Att tänka på som hyresgäst

Eftersom du har råd att betala 12 000 i månaden för ett osäkert andrahandskontrakt tycker jag att du borde kalkylera på att köpa ngt istället. Jag vet att du tex inte vill bo i en etta och har olika krav. MEN det är ändå bättre än att betala ockerhyror till tveksamma andrahandsvärdar. Köp en etta, börja så och jobba dig vidare. Om alternativet är detta eller att bo hemma hos föräldrarna, nog är det väl ok att bo i en etta man ändå äger själv?
Så enkelt är det inte. Har man inte insatsen får man inte låna. Oavsett hur mycket man kan betala i hyra.
 
Jag återkommer senare idag med svar till resten av er, jag tog en paus från allt med detta under fredagskvällen. Men tack för ert engagemang!
 
Hyres i Knivsta, bredvid Tåget.
https://bostad.uppsala.se/lediga-bostader/bostad/?id=100039204712
Antal rum 2 rum Bostadsyta 46 m² Hyra 8206 kr

Jag har nu läst hela tråden. Ställer följande frågor.

1. Jag tror det var @Inte_Ung som tipsade om en lägenhet för under 9 000 kr bredvid tåget, fullt utrustad antar jag. Låter inte det som ett roligare alternativ än i den situationen du sitter i nu? Du kanske kan söka den? [...]

Den lägenheten hyrs ut via Uppsala bostadsförmedling, dvs det är köpoäng som gäller. Att få en lägenhet i Uppsala med omnejd är alltid svårt. Det är stor bostadsbrist. Vid terminsstart ett normalt år är det ytterligare lite svårare och i år, då en del inneboendealternativ tydligen inte är tillgängliga pga Covid-19 ännu värre än vanligt. Så den där lägenheten är inte ett realistiskt alternativ även om antalet intresseanmälningar just nu är lågt.
 
Den lägenheten hyrs ut via Uppsala bostadsförmedling, dvs det är köpoäng som gäller.
De dyra lägenheterna i Knivsta är svåra att hyra ut.
Motsvarande den i länken finns ofta att få omedelbart.
Då så kontaktar man hyresvärden direkt.

Vid terminsstart ett normalt år är det ytterligare lite svårare och i år, då en del inneboendealternativ tydligen inte är tillgängliga pga Covid-19 ännu värre än vanligt. S
Nej det är lättare än vanligt p.g.a covid-19.
Just nu finns lediga studentbostäder på Uppsala Bostadsförmedling.
Utbudet på små bostadsrätter lämpliga för studenter är också ovanligt stort.
 
De dyra lägenheterna i Knivsta är svåra att hyra ut.
Motsvarande den i länken finns ofta att få omedelbart.
Då så kontaktar man hyresvärden direkt.


Nej det är lättare än vanligt p.g.a covid-19.
Just nu finns lediga studentbostäder på Uppsala Bostadsförmedling.
Utbudet på små bostadsrätter lämpliga för studenter är också ovanligt stort.

Att kontakta olika hyresvärdar direkt tycker jag är en god idé. Men länken går till bostadsförmedlingens sida. Och där krävs köpoäng.

Beträffande studentbostäder tycker jag att det borde vara som du skriver men jag har fått info från ett par olika håll att studenter tycker att det är svårt. Dock rörde detta internationella studenter och de hade kanske inte hittat bostadsförmedlingen utan kollade i sina nätverk.
 
I dag antal sökande 1 (en).
Sista dag för anmälan september 1.
Attraktivt läge i Uppsala.
https://bostad.uppsala.se/lediga-bostader/bostad/?id=100039223001

På kartan attraktivt läge. Men en del drar sig nog för den höga hyran eller har inte tillräckligt hög inkomst samt att det är ett område med mycket stök, kriminalitet m.m. Senast för ca. 1 månad sedan sköts i närheten och det är inte första gången... Är väl inte otänkbart att de haft en person som tänkt skriva kontrakt men ändrat sig och bostaden lagts ut med kort sökdatum därav få sökande.

Antalet studentlägenheter som ligger ute, är i ungefär samma nivå som tidigare år. Men fler studenter har antagits i år och färre personer vill ha inneboende. Då en del av de som hyrt ut till inneboende tidigare tillhör riskgrupp (70+) för Covid 19. Minns inte om det var UNT, SVT Uppsala eller Aftonbladet som skrev om det.
 
Att kontakta olika hyresvärdar direkt tycker jag är en god idé. Men länken går till bostadsförmedlingens sida. Och där krävs köpoäng.
Jag trodde att jag även hade länkat till Wåhlin fastigheter.
De har litet svårt att hyra ut sina dyra lägenheter i Knivsta.
Här är den länken.
https://wahlinfastigheter.se/lediga-objekt/lagenheter/


Beträffande studentbostäder tycker jag att det borde vara som du skriver men jag har fått info från ett par olika håll att studenter tycker att det är svårt. Dock rörde detta internationella studenter och de hade kanske inte hittat bostadsförmedlingen utan kollade i sina nätverk.
De flesta privata bostäder för studenter i Uppsala förmedlas på Blocket eller i grupper på Facebook.
 
Hur kan det vara lättare att hitta andrahandsbostad nu med tanke på det stora antalet som ska studera just i år (pga att covid 19 sänkt arbetsmarknaden)?
Därför att oerhör mycket undervisning sker på distans i stället för på plats. Det gör att många studenter låter bli att flytta till studieorten. Vissa flyttar t.o.m. tillbaka till hemorten för att spara hyrespengar.
 
Därför att oerhör mycket undervisning sker på distans i stället för på plats. Det gör att många studenter låter bli att flytta till studieorten. Vissa flyttar t.o.m. tillbaka till hemorten för att spara hyrespengar.
Fast ettorna ska få vara på plats, både på UU och SLU. Och det är ovanligt många ettor.
På SLU ska äldre år ha undervisning på distans men tentor på plats.
 
Fast ettorna ska få vara på plats, både på UU och SLU. Och det är ovanligt många ettor.
På SLU ska äldre år ha undervisning på distans men tentor på plats.
Det är ändå betydligt lättare än andra år.
Bl.a. så hyr många äldre år ut sina studentbostäder i andra hand.
Yngste sonen har precis flyttat till Uppsala för att bli en etta.
 
Den lägenheten hyrs ut via Uppsala bostadsförmedling, dvs det är köpoäng som gäller. Att få en lägenhet i Uppsala med omnejd är alltid svårt. Det är stor bostadsbrist. Vid terminsstart ett normalt år är det ytterligare lite svårare och i år, då en del inneboendealternativ tydligen inte är tillgängliga pga Covid-19 ännu värre än vanligt. Så den där lägenheten är inte ett realistiskt alternativ även om antalet intresseanmälningar just nu är lågt.
Det är bostadsbrist i hela landet. På riktigt.

Oavsett vilket så var poängen i sig att hon bör flytta. Söka annat. Bättre att söka sig längre bort och pendla än att bo kvar med en sådan hyresvärd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 850
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 138
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 387
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp