Att tävla själv

Anna-KarinO

Trådstartare
Jag kan omöjligt vara den enda som ger mig ut på hopptävlingar själv, så startar en tråd för att samla bra tips för att göra tävlingen enklare.

Mitt liv har blivit enklare med de smidiga träningsbälten som man kan lägga mobil och bilnycklar i utan att det skramlar varje steg jag tar.
Sen kör jag alltid med alla benskydd på redan i transporten så jag ska slippa så lite jobb som möjligt på plats.
 
Jag åker/tävlar alltid själv, inte bara hoppning.
Fronturlastning är smidigt och lyxen när hästarna äntligen går att skicka själva på släpet. Att lära ponnyn att stå själv på släpet och uppbunden utanför medan jag sadlar underlättar men funkar tyvärr inte alltid. Islänningen är smidigast att ha med då han inte krånglar med sånt.

Att inte behöva gå till sekretariatet nu mer, när man kommer underlättar när jag är ute med ponnyn. Som tur är står han oftast fint i släpet när man lastar mellan klasserna.

Benskydd på under transportskydden kör jag också ofta på.
 
Sadelskåp i släpet med öppningen bakåt så att man lätt når alla saker även med hästen urlastad.
Långt grimskaft, 3m eller mer, så att man når skåpet utan att dra allt för mycket.
Spann och spångrep med så att man lätt kan mocka.
Våga fråga folk om hjälp när det blir tufft med tid eller som när kusen en dag inte skulle lastas :devil:
 
När man anmäler och jag vet att jag ska åka själv brukar jag skriva att jag gärna vill starta sent i klasserna (hoppning). Detta för att hinna gå banan utan att innan behöva plocka ut hästen. Här i mina krokar brukar de flera arrangörer kunna tillgodose detta om man skriver orsak.
 
Jag hade benskydd på i transporten när jag tävlade lokalt men när det blev regionalt med veterinärbesiktningar så gick ju inte det. Ibland får man försöka gå banan för andra klassen samtidigt som man går för den första för att man startar tidigt i andra klassen (jag gav upp att fråga om någon kunde hålla i hästen, efter ett antal nej). På framhoppningen är det lika bra att hänga på någon när de börjar hoppa fram lågt och deras medhjälpare höjer även om det blir lite för tidig framhoppningen. Risken är annars att inte hinna hoppa fram.

Något klubbarna kan göra för att hjälpa oss som inte har medhjälpare är att sätta upp alla banskisser på morgonen, och att ha klubbens funktionärer på framhoppningen för att höja och sänka hindren.

Något jag reflekterade över när jag var ute och tävlade (ensam) var hur ohjälpsamma de flesta var, och det blev sån stress att få ihop tävlingen så jag slutade tävla.
 
..., och att ha klubbens funktionärer på framhoppningen för att höja och sänka hindren.

Det tycker jag är en bra idé men främst för att slippa det kaos som emellanåt råder när medhjälpare höjer till höger och vänster utan samtycke från resterande på framridningen. Bättre att funktionärerna själva håller i det, men i samma andra börjar det ju bli svårt att få folk att hjälpa till på tävlingar :(
 
Jag har alltid åkt själv (någon enstaka gång haft medhjälpare men det är ju lyx;)) både dressyr, hoppning och fälttävlan.
Hästen får helt enkelt bli väluppfostrad. När jag fick nya hästar kunde de vara svåra att lasta eller att klä på och av ensam men det brukade ge sig rätt fort.
Hade alltid långt grimskaft så jag kunde parkera hästen och ändå röra mig runt omkring och nå bil och släp. Har aldrig benskydd till dressyr, om det av någon anledning behövdes (t.ex. om jag hade gräsbrodd för att hoppa direkt efter) så hoppade jag helt enkelt av innan jag skulle in på banan och tog av dem. Om ingen vänlig själ fanns till hands.
Vid hoppning har jag haft vissa hästar som jag vågat lämna till någon medan jag gått banan, andra red jag fram lite tidigare, skrittade och ställde sedan in i släpet medan jag gick banan. Så var det bara att plocka ut och rida fram lite kortare sedan.

Kaos blev det bara om jag stressade upp mig själv. Det mesta löste sig! Även den gången jag gick förbi sekretariatet på väg ut för att gå terrängbanan och såg att min starttid hade flyttats så jag skulle starta om 30 min och som sagt inte gått terrängen än :angel::D
 
Det tycker jag är en bra idé men främst för att slippa det kaos som emellanåt råder när medhjälpare höjer till höger och vänster utan samtycke från resterande på framridningen. Bättre att funktionärerna själva håller i det, men i samma andra börjar det ju bli svårt att få folk att hjälpa till på tävlingar :(

Ja och jag tycker det är så skrikigt och stressigt på framhoppningar. Föräldrarna som hjälper till ska samtidigt vara instruktörer åt sina barn (även vuxna barn) och det är frustration åt alla håll och kanter. Endel människor lägger dessutom beslag på hindret så att andra knappt kommer åt att hoppa.

En gång när jag var ensam rev min häst framhoppningshindret några gånger och mamman som stod där sa att river min häst igen så får jag sätta upp det själv. Ja det kan jag väl göra, men det blir ju knappast enklare för de andra på framhoppningen om jag ska hoppa av och upp på min häst och gå med den kring hindrena när han rivit.

Jag upplever att det skulle bli lugnare om det fanns 2 funktionärer som höjde och sänkte, och med tydliga regler om hur. Eventuella coachsamtal, eller av och påklädningar hade fått ske utanför framhoppningen. Jag ser såklart brister i det systemet också, men jag tror att säkerheten hade höjts, nu kan det vara sån kalabalik.
 
Ja och jag tycker det är så skrikigt och stressigt på framhoppningar. Föräldrarna som hjälper till ska samtidigt vara instruktörer åt sina barn (även vuxna barn) och det är frustration åt alla håll och kanter. Endel människor lägger dessutom beslag på hindret så att andra knappt kommer åt att hoppa.

En gång när jag var ensam rev min häst framhoppningshindret några gånger och mamman som stod där sa att river min häst igen så får jag sätta upp det själv. Ja det kan jag väl göra, men det blir ju knappast enklare för de andra på framhoppningen om jag ska hoppa av och upp på min häst och gå med den kring hindrena när han rivit.

Jag upplever att det skulle bli lugnare om det fanns 2 funktionärer som höjde och sänkte, och med tydliga regler om hur. Eventuella coachsamtal, eller av och påklädningar hade fått ske utanför framhoppningen. Jag ser såklart brister i det systemet också, men jag tror att säkerheten hade höjts, nu kan det vara sån kalabalik.

Det är ungefär 27 år sedan jag stod på framhoppning på inomhus-SM och det var lika kaosigt där som på de små lokala tävlingarna. Inga regler, ingen säkerhet.

Tror det hade funnits mycket att tjäna både effektivitesmässigt och säkerhetsmässigt om funktionärer med skinn på näsan styrt upp framhoppningen.
 
Jag tävlar än så länge bara lokalt, och även om det ofta är lite kaos på framhoppningen (pga ryttarna då) så brukar det fungera helt okej med höjning och sänkning, tycker jag. Finns alltid funktionärer på framhoppningen som kan hjälpa till med det och att lägga upp bommar.

Det händer väl att någon lägger beslag på ett framhoppningshinder, värst är när de lägger ner räcket på 40 och hoppar gång på gång :meh: Eller de som tar ner bakbommen på oxern, det fattar jag verkligen inte! Varför?
Men förutom det, som visserligen händer på i stort sett varje tävling men de flesta är faktiskt rätt snabba med att lägga upp hindret igen, så upplever jag sällan några problem med själva hindren, tack och lov.

Jag är alltid själv på framhoppningen och det brukar gå bra :)
 
Jag tror inte ens det är tillåtet att ta ner bakbommen på oxern. Man kanske vill göra det för att få över hästen om den vägrat några gånger, men regler är regler.
 
Sadelskåp i släpet med öppningen bakåt så att man lätt når alla saker även med hästen urlastad.
Långt grimskaft, 3m eller mer, så att man når skåpet utan att dra allt för mycket.
Jag brukar ibland fråga om jag kan få stå någonstans där jag kan ta med mig hästen upp bredvid släpet, så jag kommer åt saker i bilen medan jag klär på hästen. Annars har jag sadelbock (en sjuttiokronors bock från Biltema) och ser till att ställa fram allt innan jag lastar ur. Ösregnar det funkar det att sadla i släpet. Longerlina i grimma ovanpå tränset, och så binder jag upp hästen i släpet medan jag sadlar och fixar. (Utan att gå längre bort än att jag har full koll på honom; därav "häst bredvid släpet" ovan - jag går inte mer än någon meter från uppbunden häst, men det är bekvämt att t ex kunna brodda utan att behöva hålla honom still samtidigt.)
I hoppning har jag så här långt haft tur att starta så sent att jag kunnat gå banan innan urlastning, men så har jag oftast bara hoppat en klass, första för dagen, också, och annars har det funkat ändå.
Framhoppning har funkat bra, men det blev lite jobbigt när jag kom till en framhoppning där hindren låg på en decimeter över klassens höjd, var ensam ryttare där, och funktionärerna sa att de inte fick ändra hindren. (De var unga och jag antar att de blivit tillsagda det för att inte alla ryttare skulle börja kommendera dem att höja och sänka hit och dit, men jag lyckades hävda att det var rimligt att jag - även utan medhjälpare - skulle kunna få hoppa fram på den höjd klassen var.)
 
Jag åker jättemycket själv både med en och två hästar och tycker faktiskt bättre om det än att ha hjälp med mig. Ser alltid till att lastningen fungerar innan såklart (tävlar många olika hästar), att den går att binda upp och har grejer lätt tillgängligt. Sen brukar det bara vara att hålla lugnet och vara flexibel. Brukar kunna hänga på någon att hoppa fram, är ingen där går det ju faktiskt att hoppa av och fixa. Ibland har jag kollat banskiss och ryttarna innan mig i stället för banskiss.
 
...

Något klubbarna kan göra för att hjälpa oss som inte har medhjälpare är att sätta upp alla banskisser på morgonen, och att ha klubbens funktionärer på framhoppningen för att höja och sänka hindren.

....
Arrangören SKA ha en funktionär på eller vid framhoppningen från en halvtimme innan klassen startar till dess slut.

Jag tror inte ens det är tillåtet att ta ner bakbommen på oxern. Man kanske vill göra det för att få över hästen om den vägrat några gånger, men regler är regler.
Jo, man får lägga ner bakbommen, om man lägger ner den helt och inte bara på en sida.

Mvh,
Lady_S
 
Nu var det ett tag sen jag tävlade (slutade pga kaoset...)
Och jag har aldrig sett en funktionär på framhoppningen.
Inte i det avseendet jag hade önskat. Dvs lägga upp hinder som rivs/höja/sänka/kunna ta ton för ordningen.
För Ja,det finns de som rider in framför hinder eller stått i bredd parkerade på banan.

Jag hade behövt en sån funktionär,för jag hade sällan eller aldrig med mej medhjälpare som kunde ta ton eller kunde stå vid hindren och hjälpa till och jag var för ung för att våga säga nåt själv när folk bara var irriterade.
Så jag slutade hoppa..
 
Nu var det ett tag sen jag tävlade (slutade pga kaoset...)
Och jag har aldrig sett en funktionär på framhoppningen.
Inte i det avseendet jag hade önskat. Dvs lägga upp hinder som rivs/höja/sänka/kunna ta ton för ordningen.
För Ja,det finns de som rider in framför hinder eller stått i bredd parkerade på banan.

Jag hade behövt en sån funktionär,för jag hade sällan eller aldrig med mej medhjälpare som kunde ta ton eller kunde stå vid hindren och hjälpa till och jag var för ung för att våga säga nåt själv när folk bara var irriterade.
Så jag slutade hoppa..
Jag vet inte var ni brukar/brukade tävla, men här uppe i Mittsvenska har vi oftast en funktionär som släpper in på framhoppningen (om den inte är så stor så att det kan vara fritt) och en funktionär som lägger upp bommar, höjer och sänker, mm. Dessutom så är det inte ovanligt att se överdomaren kring framhoppningen.

Framhoppningen är stökig, det är flera nervösa ryttare (och medhjälpare) som vill få till sin uppvärmning på sitt sätt på en begränsad yta. Men det ska inte släppas vind för våg, då har arrangören och överdomaren misslyckats anser jag.

Mvh,
Lady_S
 
Jag vet inte var ni brukar/brukade tävla, men här uppe i Mittsvenska har vi oftast en funktionär som släpper in på framhoppningen (om den inte är så stor så att det kan vara fritt) och en funktionär som lägger upp bommar, höjer och sänker, mm. Dessutom så är det inte ovanligt att se överdomaren kring framhoppningen.

Framhoppningen är stökig, det är flera nervösa ryttare (och medhjälpare) som vill få till sin uppvärmning på sitt sätt på en begränsad yta. Men det ska inte släppas vind för våg, då har arrangören och överdomaren misslyckats anser jag.

Mvh,
Lady_S
Det är ju jättebra!
Det borde vara så överallt.

Huserade i Örebro/Värmlands distrikt.
Sen självklart var ju endel tävlingsplatser lugnare än andra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 988
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 285
Senast: Habina
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 452
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp