Att tränga med innerhanden

Sv: Att tränga med innerhanden

ok,och på mina så rider du bakdelsvänding för just-vändande tygeltag;)
på andra sidan kan tilläggas;)

Jag tyckerd te är skitkul att jämföra olika ridstilar.

jag har ju bara inventerat sanningar som gäller min situation(och alla andras också för cden delen,eftersomd et går tat använda på mkt precisa sätt,om man vill) och hästarna är ju glada så:)

hade jag användt följande-ledande tygeltag så har jag ingen aning om vad jag skule gjort emd baken....hästens bak...

hästarna har ridits av såna som använder knäckartygeltag och ledande o defattade nada,men lullade snällt omkring o bestämde sig för att folk inte hade en aning om vad de talade om.;)

Thina
 
Sv: Att tränga med innerhanden

do med mig skämta aprilo?!

ledande?
ytterskänkel?

glöm inte att trängande kan tas även på ytter(utan att dra nosen åt sidan på hästen,man flyttar om tuyngdpunkt,läggger tillhanden en smula o pang,snabbats på omhoppninge nn!)

inner bakben aktiveras inte autmatiskt via yttre ledande tygeltag,i shjälva verket rider du hästen snedare när du tänker så.

skänkelvikning med skänkle hit o dit skiter nog de fletsa hästar i,i svåra fall har jags ett skänkel vid ljumsken,det gick inet mycket bättre det;)

mina flyttas i skänkelvikning-utan-skänkel,raka,fina och lydiga.

och det där med att yttersskänkel är dte som är viktigast i ridningen-tjena,där håller jag INTE med dig!

av egen erfarnehet,av hästar som är helt avdödade för skänkel.(och nej,jag använder INTE spön ist
llet för skänkel heller)

viktigast äi ridning är kommunikation-tvåvägs,inte monolog från ryttaren..viktigast är att sitat helt stilao lyssna förtat kunan åtgärda problemet och inte symptomen.
viktigast är en konsekvent utbildningsplan,aggressionshämni g,förmåga att analysera vad man gjorde för stre steg sedan,och timing,timing,timing,oavsett omdet r beröm el bestraffning.

viktigast är också att förvissa sig om att manär en god pedagog för sin häst,att man förklarar så den förstår,viktigast är att bryta ner önskat beteende i små,små bitar så det blir lättatt komma dit.

och sen kmmeratt lära sg känslan av när bakbenen arbetar in i handen,så små hjälper att det ite syns"rida på tanken" och att berömma ,berömma,berömma.

sen kanman rida med ytter,inner,skänkel eller inte,bara hästen -förstår!

ellers omen tokfan jag såg på paralympics,kandartygeln i munnen och bridongngtygeln mellan tårna...

där har det slutat avara ridförsök o blivit ridkonst.

Thina
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Och det bästa av allt: oavsett vilket språk hästen vant sig vid att ryttaren pratar (hästar kan lära sig begripa bak-och-framvända hjälper, upp-och-ner-vända hjälper osv, men kanske inte utför momenten med samma precision, känsla, balans och samling, som om ryttaren gjort rätt), kan man prata med vilken häst som helst om man lärt sig det universella hästspråket. (Dvs de grundläggande fysikaliska lagarna som gäller för allt här i universum).

Ett bromsande, utåtgående tygeltag flyttar bakdel på alla hästar. Westernhästar, nosluddshästar, hovskäggshästar, fullblod, shettisar. (Förutsatt att ryttaren har hästen i balans, koll på sin sits och vet vad den sysslar med. Den meningen är egentligen den centrala, så det är nästan oförskämt att sätta den inom parentes!)

Ett "trängande" tygeltag (nu valde jag citationstecken, för att precis som Tuaphua -var det väl- säger, så behöver det inte vara så "brutalt" på en välskolad/välriden häst) flyttar manken på alla hästar. Förutsatt att ryttaren klarar av det. Och att hästen inte är full av spänningar kring manken (vilket många tyvärr är).
 
Sv: Att tränga med innerhanden

jomenvisst är dte så...

Och mankan få en nog så välriden häst på ytterst alternativa hjälper:)
väldigt välriden..hrmmm...

ja,vi får väl ut o frälsa ärlden då

bara dte attdet är inet så mycket pengar iskröppelstatusen,det är löiksom ingen som ser -upp-till en på samam sätt som om man har andra fysiska attribut som är mer intressanta:)

och jag är ju så jävla dum att jag faktiskt lr ut hur enklet det kan vara att rida om man bara arbetar med röresleeenerghin och lär ut lydighet för hjälper

när jag is själva verket borde invalida mig lite o få det att framstå som mirakel;)

men hörru-de där proven var himla bra

tycker dock attdet skall inkluderas terrängkörning i rullstol ..:)

och bUkesporren var en UTMÄRKT idé!;)

Thina-som trots allt tyckeratt marknadsföring av viss ridning har gjort mycket för hästen
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Självklart kan hästen lära sig vad som helst för vilken signal som helst! Frågan för mig är VARFÖR vill man ha ett TYGELTAG som flyttar hästens bakdel istf. att man använder skänkeln/sitsen till det? Jag tycker det är fullt upp med tyglarna och hästens mun ändå, varför använda munnen till en sak där min skänkel kan göra samma jobb?

Jag är lat när jag rider. Jag vill ha det så enkelt som möjligt, och för mig är det enklast att ha de fem grunderna på plats. Skulle något strula under träningspasset är det lätt att gå tillbaka och kolla vad som inte funkar, fixa till det i enklaste gångarten och sen köra igång igen.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Vad säger du Thina, kan vi snart inte börja skriva böcker med alla dessa pretentiösa "sanningar"? Jag vet en dansk som tjänar pengar på böcker med liknande meningar som denna vi nu upprepat - "en skicklig ryttare kan göra vad som helst på hästryggen". Jag vet, vi kallar det "Upplyst ridning". Och så tar vi patent på det och skapar en akademi kring vår lära. Nästa steg är att inrätta prov för våra lärljungar, kanske kallar vi det Stora sporrprovet och Lilla sporrprovet (för folk med lite mindre pengar).

Varför så upprörd över att folk tar betalt för sitt arbete. Bakom dagens produkt (en pedagogisk utbildningstrappa och en ridning som om den inte misstolkas/missbrukas gör otroligt mycket för massor av ekipage) ligger förmodligen ett antal utlägg i form av utbildningskostnader och TID.

är inte inne i den "slutna cirkeln" som en del ser det som, tränar bara på kurs och hemma, men ser ingen anledning att ironisera och uppröras över att folk samlas runt det dom brinner för och håller ihop för att dela med sig av kunskaperna. Upplever ingen elitism eller läktarskitsnack under kurser som går i "sektledarens" anda. Bara ren och skär uppskattning av andras framsteg och vilja att lära- lära- lära!

Genom hästarnas framsteg och de omedelbara resultaten då man gör rätt blir långa diskussioner om huruvida tyglar ska tar hit eller dit onödiga. Det visar hästen så bra!
 
Sv: Att tränga med innerhanden

GRUNDHJÄLPERNA som man måste lära hästen (som den alltså inte förstår automatiskt) är ju:
-Framåtdrivande skänkel
-Förhållande tygeltag
-Sidförande skänkel (flyttar bakdelen)
-Ledande tygeltag (ihop med vikt, flyttar framdelen)
-Galoppskänkel
Jag tror att skillnaden ligger i hur man ser på ridningen och utbildningen av hästen. De fem grunderna är påhittade av oss, och kan därmed ersättas av andra grundhjälper efter lust och behag. Hästen kan naturligtvis utbildas så, till att förstå vad vi vill, med generella hjälper som vi bestämt oss för ska betyda något för hästen. Men den kan också utbildas utifrån hjälper och signaler som den förstår eller svarar på med viss automatik. Fast där är det mer en fråga om att utbilda ryttaren att ge just dessa hjälper och inte en halv miljon andra, oavsiktliga.

Jag har fått lära att skänkeln reglerar bakbenen mest, men inser att tygeln påverkar även den på ett uppenbart sätt. Vid förhållningar och halvhalter t ex, eller vid ledande tygeltag, som genom att i någon mån föra huvud och hals i sidled också för ut baken åt motsatt håll, eftersom hästen sitter ihop. Kan vara nyttigt vid framdelsvändningar, men sällan annars. För att undvika det upplever jag att man får börja korrigera med skänkeln och då är man inne på att korrigera något som man egentligen själv skapat - symptomlindring istället för ridning i samarbete med hästen, liksom. Alternativet är att man gör hjälpen annorlunda, sitter rakare över hästen, nöjer sig med en tygelkramning eller vinkling i handleden, använder sina sittben, eller inleder böjningen / bogflyttningen genom att be inner bak om aktivitet med inner skänkel, istället för att be om framdelens flytt.

Ang yttertygel har jag fått lära mig att använda den, inte bara för att stödja och balansera (även om den kan göra det också, särskilt under utbildning och rakriktning) utan även för att reglera ställning och böjning genom eftergift där. Har hästen en fin sökning mot handen så får det just den funktionen. En rakriktad häst har ju lika mycket stöd / kontakt i båda tyglarna, och då blir eftergift i den ena signal om längning av den sidan, lika mycket som en kramning i den andra signalerar att den sidan ska korta sig.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

jag är inte upprörd, jag skojar bara! ;)

Det är jättekul att några kan göra pengar på ridning! (Att jag sen tycker det är kvalitetsbrister i det Bent lär ut, det är väl ingen hemlighet).

Du säger att hästar visar när det är rätt. Ja, och nej. Om ryttaren/åskådaren vet vad de ska leta efter (antingen med sin känsla eller med sitt öga), så har du givetvis rätt! Men om ryttaren/åskådaren/eleven inte har någon bildning/aning, kan även det som är fel bli rätt.

Det är där alltihop ligger som jag vänder mig emot den del av ridning som Bent nu tar patent på. Det är väl strunt samma egentligen, det finns ohyggligt många exempel på väldigt mkt värre ridning, mer bondfångeri osv, skillnaden är att nu maskeras det med Historia. Och folk SER inte att det inte är bra nog för att kallas ridKONST. Folk ser inte att hästarna inte jobbar på bästa sätt. Istället förvillas man av fräcka bett, ovanliga raser, skolor som utförs på rätt så undermåligt sätt, men som åtm ser fräckare ut än det man vanligen ser. Och jag tycker det är trist. Speciellt eftersom folk så gärna vill lära sig, göra det bästa för hästen, utvecklas, ta del av något som är "större" än tävlingsridning. (som ofta får klä skott). Jag tycker det är lurendrejeri. Och det står jag för. Men visst, hästarna har det bra, det krävs inga abnorma saker av dem och de kommer aldrig att få förslitningsskador.

och är folk nöjda, så är det väl gott så.

Men jag tycker inte det är så fantastiskt. Finns mkt bättre ridning inom helt vanlig dressyr, som tydligen är så avskyvärd. :crazy:
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Jovisst, det förstås. Grunderna borde ju sägas att man måste kunna gå fram, stanna, svänga framdel, svänga bakdel och fatta galopp. Sen kan man ju bestämma att om jag drar hästen i höger öra betyder det galopp förstås.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

...vilket skulle se rätt kul ut på en tävlingsplats! :D

Jag menar mest att det finns signaler som är något mer naturliga för hästen att svara rätt på från början, än de separata hjälper vi lär oss på ridskolorna (även om de i grunden bygger på samma principer). Alltså hjälper som inte egentligen behöver läras in särskilt, för hästen utan att den svarar ganska automatiskt rätt, om ryttaren gör rätt.
Hela centrerad ridning-skolan bygger ju på det: placera / använd din kropp som du vill att hästen ska placera och använda sin. Problemet är att det är så attans svårt att verkligen då veta var man har hela sin kropp, att den befinner sig rakt över hästen, i balans, och inte signalerar fel saker.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

När jag var barn och lärde mig rida körde de med skrämseltaktiken för att hindra oss från att lägga handen över manken på hästen. Bettet gjorde illa hästen i munnen hette det. Jag vet faktist inte om det är sant, men jag kan tänka mig att det inte gör ondare än andra felaktiga tygeltag... :devil:

Jag hamnar från och till med handen på fel sida manken vid förhållningar och "andra tygeltag" då och då. Det sker när jag rider med (för?) lång tygel. Sedan jag började rida för "min" instruktör är tyglarna betydligt kortare än tidigare, men mellan varven rider jag i en låg form för att inte riskera att tappa ryggen då hästen inte är så bra musklad där som hon borde vara.

Jag tycker om att ha den låga formen så fri som möjligt, och vill att hästen ska söka sig frammåt-nedåt med minimal kontakt med bettet. Ibland behöver jag korrigera lite extra, ffa när vi är ute i skogen, och då känns det som att avståndet till min mage inte riktigt räcker till för att ta tygeltaget. Då kompenserar jag lite genom att föra handen diagonalt bakåt. Tygeltaget betyder egentligen inte mer än ett vanligt tygeltag bakåt, och jag får dåligt samvete nästan varje gång jag gör så (och det kan bli ganska många gånger på en ridtur). :angel:

Är det här ett skräckexempel på ridning? Finns det någon annan som gör som jag? Hur kan jag göra istället? Hoppas att någon av experterna ( ;) ) ovan kan ge mig en utskällning och lite tipps... :bow:
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Zeli skrev:
Tränger i stället för att leda?? Nu hänger jag inte med riktigt.. hur menar du?

Man tränger med innerhanden, dvs att man drar den mot sin ytterhand, för att hästen då automatiskt ska vika sig i halsen.

När du leder flyttar du istället ut handen, för att på så sätt få hästen att forma sig i hals och nacke.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

bapro skrev:
Jag erkänner att jag "tränger" med innerhanden avsiktligt ibland, när hästen vill lägga sig för mkt på innerbogen t ex... (Alla har ju inte problemet att hästen skjuter ut bogen).. :angel:

Det här gör jag också men har fått lära mig att lyfta innerhanden istället och då funkar det faktiskt bättre!
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Carmenzita skrev:
Åhå, jag ser att det redan finns FEMTEKOLONNARE bland oss, Thina! En person börjar genast ifrågasätta och vill ha ett sporrlöst prov?! Detta kan vi inte acceptera.

Jag, Lord Helmet, dömer dig - Korven - härmed till att för evigt harva runt i ridningens Limbo, dvs på Anky van Grunsvens framridningsbana, där ALLA som kan det minsta om ridning vet att det förekommer djurplågeri på lägsta nivå under ridpassets ALLA sekunder. För evigt ska du och din häst vandra i rollkurens dal.
Vojne vojne vi som inte har kommit till kapitlet bett ens och sen snacka om rollkyr, är det samma som rollspel???
 
Sv: Att tränga med innerhanden

T.Alsterfeldt skrev:
do med mig skämta aprilo?!

ledande?
ytterskänkel?

glöm inte att trängande kan tas även på ytter(utan att dra nosen åt sidan på hästen,man flyttar om tuyngdpunkt,läggger tillhanden en smula o pang,snabbats på omhoppninge nn!)

inner bakben aktiveras inte autmatiskt via yttre ledande tygeltag,i shjälva verket rider du hästen snedare när du tänker så.

skänkelvikning med skänkle hit o dit skiter nog de fletsa hästar i,i svåra fall har jags ett skänkel vid ljumsken,det gick inet mycket bättre det;)

mina flyttas i skänkelvikning-utan-skänkel,raka,fina och lydiga.

och det där med att yttersskänkel är dte som är viktigast i ridningen-tjena,där håller jag INTE med dig!

av egen erfarnehet,av hästar som är helt avdödade för skänkel.(och nej,jag använder INTE spön ist
llet för skänkel heller)

viktigast äi ridning är kommunikation-tvåvägs,inte monolog från ryttaren..viktigast är att sitat helt stilao lyssna förtat kunan åtgärda problemet och inte symptomen.
viktigast är en konsekvent utbildningsplan,aggressionshämni g,förmåga att analysera vad man gjorde för stre steg sedan,och timing,timing,timing,oavsett omdet r beröm el bestraffning.

viktigast är också att förvissa sig om att manär en god pedagog för sin häst,att man förklarar så den förstår,viktigast är att bryta ner önskat beteende i små,små bitar så det blir lättatt komma dit.

och sen kmmeratt lära sg känslan av när bakbenen arbetar in i handen,så små hjälper att det ite syns"rida på tanken" och att berömma ,berömma,berömma.

sen kanman rida med ytter,inner,skänkel eller inte,bara hästen -förstår!

ellers omen tokfan jag såg på paralympics,kandartygeln i munnen och bridongngtygeln mellan tårna...

där har det slutat avara ridförsök o blivit ridkonst.

Thina

Förlåt att jag ramlat ur tråden här men jag är så nyfiken att jag bara måste fråga. Jag har sett dig på bild till häst nångång och har ju förstått att nåt "inte är som det ska" med din kropp, dvs nåt typ av rörelsehinder (förlåt om jag formulerar mig klumpigt, är säker på att du förstår vad jag menar) jag har även förstått, och sett på bild att du rider bra och att din (dina?) hästar är välutbildade.

Då är min fråga följande: Efter vad jag förstått så "fungerar" inte dina skänklar och du använder inte spö som skänkel, hur gör du då som? Kan du använda sitsen drivande eller använder du rösten?
Lite nyfiken på hur man gör om man inte kan använda sig av säte eller ben..

/Mimmi
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Det är för att du ändrar tryckpunkt från bettet i munnen på hästen.
Då kan man ju börja fundera på varför måste jag flytta tryckpunkten? Varför funkar inte hjälperna när jag har tygeln i normalposition?
 
Sv: Att tränga med innerhanden

för mig innefattar iallfall inte ledande tygeltag någon grundhjälp och jag vet oxå att man blir halshuggen enligt den tyska klassiska läran om man använder ett sådant och om man gud förbjude råkar ställa utåt i något skede kan du lika gärna gå av hästen :crazy:
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Rosenblad skrev:
Man tränger med innerhanden, dvs att man drar den mot sin ytterhand, för att hästen då automatiskt ska vika sig i halsen.

När du leder flyttar du istället ut handen, för att på så sätt få hästen att forma sig i hals och nacke.

Nä hästen vänder bara huvudet , den ställer inte alls korrekt i nacken och ganaschen med ett ledande tygeltag.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Det är precis som Fio säger. Prova själv att dra dig i kinden rätt ut åt sidan och att dra bakåt/nedåt (rakt mot den punkt någon skulle ha händerna om de satt på dig).

Och att man tränger med handen behöver inte betyda att man vill ha böjning. Man kan helt enkelt vilja flytta manken, som när man svänger eller vill flytta framdelen åt något håll. Det kan man göra med en häst som är ställd från den trängande handen.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

fio. skrev:
för mig innefattar iallfall inte ledande tygeltag någon grundhjälp och jag vet oxå att man blir halshuggen enligt den tyska klassiska läran om man använder ett sådant och om man gud förbjude råkar ställa utåt i något skede kan du lika gärna gå av hästen :crazy:

Är det inte den tyska klassiska läran som "vanlig dressyr" bygger på? Det svenska ridlärare får lära sig på utbildningarna? Där är ledande tygeltag + vikt en grundhjälp för att få hästen att vända framdelen.

Vad använder du för hjälp för att få hästen att vända framdelen?

Hur hästen är böjd eller ställd (eller inte) spelar ju absolut ingen roll när man använder ledande tygeltaget, det visar framdelen vägen och kan användas i alla situationer. Jag har mycket stor användning av det tygeltaget, just i bemärkelsen flytta framdelen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 543
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I Stockby industriområde – som är tänkt att växa rejält – trängs bilverkstäder med återvinningscentraler och betongväggar. En kontrast...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
592
Senast: Elo
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 971
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp