Att tränga med innerhanden

Sv: Att tränga med innerhanden

Oftast är det så att man får känslan att man vill tränga med innerhanden när hästen inte svarar för innerskänkeln. Om man då istället tar ut innerhanden och ser till att hästen svarar för skänkeln ordentligt så löser man problemet.

Tränger man med innerhanden med flit av någon anledning (som i western använder man mycket trängande tygeltag) så är det en annan sak.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

i vilket sammanhang, ja antagligen i sammanhang där jag kunde använt skänkeln istället. har precis kommit på att jag gör det, så vet inte riktigt när.

när tränger man med flit då? när och varför är det bättre än skänkeln?
 
Sv: Att tränga med innerhanden

imse skrev:
i vilket sammanhang, ja antagligen i sammanhang där jag kunde använt skänkeln istället. skänkeln?

Jag tror att ett av de vanligaste fallen är när man rider på volt och tränger med innertygeln istället för att leda.
 
Senast ändrad:
Sv: Att tränga med innerhanden

För att det i hög grad lockar hästen att skjuta ut bogen (om det är en häst som har "lätt" för det).
Men jag rider för 3 tränare, en av dem (a-tränare) säger att jag ska göra det, medan mina andra 2 (den ena har vunnit SM och den andra riktigt duktig) spyr galla på den idén just för att hästen skjuter ut bogen. (i synnerhet min)
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Rosenblad skrev:
Jag tror att ett av de vanligaste fallen är när man rider på volt och tränger med innertygeln istället för att leda.

Tränger i stället för att leda?? Nu hänger jag inte med riktigt.. hur menar du?
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Jag tror hon menar att man kanske drar bak och in handen när man svänger/böjer istället för att ta ut handen och leda..

Missförstod jag rätt?
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Som med allt annat: man kan göra nästan vad som helst på hästryggen, bara man vet vad man gör.

Bra svar va´? Nej, det är det inte, men visst kan innerhanden gå över manken ibland. Om ryttaren VILL det. Det är en signal till hästen, som allt annat. Men det kräver att ryttaren är duktig och har koll på sin sits, sin hästs bärighet osv för att det ska få den effekt ryttaren vill ha.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

När man tränger med innerhanden, så antingen har man en dum ovana eller så använder nam inte sin innerskänkel eller så tar inte hästen innerskänkeln.

När man tränger med innerhanden så vill man ju oftast att hästen ska ställa eller böja sig, men använderman inte eller hästen inte tar innerskänkeln och man håller handen normalt lite ut från hästen så svänger ofta hästen istället eller springer i väg etc.

Då försvarar man sig ganom att tränga med innerhanden för att det ska bli nogorlunda rätt ändå.

När man rider högre dressyrklasser med skolor så är det mycket svårare att få den rätta böjningen i bålen, schvungen och samlingen som man vill uppnå.

Det blir alltså lite fel signaler till hästen om vad man ber den om tycker jag.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

horsefreak skrev:
När man tränger med innerhanden, så antingen har man en dum ovana eller så använder nam inte sin innerskänkel eller så tar inte hästen innerskänkeln.

När man tränger med innerhanden så vill man ju oftast att hästen ska ställa eller böja sig, men använderman inte eller hästen inte tar innerskänkeln och man håller handen normalt lite ut från hästen så svänger ofta hästen istället eller springer i väg etc.

Då försvarar man sig ganom att tränga med innerhanden för att det ska bli nogorlunda rätt ändå.

När man rider högre dressyrklasser med skolor så är det mycket svårare att få den rätta böjningen i bålen, schvungen och samlingen som man vill uppnå.

Det blir alltså lite fel signaler till hästen om vad man ber den om tycker jag.


Aldrig använt trängande inner för att flytta ut bogen? Vid korrigering när hästen flyttar hela halsen istället för att ställa i nacken?
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Nej så behöver det inte vara. Men det kan vara så.

Att flytta manken mha trängande innerhand (i komb med ca 5-10 andra hjälper) är något ryttare (duktiga) gör. Bra ryttare rider manken, inte halsen.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Jag tränger ofta vid sidvärtesrörelser, och det inte en dum ovana. Det är helt enkelt ett sätt som fungerar bra för mig och min häst. Det är ju förstås inte alla hästar som förstår meningen med hjälpen, och då får man ju låta bli den, men somliga hästar tycker att det är ett mycket trevligt sätt att bli ombedd att tex flytta åt sidan.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

tar sista:
dte här är en intressnt diskussin.
jag skulel ffa vilja veta var magdalena har fått sn kunskap ifån,just däför att jag inte ser folk så ofta som har koll på bakdelen o bogarna påd et sättet...

jag ser ofta "halsknäckartygeltag" i en viss ryttarfalang och då tas gärna tygel taget uppåt och något över manken,i avseende att???

en förklaring jag fick var att de sen petar till inner bak o aktiverar den,men jag fattar fortfarande inte

jag ridr precis som magdalena beskriver det,och som flera här sagt,men eftersom jag har funktionshinder utgår all skänkelhjälp..då måste man rida bakbenen p¨å teknik istället..och jag har kommit på precis samma sak(kommit på o kommit på,misst
nker attdet är mycket gammal kunskap,men man blir lite förvirrad av "falangarna" o deras"gamla kunskap")

jag ridre hästen via hand genom bog fram till yttertygel..ytter är då "stödjande och vändade" vilket är relativt i mitt sammanhang.
jag vänder gm att "ta med mig yttersidan" inåt,inner funkar som böjande i princip,vid behov.

bogen pekar aldrig,aldirg aldig någonsin ut gm halsbrytartygeltag som bara böjer hals,flyttar ut bog och då automatiskt flyttar in baken..har ännu aldrig sett en häst som inet funkar så,de flyttar in bak om na flyttar ut bog.
flyttar in handlar nu om millimeter fram t ca 3 cm.

däremot använder jag mig av precis det som magdalena förespråkar,dvs har hästen en tendens att falla inåt så drar jag aldrig ut den,utan aktiverar inne bak via ngt ledande tygel(spärrar bröstkorg och aktverar innebak på en linje något"mellan"frambene,dvs tar mer vilkt vilket hästen inte vill,jmf flygplan vars motor sluta fungera,vilket håll svänger planet åt?)

jag förstår verkligen inte det där trängande tygeltaget som bara flyttar bog.däremnot kan jag anvädna trängande i beydelsen "flytta på dig" men då tänker jag också på var samma sidas höft hamnar

skall man pratat om att ledande tygeltag styr så tycker jag att man får oproblem när man skuall upp i piruetter osv.

eller det får vart faöll jag,jag vill attd e skal flytta undan för ytterhjälp inåt,dvs jag skal ej behöva dra dem dit de ska gå....
kristallklart,eller hur;)

men dte är intressant hur man uppfattar olika tygel tag,och ffa så vill jag verkligen veta var det där tygeltaget(gärna med ryck har jag märkt) över manken har kommit från...
och om dte hjälper för bakbensproblemet som är originalproblemet

Thina
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Jag erkänner att jag "tränger" med innerhanden avsiktligt ibland, när hästen vill lägga sig för mkt på innerbogen t ex... (Alla har ju inte problemet att hästen skjuter ut bogen).. :angel:
Sedan behövs på vissa hästar, på min t ex som är riden mkt med tyglar inte något ordentligt "trängande" utan bara att man lägger tygeln lite mot halsen och höjer handen en aning.
Använder mig mkt av tyglar/hand för att flytta & korrigera bogen i öppna/sluta. Detta betyder inte att min häst inte lyssnar för sidförande hjälper (skänkeln)... det gör hon också, eftersom hon flyttas för skänkeln oxå.
Red lektioner för en som red klassisk/akademiskt ett tag & lärde mig bla just att använda tygeln mer för att flytta bogen.. och det behövs otroligt lätta hjälper då. Idag använder jag endel som jag lärde mig då, men blandar in det i min "engelska" ridning och min hoppning...
Det gäller ju att plocka det man tror på själv & känner fungerar från de olika ridsätten :idea:

Men självklart, tränga med handen kan vara en ful ovana och´vill man inte något annat med sitt trängande än att hästen ska böja halsen & ställa nacken för den inte tar innerskänkeln så tappar man bara ytterbogen, och man vill ju få med HELA hästen runt...
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Magdalena skrev:
Oftast är det så att man får känslan att man vill tränga med innerhanden när hästen inte svarar för innerskänkeln. Om man då istället tar ut innerhanden och ser till att hästen svarar för skänkeln ordentligt så löser man problemet.

Tränger man med innerhanden med flit av någon anledning (som i western använder man mycket trängande tygeltag) så är det en annan sak.

På vilket sätt hjälper det att man tar ut handen när det är skänkeln som är problemet :confused:
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Rosenblad skrev:
Jag tror att ett av de vanligaste fallen är när man rider på volt och tränger med innertygeln istället för att leda.

Jag avskyr ledande tygeltag, det är bara för att kompensera böjning och ställning man leder ut med handen, använd sittbenen och innerskänkeln istället så slipper man hålla på med ledande tygeltag inte heller blir det någon korrekt ganaschställning heller.
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Och med det menar jag inte att jag sitter med trängande tygeltag för det gör jag inte heller utan jag ändrar bara om vinkeln i handleden så voila :p
 
Sv: Att tränga med innerhanden

Fast det kräver ju en väldigt välriden häst... ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 482
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I Stockby industriområde – som är tänkt att växa rejält – trängs bilverkstäder med återvinningscentraler och betongväggar. En kontrast...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
536
Senast: Elo
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 890
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp