Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Enbart för att det kan ge svar på både ditt och PL:s så självsäkra påstående.

Jag vet inte om vem det är som är den mest trögfattade av oss du eller jag.

Jag förstår inte vad du menar med din fråga övehuvudtaget. Det står inte ngt om betfor i den här tråden alls och jag fattar inte varför det kommer in i diskussionen. Förklara gärna.

Jag är övertygad om att du kan mkt om hästar och speciellt om hovar. Men jag kan inte med överlägsna inlägg. Det är tydligen svårt att begripa. Jag kommer inte att diskutera med dig föränn du taggar ner lite till en trevligare ton.
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Jag skulle tjära inne i hoven på min häst för han var på väg att få strålröta.. min hovslagare har sagt att man ska inte lägga tjära på hoven utan bara i. tjäran ser inte till att hoven blir mjuk utan tvärtom om hästen har mjuka hovar så skall tjäran se till att den blir hård för den håller ute fukten. om man däremot ville ha mjuka hovar sså skall man smörja med vanlig matolja då smörjer man hela hoven även under.
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Jag vet inte om vem det är som är den mest trögfattade av oss du eller jag.

Jag förstår inte vad du menar med din fråga övehuvudtaget. Det står inte ngt om betfor i den här tråden alls och jag fattar inte varför det kommer in i diskussionen. Förklara gärna.

du skrev tidigare: Citat:Men jag undrar på vilket sätt sockret kan påverka hovkvaliten?


PL svarade Citat:Du har rätt Savvy har ingen aning om hästens ämnesomsättning.

Så därför ställer jag min fråga..Vad innehåller betfor???
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

du skrev tidigare: Citat:Men jag undrar på vilket sätt sockret kan påverka hovkvaliten?


PL svarade Citat:Du har rätt Savvy har ingen aning om hästens ämnesomsättning.

Så därför ställer jag min fråga..Vad innehåller betfor???

Jag kan läsa innantill men fattar fortfarande inte.
Men jag kan svara ändå

http://www.danisco.com/cms/connect/foder/sv/animals/horses/betfor/nutritional/

Jag tycker forfarande att det är konstigt att du inte själv vet vad det innehåller.
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Min häst har väldigt dåliga hovar, spricker lätt och har nu även blivit väldigt mjuka.
Har oxå alltid hört det här med trätjära men aldrig använt mig av det tidigare. Men nu har min hovis sagt ett par gånger att hon tycker att jag ska tjära hovarna. Och förra gången hon var här så var dem så mjuka så du kände verkligen det. Har tjärat hovarna några gånger i veckan sen 7 veckor tillbaka, och dem har blivit mycket bättre. Hovis tyckte jag kunde tjära dem varje dag, både under och utsida.
Har tidigare använt mig av thrush buster eller rengör strålen som den även heter. Då hon har vart lite mjuk där. Har funkat bra det med.
 
Sv: Att tjära eller att inte tjära... (Om hovar)

Att smörja in hovarna med olja och diverse andra saker gör mer skada än nytta.


Därom råder delade meningar. En del hovslagare säger att det fyller ingen effekt. Färr sa man att det förstörde ytlagret på hoven. Idag har tekniken gått stadigt framåt och det har kommit grejer på marknaden som faktiskt funkar. Har hört alt från fodertran till margarin till olivolja till att man inte ska smörja alls.

Själv har jag sett hovar bli mycket bättre i kvalitet av att man smörjer med alosinsalva. En travtränare som höll till nästgprds hade ett hemma kok på grisfett med jodopax och hade aldrig några problem med fötterna på hästarna efter att han började med det.

Elisabeth Arden's 8 hour creme som är så poppis för människan utvecklades först för Elisabeths arabhästar. När hennes stallpersonal rapporterade klar förbättring av sina egna naglar började hon testa det för människa med. Och så kom det ut på marknaden.

Fast självklart har foder en hel del mad saken att göra. Biotin tillskott är något som jag vet många hovisar sa var att kasta pengarna i sjön. Även min hovis sa det. Fram tills han faktiskt såg förbättringar på det. Han hävdar nu också att det inte alls tar ett år innan man ser förbättringen utan att den kommer på en-två månader. Känner andra som håller med om det. Jag är själäv benägen att hplla med då min häst gick från kex-hovar till stenhårda på en skoningsintervall.

Fast alla hästar svarar inte på det. Har de fullgod kvalitet så gör det extra biotinet ingen nytta. Men de som behöver det får bra fötter.

Jag vet bara att jag själv har mindre tappskor efter att jag kört med biotin och sköter fötterna antingen med ÖBs hovolja eller alosin.
 

Liknande trådar

Hästvård Ja jag ska fråga hovslagaren men tycker det känns aningens overkill störa honom en sen eftermiddag bara för att jag är nyfiken. Men...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
10 763
Hästvård Behöver lite råd inför nästa skoning, står och överväger hur jag ska göra med min häst. Bakgrundshistoria: Har en häst, islandshäst...
2
Svar
30
· Visningar
6 000
Senast: elfi
·
Hästvård Trodde väl aldrig att man skulle få problem med för TORRA hovar, men.... Våren -12 hade vi besvärlig röta på hästen. I år har han...
Svar
8
· Visningar
2 175
Hästvård Har nyligt fått hem mina två 1åriga gotlandsruss. Igår kom hovis och verkade båda. Hon påpekade då att den ena var lite skev vä.fram...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: Liionnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp