Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

C

chrysler

I många annonser står det "ej nybörjarhäst", eller "kräver erfaren ryttare", om hästar som annars står, ska vara snälla & lätthanterade samt säkra att rida.

Jag har börjat tänka att det finns flera sätt att tolka dessa, kan det vara så att hästen, egentligen,1 : är svår att rida

2 : Att hästen kan ridas av mindre erfarna men att ägarna inte vill sälja till mindre erfarna ifall att hästen inte får det bra.

Hur många hästar är egentligen nybörjarhästar?jag sålde en häst som kunde ridas av mindre erfarna ryttare, men inte var läromästare, detta var jag noga att påpeka.Denna häst hade bra lynne & kunde ridas av folk som inte ridit mkt, men jag skulle inte sålt honom som en häst man kunde lära sig att rida på.Om ni förstår skillnaden.

Kan det vara så att icke nybörjarhästar kanske inte är lämpliga att lära ut på, men som kan ridas av mindre erfarna under uppsikt av kunnig person.
Känner mej på svammelhumör idag, därav inlägget:angel:

En till sak jag undrar är, när det står "lindrigt eksem", är dessa hästar för det mesta symptomfria med täcke & daglig skötsel?Hur kan man veta om säljare bara skriver lindrigt eksem men hästen är så illa därann att den kanske måste avlivas pga sina eksem, är det vanligt att avliva hästar pga eksem?
Jag vet hur man sköter eksemhästar, men är nyfiken på hur folk vågar köpa dessa individer.

Egentligen skulle jag själv kunna köpa en eksemhäst då jag är hemma på gården hela dagarna & kan ta hand om en sån, inte bara smörja en gång/dag utan ta in dem om det behövs osv.
& jag är intte intresserad av att avla på dessa individer heller.
Men hur kunna köpa en eksemhäst utan att bli blåst på hur allvarligt det är?
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

KL.
Jag håller på att hjälpa till med hästletande till en vän.
Hon är inte särskilt ridvan (inte jättekoll på sig själv) men klarar av en lite mer pigg och framåt häst utan problem. Letar efter en fyrgångare (eller 4½ gångare) med rena gångarter som ska kunna lära henne samtidigt som den inte ska vara heeelt lobotomerad (läs: ingen ridskolehäst). Svensfödd.
Har varit och tittat på två hästar till henne varav den ena nys svar töltsatt och därav extremt känslig för ryttarens placering men som annars passade perfekt.
Den andra fick hon inte ens sätta sig på ! Jag red först och insåg att den hästen skulle jag inte ens köpa till mig själv. Då har vi ändå berättat för säljaren vad vi letar efter för häst och vad hon är för slags ryttare och fått till svar att jaa- han är pigg och framåt men snäll. - Jag höll på att åka av en gång.

Dina funderingar är intressanta. Jag tror nog mer så att säljaren inte vill sälja till en nybörjare eftersom man då skapar sig förutsatta meningar om att hästen rids ner o.s.v.
Om det skulle visa sig att jag måste sälja mina hästar så skulle jag nog inte kunna sälja pga just dom tankarna. Inte för att jag tror att dom inte får det bra, verkligen inte. Men det är något som tar emot. Sen är det absolut inte så att jag isf bara kommer sälja till någon som kommer tävla, för det spelar ingen roll för hästen. Det kan lika gärna vara en duktig ryttare som bara rider hemma i skogen..
Men sen är frågan också, vad räknas som nybörjare och "van" ryttare ?
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Tack för inlägget!

Det där undrar jag med, vad som räknas som van & icke van ryttare.
Min kompis har aldrig ridit på ridskola eller liknande men hon kan såpass mkt att hon kan rida en häst i skritt/trav/galopp.Även tölt om det handlar om en naturtöltare.
Hon har suttit kvar när hästar stuckit osv, hon verkar ha bra balans, men hon är ingen dressyrryttare, kan inte övningar som skänkelvikningar, framdelsvändningar.

Jag har vågat sätta upp henne på alla mina hästar utom 2 stycken jag har just nu, har aldrig sett henne som erfaren då enda gångerna hon ridit är när hon varit hos mej, men när jag tänker efter är hon ju mkt bättre än vissa som gått 2-3 år i sträck på islandshästridskola.

Du kanske kan hålla med mej om att mkt handlar om känsla oxå?vissa blir bra ryttare snabbare än andra.
Men just detta med att tolka annonser om vad som anses vara erfaren ryttare eller ej...svårt.
Jag drar inte in några tävlingsresultat i diskussionen då en ryttare kan få mkt bra resultat med en häst men inte ens klara att rida en annan så det kan det inte bero på.

Men en ryttare som kan skritt/trav/galopp/ sätta hästen i tölt, känna takt, kanske framdelsvändning & skänkelvikning men på ej komplicerade hästar, kan man räkna sådan till en slags medelnivå?
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Även jag har tittat på Islandshästannonser lite till och från... jag har dock ingen erfarenhet av rida just islandshäst, men har mångårig hästerfarenhet från andra typer av hästar. I stort sett alla annonser jag hittade krävde "erfaren ryttare" som kunde "vidareutveckla" eller som hade "Potential för mer". Det gjorde mig lite kluven, eftersom jag gärna ville ha en trevlig häst att rida, ta långa ridturer, rida för instruktör osv. Dock planerade jag ingen tävlingskarriär med sikte på SM... men kanske nån tävling nån gång då och då.

Nu har jag lagt islandshästfunderingarna på hyllan ett tag, även om de finns i bakhuvudet. Kanske det blir en islänning nån gång, vi får väl se om jag lyckas hitta något som är lämpligt för mig :)
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Ja jag har uppmärksammat detta ajg med..

Kräver erfaren ryttare då är det en person i mina ögon som tävlar på minst MSV nivå.

Och erfaren är inte då man bara ridit ridskolehästar i 10 år utan nu menar jag privathästar som är helt annolund att rida.

Jag tycker vissa annonser säger emot sig själva.

Jag har väl en av de få nybörjar häsatrna kanske?=)

Visst kan hon testa men aldirg så att man trillar av utan hon kör mer på hej å hå vad okänslig jag vart för skänkeln.Jag känner iiinget:angel::rofl:

Jag kan slänga upp en som aldrig ridit och den kan trava galoppera runt där i paddocken utan problem eller skritta ut en runda.

I takt med att ryttaren lär sig så utför jorunn de som ryttaren ber om!

INgen häst är 100% säker det är ju djur vi pratar om men jag anser iallafall att en häst som är utbildad LA i hopp och dressyr som är olatsfri är en bra läromästare/nybörjarhäst.

Med olater menar jag stegra, bocka, skena, sparkas, bitas

Sen kan vissa hästar kräva mer eller mindre av sin ryttare för att gå bra och då får nybörjaren bara kämpa mer eller mindre=)


Men om man ska tro alla annonser som nästan ligger ute så ska de nästan vara SM ryttare för att få vara en köpare av hästarna!!!!:crazy:


Så jag tror nog att amn vill sälja hästen till erfarna och därför skriver så..
Ist borde man skriva nybörjarhäst/läromästare säljes fast ej till nybörjare utan till endast erfarna ryttare=)

Dock är nog risken låg att den blir såld då=)
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Ist borde man skriva nybörjarhäst/läromästare säljes fast ej till nybörjare utan till endast erfarna ryttare=)

då tror väl dom som läser att man är helt bäng.

Jag tror att jag krånglar till det för mkt. Sånt där kan man väl ta upp när man väl blir kontaktad av en ev köpare. "Trevligt sto vill ha ryttare som vill gå kurser och utvecklas tillsammans...blabla" -liknande annons får det bli.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Du kanske kan hålla med mej om att mkt handlar om känsla oxå?vissa blir bra ryttare snabbare än andra.

Men en ryttare som kan skritt/trav/galopp/ sätta hästen i tölt, känna takt, kanske framdelsvändning & skänkelvikning men på ej komplicerade hästar, kan man räkna sådan till en slags medelnivå?
Visst handlar det om känsla !
Vissa har det i sig redan från början och lär sig snabbt känna och läsa av hästen medan vissa har tekniken. Tyvärr är det ibland så att dom som har mycket teknik inte alltid har den känslan som behövs för att använda tekniken på rätt sätt .. Har varit med om ett sånt exempel.

Håller helt med ang. tävlingsresultat. Resultaten på banan visar inte hur ryttaren rider. Det finns dom som är enormt duktiga som aldrig sätter sin fot på en tävlingsbana, det handlar om så mycket mer än så.

Dom "kraven" du räknar upp där tycker jag man kan räkna till en medelnivå ja. Just det med att känna takten tycker jag är viktigt, resten kan man lära sig vart eftersom.. Men just kunna känna om hästen går i rätt gångart i rätt takt är väldigt viktigt, iaf för mig.
Ungefär det som du räknat upp nu, dit hör min vän. Hon kan, men inte på svåra hästar och som sagt så behöver hon träna sin egen kordination.

Det är svårt att hitta en häst som passar till dessa "medelnivåer" har jag märkt nu när vi har tittat runt.
Men kan man säga att dessa är vana ? Vågar man åka och testa en "ej nybörjarhäst"? Det är himla svårt det där ...
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Det var det jag tänkte också ;). Och stjärnämne i avel bara fyra år gammal, njaaa...
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

KL
Det är ju också så att en del som letar Islandshäst är så himla mkt nybörjare (kan inte sätta på en grimma typ) att man inte tycker att de ska köpa ngn häst överhuvudtaget förrän de lärt sig lite mer. Beror ju också på vart de ska ha hästen, men att ha en häst eller två hemma på gården om man är helt oerfaren är inte alltid så lyckat även om hästen är jättesnäll.
Om man har fått ett gäng såna spekulanter kanske man skriver nåt i stil med "inte nybörjarhäst" i annonsen.

Jag känner ett visst ansvar för att det ska bli bra både för häst och ny ägare när jag säljer en häst och tycker att det kan vara svårt att sälja till helt ovana ryttare.

Jag tycker att det är jättesvårt att skriva annonser som både är intressanta och beskriver hästen på bästa sätt. Försöker oftast skriva så lite som möjligt och hoppas att folk ringer upp.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Har oxå reagerat på att folk är ute efter häst eller skaffat häst när de egentligen inget kan, de har blivit uppmuntrade av folk som haft hästar att skaffa egen.
En sån familj var & provred min häst & jag hade visserligen sagt att mindre erfarna kunde rida honom men hade inte rekommederat hästen man inte kan hålla tyglarna rätt eller ens galopperat, slutade med att en föll av i grisepass & ville sedan inte rida för det var tydligt att det var hästen som var opålitlig:grin:

Det är trist för det är en fin häst som inte förtjänar ngt dåligt rykte alls, detta var första personen nånsin som fallit av & det var inte hästens fel & det gick som sagt inte snabbt heller.
Har släppt ut sambon i skogen på den här hästen, sambon har kanske ridit 5 ggr i hela sitt liv, så det säger mkt om hästens fantastiska lynne.
Nu blev han såld snabbt ändå så jag behövde inte oroa mej om att han skulle få dåligt rykte pga folk som inte kunde rida, men vill skriva hur det kan vara.

Jag förstår att man inte vill sälja till folk som inte kan hästar, det har jag råkat göra men gör aldrig mer, hästen ska inte behöva lida.
Det jag inte förstår är hur man kan uppmuntra folk att skaffa egen häst när de inte kan ett skvatt, när de inte kan rida?
Jag är storhästryttare från början & där brukar finnas lite gränser för när man anses kunna börja tänka på egen häst, då ska man ha gått ridskola minst 6 år, men helst ännu mer.
Det tänket verkar inte finnas i islandshästvärlden & sedan kan ajg tycka att många inte lär sig i samma takt på islandshästridskola som man lär sig på en vanlig ridskola, men det är säkert olika på hur bra instruktörer man har & hur bra hästar som finns.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Jag förstår att man inte vill sälja till folk som inte kan hästar, det har jag råkat göra men gör aldrig mer, hästen ska inte behöva lida.
Det jag inte förstår är hur man kan uppmuntra folk att skaffa egen häst när de inte kan ett skvatt, när de inte kan rida?
Jag är storhästryttare från början & där brukar finnas lite gränser för när man anses kunna börja tänka på egen häst, då ska man ha gått ridskola minst 6 år, men helst ännu mer.
Det tänket verkar inte finnas i islandshästvärlden & sedan kan ajg tycka att många inte lär sig i samma takt på islandshästridskola som man lär sig på en vanlig ridskola, men det är säkert olika på hur bra instruktörer man har & hur bra hästar som finns.

Sen har ju islandshästar tyvär ett sketet rykte om sig att vara så snälla, lugna, stabila, lättridna osv. osv. vilket säkert är en av anledningarna till att så många nybörjare söker sig till "våran" ras.
Som en kompis mamma sa "De där hästarna är jättesnälla, de går ju i princip av sig själva!" :mad:
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Jag förstår att man inte vill sälja till folk som inte kan hästar, det har jag råkat göra men gör aldrig mer, hästen ska inte behöva lida.
Det jag inte förstår är hur man kan uppmuntra folk att skaffa egen häst när de inte kan ett skvatt, när de inte kan rida?
Jag är storhästryttare från början & där brukar finnas lite gränser för när man anses kunna börja tänka på egen häst, då ska man ha gått ridskola minst 6 år, men helst ännu mer.
Det tänket verkar inte finnas i islandshästvärlden & sedan kan ajg tycka att många inte lär sig i samma takt på islandshästridskola som man lär sig på en vanlig ridskola, men det är säkert olika på hur bra instruktörer man har & hur bra hästar som finns.

Hej!*knapplån* Jag har också klurat en hel del på det där med de som skaffar häst utan tidigare erfarenheter och där vågar jag nog påstå att islandshästar och varmblodiga travare ligger i absolut framkant. Ridningen är ju en sak, allt för ofta köper man en häst som för en med någorlunda grundläggande hästvana är lugn och trygg, men som alla hästar kan titta till om det det är något ovant och för en ovan ryttare kan en sådan händelse sluta precis hur som helst för att ryttaren överreagerar på incidenten. Sedan har du hästhållningen också. Foderstater, daglig vård och omsorg, vardagshandhavande mm verkar på många håll vara okända begrepp. Alla bönder måste älska den här typen av hästägare, för dit kan man sälja vilket hö som helst och det accepteras. Har hört skräckexempel där fok köpt hö från vallar som inte såtts om på decennier, ett sådant hö är ungefär lika näringsriktigt som papper. Och efter 37 år med islandshästar har jag inte kunnat finna några tecken på att det inte är en häst som alla andra hästar och behöver foder med kvalitet.
Jag har också grunden som storhästryttare och tycker det finns mycket bra man kan ta därifrån till islandshästarna, likväl som man kan ta från islandshäst kulturen till storhästarna. Men, jag vet inte om jag är helt fel ute, men jag tycker det har skett en svängning framförallt på elitnivå senaste åren där man mer och mer närmar sig den klassiska ridningen.

(BTW: Grattis till resultaten på Vallholttävlingarna, snyggt jobbat :bump:)
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Tack vad snällt, men ärligt talat har vi inte ridit så dåligt på rätt länge med poängen därefter även om jag tyckte att domarna var snälla där;)
Förhoppningsvis går det bättre nästa gång.
Vet faktiskt inte ens vem du är:confused:

Du har rätt i att man ändrat ganska mkt inriktning i ridningen(& rätt o fodret, skötsel osv såklart), det är det som är bra med islandshästridningen.
Där har inte alla samma tradition utan många har gjort på sitt eget sät efter vilka metoder de tyckt varit bra.
Därför verkar islandshästryttare mer öppna för att testa nya saker & ta in lite andra stilar i sin egen ridning.
Mkt är under inneperioder oxå, bara kolla AR som många var inne på ett tag men som ebbat ut lite nu tycker jag.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Absolut, tänk att islandshästarna fortfarande har kvar samma rykte, förstår inte hur det kunnat upptätthållas det där med att alla kan rida islandshäst.
Men jag gissar att det är kvar eftersom det finns turridningar, men där går hästar nos i svans & många turridningshästar skulle inte vara lika "tama" om man skickade ut dem med ryttaren själva i skogen:angel:
Men visst, islandshästar har bra temperament, men de kan ha dåligt oxå, har dock inte kunnat mäta upp islandshästar med dåligt temperament i samma mängd som man ser hos hbl.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

*KL*

En grej med islandshästar är ju att det finns två typer av nybörjare:
- De som knappt ridit och inte kan något alls.
- De som har en massa erfarenheter från "tregångare", men inte har islandshästvana.

Jag tror många skriver att hästen ej är till nybörjare pga ryktet om att alla isisar är så lätta att rida/"åka". Har själv liknande erfarenhet från när jag sökte medryttare till våra hästar. Skrev man inget om att nybörjare inte kan rida hästen får man en massa svar från folk som knappt vet vad som är fram och bak på en häst, men som hört att isisar är så lätta...
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Jag anser ju inte att en bra dressyrryttare tex behöver en sk nybörjarhäst, där räcker det med en bra förstahäst(inte lika med nybörjarhäst) eller en lättväxlad häst, & helst 4 gångare då om man inte har tidigare erfarenhet av islandshästar, eller 5 gångare som kan ridas som 4 gångare men som inte har lätt att bli passtaktig.
Många nybörjare verkar dock köpa just 4,5 gångare som är långt utvecklade grisepassare, eller 5 gångare som riskerar att bli det.
Där har mest troligt priset styrt.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Tycker också att det verkar som om de minst vana (då menar jag hästvana överhuvudtaget ej specifikt islandshäst) letar efter de billigaste hästarna.
Detta innbär ju att de som kanske egentligen skulle behöva de mest utbildade hästarna sorterar bort dem pga priset.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Jag räknar nog min valack som supersnäll att hantera och rida, men ändå verkligen ingen nybörjarhäst. Även om han är snäll med nybörjare, och särskilt barn.

För det första är han mycket svår att rida BRA, med nybörjare blir det bara grisepass. Vilken visserligen är skön, men inte bra för hästen.
Om han dessutom i längden reds av någon som aldrig krävde något av honom, så skulle han ta över. Han skulle typ vända och gå hem, lugnt och fint, men en mjuk och snäll nybörjare skulle inte kunna hindra honom. :crazy: Han skulle inte arbeta i något annat än skritt på ridbanan heller, och sporrar och spö skulle inte hjälpa.

Men samtidigt tvekar jag ALDRIG att sätta nybörjarvänner på honom, för då är han gudasnäll, och galopperar inte ens lika fort som annars.

Alltså, supersnäll i hantering och ridning, men ingen nybörjarhäst :crazy:

I vinter var vi och provred en annan supersnäll och trevlig häst som man heller inte kan kalla nybörjarhäst. Om man förutsätter att nybörjare är lättskrämda och rädda för att ta tag i hästen.
Han var nämligen ett riktigt krutpaket som blev JÄTTEstark om man seghängde och bromsade, då bara ökade han. Men om man inte blev rädd, utan bara tog ett rejält tygeltag så blev han som smör och töltade i perfekt tempo på lösa tyglar hur fint som helst.
Men då blev han verkligen den perfekta läromästaren, välutbildad i dressyr osv. Detta var en ganska gammal häst som under många år blivit "islandsriden" på detta ganska hårda sätt, och han var liksom van vid det.
Supersnäll häst, men de flesta nybörjare skulle ju bli vettskrämda.

Undrar just om detta är extra vanligt bland islänningar? Att det finns så många som faktiskt är nybörjarhästar, men ändå absolut inte?
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Nu är det länge sen jag hade nån närmre kontakt med nån annan hästras men tror ändå att det inte bara är Islandshästar som är på det viset (dvs snälla men kan ta över om de bara rids av nybörjare dag ut och dag in) utan snarare att de som letar en "nybörjarislandshäst" helt enkelt är mer nybörjare än medelköparen av en nybörjarhäst av annan ras.

Jag tror (helt utan att ha vetenskapliga bevis för mina teorier) att det är köparna/säljarna som är annorlunda, inte nödvändigtvis hästarna.
 
Sv: Att tyda islandshästannonser, icke nybörjare/eksem.

Jag tror inte det finns rena nybörjarhästar som alltid går bra när nybörjare rider dem, en häst som alltid rids av oerfarna ryttare går ner sig utbildnings & ridmässigt till slut(ibland kan det gå rätt snabbt).

Men jag tror det finns hästar som har bra lynne & inte skulle vara farliga för nybörjare att rida, hästar som inte sticker för att jäklas eller hästar som inte sticker för att de är rädda för allt möjligt.
Det finns hästar som går bra med oerfarna ryttare under övervakning av en kunnig, annars skulle det inte gå att ha ridskolor öht.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp