Att tänka på när man lägger in nytt avlopp (utbruten från Granne vill gräva på min mark)

Deg är ju ofta bara 30 kvadrat som går åt till en bädd, så hoppas du hittar plats när det väl gäller :)
Hur nära huset kan den ligga? Jag har inte så jättemycket plats mellan huset och vägen. Och där är det grusplan.
 
Hur nära huset kan den ligga? Jag har inte så jättemycket plats mellan huset och vägen. Och där är det grusplan.
Kan ju vara risk för lukt från avloppet om inte avluftningen över taket funkar som det ska, men utöver det borde det inte vara något problem att ha det nära huset.
(kan dock inte byggnadstekniska saker så som anläggandet eller hur man skyddar husets dränering!)
 
Det finns även anläggningstyper som kräver väldigt mycket mindre yta än klassiska infiltrationer :)

Skickar en länk i PM till en fristående hemsida som är bra att kika på innan man börjar planera sitt avlopp :)
Tack! Kan vara bra att vara förberedd inför den dagen då avloppet måste åtgärdas.
 
Tack! Kan vara bra att vara förberedd inför den dagen då avloppet måste åtgärdas.
Kan vara bra att veta hur planen för kommunens tillsyn ligger till också, för inte alla kommuner (den jag jobbar i tex) godkänner att du säger att du ska åtgärda ditt avlopp precis när de säger att de vill göra tillsyn. Då är det bättre att börja åtgärda innan de kommer ;)
 
Kan vara bra att veta hur planen för kommunens tillsyn ligger till också, för inte alla kommuner (den jag jobbar i tex) godkänner att du säger att du ska åtgärda ditt avlopp precis när de säger att de vill göra tillsyn. Då är det bättre att börja åtgärda innan de kommer ;)
Kommunen har varit på gång i flera år. Någon sa att alla avlopp skulle varit färdiggranskade förra året, men vet inte om det var sant för de inspekterade inte här förra året.

Men jag antar att man får viss tid på sig att åtgärda när de underkänt ens avlopp?
 
Kommunen har varit på gång i flera år. Någon sa att alla avlopp skulle varit färdiggranskade förra året, men vet inte om det var sant för de inspekterade inte här förra året.

Men jag antar att man får viss tid på sig att åtgärda när de underkänt ens avlopp?

Ja, vi fick ett år på oss att lägga in 250.000 kr på avlopp. Nu är det fixat och godkänt.
 
Kommunen har varit på gång i flera år. Någon sa att alla avlopp skulle varit färdiggranskade förra året, men vet inte om det var sant för de inspekterade inte här förra året.

Men jag antar att man får viss tid på sig att åtgärda när de underkänt ens avlopp?
Jo precis, men gör du det innan de kommer så slipper du tillsynsavgiften ;)
 
Ja, vi fick ett år på oss att lägga in 250.000 kr på avlopp. Nu är det fixat och godkänt.
Å shit! Så mycket pengar! Jag som budgeterat runt 100 000 cirka.
Jo precis, men gör du det innan de kommer så slipper du tillsynsavgiften ;)
Suck. Dags att sätta fart då med andra ord. Hur stor är tillsynsavgiften?

Jag känner mig inte riktigt mentalt förberedd på att ta tag i den här surdegen än.
 
Å shit! Så mycket pengar! Jag som budgeterat runt 100 000 cirka.

Suck. Dags att sätta fart då med andra ord. Hur stor är tillsynsavgiften?

Jag känner mig inte riktigt mentalt förberedd på att ta tag i den här surdegen än.
Beroende på vad kommunen kräver så kan du komma undan med ca 100K, men det är väldigt olika beroende på vart i landet du finns.
Även tillsynsavgiften (och prövningsavgiften för tillståndet sen) varierar väldigt från kommun till kommun. Det borde finnas en taxa på kommunens hemsida som nämner det :)
 
Beroende på vad kommunen kräver så kan du komma undan med ca 100K, men det är väldigt olika beroende på vart i landet du finns.
Även tillsynsavgiften (och prövningsavgiften för tillståndet sen) varierar väldigt från kommun till kommun. Det borde finnas en taxa på kommunens hemsida som nämner det :)
Jag sökte på kommunens hemsida men det var inte utskrivet. Det stod bara att timavgift enligt taxa kommer att tas ut för tillsyn av avloppsanläggningar och för de anläggningar som måste inspekteras på plats tas en högre avgift ut.

Jag hoppas jag kommer undan med under 100 papp för mer pengar har jag inte och just nu är möjligheten att spara mer, rätt liten.
 
Å shit! Så mycket pengar! Jag som budgeterat runt 100 000 cirka.

Suck. Dags att sätta fart då med andra ord. Hur stor är tillsynsavgiften?

Jag känner mig inte riktigt mentalt förberedd på att ta tag i den här surdegen än.

De 250000 var för 2 fastigheter så hälften borde räcka.
 
Kolla in dikningsföretag i ditt område, de finns hos länsstyrelsen och jag tror samtliga är digitaliserade vid det här laget. Ofta ansluter avloppen till ett sådant och i akten finns detaljerade kartor över de ledningar som ingår i själva dikningsföretaget.

Vårt dikningsföretag var inte digitaliserat utan fanns en del svårtydda papper från 1800-talet.

Angående fiber så var det redan grävt över vår mark när vi flyttade in, men ligger i diket så tänker att det kunde stört mer.. synd bara att huset inte var anslutet 🙄
 
Jag sökte på kommunens hemsida men det var inte utskrivet. Det stod bara att timavgift enligt taxa kommer att tas ut för tillsyn av avloppsanläggningar och för de anläggningar som måste inspekteras på plats tas en högre avgift ut.

Jag hoppas jag kommer undan med under 100 papp för mer pengar har jag inte och just nu är möjligheten att spara mer, rätt liten.

Jag la in avlopp i ett av husen för ett tag sedan. Jag satte minireningsverk och kommunen kom ut och berättade var jag fick släppa ut det rena vattnet. Först krävde de bädd och frånledning av det vattnet. När jag påtalade att vattnet jag släpper ut är RENT meddelade de två inspektörerna att de aldrig varit ute innan och inte jobbade med avlopp och bad att få återkomma i ärendet.

De ringde leverantören av minireningsverket och beslutade att jag skulle få gräva till närmsta dike (c a 1 km) och lägga ut det rena vattnet där. Vilket leverantören aldrig hade hört behövde göras, så han kastade sig in i diskussionen.

Efter eget förslag kom jag överens med bonden på marken bredvid (60 meter) att jag fick lägga ut vattnet i hans nylagda åkerdränering. Betalade 7000 kr för servitutet plus omkostnader. Inga problem att få godkänt hos kommunen då de tydligen "bytt ut" hela tidigare personalstyrkan på avdelningen.

Kommunen meddelade också att jag inte fick lägga bädd på egen fastighet då jag inte hade tillräckligt med tomtmark (hade räckt enligt tidigare regler) och de beviljade inte bädd på annans mark.
 
Vårt dikningsföretag var inte digitaliserat utan fanns en del svårtydda papper från 1800-talet.

Angående fiber så var det redan grävt över vår mark när vi flyttade in, men ligger i diket så tänker att det kunde stört mer.. synd bara att huset inte var anslutet 🙄
Här finns också äldre dikningar gjorda på artonhundratalet men de har inte gjorts som dikningsföretag vad jag vet. Hopplöst när de som gjorde dikningarna inte gjort upp ordentliga kartor när de lade rören. Inte heller el- och teleledningarna har de brytt sig om att rita kartor över men de går i alla fall att hitta med en detektor, avlopps och dikningsledningarna måste man gräva långa schakt för att hitta och ofta gräver man då sönder dem.

Jag har fem telekablar, två elledningar plus en kommunal huvudvattenledning nedgrävda förutom dräneringen.
 
Senast ändrad:
Min kommun har lite dålig koll. Jag bor på ett vattenskyddsområde och fick ett mail häromåret då administrationen frågade vad jag har för sorts avlopp. Det tycker jag ju att de borde veta eftersom det är kommunen som anlagt det då man började ta vatten till byn härifrån :rofl:
 
Nej, vi har ingen vattenbrunn. Alla får sitt vatten från kommunen. Det är en förening som underhåller vattenledningarna.

Trist att en infiltration förhindrar användningen av marken. Skulle vilja komma runt det.
Om du har kommunalt vatten borde du kunna dra avlopp med?
Hur långt är det till närmaste påkopplingspunkt?
Vi tyckte det blev dyrt med infiltrationsbädd. Har dessutom kompisar som titt som tätt får besök för kontroller, med saftiga fakturor på posten.
Så vi grävde oss till anvisad påkopplingspunkt. Blev billigare för oss.
 
Om du har kommunalt vatten borde du kunna dra avlopp med?
Hur långt är det till närmaste påkopplingspunkt?
Vi tyckte det blev dyrt med infiltrationsbädd. Har dessutom kompisar som titt som tätt får besök för kontroller, med saftiga fakturor på posten.
Så vi grävde oss till anvisad påkopplingspunkt. Blev billigare för oss.
Jag har ingen aning om hur långt det är till någon påkopplingspunkt. Jag tror det är långt och sannolikt inte okomplicerat att gräva heller. Kommunen har haft ett meck med att få till en ny vattenledning i området. Det är 7 km till närmaste samhälle.
 
Jag har ingen aning om hur långt det är till någon påkopplingspunkt. Jag tror det är långt och sannolikt inte okomplicerat att gräva heller. Kommunen har haft ett meck med att få till en ny vattenledning i området. Det är 7 km till närmaste samhälle.
Kan vara värt att kolla upp. Vi bor på landet, men hade inte så långt till en punkt.
Med kommunalt avlopp slipper men kontroller och nya normer. 😊
 
Kan vara värt att kolla upp. Vi bor på landet, men hade inte så långt till en punkt.
Med kommunalt avlopp slipper men kontroller och nya normer. 😊
Det är dyrt med kontroller och eget underhåll av avlopp (men kan bli mindre beroende på vilken lösning man väljer, och beroende på vilken kommun man bor i). Det kan dock vara mycket dyrare att ansluta till kommunalt avlopp, och även det är ju förknippat med en driftskostnad.

Håller dock med om att det är bra att undersöka alla alternativ :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min granne ska dra in fiber i sitt hus men för att kunna göra det så måste de gräva längs en väg som går över min mark. Jag vet inte...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 749
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp