Att tänka på som hyresgäst

Men vad bryr jag mig om besittningsrätten, jag ska bara bo där till mars nästa år, den gäller ändå inte mig då jag har för mig att den gäller bara om man bott där i två år?
 
Vad händer om någon som äger sin bostad och småhus och sedan bara rakt av hyr ut sitt småhus med ett andrahandskontrakt utan att bry sig om något förstahandskontrakt alls?
Det är ju fortfarande ett kontrakt. Är det ens förbjudet? Jag har verkligen försökt hitta någon sida som talar om detta, men inte hittat något liknande fall alls :confused:
 
Vad händer om någon som äger sin bostad och småhus och sedan bara rakt av hyr ut sitt småhus med ett andrahandskontrakt utan att bry sig om något förstahandskontrakt alls?
Kontraktet blir antagligen ogilltigt och allt reglerat enligt Hyreslagen.
Det fungerar ganska så bra det också. Den är tydlig och detaljerad. Dessutom så gäller Hyreslagen över hyreskontrakt om det är till fördel för hyresgästen.
Så för din del blir det inga problem rent juridiskt.
Men det kan bli oerhört mycket konflikt när de upptäcker att det inte är som de trodde.
 
Men vad bryr jag mig om besittningsrätten, jag ska bara bo där till mars nästa år, den gäller ändå inte mig då jag har för mig att den gäller bara om man bott där i två år?
Enligt privatuthyrningslagen kan du bli uppsagd med 3 månaders uppsägningstiden utan någon orsak alls.
Så skulle då jag aldrig vilja bo.
 
Kontraktet blir antagligen ogilltigt och allt reglerat enligt Hyreslagen.
Det fungerar ganska så bra det också. Den är tydlig och detaljerad. Dessutom så gäller Hyreslagen över hyreskontrakt om det är till fördel för hyresgästen.
Så för din del blir det inga problem rent juridiskt.
Men det kan bli oerhört mycket konflikt när de upptäcker att det inte är som de trodde.
Så egentligen kan jag bara hyra det och om det blir något stök då ta hjälp av hyresgästföreningen och få det löst.
Not my problem liksom?
 
Enligt privatuthyrningslagen kan du bli uppsagd med 3 månaders uppsägningstiden utan någon orsak alls.
Så skulle då jag aldrig vilja bo.
Hm, sant. Frågan är väl då om jag är villig att ta risken, tack för tydliggöringen.

Plus att tre månader är ändå en 1/3 av min önskade hyrestid. Och jag tror inte att de planerar att kasta ut mig direkt i augusti 😅
 
Så egentligen kan jag bara hyra det och om det blir något stök då ta hjälp av hyresgästföreningen och få det löst.
Not my problem liksom?
Precis så.
Och du kan också tjafsa om den skyhöga hyran.
Helt ärligt så kan du bli riktigt förfärlig för dem.
Och komma undan med det.
Men det behöver ju inte de veta.
 
Ärligt så skulle jag leta vidare både tanke på hyran och att HV inte själva verkar veta vad som gäller
 
Alltså, i det här fallet: du har uppenbarligen kalkylerat att du har råd, det är under en begränsad tid från din sida oavsett och skulle de säga upp dig tidigare så kan du väl ”bara” flytta hem igen, right?

Det vill säga ingen större ko på isen oavsett - hoppas det blir så bra du har tänkt vare sig det blir just detta boende eller något annat!
Om det skulle vara akut ja, helst inte. Men vi överlever nog och jag behöver nog inte hamna på gatan :p
 
De har inte svarat än så det finns fortfarande all möjlighet att de säger nej ändå 😂
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 066
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 022
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 175
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 416
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp