Att tänka på som hyresgäst

@Asko Har du sett detta:
https://www.forsakringskassan.se/wp...U!/#panelfe957d2e-77ed-4f92-9de6-44911cc52fd1
Det här kan bli allvarligt för dig om du inte talar om för FK att ditt hyresavtal har ändrats.

Jag skulle kräva en hyra som kompenserar för hela den skillnaden också.
Vad gäller egentligen för uppsägning av hyresavtalet ni har under de här omständigheterna. Jag tänker på om det finns rätt till kompensation om det går att hävda avtalsbrott e.dyl. i relation till vad som är giltiga skäl för uppsägning osv. För situationen är ju egentligen att de inte kan tillhandahålla den lägenhet som de avtalat om att upplåta.

Eller är meningen att ni ska ha ett hyresavtal på en lägenhet som officiellt inte finns och du sedan ska ha hyressänkning för att den inte fyller avtalad standard?
Det låter i så fall rejält shady. Se till på att du inte gör något som innebär att du hamnar i en situation som innebär att du gråzonsfifflar mer än du själv vill eller är medveten om bara för att din hyresvärd gör det.
Det är ingen oro för FK för den delen, så det behöver ni/jag inte tänka på som tur är. De är inte inblandade.

Jag funderar lite över kompensation också, jag är dock villig till att stå över den om jag får lägre hyra istället. Jag tänker ta upp det till mötet med juristen på fredag för jag vill inte råka säga något om en kompensation som jag kanske inte har rätt till.

Och så ska jag självklart fråga juristen om det är verkligen tillåtet att hyra och bo i hyresbostaden som den blir pga detta. Innan detta hände så trodde jag att det var helt godkänt och klart.
 
Iom att kontraktet ändras så kapitalt så gäller det ju inte längre. Känns som att det är @Asko som sägs upp med för kort varsel snarare än tvärt om.
Fast de kan inte kräva att jag flyttar ut innan de tre månaderna uppsägningstid är slut bara för att bostaden kommer att bli något som inte riktigt står i kontraktet väl? Fast det enda som jag kan komma på där är saknaden av en spis/ugn, inte så noggrant kontrakt i att det står exakt vad bostaden innehåller, bara att hyresvärden ska underhålla vissa saker (däribland spis och ugn). Det går väl inte att riva kontrakt bara så där?
 
Iom att kontraktet ändras så kapitalt så gäller det ju inte längre. Känns som att det är @Asko som sägs upp med för kort varsel snarare än tvärt om.
Jag tycker det låter allmänt oklart hur HV tänkt hantera avtalssituationen...

Och det är en så ovanlig grund för uppsägning så frågan är vad som gäller då? Får man häva besittningsrätten av det skälet? Får man säga upp i förtid?
 
Fast de kan inte kräva att jag flyttar ut innan de tre månaderna uppsägningstid är slut bara för att bostaden kommer att bli något som inte riktigt står i kontraktet väl? Fast det enda som jag kan komma på där är saknaden av en spis/ugn, inte så noggrant kontrakt i att det står exakt vad bostaden innehåller, bara att hyresvärden ska underhålla vissa saker (däribland spis och ugn). Det går väl inte att riva kontrakt bara så där?
Nej det kan de nog inte men jag tänkte utifrån det som @MiaMia skrev om ifall ditt bidrag fungerar för ett kontrakt som inneboende
 
Jag tycker det låter allmänt oklart hur HV tänkt hantera avtalssituationen...

Och det är en så ovanlig grund för uppsägning så frågan är vad som gäller då? Får man häva besittningsrätten av det skälet? Får man säga upp i förtid?
Jag tycker att det skulle låta lite knasigt att borttagning av spis/ugn skulle vara en grund för uppsägning och hävning av besittningsrätt etc.
 
Jag tycker att det skulle låta lite knasigt att borttagning av spis/ugn skulle vara en grund för uppsägning och hävning av besittningsrätt etc.
Det handlar ju inte om spisen i sig, utan den formella statusen.
De ska bevisa för BN att det inte är en separat lägenhet och att du är inneboende för att slippa straffavgifter för att inte ha de bygglov som de behöver.

Rimligen behöver de säga upp dig och avsluta hyresavtalet då. Och skriva ett nytt avtal om inneboende ifall du ska bo kvar. Annars har de ju två olika officiella versioner på hur de använder sitt uthus.

Alternativt så fortsätter de att gentemot dig hävda att det är en "riktig lägenhet" som de hyr ut - men som då är defekt/undermålig.
Men det kanske är tydligt att det är den linjen som HV vill gå? I så fall är det jag som har missat att det varit uttalat.

Jag kan inte detaljer men i vart fall ibland är skälet att bostaden inte längre ska vara bostad och vissa myndighetsförelägganden grund för att avsluta hyresförhållandet? Men nu glömde jag att du privathyr och då faller nog frågan under vilka förutsättningar som de kan säga upp, det är väl friare med det då.
 
Det handlar ju inte om spisen i sig, utan den formella statusen.
De ska bevisa för BN att det inte är en separat lägenhet och att du är inneboende för att slippa straffavgifter för att inte ha de bygglov som de behöver.

Rimligen behöver de säga upp dig och avsluta hyresavtalet då. Och skriva ett nytt avtal om inneboende ifall du ska bo kvar. Annars har de ju två olika officiella versioner på hur de använder sitt uthus.

Alternativt så fortsätter de att gentemot dig hävda att det är en "riktig lägenhet" som de hyr ut - men som då är defekt/undermålig.
Men det kanske är tydligt att det är den linjen som HV vill gå? I så fall är det jag som har missat att det varit uttalat.

Jag kan inte detaljer men i vart fall ibland är skälet att bostaden inte längre ska vara bostad och vissa myndighetsförelägganden grund för att avsluta hyresförhållandet? Men nu glömde jag att du privathyr och då faller nog frågan under vilka förutsättningar som de kan säga upp, det är väl friare med det då.
Jag tänker mig om vi kommer överens så skriver vi då ett nytt kontrakt. Och så länge juristen håller med om att det är möjligt.

Hyresvärden sms:ade ikväll och var positiv till mötet på fredag och till lägre hyra :up:
 
Jag tänker mig om vi kommer överens så skriver vi då ett nytt kontrakt. Och så länge juristen håller med om att det är möjligt.

Hyresvärden sms:ade ikväll och var positiv till mötet på fredag och till lägre hyra :up:
Kontrakt som inneboende eller ett ändrat lägenhetshyreskontrakt?
 
Men är det värt att köpa kokplattor och en separat ugn för några månaders boende? Är ju inte som att det är ngt du kommer behöva sen? Blir väl bara meckigt att stå med dessa saker sedan? Vad är juristen inkopplad för att göra? Hängde inte riktigt med på den.
 
Men är det värt att köpa kokplattor och en separat ugn för några månaders boende? Är ju inte som att det är ngt du kommer behöva sen? Blir väl bara meckigt att stå med dessa saker sedan? Vad är juristen inkopplad för att göra? Hängde inte riktigt med på den.
Det finns bänkspisar som är kombinerade med ugn och ett par kokplattor. På blocket när jag tittade sist så fanns det några för 4-500 kr. Jag tyckte inte att det var så fruktansvärt dyrt.
(Jag har köpt dyrare grejer till denna korta tid :o:angel:)
Juristen är något som jag hade tillgång till via jobbet och som jag tänkte att jag kunde passa på att utnyttja. Bara för att se vad som gäller, dvs kan jag bo i en hyresrätt utan spis/ugn men med egen bänkspis och det räknas ändå som inte en andra matlagningsplats för hyresvärden då det är något som jag tar med mig i flytten. Och lite annat.
 
Problemet är att den lösa ugnen/spisen är min isåfall. Dvs det är egentligen ett boende utan spis/ugn, men pga hyresvärden vet att jag har en spis/ugn så ska den bli värd mera..? Jag håller inte riktigt med i den tankegången.

Jag hade inte velat köpa in spisplattor och lös ugn av den enkla anledningen att jag hade inte velat ha det ansvaret i någon annans hus. Om hyresvärden köper in, installerar och placerar så har hyresvärden ett visst ansvar om något händer (t.ex. en brand) men om du köpt in dem och de egentligen inte finns så faller väl ansvaret på dig? Det hade jag velat undvika.
 
Jag hade inte velat köpa in spisplattor och lös ugn av den enkla anledningen att jag hade inte velat ha det ansvaret i någon annans hus. Om hyresvärden köper in, installerar och placerar så har hyresvärden ett visst ansvar om något händer (t.ex. en brand) men om du köpt in dem och de egentligen inte finns så faller väl ansvaret på dig? Det hade jag velat undvika.
Vattekokare, brödrost och microvågsugn fungerar ju på samma sätt, så det är ju ingen egentlig skillnad.
 
Vattekokare, brödrost och microvågsugn fungerar ju på samma sätt, så det är ju ingen egentlig skillnad.

Ja, det är iofs sant. Men om nu HV inte får ha ett fungerande kök i uthuset om man som hyresgäst ändå köper in så man har den funktionen och något händer. Jag hade inte velat stå med det ansvaret.
 
Jag tycker att det skulle låta lite knasigt att borttagning av spis/ugn skulle vara en grund för uppsägning och hävning av besittningsrätt etc.
Du sitter lika löst oavsett.
Besittningsrätt har du inte hur som helst.
Det är en privat uthyrning som inte ingår i någon affärsmässig verksamhet.
Om de vill ha tillbaka bostaden till sin familj så får de det med 3 månaders uppsägningstid.
Vägrar du flytta så måste de ta det till Hyresnämnden och då så tar det kanske ett halvår att få ur dig.
Vid den tiden så har ju din tid löpt ut.

Men det troligaste är att hyresvärden just nu är mest orolig för att inte kunna hyra ut alls. De behöver nog de där inkomsterna och är rädda för att du skall flytta.
 
Ja, det är iofs sant. Men om nu HV inte får ha ett fungerande kök i uthuset om man som hyresgäst ändå köper in så man har den funktionen och något händer. Jag hade inte velat stå med det ansvaret.
Det är nog bäst att hyresgästen står för den lösa utrustningen så att inte Kommunen kan hävda att bostaden hyrs ut med kök.
Om jag hade varit hyresvärden så hade jag sänkt hyran betydligt och sedan inte hållit med någon utrustningen alls för att inte få problem med bygglovet.
 
@Asko Om du trivs, egentligen inte har problem med den höga hyran och dessutom bara ska bo en kort tid så förstår jag inte varför du bråkar om det?
Du riskerar ju bara att bli osams med hyresvärden. Du kan föreslå ytterligare sänkning av hyran men annars är ju det här en ”take it or leave it”-situation.
Förstår inte heller varför du skulle krångla med att köpa plattor osv själv, det ger dig väl ingenting?

Om jag hade kunnat tänka mig att bo kvar trots att hyresvärden uppenbarligen är lite shady så hade jag velat ha det så smidigt som möjligt. Låt dem fixa inköp, var glad för att hyran blir lite lägre än du hade förväntat dig och sen flyttar du enligt plan om några månader.
Du kommer ju kunna laga mat även på lösa plattor/lös ugn.
 
Det är nog bäst att hyresgästen står för den lösa utrustningen så att inte Kommunen kan hävda att bostaden hyrs ut med kök.
Om jag hade varit hyresvärden så hade jag sänkt hyran betydligt och sedan inte hållit med någon utrustningen alls för att inte få problem med bygglovet.

Ja, för HV är det ju bäst. Men jag hade inte känt mig bekväm med det som hyresgäst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 849
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 138
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 387
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp