Att tränga med innerhanden

Sv: Att tränga med innerhanden

Trängande tygeltag kan flytta MANKE.

Det är väldigt effektivt och får fram en högre grad av ridbarhet hos hästen. Du kan göra slutor, öppnor och vad du vill mha av att rida manken.

Kanske många ryttare gör det utan att ha koll på vad de gör? Men att just påverka manken (varför tror ni att trängande tygeltag bara påverkar bogen, det beror ju helt på VAR ni tar det, hur handen verkar osv, det finns 37 andra aspekter på det hela!) är väldigt effektivt och duktiga ryttare gör det hela tiden.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

När man ser dessa "knäckartygeltag"gärna kombinerat med rycjk så börjar man ju undra...

dessutom..ett sådant tygeltag får till följd(om vi nu menar samma) att bogen dras utåt,hästen böjs i halsen,näsan går inåt och ibland även uppåt(förenas skrämmandxe ofta med hög innerhand) och de har ingen susning om var bröstkorg och bak befinner sig..blir det en korrekt böjning då?

ledande,el som jag använder"lätt ledande" dvs det handlar om mm som flyttas inåt,gör oftast att n
är hästen tränger inåt så aktiverar man istället inner bak,ser till att inte ytterbog petar ut,och böjer den via detta i en jämn böjnig gm kroppen o låterinnebak gå fram till inner hand(känslan nu,som måste plockas upp rörelseenergimässigt i handen)
och flyttar sedan tillbaka handen igen till neutral position när bakbenet aktiverats.

att dra utåt hästen leder till sned häst i hela kroppen,att göra ett knäcktygeltag m höjd hand leder till en framsned häst med innerhöft kraftigt framåt och inte så bärande som man bvvill tro,ett fellledande tygeltag leder tillatt man fåf r problem i svöngarna sedan osv


däremot-det trängande som du påpekar är ju ett yttesrt lätttygeltag som gör att man rider skolorna med osynliga hjälper i stort sett och låter rörelseenergin styras upp.

det är intressantatt fundera på hur mycketman som ryttare tor att man måste kompensera nrä dte kanske bara handlar om att sitta stilla,observera och fixa det som egentligen behöver fixas och inte symptomen på problemet;)

Thina
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Det var ju det jag försökte säga - ett trängande tygeltag är inte per automatik fel. Det beror på vem som gör det. Har man full koll på sin sits och sin ridning kan ett trängande tygeltag öka till ännu bättre energi, samling och lösgjordhet. Det kan vara perfekt i skolorna, i galopperna osv osv.

Tänk, man kan göra ALLT på hästryggen, om man bara vet vad man sysslar med och varför man gör det. Synd att det tar så lång tid att komma dit bara. :smirk:
 
Sv: Att tränga med innerhanden

fio. skrev:
Jag avskyr ledande tygeltag, det är bara för att kompensera böjning och ställning man leder ut med handen, använd sittbenen och innerskänkeln istället så slipper man hålla på med ledande tygeltag inte heller blir det någon korrekt ganaschställning heller.

Ett ledande tygeltag ska varken ställa eller böja, det är ett tygeltag som vänder framdelen och som hästen ska följa. Det är inte heller något tygeltag som behöver vara en halvmeter, det kan räcka att flytta handen ett par cm.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Detta är ett rent allmänt svar, inte riktat till någon.
Som jag ser det är problemet med trängande tygeltag att ryttare använder det utan att veta om det och följdaktligen inte förstår hur det påverkar hästen. Som några av er har sagt finns det tillfällen när det fyller sin funktion hos en ryttare som vet var den har sina händer. För egen del har jag mest sett det hos ryttare som inte har koll på sin egen kropp.
En effekt av det ledande tygeltaget är att man blir mycket starkare än om handen/tygeln bärs fri från kroppen. Jämför att lägga grimskaftet runt (alltså bara så att repet vinklas lite) en stolpe för att hålla emot en häst som drar. I det läget blir effekten betydligt starkare än vad du egentligen är själv klarar av.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Jag använder innerskänkel för att påverka inner bak och innertygeln för att flytta bogpartiet (som ju sitter ihop med manken).
Att flytta ut häst som faller inåt med innerskänkeln kan ju leda till att den trampar mer under sig med inner bak och därmed faller in ännu mer. Signal mot öppna..
Att använda trängande tygeltag tycker jag funkar bättre för att få hästen ifrån inner bog. (lägga bak och ut vikten från inner framben)
Inte med ryck(!) men ofta måste jag förhålla för att få effekt av utflyttandet då hästen redan blivit framtung av att falla inåt.

Att man måste ha en välriden häst för dylika hjälper... Det håller den på att bli :)
 
Sv: Att tränga med innerhanden

intressanta svar


och preci som carmenzita säger,en skciklig ryttare kan göra dte mesta

för att sätta lite myror i huvudet på er så skall jag berätta hur jag använder ledande tygeltag:

hästen följer aldirg någonsin ledande tygeltag.ledande tygeltag flyttar baken åt andra hållet;)
dessutom funkar då ledande,eller"ledande" somd et blir i mittfall eftersom jag oftast sitter på stång där inte ledande går igenom och jag flyttar bara upp t max 1 cm frånneutral att bakbenet trädre in undre hästen en liten smula mer

har aldirg varit med om att de skulel falla in mer om man görså,inte ens på 3 åringar.

så,carmenzita har rätt,mankan göra det mesta på en häst om man bara är skicklig)eller var det konsekvent och pedagogisk nog,månne??);)

Thina
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Raderat inlägg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att tränga med innerhanden

Jag använder också i regel tygeltag som går ut från hästens sida (möjligen lite bromsande nedåt om det behövs) för att flytta baken åt motsatt håll. Men jag kallar det inte ledande. För mig är ett ledande tygeltag ett snabbt tygeltag som går först åt sidan och sendan framåt. (Det använder jag mig väldigt sällan av, men det är väl för att jag ännu inte greppat finessen med det, brukar visa hästen vägen med mina sittben, om 2 år har jag kanske hittat nya nivåer på ridningen och tycker att ledande tygeltag är toppen).

Vad säger du Thina, kan vi snart inte börja skriva böcker med alla dessa pretentiösa "sanningar"? Jag vet en dansk som tjänar pengar på böcker med liknande meningar som denna vi nu upprepat - "en skicklig ryttare kan göra vad som helst på hästryggen". Jag vet, vi kallar det "Upplyst ridning". Och så tar vi patent på det och skapar en akademi kring vår lära. Nästa steg är att inrätta prov för våra lärljungar, kanske kallar vi det Stora sporrprovet och Lilla sporrprovet (för folk med lite mindre pengar).

Världen ligger för våra fötter Thina! Och bäst av allt - vi kan maskera min medelmåttiga ridning med snygga citat och blänkande utrustning.

Förlåt, har precis suttit och läst på Barock om Väpnarprovet och känner mig lite förvånad att vuxna människor går på vad som helst. Detta är en ironisk utvikning och har inget med verkligheten att göra. Eventuella likheter med personer i verkligheten är ett rent sammanträffande. Inga hästar skadades under inspelningen.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Carmenzita skrev:
Jag använder också i regel tygeltag som går ut från hästens sida (möjligen lite bromsande nedåt om det behövs) för att flytta baken åt motsatt håll. Men jag kallar det inte ledande. För mig är ett ledande tygeltag ett snabbt tygeltag som går först åt sidan och sendan framåt. (Det använder jag mig väldigt sällan av, men det är väl för att jag ännu inte greppat finessen med det, brukar visa hästen vägen med mina sittben, om 2 år har jag kanske hittat nya nivåer på ridningen och tycker att ledande tygeltag är toppen).

Vad säger du Thina, kan vi snart inte börja skriva böcker med alla dessa pretentiösa "sanningar"? Jag vet en dansk som tjänar pengar på böcker med liknande meningar som denna vi nu upprepat - "en skicklig ryttare kan göra vad som helst på hästryggen". Jag vet, vi kallar det "Upplyst ridning". Och så tar vi patent på det och skapar en akademi kring vår lära. Nästa steg är att inrätta prov för våra lärljungar, kanske kallar vi det Stora sporrprovet och Lilla sporrprovet (för folk med lite mindre pengar).

Världen ligger för våra fötter Thina! Och bäst av allt - vi kan maskera min medelmåttiga ridning med snygga citat och blänkande utrustning.

Förlåt, har precis suttit och läst på Barock om Väpnarprovet och känner mig lite förvånad att vuxna människor går på vad som helst. Detta är en ironisk utvikning och har inget med verkligheten att göra. Eventuella likheter med personer i verkligheten är ett rent sammanträffande. Inga hästar skadades under inspelningen.

:rofl: :rofl: :rofl:

:bow: Dagens inlägg, ber om ursäkt men det gav mig ny energi...*frust* att skratta så här mkt..

Tack!
 
Sv: Att tränga med innerhanden

T.Alsterfeldt skrev:
intressanta svar


och preci som carmenzita säger,en skciklig ryttare kan göra dte mesta

för att sätta lite myror i huvudet på er så skall jag berätta hur jag använder ledande tygeltag:

hästen följer aldirg någonsin ledande tygeltag.ledande tygeltag flyttar baken åt andra hållet;)
dessutom funkar då ledande,eller"ledande" somd et blir i mittfall eftersom jag oftast sitter på stång där inte ledande går igenom och jag flyttar bara upp t max 1 cm frånneutral att bakbenet trädre in undre hästen en liten smula mer

har aldirg varit med om att de skulel falla in mer om man görså,inte ens på 3 åringar.

så,carmenzita har rätt,mankan göra det mesta på en häst om man bara är skicklig)eller var det konsekvent och pedagogisk nog,månne??);)

Thina

Att hästen ska följa ledande tygeltaget genom att flytta framdelen och inte skjuta iväg bakdelen är i den ridning jag rider en grundhjälp. I det "extremaste" användandet av ledande tygeltag (alltid ihop med vikten) är ju bakdelsvändningen, där vill man absolut inte att bakdelen trampar iväg åt andra hållet.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Åhå, jag ser att det redan finns FEMTEKOLONNARE bland oss, Thina! En person börjar genast ifrågasätta och vill ha ett sporrlöst prov?! Detta kan vi inte acceptera.

Jag, Lord Helmet, dömer dig - Korven - härmed till att för evigt harva runt i ridningens Limbo, dvs på Anky van Grunsvens framridningsbana, där ALLA som kan det minsta om ridning vet att det förekommer djurplågeri på lägsta nivå under ridpassets ALLA sekunder. För evigt ska du och din häst vandra i rollkurens dal.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Carmenzita skrev:
Fast det kräver ju en väldigt välriden häst... ;)

Ja det gör det :)
Men om man rider så från början så blir dom väldigt välridna oxå :idea:
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Magdalena skrev:
Ett ledande tygeltag ska varken ställa eller böja, det är ett tygeltag som vänder framdelen och som hästen ska följa. Det är inte heller något tygeltag som behöver vara en halvmeter, det kan räcka att flytta handen ett par cm.

Men hästen ramlar ju inåt om den inte ens får vara ställd i vändningen, jag fattar inte hur du menar :confused:

Jag använder andra hjälper till att vända hästens framdel och det är inte med en ledande innerhand iallafall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att tränga med innerhanden

Jag blir lite frustrerad nu eftersom jag undrar vart snacket om YTTERTYGELN tog vägen? Då slipper du ta trängande tygeltag som bara används i nödfall på exempel hopptävlingar där det måste gå fort och om hästen inte svarar fär skänkeln måste man ju göra nåt åt de...
När hästen lägger sig på inre bogen å höjer rumpan lite(fel alltså) så vill du ut på spåret men han faller bara inåt... å så tänker du precis göra ett trängande tygeltag... men! istället för att göra det så bibehåller du ställningen men! leder ut med ytter å kramar det någorluna eftersom inre bakban då aktiveras automatiskt... det är därför man ska göra skänkerlvikningarna med skänkjeln VID sadelgjorden istället för bakom! fram till ytter handen som genom en lten kramning på ytter kan få en kraftigare tvärning... Men det viktigaste av allt med ridning glöm aldrig bort ytterskänkeln för utan den får du aldrig fram det stödet hätsten behöver...
Jag vill rekommendera en bok här för er också som känner er... ja ni kanske har problem med hästen eller den kanske slänger upp huvudet eller vad som helst..! allt.!
LÄS Dansa med hästar med Klaus Ferdinand! Loveli!
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Nej, därför använder man inte ledande tygeltag. Där är ett bra exempel på när iaf jag skulle välja ett trängande ytter tygeltag i kombination med sitshjälper.
Hur gör du en piruett?
Man behöver inte hålla på och korsa manken med tyglarna för att tränga med tygeln. Hästar är väldigt känsliga och känner även om vi flyttar vår hand mkt lite. För mig handlar den om någon/några få cm. Om man istället rider med sitsen behöver man inte så mkt tygel eller skänkel.
Och som Carmenzita säger så bör man väl sträva efter att flytta hästens mitt (mittenlinjen som löper genom hela hästen), där balansen sitter, i det här fallet manken. Och sträva efter att hästen sitter ihop överallt. Drar man åt sidan längst fram på en lång rak sak ex en penna, vad händer då? Det längst bak åker ut, va?
Om man sedan lägger till skjutkraft bakifrån, var tar den vägen? Kommer den samla ihop hela hästen? Nej, det tror jag inte.
Och det är väl samling vi vill komma till allihop?
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Carmenzita skrev:
Jag använder också i regel tygeltag som går ut från hästens sida (möjligen lite bromsande nedåt om det behövs) för att flytta baken åt motsatt håll. Men jag kallar det inte ledande. För mig är ett ledande tygeltag ett snabbt tygeltag som går först åt sidan och sendan framåt. (Det använder jag mig väldigt sällan av, men det är väl för att jag ännu inte greppat finessen med det, brukar visa hästen vägen med mina sittben, om 2 år har jag kanske hittat nya nivåer på ridningen och tycker att ledande tygeltag är toppen).

Vad säger du Thina, kan vi snart inte börja skriva böcker med alla dessa pretentiösa "sanningar"? Jag vet en dansk som tjänar pengar på böcker med liknande meningar som denna vi nu upprepat - "en skicklig ryttare kan göra vad som helst på hästryggen". Jag vet, vi kallar det "Upplyst ridning". Och så tar vi patent på det och skapar en akademi kring vår lära. Nästa steg är att inrätta prov för våra lärljungar, kanske kallar vi det Stora sporrprovet och Lilla sporrprovet (för folk med lite mindre pengar).

Världen ligger för våra fötter Thina! Och bäst av allt - vi kan maskera min medelmåttiga ridning med snygga citat och blänkande utrustning.

Förlåt, har precis suttit och läst på Barock om Väpnarprovet och känner mig lite förvånad att vuxna människor går på vad som helst. Detta är en ironisk utvikning och har inget med verkligheten att göra. Eventuella likheter med personer i verkligheten är ett rent sammanträffande. Inga hästar skadades under inspelningen.


:rofl:

Varför inte Bukes lilla sporre och Bukes stora sporre :)

För folk som är duktiga på nätet ;)
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Jag har inte sagt att hästen inte får ställa och böja, bara att det inte är det ledande tygeltaget som åstadkommer detta. Även i piruetter används sits och ledande tygeltag, om än i ytterst liten skala.

Nybörjaren får lära sig att föra ut hela handen som ledande tygeltag, det måste förnyas hela tiden, verkar bara precis då man tar ut handen. Samma nybörjare får lära sig att trycka ordentligt med båda benen för att få hästen att gå framåt (vissa får lära sig att sparka...) och ta båda händerna mot magen vid förhållning. När samma ryttare kommit längre i utbildningen så gör man mindre och mindre hjälper, en förhållning t.ex bara att man spänner handen en aning, men grunden är alltid densamma. Ett ledande tygeltag, förhållande tygeltag, whatever, är så litet att det knappt märks.

GRUNDHJÄLPERNA som man måste lära hästen (som den alltså inte förstår automatiskt) är ju:
-Framåtdrivande skänkel
-Förhållande tygeltag
-Sidförande skänkel (flyttar bakdelen)
-Ledande tygeltag (ihop med vikt, flyttar framdelen)
-Galoppskänkel


Jag använder absolut inte något trängande tygeltag när jag gör piruett eftersom jag vill ha en häst som följer innertygeln och får alla hjälper framåt eller åt sidan, ett trängande tygeltag blir lätt dragande i hästens mun istället. Har jag kommit så långt som piruett på en häst så är den rakriktad och behöver inte "hållas fast" på ytter.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Jag förstår inte riktigt var den raka pennan kom in i bilden... Att ledande tygeltaget vänder framdelen har ju inget att göra med om hästen är rak eller böjd? Det är som att säga att man inte kan driva med skänkeln om hästen är rak/böjd/uppochner. En hjälp är ju inte upphängd på någon annan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 548
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I Stockby industriområde – som är tänkt att växa rejält – trängs bilverkstäder med återvinningscentraler och betongväggar. En kontrast...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
600
Senast: Elo
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 986
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp