Att tänka på dräktig tik

Diabetikern

Trådstartare
Snart är det ju dags för Trolla att paras (tänk att tiden går så fort det var ju nyss jag hämtade hem henne :) ) Självklart har ju uppfödaren koll men tänkte jag kunde kolla med er här vad man ska ha i åtanke. (jag är fodervärd)

Mat?
Allmän hälsa?
Bra att hålla koll på?
Motion?

Vi väntar bara på att hon ska börja löpa allt annat är klart med vetrinärkoll mm.

Uppfödaren nämnde något om röntgen istället för ultraljud, Herpesspruta? När ska den isåfall tas? Före/efter parning?

Nu tror jag inte uppfödaren kommer gå med på detta även om hen egentligen inte vill ha hem hunden om hon inte ska få vara kvar här. Tänker lämna förslaget men kommer högst troligt få ett Nej har för mig att SKK´s regler säger att det måste vara hos uppfödaren.

OM (men troligtvis inte) ska man tänka på hemma vid valpning då? Föreberedelser.

Sitter på jobbet och började fundera på sådant här och vad som nämnts när vi pratats vid.

Tänkte bara en allmän bra att veta tråd :)
 
Mat o motion som vanligt,hon är bara dräktig inte sjuk!
Bra att ha koll på,konstiga flytningar tex
Du vill inte ha ansvaret för att ha en snittras hemma som nybörjare.

Jag räknar kallt med att uppfödaren isåfall står på pass ;) hen bor nära

Var över 13 år sen vi hade dräktig tik hemma och hon slog rekord på att putta ut valpar, det enda jag kommer ihåg från den tiden var hur tjock hon var och att vi hjälpte henne upp i säng, lyfte ned henne mm resten har vi förträngt :D
 
Snart är det ju dags för Trolla att paras (tänk att tiden går så fort det var ju nyss jag hämtade hem henne :) ) Självklart har ju uppfödaren koll men tänkte jag kunde kolla med er här vad man ska ha i åtanke. (jag är fodervärd)

Mat?
Allmän hälsa?
Bra att hålla koll på?
Motion?

Vi väntar bara på att hon ska börja löpa allt annat är klart med vetrinärkoll mm.

Uppfödaren nämnde något om röntgen istället för ultraljud, Herpesspruta? När ska den isåfall tas? Före/efter parning?

Nu tror jag inte uppfödaren kommer gå med på detta även om hen egentligen inte vill ha hem hunden om hon inte ska få vara kvar här. Tänker lämna förslaget men kommer högst troligt få ett Nej har för mig att SKK´s regler säger att det måste vara hos uppfödaren.

OM (men troligtvis inte) ska man tänka på hemma vid valpning då? Föreberedelser.

Sitter på jobbet och började fundera på sådant här och vad som nämnts när vi pratats vid.

Tänkte bara en allmän bra att veta tråd :)
Hahah min uppfödare försöker övertala mig att ha valparna hemma (också fodervärd) :angel: Man får ha valpkullen hemma men uppfödaren måste sköta all kontakt med valpköparna osv. Det får inte finnas några tvivel om vems kullen är så att säga.

För övrigt så håller jag med @dobbis, hunden är dräktig, inte sjuk. Bara att hålla koll på allmäntillståndet.

Om maten ska ändras på så borde uppfödaren meddela dig, annars gör du som vanligt. Angående motion så motionera som vanligt så länge tiken orkar. Om hunden ska ha hepesspruta så är det uppfödarens jobb att håll koll på. Även om uppfödaren vill röntga hunden.

Det ska inte bli något extraarbete eller extra kostnader för dig i samband med kullen.
 
Snart är det ju dags för Trolla att paras (tänk att tiden går så fort det var ju nyss jag hämtade hem henne :) ) Självklart har ju uppfödaren koll men tänkte jag kunde kolla med er här vad man ska ha i åtanke. (jag är fodervärd)

Mat?
Allmän hälsa?
Bra att hålla koll på?
Motion?

Vi väntar bara på att hon ska börja löpa allt annat är klart med vetrinärkoll mm.

Uppfödaren nämnde något om röntgen istället för ultraljud, Herpesspruta? När ska den isåfall tas? Före/efter parning?

Nu tror jag inte uppfödaren kommer gå med på detta även om hen egentligen inte vill ha hem hunden om hon inte ska få vara kvar här. Tänker lämna förslaget men kommer högst troligt få ett Nej har för mig att SKK´s regler säger att det måste vara hos uppfödaren.

OM (men troligtvis inte) ska man tänka på hemma vid valpning då? Föreberedelser.

Sitter på jobbet och började fundera på sådant här och vad som nämnts när vi pratats vid.

Tänkte bara en allmän bra att veta tråd :)
Tycker det finns bra information om dräktighet och valpning på SKKs hemsida men också på Canireps sida. Eller låna bok på biblioteket (Hundavel i teori och praktik).

Övrigt håller jag med om de andra som svarat i tråden.

Sen skulle jag med tanke på rasen ställa in mig på snitt, för att sedan bara bli glad om det inte behövs.
 
Tycker det finns bra information om dräktighet och valpning på SKKs hemsida men också på Canireps sida. Eller låna bok på biblioteket (Hundavel i teori och praktik).

Övrigt håller jag med om de andra som svarat i tråden.

Sen skulle jag med tanke på rasen ställa in mig på snitt, för att sedan bara bli glad om det inte behövs.

Jo inställd på snitt räknar vi med. Dock är hon 8 eller 9 generationen av självfödande valpar så håller tummarna :D

@Maniac123 Får man det? Det vore ju toppen. Nej jag vill inte ha någon kontakt med valpköparna. det får uppfödaren sköta helt själv :D

Allmänt

Jo herpesspruta och röntgen har jag förstått att hen vill göra. Lägger man sprutan innan eller efter parning? Kan det vara bra att ge något extra i maten såsom folsyra t.ex?
 
Jo inställd på snitt räknar vi med. Dock är hon 8 eller 9 generationen av självfödande valpar så håller tummarna :D

@Maniac123 Får man det? Det vore ju toppen. Nej jag vill inte ha någon kontakt med valpköparna. det får uppfödaren sköta helt själv :D

Allmänt

Jo herpesspruta och röntgen har jag förstått att hen vill göra. Lägger man sprutan innan eller efter parning? Kan det vara bra att ge något extra i maten såsom folsyra t.ex?
Ja, det får man :) en av uppfödarna i ”min” kennel jobbar dessutom på SKK, så hon riskerar ju dessutom att förlora jobbet om hon inte följer SKK’s regler.

Nu besitter jag ingen enorm kunskap men om hunden äter ett bra helfoder så skulle jag inte tillsätta något extra, om inte behov finns såklart. Skulle inte våga ta risken att skapa obalans. Om jag skulle se att hunden behövde något extra skulle jag tillsätta det i samråd med veterinär. Skulle absolut inte tillsätta något till en hund/kull som inte är min, om inte uppfödaren själv ber om det.
 
Jo inställd på snitt räknar vi med. Dock är hon 8 eller 9 generationen av självfödande valpar så håller tummarna :D

@Maniac123 Får man det? Det vore ju toppen. Nej jag vill inte ha någon kontakt med valpköparna. det får uppfödaren sköta helt själv :D

Allmänt

Jo herpesspruta och röntgen har jag förstått att hen vill göra. Lägger man sprutan innan eller efter parning? Kan det vara bra att ge något extra i maten såsom folsyra t.ex?
Första innan o andra v 7-8 tror jag det var,jag själv sprutar dom inte mot det
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 617
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 100
Senast: dobbis
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 700
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Jag tänkte kolla med er kloka om nån har nåt vettigt input som jag själv inte kommit fram till än :) Jag har sen en tid tillbaka bokat...
Svar
15
· Visningar
2 235
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp