Att tänka på som hyresgäst

Problemet är att TS inte trivs utan har fått problem.
Hon undrar om hyran.
När man frågar så får man ju svar på det.

Att TS inte vill pendla är fullt begripligt.
Mitt argument är att situationen med covid-19 inte är något som automatiskt stoppar all pendling.

För den hyran borde det gå att hitta något med ett korrekt bygglov och fullständigt kök.
Korrektion: Jag trivs bra faktiskt! Det är en punkt i listan över varför jag inte gärna vill flytta.
 
Ja och det har ni väl svarat på. Men att sen nästan kräva att hon ska söka lägenhet i Knivsta, Uppsala och annat är inte att svara på frågan. Hyran i sig verkar hon inte ifrågasätta utan jag tolkar det som hyran ihop med att förutsättningarna i boendet har ändrats är ämnet. Boenden i den kommunen lär inte växa på träd och hittar man nått, så är det dyrt.
Min fetning: Det är EXAKT min fråga :bow:
Alltså, även om det hade varit skälig hyra, hur mycket tycker ni att det borde påverka hyran att man plötsligt tar bort spis och ugn? Dvs man flyttat in med tanken på att man ska kunna bo där med spis och ugn men något förändrats som gör att man behöver istället köpa en bänkspis.

Hyresvärden har erbjudit sig att sänka en rätt låg procent av hyran och "betala" (dra av på hyran) en ny bänkspis. Men jag känner att jag hellre skaffar en bänkspis själv och får mera sänkt hyra. Men hur mycket är rimligt? I procent typ.
 
Jag har inga procentsatser uysb hade nog fått rådfråga hyresgästföreningen om det gällde mitt eget boende. Men tycker absolut att en större sänkning vore på sin plats, definitivt en betydligt större sänkning än din hyresvärd föreslagit. Med tanke på att det är en rätt rejäl sänkning av standarden att ta bort spis och ugn - även om du får (för hyresvärden, iaf...) skaffa lösningar så att du ändå kan laga mat. Kommer inte ihåg om din hyra nu är 11 eller 12 tusen, men oavsett så är ju 1000:- inte ens 10%. Vilket jag tycker känns lågt, särskilt med tanke på situationen.
 
Med hjälp av ganska ordentligt bidrag, något de flesta inte har möjlighet till.
Nu vill jag inte spekulera i TS ekonomi, men kan bara säga rent allmänt att man får inte bostadsbidrag om man är barnlös ensamstående över 28 års ålder. Är inte hundra på var åldersgränsen ligger men tror den är vid 28 år.
 
Nu vill jag inte spekulera i TS ekonomi, men kan bara säga rent allmänt att man får inte bostadsbidrag om man är barnlös ensamstående över 28 års ålder. Är inte hundra på var åldersgränsen ligger men tror den är vid 28 år.
Det är 29 år faktiskt, jag kollade upp den saken.
 
Så tänkte jag också, men frågan är hur man ska värdera tillgång till lös ugn och lösa plattor.

Om TS själv köper dessa så borde det rimligen räknas som att de inte finns. Eftersom det inte är hyresvärden som står för dem, alltså ingår det inte i boendet. TS får ju då också själv ansvara för att de fungerar och ta kostnaden för att byta ut/laga vid behov etc (vilket ju faller på hyresvärden OM de ingår i boendet). Tänker jag.
 
Problemet är att den lösa ugnen/spisen är min isåfall. Dvs det är egentligen ett boende utan spis/ugn, men pga hyresvärden vet att jag har en spis/ugn så ska den bli värd mera..? Jag håller inte riktigt med i den tankegången.
Ska du köpa dessa så måste du ju dessutom betala en rätt rejäl slant för något som du behöver endast i några månader. Det ska ju också räknas in i ekvationen
 
Om TS själv köper dessa så borde det rimligen räknas som att de inte finns. Eftersom det inte är hyresvärden som står för dem (och se till att de fungerar osv), alltså ingår det inte i boendet.
Det är lite så jag tänker, de erbjöd sig att dra av priset från min nästa hyra men det kändes som att det kunde bli lite förvirrande. Att det borde vara bättre med att den är tydligt min och lägre hyra övht istället.
 
Ska du köpa dessa så måste du ju dessutom betala en rätt rejäl slant för något som du behöver endast i några månader. Det ska ju också räknas in i ekvationen
Nja, jag kollade upp priser och de är inte så hemskt dyra. Och det fanns ett par på blocket tex.
 
Det är lite så jag tänker, de erbjöd sig att dra av priset från min nästa hyra men det kändes som att det kunde bli lite förvirrande. Att det borde vara bättre med att den är tydligt min och lägre hyra övht istället.

Är den din så tar du ju dessutom med dig den vid flytt, eller gör vad du vill med den öht. Å andra sidan är det också ditt problem (och kostnad) om den skulle gå sönder så att du behöver en ny.

(Jag bara spånar/resonerar/bollar tanken här.)

(Sorry, lade till nån rad om det i förra inlägget också medan du svarade/citerade, jag var lite för långsam.)
 
Är den din så tar du ju dessutom med dig den vid flytt, eller gör vad du vill med den öht. Å andra sidan är det också ditt problem (och kostnad) om den skulle gå sönder så att du behöver en ny.

(Jag bara spånar/resonerar/bollar tanken här.)

(Sorry, lade till nån rad om det i förra inlägget också medan du svarade/citerade, jag var lite för långsam.)
Absolut, det förstår jag. Jag ska dock bara bo här en kort tid och hoppas att den fungerar så länge iallafall ;)
 
@Asko Har du sett detta:
Nej. Du som hyr en del av någon annans bostad kan inte få bidrag till dina bostadskostnader om den person som äger bostaden eller har kontraktet för hyresrätten/bostadsrätten också bor permanent eller tidvis i bostaden.
Det här kan bli allvarligt för dig om du inte talar om för FK att ditt hyresavtal har ändrats.

Jag skulle kräva en hyra som kompenserar för hela den skillnaden också.
Vad gäller egentligen för uppsägning av hyresavtalet ni har under de här omständigheterna. Jag tänker på om det finns rätt till kompensation om det går att hävda avtalsbrott e.dyl. i relation till vad som är giltiga skäl för uppsägning osv. För situationen är ju egentligen att de inte kan tillhandahålla den lägenhet som de avtalat om att upplåta.

Eller är meningen att ni ska ha ett hyresavtal på en lägenhet som officiellt inte finns och du sedan ska ha hyressänkning för att den inte fyller avtalad standard? (samtidigt som hyresvärden ska bevisa för BN att du är inneboende i deras bostad!)
Det låter i så fall rejält shady. Se till på att du inte gör något som innebär att du hamnar i en situation som innebär att du gråzonsfifflar mer än du själv vill eller är medveten om bara för att din hyresvärd gör det.
 
@Asko Har du sett detta:
Jag skulle kräva en hyra som kompenserar för hela den skillnaden också.
Vad gäller egentligen för uppsägning av hyresavtalet ni har under de här omständigheterna. Jag tänker på om det finns rätt till kompensation om det går att hävda avtalsbrott e.dyl. i relation till vad som är giltiga skäl för uppsägning osv. För situationen är ju egentligen att de inte kan tillhandahålla den lägenhet som de avtalat om att upplåta.
Iom att kontraktet ändras så kapitalt så gäller det ju inte längre. Känns som att det är @Asko som sägs upp med för kort varsel snarare än tvärt om.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 138
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 386
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp