Att tänka på som hyresgäst

Eventuellt får jag hyra en tvåa i nio månader framöver av en privatperson via blocket bostad. Är det något särskilt som jag bör tänka på?
Detta är ännu endast i startgroparna men vill gärna höra andras tips och råd i god tid :)

Området ligger lite olägligt till med pendlingen men jag har tyckt om området och tänker därför att det kan vara bra att prova på att bo där också. Tvättmaskin och diskmaskin ska ingå utifall jag bör tänka på något med dem.

Alla synpunkter är välkomna!

tänk på att teckna egen hemförsäkring om du inte redan har det idag!
 
Vi är hyresvärd och har nyckel. Dock hör vi alltid av oss innan/om vi måste in. Det händer ytterst sällan, men det finns tex ett proppskåp som vi kan behöva komma åt.

Det viktigaste är att få en vettig känsla av hyresvärden i ditt läge. Är man seriös som hyresvärd tror jag att det märks. Ett bra kontrakt är självklart viktigt också.
 
Vi är hyresvärd och har nyckel. Dock hör vi alltid av oss innan/om vi måste in. Det händer ytterst sällan, men det finns tex ett proppskåp som vi kan behöva komma åt.

Det viktigaste är att få en vettig känsla av hyresvärden i ditt läge. Är man seriös som hyresvärd tror jag att det märks. Ett bra kontrakt är självklart viktigt också.
Ja det är nog lite skillnad då om det finns något man behöver komma åt.
Men bra sagt det där om känslan :up:

Typiskt att din hyresstuga inte ligger närmare Stockholm :p;)
 
Ett annat tips som kan verka överdrivet men som är enkelt att göra är att se till att du skriver din signatur + datum på varenda sida av kontraktet. När jag har flyttat in i div. hyresrätter har det ibland varit kontrakt på 10+ sidor, och då är det viktigt att signera varje sida så att hyresvärden inte bara kan göra en ändring på t.ex. sida 3 och sedan hävda att detta var med i det ursprungliga kontraktet som du signerade på sida 10.
Det är via blocket bostad som tar hand om allt så det verkar vara något som man signerar med hjälp av bank-id om jag minns rätt. Jag hoppas att de har säkerhetsspärrar mot att hyresvärdar kan göra så utan godkännelse.
 
Jag mindes rätt, här står det:
Screenshot_20200623-192951_Samsung Internet.jpg
 
Screenshot_20200623-193314_Samsung Internet.jpg

Och det här. Står inte att signeringen är på varje sida men det ser ut som att eftersom blocket bostad sparar kontraktet vi skrivit under på så borde inte hyresvärden kunna ändra på det bara sådär.
 
Oj så mossig och hopplöst omodern jag känner mig nu...:o ;)
Om det fungerar som det ska så verkar det väldigt smidigt!
Det är gratis för hyresgästen och hyresvärden kan antingen betala en gång på drygt 150 kr för en annons eller ha extra säkerhet som innebär typ 0,66% av hyran eller något.
 
@Asko säg till hyresvärden att du vill ha en besiktning som ni gör ihop innan du flyttar in om det är möjligt. Där går ni igenom och dokumenterar lägenhetens skick gemensamt. Så gör ni en besiktning gemensamt när du flyttar ut också. Om du hyr möblerat är det ju också bra att ha pratat igenom innan vad som händer om något går sönder och vad som räknas som normalt slitage, även om nio månader inte är jättelång tid.
 
@Asko säg till hyresvärden att du vill ha en besiktning som ni gör ihop innan du flyttar in om det är möjligt. Där går ni igenom och dokumenterar lägenhetens skick gemensamt. Så gör ni en besiktning gemensamt när du flyttar ut också. Om du hyr möblerat är det ju också bra att ha pratat igenom innan vad som händer om något går sönder och vad som räknas som normalt slitage, även om nio månader inte är jättelång tid.
Det är omöblerat. Men bra synpunkt med gemensam besiktning, ska föreslå det om vi kommer så långt.
 
Här lägger jag till: Se till att datum-märka bilderna så att hyresvärden inte kan komma sedan och säga att de är tagna 6 månader efter att du flyttade in och därmed skylla skadan på dig. De flesta telefoner har inställningar i kameran där man kan välja att ha det så att datumet syns längst ner i högra hörnet, typ som det gjorde på gamla digitalkameror (åtminstone min).
Utöver det om man har en dator så kan man gå in i bildernas inställningar och se när de är tagna. Funkar i alla fall på windows vet jag, in i utforskaren, högerklicka och scrolla ner till egenskaper, sen välja fliken information och sen under ursprung kan man se fotodatum inklusive klockslag. :up:
 
Utöver det om man har en dator så kan man gå in i bildernas inställningar och se när de är tagna. Funkar i alla fall på windows vet jag, in i utforskaren, högerklicka och scrolla ner till egenskaper, sen välja fliken information och sen under ursprung kan man se fotodatum inklusive klockslag. :up:
Aha, det hade jag ingen aning om! Smart!
 
En allmän fråga - hur lång tid brukar det ta från första kontakt till att kontraktet skrivs på? Ungefär alltså, vill inte verka för obeslutsam eller gå för snabbt fram.

@Unafraid skrev ju kontrakt efter bara tre dagar verkar det som? :o
 
Utöver det om man har en dator så kan man gå in i bildernas inställningar och se när de är tagna. Funkar i alla fall på windows vet jag, in i utforskaren, högerklicka och scrolla ner till egenskaper, sen välja fliken information och sen under ursprung kan man se fotodatum inklusive klockslag. :up:
Jag tror att det går i mobilen också faktiskt ... japp, visade en bild och klickade sedan på detaljer och där stod datum och tid.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 019
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 175
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 416
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp