Att tävla i nutid

Modest

Trådstartare
Det fanns inget generellt tävlingsforum, annars hade jag kunnat posta tråden där istället. Om det finns någon lämpligare plats får mod gärna flytta!

När jag tävlade aktivt (för 10+ år sedan), så gick man ju till tävlingsplatsens sekretariat det första man gjorde för att betala, startanmäla, visa vaccinationsintyg, etc. Hur gör man när man kommer fram till en tävlingsplats idag? Jag vet ju att det finns system och appar där man t ex betalar för starterna i förväg och kan se startlistan live i telefonen. Startanmäler man ens längre? Vaccinationsintyg och andra viktiga dokument, finns de också i datasystemen? Finns det något annat som förändrats monumentalt som kan vara bra att veta?

Tacksam för upplysning!
Mvh låter som en gammal stofil
 
I tdb anmäler och betalar du, lägger in hästens vaccination. Sen är det bara att starta!

På Equipe kommer startlistor, ryttarmeddelande ut. Även en vaccinationslista. Står din häst med på den så måste du vissa upp vaccination, annars inte.
 
I tdb anmäler och betalar du, lägger in hästens vaccination. Sen är det bara att starta!

På Equipe kommer startlistor, ryttarmeddelande ut. Även en vaccinationslista. Står din häst med på den så måste du vissa upp vaccination, annars inte.

Det låter ju verkligen helt otroligt smidigt :up:
Behöver man ha grönt kort i fysisk form?
Lapp med hästnummer på tävlingsplatsen?
 
Startanmälan och även vaccinationskontroll kan skilja sig mellan arrangörer. På vissa ställen har alla varit tvungna att startanmäla sig och visa vaccinationspapper, på vissa ställen gör dem bara stickprov av vaccinationerna och därmed också startanmälan.
 
Hoppar in med en kanske dum fråga. Men hur vet man om arrangören vill att man ska startanmäla?
Här står det ibland i ryttarmeddelandet att man är automatiskt startanmäld, eller att man ska startanmäla. Men när det inte står varken eller? Hur vet man då vad som gäller?
 
Hoppar in med en kanske dum fråga. Men hur vet man om arrangören vill att man ska startanmäla?
Här står det ibland i ryttarmeddelandet att man är automatiskt startanmäld, eller att man ska startanmäla. Men när det inte står varken eller? Hur vet man då vad som gäller?
Då skickar man ett mail/sms och frågar.
 
Startanmälan och även vaccinationskontroll kan skilja sig mellan arrangörer. På vissa ställen har alla varit tvungna att startanmäla sig och visa vaccinationspapper, på vissa ställen gör dem bara stickprov av vaccinationerna och därmed också startanmälan.
Här krävs det startanmälan iaf, de vill pricka av att man är på plats.
Enligt TR är du startanmäld i och med anmälan.
 
Jo, jag vet. Därför jag tycker det är så konstigt att man måste startanmäla "manuellt".
Det är oftast för att tävlingen ska gå lite snabbare. Om det är sagt att man ska anmäla sin ankomst och någon inte kommer till start, så går det att kolla om den "checkat in". Har den inte det så behöver man inte vänta i 1,5 minut för att den ska komma till start, utan man kan direkt gå vidare till nästa ekipage.

Mvh,
Lady_S
 
Det är oftast för att tävlingen ska gå lite snabbare. Om det är sagt att man ska anmäla sin ankomst och någon inte kommer till start, så går det att kolla om den "checkat in". Har den inte det så behöver man inte vänta i 1,5 minut för att den ska komma till start, utan man kan direkt gå vidare till nästa ekipage.

Mvh,
Lady_S

Fast jag, som dessutom har jobbat i sekretariat på såväl större som mindre hopptävlingar, skulle få rent psykbryt om man hade så. Sekretariatet har nog att göra vid hopptävlingar, de behöver inte 1 miljon människor som bara kommer och säger hej också. Har man ett någorlunda vettigt funktionärscrew så märker man om någon uteblir redan på framhoppningen, och kan i god tid då släppa fram framförvarande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp