Att tänka på när man lägger in nytt avlopp (utbruten från Granne vill gräva på min mark)

Om det är normal skyddsnivå som krävs och man har mark där det passar att anlägga infiltrationen hade jag tagit enskilt avlopp före kommunalt. Det kostar ganska mycket att ansluta sig till kommunalt plus sen en årlig avgift på ett antal tusen som säkert höjs i snabb takt om det följer andra taxor, åtminstone i min kommun .
 
... eget underhåll av avlopp (men kan bli mindre beroende på vilken lösning man väljer, och beroende på vilken kommun man bor i)
Jag valde en filterbädd med biodike efteråt, inga rörliga delar och inga dyra serviceavgifter och skulle det mot all förmodan sätta igen får jag väl i så fall gräva om det bara, kommer inte kosta mycket. Godkänner kommunen sådana lösningar tror jag det är betydligt mindre bekymmer än komplicerade minireningsverk med dyra serviceavtal. Jag tänkte först lägga in ett sådant men ändrade ansökan efter att jag fick reda på att kommunen godkände bädd om ett biodike anlades efter bädden, biodiket tog mindre än en timme att gräva.
 
Jag valde en filterbädd med biodike efteråt, inga rörliga delar och inga dyra serviceavgifter och skulle det mot all förmodan sätta igen får jag väl i så fall gräva om det bara, kommer inte kosta mycket. Godkänner kommunen sådana lösningar tror jag det är betydligt mindre bekymmer än komplicerade minireningsverk med dyra serviceavtal. Jag tänkte först lägga in ett sådant men ändrade ansökan efter att jag fick reda på att kommunen godkände bädd om ett biodike anlades efter bädden, biodiket tog mindre än en timme att gräva.
Jag vet att olika saker är olika dyra, därav att jag skrev det :) Jag jobbar med enskilda avlopp,
 
Vi tyckte det blev dyrt med infiltrationsbädd. Har dessutom kompisar som titt som tätt får besök för kontroller, med saftiga fakturor på posten.
I mitt förra hus hade jag gk 3kammarbrun men ingen infiltrationsbädd ,den kostade 25000 att få grävd o gk.
Och vad är det för kontroller dom får betala? Jag gjorde helt nytt i detta huset för snart 6 år sen,har inte haft en enda kontroll sen slutgodkännandet.
 
@hoppsann jag undrar som @dobbis vad det är för kontroller? I förra huset var det en kontroll som dömde ut vårt avlopp, väntat eftersom det var från 60-talet, när kommunen gick igenom alla enskilda avlopp i kommunen, sen var det kontroll under arbetet med att byta avlopp och en slutkontroll. Utöver det har det inte varit något. I nuvarande hus har vi bott mindre än ett år men samma kommun och tidigare ägare har inte haft några kontroller.

Det är inte tömning som sker en gång per år du menar?
 
@Snurrfian och @dobbis
Olika kommuner har kommit olika långt i son genomgång av de små avloppen. Dock säger våra vägledande myndigheter att regelbunden kontroll ska ske även efter en första tillsynsrunda. I kommunen jag jobbar i har vi satt olika intervall på olika typer av anläggningar baserat på deras skötselbehov och riskfaktorer på sen specifika platsen, men vi är först i Sverige med detta. De kommuner som fortsatt efter en första tillsynsrunda har de flesta satt ett intervall mellan tillsynsbesöken på ca 10 år (ofta kortare på reningsverk).
 
Min kommun har lite dålig koll. Jag bor på ett vattenskyddsområde och fick ett mail häromåret då administrationen frågade vad jag har för sorts avlopp. Det tycker jag ju att de borde veta eftersom det är kommunen som anlagt det då man började ta vatten till byn härifrån :rofl:
Det där kan jag ha ett svar på. Jag jobbar med enskilda avlopp och där jag jobbar kontrollerar vi årligen 600 enskilda avlopp. Varje år "råkar vi" skicka ut förfrågan till ett antal som är anslutna till kommunalt avlopp eller anslutna till en samfälld förening. Det beror på:

1. Jag jobbar på miljökontoret, och ledningskartorna för kommunalt avlopp finns på VA-kontoret. Dessa är sekretessbelagda och vi får med nöd och näppe kika på dem. Vi har ett system där vi kan gå in och kolla upp specifika fastigheter, men när det rör sig om många blir det svårt för oss och otroligt tidsödande. Därför hamnar ofta de i ytterkanterna med i utskicket. När vi får in info om att de är anslutna till kommunalt antecknar vi det i vårt eget system och har koll för framtiden.

2. Vi har regelbunden tillsyn på samfällda anläggningar (över 5 hushåll), men det är inte alltid vi har fått bra underlag från samfälligheten om exakt vilka fastigheter som är anslutna.

@hoppsann jag undrar som @dobbis vad det är för kontroller? I förra huset var det en kontroll som dömde ut vårt avlopp, väntat eftersom det var från 60-talet, när kommunen gick igenom alla enskilda avlopp i kommunen, sen var det kontroll under arbetet med att byta avlopp och en slutkontroll. Utöver det har det inte varit något. I nuvarande hus har vi bott mindre än ett år men samma kommun och tidigare ägare har inte haft några kontroller.

Det är inte tömning som sker en gång per år du menar?
Precis som Ceta säger är det troligen den tillsynen som kommer ske/sker efter genomgång av alla avlopp som menas. I min kommun räknar vi med att vara klara med "inventeringen" som vi kallar den ca 2026, och därefter är tanken att alla avlopp ska få ett tillsynsbesök var 10:e år. Som fastighetsägare ska man ju själv kontrollera sin anläggning och ha koll så den fungerar, men tyvärr är det inte många som lyfter på ett enda lock. För mig är det förvånande att man kan bry sig så lite om något som ändå kostat 100 000 kr :). Det är en stor investering för de flesta.
 
I mitt förra hus hade jag gk 3kammarbrun men ingen infiltrationsbädd ,den kostade 25000 att få grävd o gk.
Och vad är det för kontroller dom får betala? Jag gjorde helt nytt i detta huset för snart 6 år sen,har inte haft en enda kontroll sen slutgodkännandet.
Svarar även @Snurrfian här.
Den ena har anlagt en sådan där stor jordvall, vet inte vad de kallas, släppte det när vi hade bestämt oss för kommunalt.
De har varit där två gånger, efter slutbesiktning, och tagit prover. Med något års mellanrum.
Den andra har någon form av miljöanläggning med reningsverk, även där har man varit och tagit prover.
 
Det där kan jag ha ett svar på. Jag jobbar med enskilda avlopp och där jag jobbar kontrollerar vi årligen 600 enskilda avlopp. Varje år "råkar vi" skicka ut förfrågan till ett antal som är anslutna till kommunalt avlopp eller anslutna till en samfälld förening. Det beror på:

1. Jag jobbar på miljökontoret, och ledningskartorna för kommunalt avlopp finns på VA-kontoret. Dessa är sekretessbelagda och vi får med nöd och näppe kika på dem. Vi har ett system där vi kan gå in och kolla upp specifika fastigheter, men när det rör sig om många blir det svårt för oss och otroligt tidsödande. Därför hamnar ofta de i ytterkanterna med i utskicket. När vi får in info om att de är anslutna till kommunalt antecknar vi det i vårt eget system och har koll för framtiden.

2. Vi har regelbunden tillsyn på samfällda anläggningar (över 5 hushåll), men det är inte alltid vi har fått bra underlag från samfälligheten om exakt vilka fastigheter som är anslutna.


Precis som Ceta säger är det troligen den tillsynen som kommer ske/sker efter genomgång av alla avlopp som menas. I min kommun räknar vi med att vara klara med "inventeringen" som vi kallar den ca 2026, och därefter är tanken att alla avlopp ska få ett tillsynsbesök var 10:e år. Som fastighetsägare ska man ju själv kontrollera sin anläggning och ha koll så den fungerar, men tyvärr är det inte många som lyfter på ett enda lock. För mig är det förvånande att man kan bry sig så lite om något som ändå kostat 100 000 kr :). Det är en stor investering för de flesta.

Jag fick frågan i samband med att jag anmälde att jag äger stället numer. Det lilla AB som sköter allt här har både administrationen och driften och tar man upp min fastighet så ser man kommunens anläggning för vatten, de har också varit här och provborrat för en ny källa men det fanns inte vatten där (utanför min mark, jag tror de vill bort från att det ligger på en privat fastighet). Men jag tror att när det bestämdes från första början så kanske det inte var väldigt tydligt vem som gjorde vad.
 
Kommunen har varit på gång i flera år. Någon sa att alla avlopp skulle varit färdiggranskade förra året, men vet inte om det var sant för de inspekterade inte här förra året.

Men jag antar att man får viss tid på sig att åtgärda när de underkänt ens avlopp?
Vi fick ett papper om att alla fastigheterna i området skulle få sina avlopp bedömda. Vi hade en gammal trekammarbrunn och bestämde oss för att åtgärda.
Vill minnas att man fick två år på sig att ha ordnat ett godkänt avlopp.
Vi var klara inom tiden.
Anmälde och hade betalat flera räkningar för avloppet, då det damp ned ett vite på 50 000kr!
För icke godkänt avlopp + en administrationskostnad på 1600kr.
Jag bestred givetvis, och det drogs tillbaka.

Så det kan nog löna sig att slå en signal och kolla upp när det ska vara på plats.
 
Att säga exakt hur det går till med tillsynen av enskilda avlopp i landets olika kommuner är olika. Kostnader skiljer sig massor. Tidsaspekten och hur man väljer att handlägga tillsynsärenden skiljer sig massor åt.

- Timavgiften hos miljökontor/motsvarande ligger i snitt i Sverige mellan 800-1000 kr. Det finns ett antal som har högre avgift än 1000 kr/timme, och ett fåtal som har under 800 kr/timme. Vi brukar inte skiva ut vad avgiften är på blanketter eller hemsidan eftersom den höjs varje år, men däremot finns alltid kommunens taxa att läsa på hemsidan.
- Hur man utför tillsynen skiljer väldigt mycket och i vilken takt och omfattning man jobbar skiljer väldigt mycket. Vi ger normalt sett åtgärdstid på ett eller två år beroende på skick. Vissa ger längre tid, och ibland kan det vara motiverat med kortare. Vi är shysta mot de som kommer in med ansökan snabbt efter att vi sagt "hej, nu kommer vi" och de får varken förbud eller avgift. Jag vet många kommuner som ändå tar ut den administrativa avgiften som kan skilja sig från 1h/fastighet till kanske 4h/fastighet.
- Hur lång tid och i förlängningen hur mycket det kostar att få ut kommunens tillsynsmyndighet skiljer också väldigt. Vi subventionerar medvetet våra kostnader, så vi lägger ned mer tid på ärendena än vad vi får betalt för. Andra kommuner tar betalt för all nedlagt tid och därmed kan man få betala för ca 6h nedlagd tid för bara tillsyn av ditt avlopp.
- Hur mycket ett avlopp kostar är ju också mellan tummen och pekfingret. När någon frågar mig brukar jag säga mellan 70 000-120 000 kr. Det är vad det brukar kosta i mina trakter. Men har du jättebra jord på din mark (inte för genomsläpplig och inte för tät) så du kan infiltrera kanske kostnaden blir lägre. Ligger din avloppsanläggning otillgänglig (ex skärgården) eller behöver klara högre reningskrav pga ex närhet till vatten kan det bli dyrare.

Det bästa om man vill veta hur det brukar funka i din kommun är att kolla kommunens hemsida eller kontakta kommunens miljökontor. För mig som jobbar med dessa frågor blir jag dock väldigt glad för varje person som åtgärdar sitt avlopp på eget initiativ, innan vi hinner komma dit och börja tjata :). Sparar tid och pengar för alla inblandade!
 
Svarar även @Snurrfian här.
Den ena har anlagt en sådan där stor jordvall, vet inte vad de kallas, släppte det när vi hade bestämt oss för kommunalt.
De har varit där två gånger, efter slutbesiktning, och tagit prover. Med något års mellanrum.
Den andra har någon form av miljöanläggning med reningsverk, även där har man varit och tagit prover.
Okej vi har nog helt enkelt olika tidsintervaller, ständiga kontroller trodde jag du menade minst en gång om året, kanske oftare. Jag är nog för inkörd i att arbeta i företag som har miljökontroller varje år med extra flygande kontroller någon gång per år också. Med reningsverk vet jag att det är tätare kontroller men det tillät inte vår kommun att man installerade när vi bytte avlopp. Den dag vi behöver byta här där vi bor nu kommer jag nog jobba mer för det eftersom de nu börjar tillåta det allt mer häromkring.
 
Okej vi har nog helt enkelt olika tidsintervaller, ständiga kontroller trodde jag du menade minst en gång om året, kanske oftare. Jag är nog för inkörd i att arbeta i företag som har miljökontroller varje år med extra flygande kontroller någon gång per år också. Med reningsverk vet jag att det är tätare kontroller men det tillät inte vår kommun att man installerade när vi bytte avlopp. Den dag vi behöver byta här där vi bor nu kommer jag nog jobba mer för det eftersom de nu börjar tillåta det allt mer häromkring.
Låter väldigt märkligt att de på ett bräde säger nej till alla reningsverk (men vet att vissa kommuner jobbat lite märkligt historiskt). Tror definitivt du kommer kunna få igenom att installera reningsverk om du vill ha det, så länge du kan visa en bra placering och utsläppspunkt, då de faktiskt renar bättre (när de fungerar och servas på korrekt vis!) än markbaserade anläggningar.
 
Låter väldigt märkligt att de på ett bräde säger nej till alla reningsverk (men vet att vissa kommuner jobbat lite märkligt historiskt). Tror definitivt du kommer kunna få igenom att installera reningsverk om du vill ha det, så länge du kan visa en bra placering och utsläppspunkt, då de faktiskt renar bättre (när de fungerar och servas på korrekt vis!) än markbaserade anläggningar.
Ja det här var ett antal år tillbaka i tiden när reningsverk var relativt nya och den ansvarige på kommunen hade sina egna idéer om vad man kunde godkänna eller inte. :meh: Jag orkade inte bråka i det läget, men när det blir dags att byta i vårt nuvarande hus (förhoppningsvis först om typ 10 år tidigast ;) ) så kommer jag att bråka mig till att få installera reningsverk om de sätter sig på tvären. :)
Jag har tittat på det även till mammas sommarstuga för där är det i stort sett omöjligt att få till något annat på ett bra sätt. Men av olika anledningar kommer det inte hända för den dagen kommunen kräver det eller att mamma lämnar över stugan till mig och syrran.
 
Ja det här var ett antal år tillbaka i tiden när reningsverk var relativt nya och den ansvarige på kommunen hade sina egna idéer om vad man kunde godkänna eller inte. :meh: Jag orkade inte bråka i det läget, men när det blir dags att byta i vårt nuvarande hus (förhoppningsvis först om typ 10 år tidigast ;) ) så kommer jag att bråka mig till att få installera reningsverk om de sätter sig på tvären. :)
Jag har tittat på det även till mammas sommarstuga för där är det i stort sett omöjligt att få till något annat på ett bra sätt. Men av olika anledningar kommer det inte hända för den dagen kommunen kräver det eller att mamma lämnar över stugan till mig och syrran.
Det har hänt mycket på sista tiden, så tror definitivt inte du kommer behöva slåss för ett reningsverk, så länge du väljer ett som är etablerat på marknaden och har serviceorganisation i sverige. Och skulle de sätter emot så hör av dig, skulle gärna höra den motiveringen isf :rofl:
 
Det har hänt mycket på sista tiden, så tror definitivt inte du kommer behöva slåss för ett reningsverk, så länge du väljer ett som är etablerat på marknaden och har serviceorganisation i sverige. Och skulle de sätter emot så hör av dig, skulle gärna höra den motiveringen isf :rofl:
Will do! Sist fick jag veta att det inte fanns några belägg för att man skulle klara av att sköta anläggningen rätt. 🙄 Känns ju rätt motiverat att ha ett fungerande avlopp liksom. 😂
 
Will do! Sist fick jag veta att det inte fanns några belägg för att man skulle klara av att sköta anläggningen rätt. 🙄 Känns ju rätt motiverat att ha ett fungerande avlopp liksom. 😂
Det där är dock rätt vanligt. Minireningsverk kräver ett större intresse och engagemang från fastighetsägaren eftersom de har egenkontroll som ska skötas mellan servicebesöken som oftast görs av en serviceperson en gång per år. Min erfarenhet är att den som har betalt 150 000 kr för att installera det oftast bryr sig lite i alla fall (långt ifrån alla dock, då vissa tror att det bara är att lägga ned det så sköter det sig själv). När man sedan säljer fastigheten flyttas herr Gustafsson in som inte har en aning om hur han ska sköta sitt avlopp, utan tror att det duger gott med kommunens slamtömning som sker årligen...

Ett minireningsverk kräver tillsyn och egenkontroll för att fungera. Sköts det inte har du en rening nära på noll. Det motsvarar typ en trekammarbrunn med utsläpp i dike.

Sköter du inte en infiltration eller markbädd har du åtminstone marken som tar upp en del av näringen om det inte är totalstopp och bräddar.

Av den anledningen brukar jag försöka förklara vad ett minireningsverk kräver för de som vill installera det där det inte krävs (normal skyddsnivå). Många har inte koll, utan går på försäljningssnacket från tillverkaren. Många minireningsverk är heller inte anpassade för fritidshus, så där får man se upp lite. :)

Jag tror dock inte att du kommer få några problem att få tillstånd för minireningsverk om du verkligen vill ha det i framtiden :). Det är väldigt vanligt med minireningsverk idag där det är hög skyddsnivå.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min granne ska dra in fiber i sitt hus men för att kunna göra det så måste de gräva längs en väg som går över min mark. Jag vet inte...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 860
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp