Att ta in stallkanin?????

R

rosapantern

Jag har flytat hemifrån ganska nyligen å tycker att det blivit lite ensamt nu så därför undrar ja om man kan ta in en stallkanin å ha som innekanin?
Det är min kanin som är ca 2-3 år och som bor i stallet hos mina föräldrar. Eftersom att jag inte hinner va llika mycketå sköta om å pyssla mä honom heller sm ja va förut (självklart får han mat 2 gånger om dagen å städat i boxen) så borde vell även han uppskatta att flytta hem till mig?
Frågan ä bara om temperatur å miljöbyte....
Stallet har ingen värme i sig så på vintern så ligger det på 0 grader å sommaren så ä det varmare...blir det stora problem för honom att ställa om i den temperaturskillnaden? Kan man till exempel flytta honom på sommaren när temperaturen är ganska så lika?
Hur är det sen med miljöbyte? Han är rumsen å så å kan gå på låda. Men nu förfogar han över en box på 3x3m, kan han bli mycket deprimerad om ja "stänger in" honom i en kaninbyr i min lägenhet då? Självklart kommer han ju att få röra sig fritt när jag är hemma å kan passa honom så han inte tuggar i sig något olämplit och han är van att ha sele på sig så det är lätt att ta ut honom på promenader. Går det bra att ta ut sin innekanin (om ja nu kan ha honom som det) på vintern och promenera eller blir temperaturskillnaderna skadliga?

Skulle bli väldigt tacksam om ni svarade! :)
 
är det kallt där den är nu :confused:
När jag hade kaninen ute i stallet(lika kallt som det var utomhus) så fick jag höra att man inte kan ta kaninen ute och sen in direkt i värmen, då kunnde dom dö.
Så man fick vänja dom att det blir lite varmare och lite varmare.
Du kan ju tänka dig själv att du har varit ute och är på byllsad och sen kommer in, då svättas du någ ganska bra :smirk:
Men jag vet inte om detta stämmer, jag har bara hört det men det finns ju en poäng med det ;)
 
När min mamam hade kaniner när jag var liten så passade hon sig för att låta oss ta in dom på vintern just pga temper skilldnaden. Men o andra sidan skulle dom ut i kylan igen o dom bodde ute. Men jag skulle nog föredra att plocka in kaninen på sommaren. Senkan du väl låta kaninen skutta runt i lägenheten som hon vill. Den var väl rumsren så va skulle de göra. Hemma hade vi en kanin som skuttade runt i köket. Men när hon upptäckte att man kunde hoppa över grinden på 1m så fick hon gå lös på hela undervåningen. Vi tog o la alla sladdar o dyligt hon kunde tugga på i konstiga plaströr typ. Det älskade hon. Hon sprang även lös ute på gården, lekte med vildkaninerna o nästan lyssna på visslingarna när man skulle gå in igen. :D
 
jag har också hört att kaninen kan dö om man tar in kaninen direkt. det är väl inte heller bra om man tar ut den innifrån.

men kaniner brukar väl klara sig rätt bra. dom får ju tjockare vinterpäls när det blir kallt ute. se till att ha mycke strö i boxen där du har den och att den får mycke mat så går det nog bra. vi hade alltid våra kaniner i stalet förut när vi hade sånna. det var alltid lika kallt ute som inne då och dom överlevde de me :rofl:
 
alltså kan ja vänta tills i sommar å sen ta in honom..fungerar det????
 
Hej!

Jag tycker du tänker helt rätt! :cool:
Ta in honom då temperaturskillnaden e som minst, dvs då de blir så liten omställning som möjligt.

O ang o sätta han i bur. Prova o se, funkar de inte så vet du ju. Visst han kankse e ngra år men prova o vänj in han o se hur det går. Ge det/han en chans!

Min kanin har blivit lite bortskämd i perioder då jag varit hemma en tid o han då inte behövt va instängd i buren. Så jag fick vänja in han igen o nu så e han hur nöjd som helst med att då jag går o lägger mig så kommer han efter mig i sovrummet då jag ropar på honom o låser i han i buren. Där får han hö som han mumsar på o nytt fräscht vatten som han dricker minst 20 min varje kväll... lagom så man själv måste springa en sista gång på toa... *hihi* :smirk:

Eg skulle han likgärna va lös både på natten o på dagen då jag jobbar men jag sätter ändå in han i buren då han absolut inte tar skada av detta då han e så mycket lös annars i lägenheten. Detta oxå för att jag ska ha koll på att han inte hittar på ngt bus.... biter sönder en matta el sladdar... :crazy:

Lycka till! / C :banana:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 020
Senast: jemeni
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 383
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp