Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

pinky

Trådstartare
Jag har i alla mina hästår hört talas om "hovtjära" och i och med det förstått att man kan använda tjära på hästarnas hovar.

Har dock aldrig träffat någon som gjort det, och heller aldrig fått lära mig i teorin hur, när och varför man skulle tjära hovarna.

Nu, senaste året har dock min hovis föreslagit att jag skulle kunna lägga lite tjära längs sömhålen på utsidan av min hästs hovar, för att hindra uttorkning, sprickor och röta. Han menar att tjäran dels skyddar mot uttorkande lera där den ligger, dels mot röta mellan sko/snösula och hov iom att den kan leta sig ner i sömhålen.

Jag får dock bara göra detta 1-2 gånger per skoperiod(6-7 veckor), annars kan bärranden tydligen luckras upp och hovarna bli "svampiga" och mjuka.

Den linjen är även den andra hovisen i stallet (som alla utom jag använder... ;))inne på, men han menar att man aldrig någonsin ska tjära en hästs hovar, för hornet blir svart, mjukt och går varken att raspa eller spika i efteråt. Låter kanske lite väl drastiskt istället i mina öron, men men...

Sedan läste jag i ett inlägg här på Buke att någon tjärade sin hästs hovar ganska ofta, flera gånger i veckan. (Kan ha missuppfattat det, dock!) Nu vet jag ju inte på vilket sätt eller var tjäran lades på, men det låter så tvärtemot det jag hört av "mina" hovisar. :confused:

Så kan vi inte försöka reda ut detta med tjärande av hovar.
När, hur, varför? Eller varför inte? :bow:
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Jag tror att detta med att tjära är ganska gammalt. Mina föräldrar använde tjära under hovarna efter tex en hovböld (kan det ha varit det? nu minns jag inte riktigt orsaken) men det berodde väl på att på den tiden (-70talet) fanns inte det utbudet på läkemedel eller mediciner och sprutor och salvor och hela fadderullan som det finns idag, så de använde det som fanns.
Nu tror jag dock att tjära är helt bra.
Vi har nångång använt det under hovarna vintertid, för att undvika snöstyltor, när nån häst blev skodd utan vintersula. Men har även för mig att det blivit använt på en pålla efter att hovbölden skärts upp..
Tror ja är lite trötter idag... :grin:

Ska ta reda på! :idea:
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Det jag har hört är att man lägger det runt strålen vid strålröta, då ska det vara väldigt effektivt. Funktionen är väl att torka ut rötan som jag förstår det.
Just vid strålröta vet jag flera som använder det och är nöjda.
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Min hovslagare brukar säga till mig att tjära precis efter hästarna är skodda/verkade om det är den "blöta" tiden på året, vilket det i och för sig verkar vara året om nu för tiden.

Är det riktigt rejält blöt brukar jag tjära ett par gånger veckan efter hovslagaren har varit här.

Använder man för mycket tjära och/eller gör det precis dagarna innan så kan resultatet bli att hovarna blir svåra att verka och spika i
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Jag använder tjära flera gånger i veckan längst uppe vid kronranden på hoven. Det gör jag för att min lilla dam ahr riktiga fullblodshovar och tjäran gör dem mycket starkare och förebygger också emot sprickor. Jag har inte märkt av att hovarna har blivit mjuka eller något utan snarare tvärt om. + att hovarna inte torkas ut när det är blött ute
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Använder tjära för att förebygga eller bota röta i hovaran, tex vid extremt leriga hagar eller hästar som har boxvila.
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

har användt tjära nån enstaka gång för många år sen, dock endast på strålen. tjära på hoven har jag alltid hört ska vara dåligt.

det finns bättre produkter nu tycker jag. tex keratex hovvårdsprodukter. cavalor dryfeet är också bra för mjuka hovar.
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Använder tjära för att förebygga eller bota röta i hovaran, tex vid extremt leriga hagar eller hästar som har boxvila.

Samma här. Tjära är jättebra till det. Inte någon särskild hovtjära utan vanlig trätjära.
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Min hovslagare rekommenderar att man tjärar hovarna (undersidan och upp över sömhålen) då och då när det är blött och lerigt. Jag tycker det hjälper, hovarna blir inte lika smuligt vita. Jag använder hovtjära i sprayflaska, enklare att använda tycker jag.
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Tjära användes som tidigare skrivits förr av olika anledningar men den fyller ingen som helst funktion och är dessutom giftig. Att påverka en hästs hovar utifrån är näst intill omöjligt utom när hästen t ex har strålröta eller andra bakterie och/eller svampangrepp. Det effektivaste sättet att få bort sådant är kolloidalt silver, det dödar effektivt bakterier och svamp och är ofarligt att använda. Det finns speciella boots man kan använda för sådana behandlingar eller så tar man en påse av kraftigt segt material (bag-in-box påsar fungerar utmärkt) häller i 1,5-2 dl kolloidalt silver och sätter sedan på en boot om man har sådana till sin häst. Är hästen skodd behöver påsen vara mycket kraftig för att det inte ska gå hål på den och så får man linda något runt som skydd. Hästen ska stå med detta över natten.

Kvaliten på hovarna är beroende av flera faktorer, foder hur många vet att havre och korn innehåller mellan 40-70% socker, många hästar får enorma kraftfodergivor vilket är direkt skadligt. Om hästen är skodd eller oskodd, hur den är verkad och om den är skodd hur välskodd den är och hur mycket hästen rör sig och på vilket underlag. En förutsättning för att en hov ska fungera på ett bra sätt är att strålen får det motstånd mot marken som den behöver och att hoven har möjlighet att vara flexibel. En obelastad hov ser inte alls likadan ut som en belastad hov.

Att smörja in hovarna med olja och diverse andra saker gör mer skada än nytta.
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Min medryttarhäst fick hovröta och hovis verkade därför bort en bit extra på hoven för att få bort det som var drabbat. Han sa att vi skulle tvätta med såpa och sedan smörja in med tjära varje dag så det har vi gjort, och sist han var ute så sa han att det såg mycket bättre ut och att vi skulle fortsätta som tidigare.

Har aldrig hört att tjära skulle vara dåligt för hovarna, och eftersom det inte är min häst så följer jag ägarens och hovslagarens instruktioner :p
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Kvaliten på hovarna är beroende av flera faktorer, foder hur många vet att havre och korn innehåller mellan 40-70% socker, många hästar får enorma kraftfodergivor vilket är direkt skadligt.

Jag tror också att kvaliten på hovarna beror på fodret. Men då tänker jag nog i första hand på att det är viktigt att häsaten får i sig alla näringsämnen den behöver.
Jag ger hellre mina hästar mer grovfoder än kraftfoder. Men jag undrar på vilket sätt sockret kan påverka hovkvaliten?
(innehåller det verkligen så mkt socker - jag trodde att en del av kornet jästes till fettsyror i stället)
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Tjära är uttorkande och bakteriedödande.

Tjära (läs Trätjära) är heller inte giftigt och den enda tjära man bör använda på hovar.
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Jag använde mig utav trätjära när min lilla shettis hade strålröta, min hovslagare tyckte detta var bra. Jag tycker det fungerar mycket bra och strålrötan var borta på några dagar. Nu smörjer jag någon gång ibland i förebyggande syfte och jag tycker det är det bästa!
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Fördelar och nackdelar med tjära. Fördelen är at det är uttorkande och bakteriedödande. Mycket bra på strålröta. Nackdelen är att det är klibbigt. Sand, smågrus fastnar lätt och ligger då och nöter. Tjärar jag så gör jag det genom att se till att strålen är VÄL rengjord och så lägger jag i bomullstussar dränkta i tjära. Då minskas risken för att få in grus.

Annars föredrar jag thrush buster från Mustad.Tror den numera kallas Ren Stråle.

Av en annanfick jag tipset att använda eucalyptusolja i sömhål. Fick tag i en olja speciellt för detta i utlandet som var en blandning av det och tea tree. ÖB har en ovolja med Tea Tree i ochjag misstänker lite eucalyptus också. Tycker den funkar kanon för att stärka sömhål. Föredrar annars Alosin salva (Bidermans har den) för att hålla hoven elastisk.
 

Liknande trådar

Hästvård Ja jag ska fråga hovslagaren men tycker det känns aningens overkill störa honom en sen eftermiddag bara för att jag är nyfiken. Men...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
10 795
Hästvård Behöver lite råd inför nästa skoning, står och överväger hur jag ska göra med min häst. Bakgrundshistoria: Har en häst, islandshäst...
2
Svar
30
· Visningar
6 021
Senast: elfi
·
Hästvård Trodde väl aldrig att man skulle få problem med för TORRA hovar, men.... Våren -12 hade vi besvärlig röta på hästen. I år har han...
Svar
8
· Visningar
2 182
Hästvård Har nyligt fått hem mina två 1åriga gotlandsruss. Igår kom hovis och verkade båda. Hon påpekade då att den ena var lite skev vä.fram...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: Liionnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp