Att tänka på vid samägande av transport

susanne

Trådstartare
Jag och en tjej i stallet funderar över att köpa en transport tillsammans. Är det någon som har några erfarenheter kring det? Några tips på vad man ska skriva för kontrakt. Hur sköter man underhåll? Om en person använder släpet mycket mer än den andra?

Dela med er av era erfarenheter.
 
Sv: Att tänka på vid samägande av transport

Jag har kompisar som äger en transport tillsammans. Nu använder de släpet lika mycket, så de delar på alla utgifter. Mitt förslag är att ni skriver upp på en lista när ni använder transporten så kan ni sedan räkna ut hur mycket ni ska betala vardera av underhållet om nu den ena använder den 75% och den andra 25%. Problemet är bara att det är inte bara vid körning trailern behöver underhållas, utan även om den står still bör den servas emellanåt, och "åldersslitage" bör ni väl dela lika på. Det är nog enklast att dela transport med någon som använder den i samma utsträckning, är det stor skillnad på användandet är det nog bättre att den ena äger transporten och att man i sådana fall hyr den per gång om man använder den väldigt lite.
 
Sv: Att tänka på vid samägande av transport

Skulle försöka på att satsa på en egen transport.
Skulle aldrig ha affärer i hop med en kompis. säkert sätt att ta död på den vänskapen. Visst det kan fungera men.....
 
Sv: Att tänka på vid samägande av transport

Vi har en transport ihop med grannen. Det har fungerat jättebra sen vi köpte den tillsammans för ca 5-6 år sen. Nu är det inte nån dyr fin transport, så det var inte så jättemycket pengar vi pungade ut med, men fullt användbar.
Vi använder den ungefär lika mycket var, men håller ingen stenkoll på exakt hur mycket. Vi hyr dessutom ut den lite till andra bekanta (men bara folk vi känner ganska väl) och pengarna vi får in i hyra läggs i en gemensam pott för underhåll, besiktning och skatt. Den står reggad på grannen, men står här hos oss eftersom vi har bästa möjligheten att ha den under tak. Vi har inte behövt kosta på den så väldigt stora summor, mycket tack vare att grannen är duktig på att meka själv.
 
Sv: Att tänka på vid samägande av transport

Ville kjøpe min første transport sammen med en venn på samme stall. Så lenge vi konkurrerte på samme nivå i samme gren var det ingen problemer. Ettersom vi utviklet oss i forskjellig retning, har jeg nå egen transport.
 
Sv: Att tänka på vid samägande av transport

Alternativet till att samäga är att istället för en boogie köpa en enaxlad med några år på nacken.

Ni som har en tillsammans med andra berätta gärna hur era överrenskommelser ser ut i mer detalj.
 
Sv: Att tänka på vid samägande av transport

Vi delar vår transport med en annan familj. Eller rättaresagt JAG och två personer i den familjen delar på det. Jag betalar ju :D

Transporten står skrivet på dem i försäkring och sådant, det står i deras gård/jordbruksfastighet eller nåt för att det var billigare (vet ej så noga hur det var).
Vi delar på alla avgifter, och skötsel. Dom målade utsidan, jag målade insidan. Vi tar 50 kr för att låna ut det till folk vi känner, och de pengarna tar vi oavkortat till renovering.

Men vi känner varandra väldigt väl så det är inte så "noga".. :p Släpet är ett gammalt Trane som vi köpte av en annan vi känner, för 10.000 kr. Det är jättefint och fritt från rost, men vi har målat om det och så som sagt och så ska vi byta golv (fick golvet gratis av pappa och han gör jobbet med så det kostar inget alls).
Vi har inget kontrakt eller så.
 
Sv: Att tänka på vid samägande av transport

Hur löser man problemet vem som ska använda transporten när båda vill ha den samtidigt? Det är något jag kan tänka bli ett problem, iaf om båda åker relativt ofta.

Ullis
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 032
Senast: Petronilla
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
809
Senast: mysboll
·
Hästmänniskan Hej! Det har nyligen uppstått en konflikt mellan mig och en kvinna som samäger en häst tillsammans. Vi har under ca 2 år ägt hästen 50%...
Svar
13
· Visningar
2 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp