Att tolka sitt mående

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det går lite upp och ner med måendet och jag försöker förstå vad det är som händer. Exempelvis så har jag sovit ganska mycket sista tiden. Jag undrar om det beror på att jag är mer avslappnad så att jag faktiskt kan sova, eller om jag är tröttare än vanligt av någon anledning. Kanske är båda förklaringarna giltiga? Hur som helst så märkte jag en tydlig försämring av sömnen då jag provade att gå upp på 50% jobb. Så att jag sover mer nu kan bero på avslappning tack vare mindre press. Det där var f.ö. något jag noterade förra vintern när jag hade lov. Jag sov ordentligt när jag inte hade något jag var tvungen att göra, men så fort jag hade något på schemat så blev sömnen störd, även om det bara var att jag skulle till stallet på morgonen eller svara på några mejl. Det påminner mig om att jag faktiskt hade störd sömn natten inför igår då jag skulle till stallet.

Så jag är nog lite lättstressad. Men jag har i alla fall inte uppmätt så hög puls på sistone, vilket jag gjorde under en tid förut.

Idag har jag känt mig jättetrött, så där orimligt trött. Jag har knappt haft någon initiativförmåga alls och min dagliga promenad uteblev. Kan det vara mental baksmälla efter ridningen på lördagen då jag dessutom rände omkring på byn i två timmar efter ridningen? Samtidigt som det känns som en rimlig förklaring så känns det inte rimligt att bli så trött av så lite.

En sak jag märker när jag är trött är att jag tänker annorlunda då. Jag blir mindre engagerad i saker. Jag bläddrar på Buke utan att medverka. Känslor av uppgivenhet ligger också närmare till hands. Jag stänger av och tycker det mesta är jobbigt. Om det går för långt, då kommer de destruktiva tankarna. Och marginalen dit är inte så jättestor. Får jag bara vara i min lilla bubbla utan något som stör eller kräver något av mig då så är det okej. Jag vet att det går över och sedan i de bättre stunderna dyker den Obotlige Optimisten upp som säger att allt ordnar sig. Även Ignoransen dyker upp för i stunder då jag är uppåt kan jag liksom inte fatta vad som är problemet egentligen.

Men den här tröttheten då? Är den normal? Eller är det något fel? Jag vill på något sätt få det till att jag är lat. Förnuftsmässigt vet jag att det inte stämmer. När jag mått bra har jag alltid varit ganska framåt. En doer. Innan jag tillfrisknade från panikångesten visste jag inte att jag var sån för då hade jag bara erfarenhet av att må dåligt, vilket ju också gjorde mig orkeslös. Men i alla fall, jag tänker ändå så att jag nog är lat :o.

Jag snackade med en vän om det där för ett tag sedan och hon visste precis hur jag tänkte. Hon hade nämligen den t-shirten själv. Det är ju rätt sällan man kan tala om för någon hur den tänker men hon gjorde det så fullständigt klockrent att det bara var att nicka och säga att det stämde på pricken.

Jag tycker det är en svår balansgång att veta när jag behöver ta mig i kragen eller när det är lämpligare att bara vila utan att ha dåligt samvete. Jag skulle vilja ha en guide som talar om för mig vad det är som händer vid dessa upp- och nergångar och som talar om för mig hur jag ska hantera dem. Det känns som om jag famlar omkring på egen hand just nu.
 

Jag är nyfiken på hur du tänker kring att du behöver ta dig i kragen eller att du skulle vara lat. :) Vad menar du skulle hända om du struntade i att ta dig i kragen och tillät dig att vara lat, så länge du kände att du vill vara det? Och istället väntade på att lusten orken och energin självmant tittar fram?
 
Jag är nyfiken på hur du tänker kring att du behöver ta dig i kragen eller att du skulle vara lat. :) Vad menar du skulle hända om du struntade i att ta dig i kragen och tillät dig att vara lat, så länge du kände att du vill vara det? Och istället väntade på att lusten orken och energin självmant tittar fram?
Det är prestationsdjävulen som talar. Den känns liksom inte tillåtet att bara vara. Och man borde anstränga sig för att må bättre. Att vila sig till ett bättre mående känns sämre på något sätt, som om man skulle bli försoffad och alldeles för bekväm av det. Men visst tänker även jag i termer att lusten och orken kommer när den kommer. Jag vet ju att det egentligen är en dålig idé att pressa fram sånt där. Och så behöver jag ju acceptera och stå ut med att orken och lusten går upp och ner. Det har jag inte lärt mig än och är inte van vid.
 
När jag var sjuk satt jag och grinade för jag var så LAT. Jag sa det till läkaren, att jag bara ligger i soffan och gör inget, jag känner mig som en riktig latmask. Det ÄR sjukdomen. Den trötthet efter ridning och spring på byn tycker jag låter fullständigt normal som sjuk.
 
När jag var sjuk satt jag och grinade för jag var så LAT. Jag sa det till läkaren, att jag bara ligger i soffan och gör inget, jag känner mig som en riktig latmask. Det ÄR sjukdomen. Den trötthet efter ridning och spring på byn tycker jag låter fullständigt normal som sjuk.
Jag sitter förvisso inte och grinar men har inte riktigt accepterat läget. Men jag försöker med förnuftets hjälp förstå vad som händer. Jag vet ju vad jag kan (och vill) när jag mår bra och när jag avviker från det kan jag utgå från att något är fel. Sen kan jag inte med säkerhet säga vad som är fel och hur man rättar felet
 
Jag sitter förvisso inte och grinar men har inte riktigt accepterat läget. Men jag försöker med förnuftets hjälp förstå vad som händer. Jag vet ju vad jag kan (och vill) när jag mår bra och när jag avviker från det kan jag utgå från att något är fel. Sen kan jag inte med säkerhet säga vad som är fel och hur man rättar felet
Det finns ju många vägar mot att läka, utmattningssyndrom är komplext på så sätt. Men tid är väl den viktigaste faktorn.
 
På sikt hoppas jag att du får hjälp med att hantera din stress, eftersom stress i någon form (privat, arbetsrelaterad, osv) i princip är omöjlig att undvika.
Hur ser din arbetsgivares rehabplan ut?
 
Det är prestationsdjävulen som talar. Den känns liksom inte tillåtet att bara vara. Och man borde anstränga sig för att må bättre.
Tack för ditt svar! Den där prestationsdjävulen känner jag till allt för väl... Anledningen till att jag ställde frågan är för att jag själv allt för länge varit i situationen att jag ansåg att jag måste "sparka runt" mig själv och inte vara lat, och jag håller precis på att försöka lära om. Och då är alla infallsvinklar på vad det är som gör att man håller på sådär välkomna.

För min del fanns det en dimension till, och det var att jag hade väldigt nära till depression och väldigt lätt blev apatisk. Jag tog mig ur min 12 år långa depression delvis genom att bestämma mig för att just "sparka runt" mig själv och tvinga mig till att göra saker jag inte ville. Jag kallade det för "sysselsättningsterapi". Så länge jag gjorde saker så fick inte apatin grepp om mig på samma sätt som när jag satt i soffan och lät allt bara förfalla. Och den dimensionen tycker jag är jobbig att förhålla mig till nu när jag ska försöka tycka att det är OK att vara lat. Jag blir toknervös över att det ska innebära att apatin kommer tillbaks... :nailbiting: Men jag antar att jag måste försöka lita på att det finns en frivillig källa av motivation och handlingskraft inombords...
 
På sikt hoppas jag att du får hjälp med att hantera din stress, eftersom stress i någon form (privat, arbetsrelaterad, osv) i princip är omöjlig att undvika.
Hur ser din arbetsgivares rehabplan ut?
Det finns ingen rehabplan. Jag har inte ens varit sjukskriven i 3 månader än. Men vad min arbetsgivare skulle kunna göra har jag verkligen ingen aning om. De har troligen inte de heller. Mitt jobb är så anpassat det bara går. Jag har dessutom tillgång till det kursmaterial vi har till kursen Stress & Utbrändhet. Det använder jag så gott jag kan.

Tack för ditt svar! Den där prestationsdjävulen känner jag till allt för väl... Anledningen till att jag ställde frågan är för att jag själv allt för länge varit i situationen att jag ansåg att jag måste "sparka runt" mig själv och inte vara lat, och jag håller precis på att försöka lära om. Och då är alla infallsvinklar på vad det är som gör att man håller på sådär välkomna.

För min del fanns det en dimension till, och det var att jag hade väldigt nära till depression och väldigt lätt blev apatisk. Jag tog mig ur min 12 år långa depression delvis genom att bestämma mig för att just "sparka runt" mig själv och tvinga mig till att göra saker jag inte ville. Jag kallade det för "sysselsättningsterapi". Så länge jag gjorde saker så fick inte apatin grepp om mig på samma sätt som när jag satt i soffan och lät allt bara förfalla. Och den dimensionen tycker jag är jobbig att förhålla mig till nu när jag ska försöka tycka att det är OK att vara lat. Jag blir toknervös över att det ska innebära att apatin kommer tillbaks... :nailbiting: Men jag antar att jag måste försöka lita på att det finns en frivillig källa av motivation och handlingskraft inombords...
Jag har lyckligtvis inte haft någon depression på samma sätt som du och har aldrig egentligen behövt sparka runt mig. Jag har en ganska stor inre drivkraft. Den kom inte riktigt till uttryck när jag hade panikångest för all energi gick åt till att hantera ångesten och bli fri från den. Men jag odlade lite ändå och red i den mån jag orkade. Och så hade jag angorakaniner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 617
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 355
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 527
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har hankat mig fram sedan livet slogs i spillror i juni. Jobbar och har, på grund av en omorganisation fått betydligt mer ansvar...
Svar
6
· Visningar
1 348
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp