Att ta hand om våra äldre (utbruten från Det här med att skaffa/inte skaffa barn)

En sak att tänka på när man pratar om gamla bondesverige där generationerna levde tillsammans - kvinnan flyttade hem till mannen, så det var svärföräldrarna hon fick ta hand om. Det var långt ifrån alltid det var smärtfritt - snarare tvärtom.

Om det inte fanns lämplig svärdotter fick någon av barnen stanna kvar på gården och ta hand om sina föräldrar. Det var bara att glömma alla tankar på utbildning, äktenskap eller andra drömmar. Far bestämde.
Ja, det är inte för intet vi har en massa hemska sagor om styvbarn, styvföräldrar, svärföräldrar etc. Folk tvingades leva med människor de inte tyckte om. Är glad att det är något vi slipper, även om ensamhet såklart också är ett problem.
 
Jag kanske är kall och hemsk men jag förstår ärligt talat inte vad meningen är att besöka t ex dementa personer som inte ens längre känner igen en? Visst att man kan vilja göra det för sin egen skull, men för den demente?

Och jag förstår inte hur folk menar att man ska ha tid att ta hand om en person med vårdbehov? Heltidsjobb, restid, barn, hushålls-och gårdsarbete och kanske en gnutta motion ibland. Var ska man hinna ge god omsorg också?

Hemtjänsten tyckte vi var jättebesvärliga som inte ville ansvara för svärfar och framförallt hans medicinering ("anhöriga måste hjälpa"). När svärfar tillslut tog flera dagars waran så värderna innebar inneläggning, då lyssnade dom på oss att han inte kunde ansvara för sin dosett och vi inte kan ge honom medicin tre gånger om dagen (vi är ju t.o.m på jobbet, men inte ens det var argument nog?).

Socialförvaltningen sög så oerhört på att ta ansvar för de ansåg att det var vi som anhöriga som ansvarade för hans omsorg och säkerhet.

Det är så ruskigt ingrott i samhället att barn ska ta hand om sina äldre att jag kan smälla av totalt när folk drar "anhöriga måste..."-kortet. I bästa fall innebär det bara att folk har dåligt samvete i onödan eller bränner ut sig, i värsta fall innebär det att äldre far illa.

Anhöriga måste ingenting. Och de duger alldeles utmärkt oavsett vad de gör.
 
Jag kanske är kall och hemsk men jag förstår ärligt talat inte vad meningen är att besöka t ex dementa personer som inte ens längre känner igen en? Visst att man kan vilja göra det för sin egen skull, men för den demente?

Och jag förstår inte hur folk menar att man ska ha tid att ta hand om en person med vårdbehov? Heltidsjobb, restid, barn, hushålls-och gårdsarbete och kanske en gnutta motion ibland. Var ska man hinna ge god omsorg också?

Hemtjänsten tyckte vi var jättebesvärliga som inte ville ansvara för svärfar och framförallt hans medicinering ("anhöriga måste hjälpa"). När svärfar tillslut tog flera dagars waran så värderna innebar inneläggning, då lyssnade dom på oss att han inte kunde ansvara för sin dosett och vi inte kan ge honom medicin tre gånger om dagen (vi är ju t.o.m på jobbet, men inte ens det var argument nog?).

Socialförvaltningen sög så oerhört på att ta ansvar för de ansåg att det var vi som anhöriga som ansvarade för hans omsorg och säkerhet.

Det är så ruskigt ingrott i samhället att barn ska ta hand om sina äldre att jag kan smälla av totalt när folk drar "anhöriga måste..."-kortet. I bästa fall innebär det bara att folk har dåligt samvete i onödan eller bränner ut sig, i värsta fall innebär det att äldre far illa.

Anhöriga måste ingenting. Och de duger alldeles utmärkt oavsett vad de gör.

Jag också tillägga, när folk menar på att mitt ensambarn kommer ha det så jobbigt med att "ta hand om er ensam" fräser jag till direkt att jag hoppas hon vägrar lyfta ett finger för våran omvårdnad.
 
Jag menar inte, att äldre ska bo hemma hos sina döttrar, jag menar att det finns tendenser att anhöriga släpper precis ALLT ansvar till samhället oavsett typ av relation, så snart omsorgsbehov uppstår. Man ställer krav på 100% omhändertagande och ställer sig utanför allt som helst ansvar, där gamla föräldrar blir helt lämnade åt en omsorg som faktiskt inte klarar av omhändertagande med den höga nivå som många förväntar sig. Det är ett systemfel på flera nivåer. Ett omsorgssystem som under många år är nerprioriterat och nedmonterat, med extremt låga kvalitets och kompetenskrav på de som utför omsorgen, och där det liksom inte existerar något mellanting mellan familjeomsorg och statlig kommunal omsorg. Det är liksom blankt däremellan. Varför har inte vi som är så mycket bättre än alla andra - inte sett eller gjort något åt detta? Vinstdrivande sjukvård och omsorg anser jag inte vara ett alternativ, men jag tycker att samhället är generellt ganska ointresserade av en bra äldreomsorg och ställer därför ganska låga krav på den, huvudsaken är att 'nån annan' tar hand om mamma eller pappa som kanske är ett högst medvetet men tidskrävande och omsorgskrävande kolli i en vårdarsäng. Det kan vara min, din eller vem som helsts ålderdom idag. Oavsett man har anhöriga eller ej.

Tack for linken. Mycket intressant.

I Tyskland får man pengar från sjukförsäkringen om man vårdar anhörig. Beroende på vårdgrad (finns 1 till 4) från ca 300 Euro till 900 Euro som dessutom är pensionsgrundande, vilket gör att den som vårdar kan gå ner i arbetstid.

Har far man ocksa betalt for "vard av anhorig" ... Jag har en kollega som slutat sin deltids tjanst att kora skolbuss for att ta hand om sin handikappade bror. Hon tjanar ungefar lika mycket och nar jag (som alltid kommer med de underligaste fragor 🙄 undrade om det inte skulle kannas lite "osocialt" att inte ha ett jobb att ga till blev svaret att hon alskade sin bror och verkligen ville gora hans liv sa bra som mojligt.
Jag har en annan kollega som har sin sista arbetsdag som heltids anstalld pa vart kontor (dispatch) den 30de Augusti. Hon ska jobba som vikarie och stalla upp nar vi behover extra hjalp, men henne's far flyttat fran en annan stat (Arizona? New Mexico? BOY, han kommer att bli overraskad nar vinterregnen borjar!) och bor nu hos sin dotter.

De far bada betalt, jag ar inte saker pa hur mycket, men hon som nu staller upp som vikarie muttrade om att det var inte samre betalt an vad en larare har i alla fall. (vilket kanske sager mer om hur underbetalda larare ar har i Oregon)

Ingen av de har personerna som far vard av anhorig ar dement, men bada har fysiska och andra halso problem.
 
En ytterligare input i att ta hand om sina anhöriga. De har väl ändå rätt till privatliv?

Jag vill i alla fall själv få välja om mitt barn ska ha insyn i min ekonomi, veta vad jag handlar, äter för mediciner och utifall att jag pissat ner mig totalt i sömnen så att lakanen är dygnsura. Hur kan man "tvinga" äldre att behöva blotta sig inför anhöriga som inte på något sätt råder under tystnadsplikt?
 
Tack for linken. Mycket intressant.



Har far man ocksa betalt for "vard av anhorig" ... Jag har en kollega som slutat sin deltids tjanst att kora skolbuss for att ta hand om sin handikappade bror. Hon tjanar ungefar lika mycket och nar jag (som alltid kommer med de underligaste fragor 🙄 undrade om det inte skulle kannas lite "osocialt" att inte ha ett jobb att ga till blev svaret att hon alskade sin bror och verkligen ville gora hans liv sa bra som mojligt.
Jag har en annan kollega som har sin sista arbetsdag som heltids anstalld pa vart kontor (dispatch) den 30de Augusti. Hon ska jobba som vikarie och stalla upp nar vi behover extra hjalp, men henne's far flyttat fran en annan stat (Arizona? New Mexico? BOY, han kommer att bli overraskad nar vinterregnen borjar!) och bor nu hos sin dotter.

De far bada betalt, jag ar inte saker pa hur mycket, men hon som nu staller upp som vikarie muttrade om att det var inte samre betalt an vad en larare har i alla fall. (vilket kanske sager mer om hur underbetalda larare ar har i Oregon)

Ingen av de har personerna som far vard av anhorig ar dement, men bada har fysiska och andra halso problem.
Det är ganska vanligt att jobba som personlig assistent till syskon / barn enligt min erfarenhet, och det är ju avlönat :)
 
En ytterligare input i att ta hand om sina anhöriga. De har väl ändå rätt till privatliv?

Jag vill i alla fall själv få välja om mitt barn ska ha insyn i min ekonomi, veta vad jag handlar, äter för mediciner och utifall att jag pissat ner mig totalt i sömnen så att lakanen är dygnsura. Hur kan man "tvinga" äldre att behöva blotta sig inför anhöriga som inte på något sätt råder under tystnadsplikt?

Om foraldern hellre ar pa ett hem sa ar det klart de ska vara det?
Och vad det galler att ha tystnadsplikt om sina foraldrars ekonomi/whatever sa har man faktiskt det som vardgivare. Det ar ju ingen skillnad pa VEM man vardar, sa det borde vara samma sak overallt dar man far betalt av staten for att varda nagon.
 
Om foraldern hellre ar pa ett hem sa ar det klart de ska vara det?
Och vad det galler att ha tystnadsplikt om sina foraldrars ekonomi/whatever sa har man faktiskt det som vardgivare. Det ar ju ingen skillnad pa VEM man vardar, sa det borde vara samma sak overallt dar man far betalt av staten for att varda nagon.

Jag pratar om Sverige. Här är man ingen vårdgivare bara för att man tar hand om sin mamma eller pappa och omfattas inte av tystnadsplikt såsom en undersköterska i hemtjänsten gör.
 
Jag pratar om Sverige. Här är man ingen vårdgivare bara för att man tar hand om sin mamma eller pappa och omfattas inte av tystnadsplikt såsom en undersköterska i hemtjänsten gör.

Sa da finns alltsa inte valet att lamna over sin anhorig till staten's vard organisation eller att sluta jobba och ga ner i arbetstid for att ta hand om sjuka/handikappade anhoriga i Sverige?
 
Sa da finns alltsa inte valet att lamna over sin anhorig till staten's vard organisation eller att sluta jobba och ga ner i arbetstid for att ta hand om sjuka/handikappade anhoriga i Sverige?

Personer över 65år kan inte få personlig assistans om de inte haft det innan de fyllde 65. Så en gammal skruttig förälder på 70+ är det hemtjänst eller äldreboende att välja på. Eller arbeta oavlönat.
 
Personer över 65år kan inte få personlig assistans om de inte haft det innan de fyllde 65. Så en gammal skruttig förälder på 70+ är det hemtjänst eller äldreboende att välja på. Eller arbeta oavlönat.

Men ... jag vet inte vad jag ska saga. Det kanns inte alls ratt. Jag var sa saker pa att man i Sverige kunde valja vilken vardform som var bast for alla inblandade.

Har det inte varit sa att man kunde fa betalt for att ta hand om aldre foraldrar forr? Eller ar jag helt ute och cyklar nu?
 
Sa da finns alltsa inte valet att lamna over sin anhorig till staten's vard organisation eller att sluta jobba och ga ner i arbetstid for att ta hand om sjuka/handikappade anhoriga i Sverige?

I Sverige är kommunen skyldig att ombesörja vård och omsorg av äldre, omsorgen kan även kombineras med insatser från regionens hemsjukvård. Men synen i samhället är lite att anhöriga ska ta hand om äldre (oavlönat som en förälder tar hand om ett barn typ) och det är inte så lätt alla gånger att få in hemtjänstsinsatser för "anhöriga har ju ett ansvar". Men eftersom det är kommunen som ansvarar för vård och omsorg så skiljer det sig sannolikt mycket från kommun till kommun hur processen ser ut. Här var de i alla fall väldigt mycket samtal om att det är anhörigas ansvar hit och dit...
 
I Sverige är kommunen skyldig att ombesörja vård och omsorg av äldre, omsorgen kan även kombineras med insatser från regionens hemsjukvård. Men synen i samhället är lite att anhöriga ska ta hand om äldre (oavlönat som en förälder tar hand om ett barn typ) och det är inte så lätt alla gånger att få in hemtjänstsinsatser för "anhöriga har ju ett ansvar". Men eftersom det är kommunen som ansvarar för vård och omsorg så skiljer det sig sannolikt mycket från kommun till kommun hur processen ser ut. Här var de i alla fall väldigt mycket samtal om att det är anhörigas ansvar hit och dit...

Det borde inte vara nåt snack om anhörigas ansvar. Man ska kunna få bra vård och omsorg även om inga anhöriga bor i närheten.
 
Men ... jag vet inte vad jag ska saga. Det kanns inte alls ratt. Jag var sa saker pa att man i Sverige kunde valja vilken vardform som var bast for alla inblandade.

Har det inte varit sa att man kunde fa betalt for att ta hand om aldre foraldrar forr? Eller ar jag helt ute och cyklar nu?
Om personen ligger på dödsbädden och beräknas dö inom snar framtid man man få ersättning av försäkringskassan i max 100 dagar, till 80% av sin lön.
 
"
Du kan få närståendepenning om:

  • Den närstående har en sjukdom som är ett påtagligt hot mot hens liv.
  • Du vårdar den närstående på sjukhus eller i hemmet. Med vård menas att du är hos personen som ett stöd.
  • Den närstående samtycker till vården.
  • Du går miste om arbetsinkomst som är sjukpenninggrundande.
  • Du och personen du vårdar är försäkrade i Sverige."
Mina vänner har suttit med sina anhöriga dygnet runt och fått assistans av hemtjänst osv.
Ungefär som när hemtjänsten sitter vak.
 
Jag jobbar på ett äldreboende och vi har många besök! Ringer allt från 1-4 om dagen och vill komma och besöka. Är även fler som hämtar hem sin förälder/bekanta/fru/man antingen över dagen/kvällen men också ibland över en helg. Vid midsommar var det en del som åkte ”hem”, födelsedagar kan dom bli hämtade och åka iväg och äta middag, osv. Finns ingen som ”aldrig” har besök!

Sen finns det såklart dom som har anhöriga långt bort, men dom ringer nån gång i veckan på våra telefoner och vi ser självklart till så dom får prata en stund med varandra då.

Jag har aldrig (och skulle aldrig) dömt någon som hälsar på mer sällan än någon annan. Vi sitter knappast och räknar besök… Och det är krävande att sitta med en mycket dement person, och som anhörig så måste det vara väldigt väldigt jobbigt. Jag beundrar verkligen dom som kommer och hälsar på sina anhöriga så ofta som dom gör, även om dom 8 ggr av 10 får ”skit” tillbaka. Det måste vara fruktansvärt att hälsa på sin mamma/pappa/make/maka som inte känner igen en, som sitter och gråter hysteriskt för att dom är 5 år och har tappat bort sin mamma, eller som skriker,svär eller ropar på hjälp för att dom har en okänd människa inne på sitt rum.

Jag tror nog att alla gör det bästa dom kan efter förmåga. Vissa har helt enkelt inte tid, andra tycker det är så jobbigt att se sina nära och kära tyna bort, andra kanske bara inte bryr sig helt enkelt pga tidigare dålig relation. Hur det än är så har varken vi eller någon annan rätt att döma!
 
I Sverige är kommunen skyldig att ombesörja vård och omsorg av äldre, omsorgen kan även kombineras med insatser från regionens hemsjukvård. Men synen i samhället är lite att anhöriga ska ta hand om äldre (oavlönat som en förälder tar hand om ett barn typ) och det är inte så lätt alla gånger att få in hemtjänstsinsatser för "anhöriga har ju ett ansvar". Men eftersom det är kommunen som ansvarar för vård och omsorg så skiljer det sig sannolikt mycket från kommun till kommun hur processen ser ut. Här var de i alla fall väldigt mycket samtal om att det är anhörigas ansvar hit och dit...
Att jag är mina anhörigas ansvar var orsaken de drog till med för att dra in hemtjänsten för mig. Att jag då blev helt och hållet hänvisad till min sambo var inget de brydde sig om och de hade såklart inte den blekaste aning om hur vårt förhållande är. Det förvånade mig faktiskt en aning med tanke på hur mycket det numera pratas om våld i nära relationer.
Att de tyckte utan att veta något om min sambos hälsa att han dessutom skulle ta hand om mig, ja jag blev inte förvånad att hemtjänsten drogs in för det ligger i tiden men ändå, att de bara ansåg sig ha rätt att lägga det ansvaret på honom utan att han ens blev tillfrågad var magstarkt. De ansåg också att mina barn har ansvar för att ta hand om mig när min sambo jobbar borta vilket han gör i vecka/vecka intervaller oftast, ibland är han borta längre. Mitt ena barn bor 4-5 timmar härifrån med bil och mitt andra barn bor visserligen nära men båda har helt och hållet fullt upp med sina egna liv precis som det ska vara. Inte sjutton ska någon behöva inrätta sitt liv efter sin förälders behov i dagens läge. Man ska verkligen inte bli så sjuk att man inte klarar sig själv och absolut inte gammal. Jag hade haft hemtjänst i 13 år när den drogs in. Det blev... knöligt och jäkligt ensamt kan jag säga.
 
I Sverige är kommunen skyldig att ombesörja vård och omsorg av äldre, omsorgen kan även kombineras med insatser från regionens hemsjukvård. Men synen i samhället är lite att anhöriga ska ta hand om äldre (oavlönat som en förälder tar hand om ett barn typ) och det är inte så lätt alla gånger att få in hemtjänstsinsatser för "anhöriga har ju ett ansvar". Men eftersom det är kommunen som ansvarar för vård och omsorg så skiljer det sig sannolikt mycket från kommun till kommun hur processen ser ut. Här var de i alla fall väldigt mycket samtal om att det är anhörigas ansvar hit och dit...

Nar min mamma, var doende i canser rakade jag vara i Sverige nar det diagnostiserades. Hon bodde i Stockholms kommun och jag som var i Sverige pa semester, hade Rottweilern Mandy med mig och bodde hos en kompis 10 minuter fran mamma. Just nar hon diagnosticerades rakade jag vara i Soleftea for att trana hund. Doktorn ringde mig mitt i veckan och forklarade att jag maste komma hem for att ta hand om mamma. Efter ett samtal med mamma ringde jag tillbaka och vagrade avbryta min traningsvecka.

Sedan var det hemtjansten som ansag att jag skulle skota mamma. Varje gang sa jag, "Nej det gar inte, jag bor i USA". Svaret var da, "Men du ar har nu" ... nar jag forklarat om mina djur och job hemma i USA och att jag inte alls visste hur lange jag kunde stanna sa fick hon hemtjanst. Det hade ju varit trevligt om de atminstone namnt att man kan fa betalt for att var med mamma sista tiden. Inte for att det skulle gatt for mig, men de kunde ju ha fragat ...

De beviljade da ett par besok om dagen. Jag var tvungen att tala om att hon ju behovde ata for att hon skulle fa diskhjalp (hmmm:cautious:) men hon fick aldrig hjalp att handla eller laga mat hur mycket jag an tjatade. Jag gav upp dar nagon stans. Jag insag att det skulle ga sa fort att jag kunde stanna tills det var slut.

Jag har ju sett har att andra har varit i samma problem med hemtjanstens kontorspersonal, medan jag ar helt medveten om att de som ar ute och jobbar med patienter/folk haller pa att arbeta ihjal sig for en lag lon.
 
Nar min mamma, var doende i canser rakade jag vara i Sverige nar det diagnostiserades. Hon bodde i Stockholms kommun och jag som var i Sverige pa semester, hade Rottweilern Mandy med mig och bodde hos en kompis 10 minuter fran mamma. Just nar hon diagnosticerades rakade jag vara i Soleftea for att trana hund. Doktorn ringde mig mitt i veckan och forklarade att jag maste komma hem for att ta hand om mamma. Efter ett samtal med mamma ringde jag tillbaka och vagrade avbryta min traningsvecka.

Sedan var det hemtjansten som ansag att jag skulle skota mamma. Varje gang sa jag, "Nej det gar inte, jag bor i USA". Svaret var da, "Men du ar har nu" ... nar jag forklarat om mina djur och job hemma i USA och att jag inte alls visste hur lange jag kunde stanna sa fick hon hemtjanst. Det hade ju varit trevligt om de atminstone namnt att man kan fa betalt for att var med mamma sista tiden. Inte for att det skulle gatt for mig, men de kunde ju ha fragat ...

De beviljade da ett par besok om dagen. Jag var tvungen att tala om att hon ju behovde ata for att hon skulle fa diskhjalp (hmmm:cautious:) men hon fick aldrig hjalp att handla eller laga mat hur mycket jag an tjatade. Jag gav upp dar nagon stans. Jag insag att det skulle ga sa fort att jag kunde stanna tills det var slut.

Jag har ju sett har att andra har varit i samma problem med hemtjanstens kontorspersonal, medan jag ar helt medveten om att de som ar ute och jobbar med patienter/folk haller pa att arbeta ihjal sig for en lag lon.
Att man kan få betalt är ganska nytt - ett par år
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 956
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 366
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 481
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 659
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp