Att tänka på vid arbetsintervju

Wille

Trådstartare
Jag har blivit kallad till en arbetsintervju och jag har verkligen ingen vana av situationen.

Hur bör jag förbereda mig?

Om jag får frågor om min hälsa, hur ärlig kan man vara? Det är ett fysiskt jobb och jag är fysiskt frisk, men jag har psykisk ohälsa.
 
Jag kan inte påminna mig om att jag har fått någon fråga om min hälsa på en arbetsintervju. Tveksamt om frågor om hälsa ens får ställas?
 
Somliga arbeten kräver ju specifika fysiska eller psykiska egenskaper som kan behöva utvärderas, men söker man ett sådant jobb så är man sannolikt väl medveten om förutsättningarna. I ditt fall låter det inte som om du behöver oroa dig, jag hade gått dit med inställningen att svara ärligt på de frågor som ställs och strunta i de frågor som inte ställs. Lycka till! :up:
 
Är din psykiska ohälsa något som du räknar med kommer kräva särskilda insatser eller hänsynstagande från din arbetsgivare/kollegor så kan det ju vara värt att ta upp. Annars är det ingen annans ensak än din.

I övrigt vad gäller förberedelser så hade jag förberett mig på att förklara varför jag passar för tjänsten, eventuellt klura ut en fråga eller två, påstå något som visar att du faktiskt greppat vad jobbet innebär eller vad det är för företag och vara beredd på att komma med någon bra och någon mindre bra personlig egenskap
 
Är din psykiska ohälsa något som du räknar med kommer kräva särskilda insatser eller hänsynstagande från din arbetsgivare/kollegor så kan det ju vara värt att ta upp. Annars är det ingen annans ensak än din.

I övrigt vad gäller förberedelser så hade jag förberett mig på att förklara varför jag passar för tjänsten, eventuellt klura ut en fråga eller två, påstå något som visar att du faktiskt greppat vad jobbet innebär eller vad det är för företag och vara beredd på att komma med någon bra och någon mindre bra personlig egenskap
Jag går hos psykolog en gång i veckan just nu så det påverkar ju arbetet om jag behöver vara frånvarande för det. Typiskt.
 
Ang hälsan så har vi haft frågan "har du några sjukdomar som du tror skulle kunna påverka jobbet negativt" som fråga när jag varit med och hållit anställningsintervjuer. Det är väl just det, om sjukdomen kan påverka jobbet som det kan vara bra att vara ärlig, tänker jag. Annars tycker jag inte du behöver ta upp eventuella sjukdomar, psykiska eller fysiska, om du inte tror att det faktiskt är relevant.

I övrigt, läs på om företaget/yrket och fundera över varför du vill jobba just där, och med det yrket. Det tycker jag är en väldigt avslöjande fråga hos oss åtminstone! Förbered hur du vill presentera dig själv, ofta brukar en intervju börja med "berätta lite om dig själv".

Och - det är helt okej och väldigt vanligt att vara nervös! Vi hade en som påstod att han inte var nervös, men hade stora svettfläckar under armarna. Han fick inte fortsätta efter provanställning, eftersom han aldrig kunde erkänna att han hade fel...
 
Nu har anställningsintervjun varit och jag undrar om intervjuer brukar vara så korta som en kvart? Eller är jag bortsållad på en gång?
 
Nu har anställningsintervjun varit och jag undrar om intervjuer brukar vara så korta som en kvart? Eller är jag bortsållad på en gång?
Det låter väldigt kort i mina öron, men det kanske skiljer sig mellan olika branscher? Sa de något om hur processen går till, ifall de kommer kalla ett urval till en andra intervju eller till tester av något slag?
 
Det låter väldigt kort i mina öron, men det kanske skiljer sig mellan olika branscher? Sa de något om hur processen går till, ifall de kommer kalla ett urval till en andra intervju eller till tester av något slag?
Nej, det sas inget om fler intervjuer eller tester. Det är ett säsongsjobb så jag vet inte om det spelar roll.

Jag känner mig jättenervös nu och känner att jag nog redan är bortsållad 😔. Usch.

Jag skulle få besked nästa vecka.
 
Nej, det sas inget om fler intervjuer eller tester. Det är ett säsongsjobb så jag vet inte om det spelar roll.

Jag känner mig jättenervös nu och känner att jag nog redan är bortsållad 😔. Usch.

Jag skulle få besked nästa vecka.
Äsch, ta inte ut sorgen i förskott :) det kan ju vara att de tycker du var klockren och inte behövde veta så mycket mer.
De intervjuer jag varit på som varit längre har varit på fasta tjänster, det behöver ju inte alls vara samma för ett säsongsjobb.

Och skulle du inte få det, så tänk på sån bra träning du haft på att gå på intervju :) Så kanske nästa intervju blir lättare.
 
Äsch, ta inte ut sorgen i förskott :) det kan ju vara att de tycker du var klockren och inte behövde veta så mycket mer.
De intervjuer jag varit på som varit längre har varit på fasta tjänster, det behöver ju inte alls vara samma för ett säsongsjobb.

Och skulle du inte få det, så tänk på sån bra träning du haft på att gå på intervju :) Så kanske nästa intervju blir lättare.
Jag är väldsbäst på att ta ut sorger i förskott.

Men ja, intervjun är ju en erfarenhet som jag kan ha nytta av senare.

Nu får jag titta framåt och skicka in fler ansökningar.
 
Nu har anställningsintervjun varit och jag undrar om intervjuer brukar vara så korta som en kvart? Eller är jag bortsållad på en gång?

På de två senaste intervjuerna för de jobb jag faktiskt fått (tänker att det är de interjuver som är relevanta, de för jobb jag inte fått spelar ju mindre roll för din frågeställning) har det skiljt mycket. Förra jobbet var intervjun typ 2 h. Jag hade inte räknat med så länge och visste typ inte vad jag skulle säga längre när intervjun bara fortsatte och fortsatte :p

Intervjun för nuvarande jobb var typ 10-15 minuter, handlade jättelite om vad jag gjort tidigare och så och gick mest ut på att chefen presenterade företaget och berättade vad de höll på med. :)
 
På de två senaste intervjuerna för de jobb jag faktiskt fått (tänker att det är de interjuver som är relevanta, de för jobb jag inte fått spelar ju mindre roll för din frågeställning) har det skiljt mycket. Förra jobbet var intervjun typ 2 h. Jag hade inte räknat med så länge och visste typ inte vad jag skulle säga längre när intervjun bara fortsatte och fortsatte :p

Intervjun för nuvarande jobb var typ 10-15 minuter, handlade jättelite om vad jag gjort tidigare och så och gick mest ut på att chefen presenterade företaget och berättade vad de höll på med. :)
Positivt ändå att det faktiskt går att få jobb efter en så kort intervju. Jag får väl hålla hoppet uppe ett tag till i alla fall.
 
Nu har anställningsintervjun varit och jag undrar om intervjuer brukar vara så korta som en kvart? Eller är jag bortsållad på en gång?
Det låter väldigt kort, men hur var känslan under intervjun? Verkade de intresserade av dig? Hade du frågor till dem? Pratade ni om det som kändes viktigt för arbetet?
 
Det låter väldigt kort, men hur var känslan under intervjun? Verkade de intresserade av dig? Hade du frågor till dem? Pratade ni om det som kändes viktigt för arbetet?
Jag hade svårt att få en känsla för vad de tyckte om mig under intervjun, men frågor jag fick var bl.a. vad jag visste om företaget, vad som var positivt med mig, vad som inte var så positivt med mig, vad jag trodde att andra tyckte om mig m.m. Jag ställde också lite frågor. De berättade också en del om arbetet. Så i runda slängar fick vi väl med det viktigaste i alla fall.
 
Jobbet jag har nu var inte intervjunen längre än 10 min.
Var på en intervju nu förra veckan som var över 30 min och kommer troligen inte bli erbjuden jobbet. (Blir jag kommer jag troligen tacka nej).
 
Jobbet jag har nu var inte intervjunen längre än 10 min.
Var på en intervju nu förra veckan som var över 30 min och kommer troligen inte bli erbjuden jobbet. (Blir jag kommer jag troligen tacka nej).
Känns bra att det är fler än en som fått jobb efter en kort intervju.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag var på en arbetsintervju i december och allt verkade gå bra, vi kom överens om att jag skulle få börja på en praktik som skulle leda...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 750
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 206
Senast: manda
·
Kropp & Själ TW = Trigger warning för psykisk ohälsa. Jag tog äntligen kontakt med kuratorn på vårdcentralen för ett tag sen. Som liten hade jag...
Svar
2
· Visningar
1 077
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Har haft ett jättebra samtal idag med psykolog på företagshälsovården. Vi pratade om allt möjligt; min fysiska och mentala hälsa, PTSD...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp