Att tänka på som hyresgäst

Behöver behöver hon ju inte,det är ju ingen som vet vart hon bott om hon inte uppger det själv.
Det går att ta reda på.
Jag som hyresvärd kontrollerar att uppgifterna som blivande hyresgäster lämnar stämmer med verkligheten.
Om jag hittar konstigheter så frågar jag om dem.
Ett svar som att de hyresvärdarna inte visste hur saker fungerar är alldeles till fylles.
Små, privata hyresvärdar vet oftast inte det.
 
Lycka till nu då.
Hoppas att du skall trivas 12' mycket.
Hyresvärden caschar i varje fall in storkovan.
Grattis till dem!

2E9D2B98-27F0-4B6A-B778-108EA3D30592.gif
 
Det var ju en rätt stor skillnad mot Knivsta där väl Inte_Ung har sin gård.
Ja verkligen.
Men.
Det finns reglerat i lag hur hög en hyra får vara.
Och den lagen gäller även i Danderyd.

Vid uthyrning affärsmässig så gäller bruksvärde.
Vid uthyrning enligt privatuthyrningslagen så gäller "kostnadstäckning" i form av kapitalavkastning + driftkostnad.
Det är inte ens i Danderyd tillåtet att sätta hyror som man vill.
 
Ja verkligen.
Men.
Det finns reglerat i lag hur hög en hyra får vara.
Och den lagen gäller även i Danderyd.

Vid uthyrning affärsmässig så gäller bruksvärde.
Vid uthyrning enligt privatuthyrningslagen så gäller "kostnadstäckning" i form av kapitalavkastning + driftkostnad.
Det är inte ens i Danderyd tillåtet att sätta hyror som man vill.

Det är möjligt. Men så ser det inte ut på marknaden, oavsett vad lagar säger.
 
Dock kan man som hyresvärd bli återbetalningsskyldig om det är en oskälig hyra och om hyresgästen tar ärendet till Hyresnämnden.

Jag vet. Hindrar fortfarande inte folk från att ta ordentligt höga hyror när de hyr ut fristående hus. Ja inte lägenheter heller, det är bara att kolla t.ex blocket.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 053
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 004
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 173
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 414
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp