Att ta valpar

D

Dextrosol

Jag är väldigt sugen på att ta en kull valpar på min 2 åriga chihuahua tik, men samtidigt såklart rädd om tiken och man vet ju aldrig hur det kan gå. Skulle gärna vilja ha kontakt med någon annan som tagit en kull för råd och tips.

Jag tänker på följande:

* Bör man hälsoundersöka tiken innan parning?

* Täcker en vanlig försäkring ett eventuellt kejsarsnitt eller annan hjälp som man kanske behöver om man måste uppsöka klinik?

* Hur gör man med navelsträngen? Skall den klippas av eller brukar tiken sköta det själv?

* När kan man låta sin andra tik få lukta på valparna??

Jag tänker givetvis låna böcker om detta när det väl är aktuellt, detta är bara lite frågor som för dagen kretsar i mitt huvud.

Mvh Dextrosol
 
Sv: Att ta valpar

Beror ju lite på vad du har för försäkringsbolag..
Har för mig att Agria tog bort ersättning för snitt på Chi.

Har du en bra relation med hennes uppfödare?
För i så fall, slå henne en pling, be om råd. :laugh:
Hon kan ju hjälpa dig med allt, kanske tom komma på besök vid beräknad valpning?
Men framförallt hjälpa dig i djungeln att hitta en lämplig partner till henne?

Men, allra först och främst ska du ta dig en funderare på vad hon tillför aveln.
Du får ju tänka på att det kommer kanske ut fler, som kanske i framtiden också används vidare i avel.

Utställd?
Gör en hälsocheck hos veterinären, bla patella test är ju önskvärt.
 
Sv: Att ta valpar

Jag är väldigt sugen på att ta en kull valpar på min 2 åriga chihuahua tik, men samtidigt såklart rädd om tiken och man vet ju aldrig hur det kan gå. Skulle gärna vilja ha kontakt med någon annan som tagit en kull för råd och tips.

Din tik är ju tydligen en blandras så du bör ju sluta kalla henne chihuahua till att börja med.

Jag tänker på följande:

* Bör man hälsoundersöka tiken innan parning?

Ja, självklart! Både chihuahua och papillon ska ögonlysas innan parning (och vara friska såklart) och åtminstone chi ska knäledsundersökas.

* Täcker en vanlig försäkring ett eventuellt kejsarsnitt eller annan hjälp som man kanske behöver om man måste uppsöka klinik?

Det är inte så säkert att de gör, det måste du kolla upp med ditt förs. bolag innan. Jag fick snitta en tik för ca 6 år sedan - det kostade DÅ drygt 17.000 kr och det var inte jourtid.

* Hur gör man med navelsträngen? Skall den klippas av eller brukar tiken sköta det själv?

Vet man inte ens det kanske man ska läsa på en hel massa innan parning.

* När kan man låta sin andra tik få lukta på valparna??

När mamman tycker det är ok?

l

Tänk på att chi är en ras som ofta har förslossningsproblem. En annan sak att tänka på är att marknaden för dessa små blandraser är ganska mättad, det finns massvis med annonser på blocket om dylika korsningar och det verkar som att folk hajat till lite och inte köper dessa hutlöst dyra korsningar i samma utsträckning längre så förbered dig på att eventuellt få sitta kvar med valpar. Just nu är det rent generellt svårt att sälja valpar om de inte har attraktiv stam eller dyl.
 
Sv: Att ta valpar

Varför ta valpar på en blandras?

Ahh, bommade den biten, det var ju rätt relevant information som Ts skulle skrivit i första inlägget, man antar ju att det är renras när man skriver som Ts gjorde..
Då hade jag inte tagit mig tid att besvara så som jag gjorde.
Ts, tolka det bäst du vill.
 
Sv: Att ta valpar

Ehhh! Vad står det att det är en blandras????
 
Sv: Att ta valpar

Om din tik är en blandras tycker jag inte att du ska ta valpar på den. Men vill du börja med avel tycker jag att du ska gå en uppfödarkurs och kanske vara med hos en större kennel som föder upp valpar. Av de frågorna du ställer visar det att du är väldigt okunnig så du behöver lära dig massor. Självklart måste en tik häsloundersökas innan parning!! Det kan ju gå hur illa som helst annars.

Visst täcker försäkringsbolagen för snitt etc i de flesta fall, men du måste ju i alla fall betala för självrisken. Har du en självrisk där det är tex 2000:- plus 15% av värdet kan det snabbt ticka iväg i kostnader.
 
Sv: Att ta valpar

kl, till många som svarat:

Om man inte vet saker man undrar över så måste man ju ta reda på dem på nåt sätt. Ett sätt är att fråga här. Ett annat sätt är att läsa en massa och prata med kunniga människor. Båda delarna skriver ts redan i sitt första inlägg att hon tänker göra.
Varför ska man behöva få så otrevliga svar för att ställa en fråga man undrar över?
 
Sv: Att ta valpar

kl, till många som svarat:

Om man inte vet saker man undrar över så måste man ju ta reda på dem på nåt sätt. Ett sätt är att fråga här. Ett annat sätt är att läsa en massa och prata med kunniga människor. Båda delarna skriver ts redan i sitt första inlägg att hon tänker göra.
Varför ska man behöva få så otrevliga svar för att ställa en fråga man undrar över?

För att planerad blandrasavel är, i mina ögon, inte försvarsbart så länge det inte handlar om t ex jakt- eller draghundar för eget bruk. Det finns tillräckligt många billiga korsningar på blocket som sedan söker nya hem efter ett år. Därför blir folk på Hund ofta väldigt ovilliga till att riskera att hjälpa för att en sådan parning ska ske.

Min gissning. :cool:
 
Sv: Att ta valpar

Blandrasavel är väl en diskussion, men att då bli allmänt otrevlig om resterande frågor också ser jag inte vitsen i.
 
Sv: Att ta valpar

Bra svar. Tråkigt att TS ska bli bemött med sån otrevlig ton bara för att hon vill ta valpar på sin blandras. Ni som inte tycker att det är bra kan ju förklara för TS varför ni inte tycker att man ska avla på blandraser istället för att vara otrevliga. Jag tycker inte heller att blandrasavel är bra men TS kanske inte vet VARFÖR blandrasavel inte är bra.
 
Sv: Att ta valpar

Ja, varför det inte är bra och att vi här inte är så förtjusta i det lär hon ju veta eftersom hon inte sa att hennes hund var blandis utan presenterade henne som en chihuahua.
Jag tycker heller inte att mitt svar till henne var särskilt otrevligt.....
 
Sv: Att ta valpar

Nu var inte det riktat till bara dig men det lät lite som att "kan du inte det så har du lite att läsa på gumman". Det är väl ändå ett forum där man kan ställa frågor och få svar istället för att få en klapp på huvudet. Men sen kan det ju vara svårt att uttrycka sig i text då någon annan kan uppfatta det på ett annat sätt än vad man hade tänkt sig, om så är fallet så ber jag om ursäkt.
 
Sv: Att ta valpar

Hunden är 90% chihuahua samt 10% papillon. Anledningen att jag kallar henne för chihuahua är endast för enkelhetens skull. Det var inte alls min mening att "försöka lura" ngn och jag ber om ursäkt om ngn pga av min oklarhet lagt ned sin tid i onödan och svarat på mina frågor;)

Hunden är en mycket glad, positiv, frisk tik som jag tycker att det skulle vara kul att ha en avkomma efter. Parar jag henne med en renrasig kille så blir valparna näst intill renrasiga vavvor fast utan stamtavla. Har tre olika killar att välja mellan i dagsläget.

Att få sålt valparna är jag inte orolig över då jag redan har många intressenter som frågat om jag inte kan ta valpar på henne (då hon som sagt är en mycket glad och tillgiven hund). Dessutom skall jag behålla en själv.

Tack i alla fall för alla svar - nu återstår endast att besluta mig om jag skall eller inte - fortsättning följer.
 
Sv: Att ta valpar

Är dom tilltänkta hanhundarnas ägare medvetna om att dom blir uteslutna ur SKK om de upplåter sin hund till blandrasavel?
 
Sv: Att ta valpar

Och eftersom hon är en så "frisk tik" så tänker du strunta i såväl chihuahua- som papillionuppfödningens rekommendationer om knäledsundersökning och ögonspegling, för du har ju tydligen köpare ändå, eller....?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 284
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 470
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 873
Senast: LelleLilla
·
Hundavel & Ras Jag planerar inte att ta valpar på någon av våra tikar, vill bara klargöra det direkt. Men, några av våra bästa kompisar har parat sin...
Svar
9
· Visningar
3 511
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp