulle trivas bättre med lite mindre krav och en tillvaro med skogsturer och lättare ridning.
I ett års tid har jag funderat till och från hur jag ska göra. Till en början fanns inte en tanke på att sälja då hon mer känns som en familjemedlem och vi sänkte kraven och red ut mer. Men jag har allt mer insett att det inte är att mysa i skogen jag tycker är roligt och vill ha ut av ridningen.
Jag har alltmer börjat fundera på om det bästa för oss båda är att sälja och köpa en häst som motsvarar mina önskemål nämligen att utvecklas inom hoppningen.
Jag har en medryttare sedan några år tillbaka som gärna skulle köpa henne isåfall. Hon skulle få ett superbra hem med lugna skogsturer och enormt med kärlek.
Jag har ekonomi till att köpa en häst som motsvarar mina krav redan idag egentligen även om det ju är en process i sig att hitta rätt.
Ändå känner jag mig så kluven och som att jag väljer bort min bästa vän :(
Kom gärna med synpunkter hur ni ser min situation! Tacksam av reflektioner och inputs på hur jag kan tänka.
 
Man har ju häst för sitt eget nöjes skull, och då tycker jag att det är viktigt att man faktiskt har roligt med hästen. I ditt läge hade jag absolut sålt och letat ny häst som passar dina nya intressen bättre. Extra bra dessutom att du redan har en köpare till hästen, då slipper du hela den processen.
 
Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida lättare dressyrpass. Senaste åren har dock mitt intresse inom ridningen förändrats och nu är det hoppning jag brinner mest för. Min häst hoppar gärna och snällt men har alltid varit lite osäker och inte den där bjudningen jag gärna vill ha hos en hopphäst. Till en viss nivå räckte det dock till och vi utvecklades inom hoppningen.
Senaste året inser jag att vi inte kommer längre och jag märker även att hon inte tycker det är lika roligt längre och vi har gått bakåt i utvecklingen. Detta ger tyvärr upphov till en del frustration hos mig. Men Jag vill inte pressa min bästa vän längre och tror att hon skulle trivas bättre med lite mindre krav och en tillvaro med skogsturer och lättare ridning.
I ett års tid har jag funderat till och från hur jag ska göra. Till en början fanns inte en tanke på att sälja då hon mer känns som en familjemedlem och vi sänkte kraven och red ut mer. Men jag har allt mer insett att det inte är att mysa i skogen jag tycker är roligt och vill ha ut av ridningen.
Jag har alltmer börjat fundera på om det bästa för oss båda är att sälja och köpa en häst som motsvarar mina önskemål nämligen att utvecklas inom hoppningen.
Jag har en medryttare sedan några år tillbaka som gärna skulle köpa henne isåfall. Hon skulle få ett superbra hem med lugna skogsturer och enormt med kärlek.
Jag har ekonomi till att köpa en häst som motsvarar mina krav redan idag egentligen även om det ju är en process i sig att hitta rätt.
Ändå känner jag mig så kluven och som att jag väljer bort min bästa vän :(
Kom gärna med synpunkter hur ni ser min situation! Tacksam av reflektioner och inputs på hur jag kan tänka.
Vilket guldläge. Win/Win/Win-situation. Hästen får göra det hästen gillar, medryttaren känner hästen och kan ge hästen precis vad den behöver och du får utrymme att köpa den häst du vill ha för dina behov.

Sällan har jag sett så gyllne förutsättningar.
 
Med de förutsättningarna så hade jag sålt!
Eller om du hellre lånar ut henne på foder till medryttaren? Eller skriver med en klausul i köpekontraktet om ett återköp när/om köparen vill sälja?
 
Vilket guldläge. Win/Win/Win-situation. Hästen får göra det hästen gillar, medryttaren känner hästen och kan ge hästen precis vad den behöver och du får utrymme att köpa den häst du vill ha för dina behov.

Sällan har jag sett så gyllne förutsättningar.
Instämmer helt!

Sälj henne till medryttaren och njut av att få till det så bra för alla parter!
:bow:
 
Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida lättare dressyrpass. Senaste åren har dock mitt intresse inom ridningen förändrats och nu är det hoppning jag brinner mest för. Min häst hoppar gärna och snällt men har alltid varit lite osäker och inte den där bjudningen jag gärna vill ha hos en hopphäst. Till en viss nivå räckte det dock till och vi utvecklades inom hoppningen.
Senaste året inser jag att vi inte kommer längre och jag märker även att hon inte tycker det är lika roligt längre och vi har gått bakåt i utvecklingen. Detta ger tyvärr upphov till en del frustration hos mig. Men Jag vill inte pressa min bästa vän längre och tror att hon skulle trivas bättre med lite mindre krav och en tillvaro med skogsturer och lättare ridning.
I ett års tid har jag funderat till och från hur jag ska göra. Till en början fanns inte en tanke på att sälja då hon mer känns som en familjemedlem och vi sänkte kraven och red ut mer. Men jag har allt mer insett att det inte är att mysa i skogen jag tycker är roligt och vill ha ut av ridningen.
Jag har alltmer börjat fundera på om det bästa för oss båda är att sälja och köpa en häst som motsvarar mina önskemål nämligen att utvecklas inom hoppningen.
Jag har en medryttare sedan några år tillbaka som gärna skulle köpa henne isåfall. Hon skulle få ett superbra hem med lugna skogsturer och enormt med kärlek.
Jag har ekonomi till att köpa en häst som motsvarar mina krav redan idag egentligen även om det ju är en process i sig att hitta rätt.
Ändå känner jag mig så kluven och som att jag väljer bort min bästa vän :(
Kom gärna med synpunkter hur ni ser min situation! Tacksam av reflektioner och inputs på hur jag kan tänka.

Det är snällare att köpa en ny häst som passar bättre till vad du vill ha den till än att pusha hästen du har till ngt den inte riktigt verkar vilja.
 
@Vitavi hade inte behövt fundera många minuter på att sälja i ditt läge. Tror både hästen och du blir lyckliga av det . Låt din häst få en fin tillvaro hos din medryttare och köp själv en häst där du kan få ut allt du vill av ridningen. Det är ju så att man utvecklas i ridningen med åren och du har inte samma intresse nu som när du köpte då är det naturligt att sälja och köpa en annan häst.
 
Jag sålde min häst och köpte en ny alldeles nyligen.
Min förra häst motsvarade inte alls förväntningarna och det gav upphov till en hel del frustration.
Efter mycket vånda sålde jag och köpte en ny. Jag ångrar det inte. Känns som nya hästen uppfyller mina krav så mycket bättre.
 
Jag sålde min ponny efter 9 år tillsammans i höstas av just samma anledning. Jag ville mer och kände att jag pressade henne för mycket. Hittade ett perfekt hem och nu får hon gå och briljera på den nivån hon är helt trygg. Kändes oerhört bra i hjärtat. Sen köpte jag väl inte helt rätt häst som ersättare för att komma upp i klasserna men han blev rätt på väldigt många andra sätt.
 
Jag sålde en häst som jag köpt med tanke på hur jag skulle använda den. Den visade sig att den inte passade till det, av olika anledningar.
En fantastisk häst som är sååååå lätt att älska och det gör jag fortfarande, fast jag sålt honom. Han såldes till en ridskola där han trivs som fisken i vattnet, de älskar honom också (helt självklart. Vad annars liksom?) och jag kan leta ny häst som passar bättre.

Jag är helt nöjd med mitt beslut, och det var rätt beslut, trots att jag länge tvekade. När tillfället dök upp var jag dock snabb att ta erbjudandet då det kändes som rätt ställe.
Jag och min kompanjon saknar honom fortfarande. Vi hade hästen i två år och han har varit såld i ett. :heart
 
Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida lättare dressyrpass. Senaste åren har dock mitt intresse inom ridningen förändrats och nu är det hoppning jag brinner mest för. Min häst hoppar gärna och snällt men har alltid varit lite osäker och inte den där bjudningen jag gärna vill ha hos en hopphäst. Till en viss nivå räckte det dock till och vi utvecklades inom hoppningen.
Senaste året inser jag att vi inte kommer längre och jag märker även att hon inte tycker det är lika roligt längre och vi har gått bakåt i utvecklingen. Detta ger tyvärr upphov till en del frustration hos mig. Men Jag vill inte pressa min bästa vän längre och tror att hon skulle trivas bättre med lite mindre krav och en tillvaro med skogsturer och lättare ridning.
I ett års tid har jag funderat till och från hur jag ska göra. Till en början fanns inte en tanke på att sälja då hon mer känns som en familjemedlem och vi sänkte kraven och red ut mer. Men jag har allt mer insett att det inte är att mysa i skogen jag tycker är roligt och vill ha ut av ridningen.
Jag har alltmer börjat fundera på om det bästa för oss båda är att sälja och köpa en häst som motsvarar mina önskemål nämligen att utvecklas inom hoppningen.
Jag har en medryttare sedan några år tillbaka som gärna skulle köpa henne isåfall. Hon skulle få ett superbra hem med lugna skogsturer och enormt med kärlek.
Jag har ekonomi till att köpa en häst som motsvarar mina krav redan idag egentligen även om det ju är en process i sig att hitta rätt.
Ändå känner jag mig så kluven och som att jag väljer bort min bästa vän :(
Kom gärna med synpunkter hur ni ser min situation! Tacksam av reflektioner och inputs på hur jag kan tänka.
Hur har det gått @Vitavi ?

Det är inga lätta beslut, och jag har själv ett litet lyxproblem just nu. Så jag passar på att låna tråden lite.

Jag har tagit ett föl på min underbara connemara som är allt man kan önska sig, men vi har även en valack som skall ridas.

Tre hästar är en för mycket, och det blir troligen så att jag säljer stoet när fölet är avvant.

Men det är svårt att förlika sig med tanken, och hon är på flera sätt enklare än valacken, som har mer av egenheter för sig.

Just nu har jag bara köpt mig tid, så efter årsskiftet skall jag ha bestämt mig.
 
Hur har det gått @Vitavi ?

Det är inga lätta beslut, och jag har själv ett litet lyxproblem just nu. Så jag passar på att låna tråden lite.

Jag har tagit ett föl på min underbara connemara som är allt man kan önska sig, men vi har även en valack som skall ridas.

Tre hästar är en för mycket, och det blir troligen så att jag säljer stoet när fölet är avvant.

Men det är svårt att förlika sig med tanken, och hon är på flera sätt enklare än valacken, som har mer av egenheter för sig.

Just nu har jag bara köpt mig tid, så efter årsskiftet skall jag ha bestämt mig.

jag köpte en ny men det blev så att den gamla också fick vara kvar med halvfodervärd 💝
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 666
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 023
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 437
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 736
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Tjockistråden 3
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp