Att tänka på som hyresgäst

Du sitter lika löst oavsett.
Besittningsrätt har du inte hur som helst.
Det är en privat uthyrning som inte ingår i någon affärsmässig verksamhet.
Om de vill ha tillbaka bostaden till sin familj så får de det med 3 månaders uppsägningstid.
Vägrar du flytta så måste de ta det till Hyresnämnden och då så tar det kanske ett halvår att få ur dig.
Vid den tiden så har ju din tid löpt ut.

Men det troligaste är att hyresvärden just nu är mest orolig för att inte kunna hyra ut alls. De behöver nog de där inkomsterna och är rädda för att du skall flytta.
Jag har full förståelse att de kan säga upp mig med 3 månaders uppsägningstid, det jag fann otroligt var att det skulle vara grund till att typ riva kontraktet och förbipassera de där 3 månaderna.

Jag tror och hoppas lite som du :o:angel:
 
@Asko Om du trivs, egentligen inte har problem med den höga hyran och dessutom bara ska bo en kort tid så förstår jag inte varför du bråkar om det?
Du riskerar ju bara att bli osams med hyresvärden. Du kan föreslå ytterligare sänkning av hyran men annars är ju det här en ”take it or leave it”-situation.
Förstår inte heller varför du skulle krångla med att köpa plattor osv själv, det ger dig väl ingenting?

Om jag hade kunnat tänka mig att bo kvar trots att hyresvärden uppenbarligen är lite shady så hade jag velat ha det så smidigt som möjligt. Låt dem fixa inköp, var glad för att hyran blir lite lägre än du hade förväntat dig och sen flyttar du enligt plan om några månader.
Du kommer ju kunna laga mat även på lösa plattor/lös ugn.
Jag bråkar inte tycker jag. Det enda jag tyckte var att jag skulle ha lägre hyra än vad de erbjöd (1000 kr mindre) pga det blir utan spis och ugn.
Och för att ge något tillbaka så tyckte jag att det lät vettigast (och mest lagligt) att jag köpte och hade egen bänkspis. Annars kan ju kommunen anse att det är hyresvärdens bänkspis om de ger mig den.
Dvs jag försökte få och samtidigt ge tillbaka, en kompromiss så att bägge får vad man vill.

Plus att det kändes lite mera lagligt. Men ska prata med juristen just för att vi bägge vill att det ska gå lagligt till.

Hyresvärden verkade positiv iallafall!

Tillägg: Och varför jag vände mig hit var att jag ville fråga om det lät vettigt att vilja ha lägre hyra i det här fallet och hur mycket lägre det borde vara. Tyckte att jag fick bra svar på den frågan :up:
 
Senast ändrad:
Jag har full förståelse att de kan säga upp mig med 3 månaders uppsägningstid, det jag fann otroligt var att det skulle vara grund till att typ riva kontraktet och förbipassera de där 3 månaderna.
Du kan riva kontraktet om du vill.
De kan inte bara slänga ut dig.
Sitt kvar och betala hyran så sitter du säkert tiden ut.
De måste oavsett hur bostaden klassas eller kontraktet ser ut gå via Hyresnämnden för att få ut dig.
I Stockholms län är handläggningstiden säkert ett år.
 
Hur har det gått med spisen @Asko ??
Trevligt att du undrar :love:
De vill byta ut den till något som jag uppfattar som kan se mera tillfällig ut än den nuvarande spisen. Jag sa att jag kunde bara tänka mig att lägga ut pengar på att köpa en typ begagnad bänkspis och om de ville ha mer än så då fick de betala, det var inget problem för dem. De ville ha typ ugn i skåp och plattor på bänken.
Får se hur de tänker och om det godkänns dock.
Vi har iallafall sagt att det ska göras under september och i början på oktober (ny hyresmånad) så skriver vi ett nytt kontrakt där jag blir inneboende istället, för det är vad som krävs just nu.
Och så har de gått med på lägre hyra men vi är nog inte riktigt överens än om exakt hur mycket, får se när de kommer med sitt "motbud".
 
Riktigt så enkelt är det inte.
Om inte någon ekonomisk transaktion typ förskottshyra eller deposition är erlagd som bekräftelse på kontraktet.
Det finns något prejudikat på det någonstans, men jag orkar inte leta rätt på det nu.

Jag hade en avhoppad hyresgäst och ville driva in ersättning för det. Men enligt juristen som jag då hade kontakt med så skulle det inte vara möjligt utan just bekräftande betalning.
 
Riktigt så enkelt är det inte.
Om inte någon ekonomisk transaktion typ förskottshyra eller deposition är erlagd som bekräftelse på kontraktet.
Det finns något prejudikat på det någonstans, men jag orkar inte leta rätt på det nu.

Jag hade en avhoppad hyresgäst och ville driva in ersättning för det. Men enligt juristen som jag då hade kontakt med så skulle det inte vara möjligt utan just bekräftande betalning.

Intressant! Läser just nu hyresrätt och tycker det låter konstigt att det behöver vara någon ekonomisk transaktion. Hyresavtal har inga formkrav och hyrestiden påbörjas efter anbud+accept. Så länge tänkt inflyttnings månad innefattas i uppsägningstiden så borde hyra kunna krävas för den tid.

Ska kolla om jag kan hitta prejudikatet för det, hade varit intressant att läsa i lärande syfte :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 850
Gravid - 1år Min man kommer från ett annat EU-land (fast är medborgare i Sverige). Nästa vår får vi vårt första barn och han vill gärna att vi provar...
Svar
16
· Visningar
2 138
Senast: vinkelina
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 387
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp