Att tänka på med benskydd?

Dopy

Trådstartare
Ja min häst fick ju bli halvblind här för ett tag sedan då vi opererade bort ögat, såret har läkt och hästen funkar fin fint som enögd. Dock är han ganska pigg och springer endel, och då började han små slå sig på framsidan av frambenen och bakbenen i hagen, det var ju enkelt löst genom att flytta honom till en hage med färre stenar, och problemet var löst. Det blir dock bara små ytliga sår så inge allvarligt så har inge skydd på honom i hagen.

Men när vi rider ut är våra ridvägar ganska mycket terräng och annat, han har inge problem att ta sig fram, men han små slår sig och därför tänkte jag skaffa benskydd till honom som skyddar framsidan av benen. Tänkte damasker/strykkappor vore bäst då dem borde störa minst, skydda lite fram på benen, och lätta att göra rent.
Men jag har bara använt transportskydd förr. Så hur anpassar man benskydd? hur vet man att dem sitter bra?

Obs: jag ska ha damasker/strykkappor eller liknande som skyddar fram på benen och inte senskydd. Ska även ha damasker/strykkappor eller liknande på bakbenen, inte kotskydd.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar lite på att köpa benskydd till hästen och undrar vad man bör välja för storlek till 160 cm hög häst, om man har full på...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 609
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 096
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag överväger att köpa nya benskydd till min häst. De ska skydda bra mot slag, vara bekvämt även fast att hon har ett jättestort överben...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 957
Senast: kurakosz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp