Att tänka på som hyresgäst

Asko

Trådstartare
Eventuellt får jag hyra en tvåa i nio månader framöver av en privatperson via blocket bostad. Är det något särskilt som jag bör tänka på?
Detta är ännu endast i startgroparna men vill gärna höra andras tips och råd i god tid :)

Området ligger lite olägligt till med pendlingen men jag har tyckt om området och tänker därför att det kan vara bra att prova på att bo där också. Tvättmaskin och diskmaskin ska ingå utifall jag bör tänka på något med dem.

Alla synpunkter är välkomna!
 
Skriv ett tydligt kontrakt där det specas vad du respektive hyresvärden är ansvarig för, exempelvis om någon maskin skulle gå sönder/behöva service.
Jag tror att det blir med blocket bostads kontrakt då de utformar såna också, så där borde det stå med men ska läsa kontraktet noga! :up:

Jag är helt nybörjare på detta men i vanliga fall brukar det väl vara hyresvärden som står för sånt?
 
Ta bilder på lägenhetens skick/alla väggar så du inte blir anklagad för något när du sedan flyttar ut och hamnar i en tvist om betalning/ersättning, Ett så tydligt kontrakt som möjligt vad som gäller
Smart, tack!

Kanske en dum fråga ... Men brukar man få göra hål i väggarna för att sätta upp tavlor tex?
 
Jag tror att det blir med blocket bostads kontrakt då de utformar såna också, så där borde det stå med men ska läsa kontraktet noga! :up:

Jag är helt nybörjare på detta men i vanliga fall brukar det väl vara hyresvärden som står för sånt?

Ja sådant ska hyresvärden stå för, men ha med det i kontraktet också. Även om ni har Blockets kan ni skriva ett tilläggskontrakt. Det du ska stå för är typ byte av glödlampor, ev ny gummipackning på kranar och annat liknande billigt.
 
Smart, tack!

Kanske en dum fråga ... Men brukar man få göra hål i väggarna för att sätta upp tavlor tex?

Jag hade inte gjort det för ett så kort kontrakt (om uthyraren ens går med på det... jag hade inte gjort det som uthyrare). Man får göra hål för tavlor etc som hyresgäst men man ska också vara beredd på att få en smäll när man flyttar om värden anser att man varit för oförsiktig med hålen.
 
Ja sådant ska hyresvärden stå för, men ha med det i kontraktet också. Även om ni har Blockets kan ni skriva ett tilläggskontrakt. Det du ska stå för är typ byte av glödlampor, ev ny gummipackning på kranar och annat liknande billigt.
Ska kolla först om det står i blockets kontrakt :up: tack!
 
Jag hade inte gjort det för ett så kort kontrakt (om uthyraren ens går med på det... jag hade inte gjort det som uthyrare). Man får göra hål för tavlor etc som hyresgäst men man ska också vara beredd på att få en smäll när man flyttar om värden anser att man varit för oförsiktig med hålen.
Jag hade inte heller gjort det för så kort tid. Jag hade inte orkat stå och måla om någon annans lägenhet för några tavelhål.

Kul med lägenhet! Hoppas allt är bra och du får hyra den. 😊
Jag får kolla först hur det ser ut redan först men ska tänka på era svar också, tack! :up:

Annars finns det sätt att sätta upp tavlor utan hål, får se om det är tapet eller målade väggar.
 
Se till att du får alla nycklar som tillhör bostaden ;)

Är den möblerad eller omöblerad? Om möblerad kan det vara en idé att dokumentera vad hyresvärden lämnat kvar och dess skick, i fall slitage/skador skulle uppstå. Det kan även vara värt att dokumentera vad du tar med dig, så du inte glömmer kvar något sedan.
 
Se till att du får alla nycklar som tillhör bostaden ;)

Är den möblerad eller omöblerad? Om möblerad kan det vara en idé att dokumentera vad hyresvärden lämnat kvar och dess skick, i fall slitage/skador skulle uppstå. Det kan även vara värt att dokumentera vad du tar med dig, så du inte glömmer kvar något sedan.
Apropå nycklar, så hyresvärden ska inte behålla en nyckel för att kunna komma in om något behöver repareras?
 
Apropå nycklar, så hyresvärden ska inte behålla en nyckel för att kunna komma in om något behöver repareras?
Om du litar på att hyresvärden inte går in i lägenheten vid andra tillfällen... men skriv då tydligt i kontraktet hur och när hyresvärden får gå in. Annars är det vanligt att man får alla nycklar, och om behöver repareras avtalar ni tid när hyresvärden kan dyka upp.
 
Om du litar på att hyresvärden inte går in i lägenheten vid andra tillfällen... men skriv då tydligt i kontraktet hur och när hyresvärden får gå in. Annars är det vanligt att man får alla nycklar, och om behöver repareras avtalar ni tid när hyresvärden kan dyka upp.
Då vet jag det, tack!
 
Ta bilder på lägenhetens skick/alla väggar så du inte blir anklagad för något när du sedan flyttar ut och hamnar i en tvist om betalning/ersättning, Ett så tydligt kontrakt som möjligt vad som gäller
Här lägger jag till: Se till att datum-märka bilderna så att hyresvärden inte kan komma sedan och säga att de är tagna 6 månader efter att du flyttade in och därmed skylla skadan på dig. De flesta telefoner har inställningar i kameran där man kan välja att ha det så att datumet syns längst ner i högra hörnet, typ som det gjorde på gamla digitalkameror (åtminstone min).
 
Här lägger jag till: Se till att datum-märka bilderna så att hyresvärden inte kan komma sedan och säga att de är tagna 6 månader efter att du flyttade in och därmed skylla skadan på dig. De flesta telefoner har inställningar i kameran där man kan välja att ha det så att datumet syns längst ner i högra hörnet, typ som det gjorde på gamla digitalkameror (åtminstone min).
Tillägg: Ett annat sätt att göra detta är att maila över bilderna till hyresvärden samma dag som du tar dem (typ dagen när du flyttar in), så går det att bevisa att bilderna - och därmed ev. skador - fanns redan då.
 
Ett annat tips som kan verka överdrivet men som är enkelt att göra är att se till att du skriver din signatur + datum på varenda sida av kontraktet. När jag har flyttat in i div. hyresrätter har det ibland varit kontrakt på 10+ sidor, och då är det viktigt att signera varje sida så att hyresvärden inte bara kan göra en ändring på t.ex. sida 3 och sedan hävda att detta var med i det ursprungliga kontraktet som du signerade på sida 10.
 
Ett annat tips som kan verka överdrivet men som är enkelt att göra är att se till att du skriver din signatur + datum på varenda sida av kontraktet. När jag har flyttat in i div. hyresrätter har det ibland varit kontrakt på 10+ sidor, och då är det viktigt att signera varje sida så att hyresvärden inte bara kan göra en ändring på t.ex. sida 3 och sedan hävda att detta var med i det ursprungliga kontraktet som du signerade på sida 10.
Det är inte överdrivet. Vi signerar alla sidor i våra kommersiella hyreskontrakt. Ett sånt kontrakt kan vara på över 100 sidor och det är alltid två ex. 😊
 
Apropå nycklar, så hyresvärden ska inte behålla en nyckel för att kunna komma in om något behöver repareras?
Nej, det behövs inte. Jag har förstahandskontrakt och värden har inte nyckel. Blir det något akut och de inte får tag på mig går de in med låssmed.
Är ju även bra för hyresvärden att inte ha nycklar som kan hamna i fel händer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 849
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 138
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 387
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp